Miksei opiskelijan rahat riitä Suomessa?
Ärsyttää. Minulla on kaksi lasta opiskelemassa. Toinen aloitti syksyllä amk-opinnot ja toinen opiskelee toista vuotta yliopistossa, kävi armeijan lukion jälkeen ja sen jälkeen muutti kotoa.
Olen järkyttynyt, kuinka pienellä budjetilla heidän pitää pärjätä, vaikka on opintolainaakin. Systeemi epätasa-arvoistaa, koska kaikilla ei ole vanhempia tukemassa. Olen nuorille sanonut, että ei, heidän ei ole pakko alkaa woltin ruokakuskiksi tai puhelinmyyjäksi opintojen ohella, koska se opiskelu on heidän päätyönsä. Tulee vaan turhaa sotkua ja takaisin maksettavaa opintotukea, jos alkaa voimiensa äärirajoilla tehdä opiskelun ohella pienipalkkaista työtä. Kesätyöt on asia erikseen, jos niitä sattuu saamaan.
Nuoremman lapsen kanssa yhdessä laskettiin, että hänellä jää tuloista vuokran ja pakollisten laskujen jälkeen käteen 120 euroa kuussa. Hyvinvointivaltiossa. Hän syö usein lounaan ammattikorkeakoululla (kelan ateriatuella vähän alle 3 euroa). Vaikka se kunnon lounas pienentääkin ruokakuluja kokonaisuutena, onhan tuo 120 euroa pieni summa kenelle tahansa.
Minä olen sitä mieltä, ettei korkeakouluopiskelijoiden elättämiseen pitäisi kulua äidin ja isän rahoja, kyseessä aikuiset ihmiset. Annoin molemmille lapsille juuri 50 euron lahjakortit Lidliin. Kun vanhempi lapsista tulee kotiin pari kertaa kuussa viikonlopuksi, ostan netistä matkaliput valmiiksi, koska tiedän, ettei hän pysty niitä itse maksamaan. Olen maksanut tässä kuussa yhden hammaslääkärilaskun ja lähettänyt kirjeenä pari leffalippua yliopisto-opiskelijalle, että elämässä olisi vähän iloakin. Toinen lapseni pyysi viime viikonloppuna, saako hän äiti ottaa mukaan pari rullaa vessapaperia, kun hänellä oli lopussa. Ihan tuollaisia perustarpeita. Kyllä toimeentulotukea tarvitsisi, jos ihmisellä ei riitä rahat ostaa vessapaperia.
Samaan aikaan painostetaan yhteiskunnassa, että opiskelkaa ammatti ja pusketaan läpi tavoitetta, että puolet nuorista korkeakoulutukseen. Sitten homma kuitenkin läväytetään vanhemmille, joilta yhteiskunta odottaa panostusta aikuisten lasten kuluihin.
Kommentit (196)
Silloin kun olin korkeakouluopiskelija, lomaa oli toukokuulta elo-syyskuulle ja lisäksi jouluna lomaa.
Vaikka pitäisi vuodessa 3-4 viikon loman, ehtii silti olla monta kuukautta täyspäivätöissä. Silloin tienattua rahaa voi käyttää ympäri vuoden.
Ei työssä tarvitse käydä opiskelupäivän päätteeksi vaikka on sekin vaihtoehto jollekin. Toki vaikkapa viikonloppuisin työkeikat tuo hyvin tuloja lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei ap:n lapset! Älkää kuunnelko äitiänne, vaan menkää töihin opintojen ohella. Työnantaja ei valitse, jo ei ole työhistoriaa.
Sillä, että valmistunut henkilö on kesät tai illat ja viikonloput ollut jossain Hesburgerin kassalla töissä ei ole työnantajalle mitään merkitystä oikeissa töissä, johon soisin, että nuori valmistuu, niitä muutamaa lukuunottamatta, jotka opiskelevat ravintola-alaa.
Sillä todellakin on merkitystä.
Ei todellakaan ole.
Ihan rekrytilastoja voit tutkia.
En ymmärrä miksi nykyään ei kelpaa soluasunnot tai jaettavat asunnot tai pienet asunnot vähän kauempana vaan pitää olla yksiö keskustasta vapailta markkinoilta kovaan hintaan.
120 e vetää itsetehtyä margaritapizzaa koko kuukauden. Etenkin jos käy viikonloppuisin syömässä pottuja äidin luona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei ap:n lapset! Älkää kuunnelko äitiänne, vaan menkää töihin opintojen ohella. Työnantaja ei valitse, jo ei ole työhistoriaa.
Sillä, että valmistunut henkilö on kesät tai illat ja viikonloput ollut jossain Hesburgerin kassalla töissä ei ole työnantajalle mitään merkitystä oikeissa töissä, johon soisin, että nuori valmistuu, niitä muutamaa lukuunottamatta, jotka opiskelevat ravintola-alaa.
Ei todellakaan ole.
Ihan rekrytilastoja voit tutkia.
On paljon järkevämpää opiskella kun opiskelee ja tehdä töitä kun tekee töitå kuin huseerata puolivillaisesti sitä sun tätä.
Vierailija kirjoitti:
Mä saan tuen ja lainan eli 900€/kk ja mulla jää melkein 300€ käteen siitä. Että missähän sitten lie vika.
Tuon arvaa, ettet ainakaan Helsingissä asu. Täällä on vuokrat pikkuisen eri tasoa. Kouluihin on yleensä kaikilla niin pitkä matka, että HSL lippu on oltava.
Sanoisin, että harvinaista, jos korkeakouluopiskelijalla jää käteen 300 euroa kuussa. Olen itse ammattikorkeakoulussa lehtorina.
Kyllä koen tärkeäksi, että opiskelujen ohessa käydään töissä ja ottamassa tuntumaa hanttihommiin. On parasta kokea elämänkoululaisten kanssa eläminen siivousliikeissä, sairaaloissa, taksissa, baarissa tai vaikka pizzeriassa. Se auttaa ottamaan senkin puolen elämästä huomioon, vaikka itse pyrkisikin korkeammalle. Kun on kunnolla ryynännyt mudassa, oppii olemaan ihmisiksi itse, eikä sorru ylimielisyyksiin, tai tule tönityksi metroasemalla.
Opiskelijana elämisen kulut oli normaalista paljon pienempiä. Opiskelijoille on edullisempia asuntoja, täyttäviä valmiita aterioita saa alle 3€ hintaan ravintolassa, matkalipuista saa alennusta yms
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi nykyään ei kelpaa soluasunnot tai jaettavat asunnot tai pienet asunnot vähän kauempana vaan pitää olla yksiö keskustasta vapailta markkinoilta kovaan hintaan.
Johtuisiko siitä, että soluasuntojen määrä on hurjasti vähentynyt?
Helsingissä ei opiskelijat edes oleta, että pystyisi asumaan keskustassa ja maksamaan 800-1000 euroa kuukaudessa vuokraa. Totuus kuitenkin on se, että idän köyhissä lähiöissä suurin osa asuu. Opiskelija-asuntojen määrä on pieni, joten oikeastaan vain hyvin kaukaa muuttavat saavat opiskelija-asunnon, jos arpa-onni suosii.
Vierailija kirjoitti:
Sano yksikin ihmisryhmä, joka preferoi soluasuntoja. Lähes kaikki tutut opiskelijat asuvat kimppakämpissä tai opiskelijayksiöissä kauempana keskustasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä saan tuen ja lainan eli 900€/kk ja mulla jää melkein 300€ käteen siitä. Että missähän sitten lie vika.
Tuon arvaa, ettet ainakaan Helsingissä asu. Täällä on vuokrat pikkuisen eri tasoa. Kouluihin on yleensä kaikilla niin pitkä matka, että HSL lippu on oltava.
Sanoisin, että harvinaista, jos korkeakouluopiskelijalla jää käteen 300 euroa kuussa. Olen itse ammattikorkeakoulussa lehtorina.
Helsingissä on hoasilla ja monilla järjestöillä opiskelijoille asuntoja, joissa on vuokra muutama satanen.
Yksityiseltä vuokraaminen on Helsingissä kallista.
Itselläni ei riitä, koska on niin kovat lääkäri- ja lääkemenot. Ei riitä edes kokonaan nostetun opintolainan kanssa, joten toimeentulotukea vielä opintorahan, asumistuen ja opintolainan päälle.
Joku varmaan miettii, mitä pointtia tässä on opiskella, mutta en tiedä, mitä muuta mahdollisuutta tässä on jos aikoo johonkin tässä elämässä ainakin yrittää päästä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä koen tärkeäksi, että opiskelujen ohessa käydään töissä ja ottamassa tuntumaa hanttihommiin. On parasta kokea elämänkoululaisten kanssa eläminen siivousliikeissä, sairaaloissa, taksissa, baarissa tai vaikka pizzeriassa. Se auttaa ottamaan senkin puolen elämästä huomioon, vaikka itse pyrkisikin korkeammalle. Kun on kunnolla ryynännyt mudassa, oppii olemaan ihmisiksi itse, eikä sorru ylimielisyyksiin, tai tule tönityksi metroasemalla.
Elämänkoululaisten kohtaaminen ja kuunteleminen tuo kyllä kummasti lisämotivaatiota opiskeluun.
Opiskelijan veroprosenttikin on niin pieni että kun kesällä käy muutaman kuukauden töissä niin saa melkeinpä sen itselleen käteen.
Ja sitten tulee asumistuki myös kesäkuukausille ja opiskelukuukausilta opintotuki.
Ben Zyskowiczin vanhemmat olivat palaisia. Isä ahtaaja joka kuoli kun Ben 6. Äiti puhelinkeskuksessa töissä.
Isä oli keskitysleirillä.
Jokunen vuosi sitten sitten sai vajaa 500€/kk ja vain opiskelukuukausilta, kesällä ei mitään. Kyllä sillä pärjättiin. Oli itsestään selvää että töissä käytiin pari kuukautta vuodesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole, siis oikeissa töissä, johon korkeakouluopiskelija valmistuu!
Siinä vaiheessa, kun pääsee kesätöihin jollain tavalla omaa alaa liippaaviin esim. toimistohommiin, niin sitten on ihan eri asia! Jos kaksi henkilöä hakee sisälle valmistumisen jälkeen ja toinen esittää CV:n jossa on Hesburgerin kassalta pitkä työkokemus ja toinen jolla ei ole mitään työkokemusta, niin ihan samalta viivalta ne työhakemukset ja henkilöt arvioidaan. Sillä, että olet ollut Hesburgerin kassalla ei ole mitään merkitystä, jos et ole sitten jonnekin ravintoalalle hakemassa vaikka esimiestehtäviin.
Samaa ihmettelen kuin AP, mutta eri syystä. Miten niin suomalaisen opiskelijan rahat ei riitä?
Vertaapa nyt ensin muihin sivistysvaltiohin, joissa monessa maksetaan opiskelusta maltaita. Vanhemmat joutuvat säästämään lapsen syntmästä lähtien ja silti ehkä ottamaan lainaa. Meillä opiskelu on ilmaista, päälle saa pienen opintotuen ja asumistuen. Lisäksi sitä lainaa saa halutessaan tuosta vaan. Opiskelija-alennus on matkustamisessa ja .elkein missä vain riennoissa.
Että se pärjääminen on hyvin paljon omasta itsestä kiinni. Ihmettelen tosiaan, miksi soluasunnot eivät kelpaa. Asumiskustannukset putoaisivat huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä on hoasilla ja monilla järjestöillä opiskelijoille asuntoja, joissa on vuokra muutama satanen.
Yksityiseltä vuokraaminen on Helsingissä kallista.
Oma lapseni asuu hoasilla Malminkartanossa halvimmissa kohteissa ja vuokra veden sisältäen 478€. Soluun haki, ei päässyt, mutta yksiö löytyi. Muutama satanen on vähättelyä.
Ei todellakaan ole.