Miksei opiskelijan rahat riitä Suomessa?
Ärsyttää. Minulla on kaksi lasta opiskelemassa. Toinen aloitti syksyllä amk-opinnot ja toinen opiskelee toista vuotta yliopistossa, kävi armeijan lukion jälkeen ja sen jälkeen muutti kotoa.
Olen järkyttynyt, kuinka pienellä budjetilla heidän pitää pärjätä, vaikka on opintolainaakin. Systeemi epätasa-arvoistaa, koska kaikilla ei ole vanhempia tukemassa. Olen nuorille sanonut, että ei, heidän ei ole pakko alkaa woltin ruokakuskiksi tai puhelinmyyjäksi opintojen ohella, koska se opiskelu on heidän päätyönsä. Tulee vaan turhaa sotkua ja takaisin maksettavaa opintotukea, jos alkaa voimiensa äärirajoilla tehdä opiskelun ohella pienipalkkaista työtä. Kesätyöt on asia erikseen, jos niitä sattuu saamaan.
Nuoremman lapsen kanssa yhdessä laskettiin, että hänellä jää tuloista vuokran ja pakollisten laskujen jälkeen käteen 120 euroa kuussa. Hyvinvointivaltiossa. Hän syö usein lounaan ammattikorkeakoululla (kelan ateriatuella vähän alle 3 euroa). Vaikka se kunnon lounas pienentääkin ruokakuluja kokonaisuutena, onhan tuo 120 euroa pieni summa kenelle tahansa.
Minä olen sitä mieltä, ettei korkeakouluopiskelijoiden elättämiseen pitäisi kulua äidin ja isän rahoja, kyseessä aikuiset ihmiset. Annoin molemmille lapsille juuri 50 euron lahjakortit Lidliin. Kun vanhempi lapsista tulee kotiin pari kertaa kuussa viikonlopuksi, ostan netistä matkaliput valmiiksi, koska tiedän, ettei hän pysty niitä itse maksamaan. Olen maksanut tässä kuussa yhden hammaslääkärilaskun ja lähettänyt kirjeenä pari leffalippua yliopisto-opiskelijalle, että elämässä olisi vähän iloakin. Toinen lapseni pyysi viime viikonloppuna, saako hän äiti ottaa mukaan pari rullaa vessapaperia, kun hänellä oli lopussa. Ihan tuollaisia perustarpeita. Kyllä toimeentulotukea tarvitsisi, jos ihmisellä ei riitä rahat ostaa vessapaperia.
Samaan aikaan painostetaan yhteiskunnassa, että opiskelkaa ammatti ja pusketaan läpi tavoitetta, että puolet nuorista korkeakoulutukseen. Sitten homma kuitenkin läväytetään vanhemmille, joilta yhteiskunta odottaa panostusta aikuisten lasten kuluihin.
Kommentit (196)
Joo, kaikilla ei todellakaan ole vanhempia tukemassa eivätkä kaikki nosta opintolainaa. Minä esimerkiksi, mutta se onkin oma valintani.
Käyn koulun ohella töissä, silloin kun oikeasti jaksan eli viikonloppuisin ja lomilla, joista tienaa ihan hyvin. Opiskelut eivät ole tästä kärsineet. Ei ne tulot silti ole suuret, mutta niiden mukaan eletään, en asu keskustassa, enkä osta sitä kalleinta kaupasta. Pääasia kuitenkin että valmistun aikataulussa.
Ei elämästä tarvitse tehdä vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Elin opiskeluajan ihan omilla tuloillani, vanhemmat eivät tukeneet yhtään. Opintotuki, vähän kesätöitä (ei joko yhtään tai kuukauden päivät kesässä), viiden tonnin verran nostin opintolainaa. Kyllä sillä hyvin tuli toimeen, paitsi loppuaika jolloin löytyi baarissa viihtyviä kavereita ja tuolloin jouduin sitä opintolainaakin ottamaan. Tämä 10 vuotta sitten. Elämä on valintoja.
Et kamalasti sivistynyt kun et ymmärrä että nyt puhutaan nykyhetkestä.
Ihan nyt tämän talven aikana esimerkiksi ruoka on kallistunut todella paljon. Samoin moni muukin asia siitä sun 10 vuoden takaisesta.
Koska työharjoittelusta ei makseta.
Koska "ilmainen" opintomateriaali ja mahdolliset työvaatteet maksavat.
Koska koulut sijaitsevat yleensä niin kaukana, että käveleminen/ pyöräily ei ole mahdollista (matkakulut).
Opiskelu ei ole ilmaista, eikä aina edes halpaa.
Jos jaksaa vielä kahdeksan tunnin opintopäivän jälkeen lähteä töihin, voi saada vähän karkkirahaa.
Vierailija kirjoitti:
Elin opiskeluajan ihan omilla tuloillani, vanhemmat eivät tukeneet yhtään. Opintotuki, vähän kesätöitä (ei joko yhtään tai kuukauden päivät kesässä), viiden tonnin verran nostin opintolainaa. Kyllä sillä hyvin tuli toimeen, paitsi loppuaika jolloin löytyi baarissa viihtyviä kavereita ja tuolloin jouduin sitä opintolainaakin ottamaan. Tämä 10 vuotta sitten. Elämä on valintoja.
Siis etkai oikeasti ottanut opintolainaa siksi että pääsit kaiffareiden kanssa rilluttelemaan?
Hei ap:n lapset! Älkää kuunnelko äitiänne, vaan menkää töihin opintojen ohella. Työnantaja ei valitse, jo ei ole työhistoriaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis etkai oikeasti ottanut opintolainaa siksi että pääsit kaiffareiden kanssa rilluttelemaan?
Hän maksoi sosiaalisista suhteista.
Vierailija kirjoitti:
Hei ap:n lapset! Älkää kuunnelko äitiänne, vaan menkää töihin opintojen ohella. Työnantaja ei valitse, jo ei ole työhistoriaa.
Minkään valtakunnan höytyä ei niistä kuppasista hanttihommista ole, kun hakee oman alan töitä. Kesätyöt riittää vallan mainiosti.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen sitä mieltä, ettei korkeakouluopiskelijoiden elättämiseen pitäisi kulua äidin ja isän rahoja, kyseessä aikuiset ihmiset.
Jos vanhemmat eivät tässä asiassa halua lapsiaan auttaa, niin silloin kun kyseessä aikuiset ihmiset, tulisi sitten heidän olla jossakin jo töissä, että voivat itse kustantaa mahdolliset jatko-opinnot ja niistä aiheutuvat kulut. Ei tämä kuulu valtiolle tai muulle yhteiskunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se raha täyden lainan kanssa ei ole niin pieni etteikö sillä pärjäisi KUNHAN asuu mahdollisimman halvasti.
Tiedän ettei se ole kaikille aina mahdollista mutta esimerkiksi Helsingissä on vapaana opiskelijasoluja jotka ovat halpoja. Eihän se ole kiva asumisenmuoto mutta asuin esimerkiksi itse solussa jossa oli oma WC ja joka oli erinomaisten kulkuyhteyksien varrelta. Vastaavan alueen yksilö olisi ollut ainakin 50% enemmän.
Se on ikävää että opiskelijana on nykyään pakko ottaa lainaa sillä ilman sitä ei ihan oikeasti tule toimeen. Jollain onnellisella on joustava osa-aikatyö mutta niitä ei ole joka kiven alla tarjolla jokaiselle ja jotkin alat ovat sen verran vaativia ettei paukkuja välttämättä ole.
T: taannoin valmistunut ja suht ankeassa solussa asunut ja rahat riitti kaikkeen tarpeelliseen ilman kummempaa budjetointia. Uudet vaatteet yms. Turhat ostokset rahoitin kesäloma-ansioilla.
Asut jossain älämölösolussa ilman opiskelu-, asumis- ja kotirauhaa! Yhteiset tilat likaiset koska kukaan ei juuri välitä mistään mitään! Jatkuvia bileitä, ventovieraita ihmisiä ympärillä. Siinäpä asut ja opiskelet ilolla ja valmistut ajoissa ja olet kiitollinen - puoli-ilmaisesta asunnosta!
No tuotahan se joskus on, mutta olen asunut myös solussa jossa oli tyhjää ja joskus törmäsi johonkuhun keittiössä. Oma huone on kuitenkin erillinen yksityinen tila.
Eihän se herkkua ole, mutta mielestäni valtion tehtävä ei ole maksaa yksityisille asuntosijoittajille siksi että opiskelija saisi asua yksiössä pelkistä mukavuussyistä. Jos haluat asua yksiössä niin sitten maksat siitä lystistä tai mahdollistat sen tekemällä töitä. Itse valitsin asua vaatimattomasti mutta rahaa jäi hyvin kaikkeen muuhun ja biletykseenkin. Jos taas käyttää kaikki rahansa yksiöön niin sitten täytyy laskea pennejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, niihin ei paljon rahaa mene, opiskelijabileissä olut on jotain 1,5 euroa tölkki. Sitä ehti opiskelijat olemaan valmistautumisen jälkeen vielä yli 40 vuotta olemaan työelämässä ja ns. kunnollinen luterilainen työtä tekevä ihminen, joka ei rilluttele ja viettää seesteistä elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkään valtakunnan höytyä ei niistä kuppasista hanttihommista ole, kun hakee oman alan töitä. Kesätyöt riittää vallan mainiosti.
Siellä on kuule työmarkkinoilla kova taistelu. Jollain 2 vuoden työkokemuksella ei kilpailussa pärjää, saati parilla kesäkuukaudella. Vastassa ovat maisterit 5 vuoden työkokemuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä on kuule työmarkkinoilla kova taistelu. Jollain 2 vuoden työkokemuksella ei kilpailussa pärjää, saati parilla kesäkuukaudella. Vastassa ovat maisterit 5 vuoden työkokemuksella.
Niillä hanttihommilla ei tee yhtikäs mitään. Usko jo.
Käske soittaa mulle niin paan fyrkkaa tulemaan
Vierailija kirjoitti:
Sillä, että valmistunut henkilö on kesät tai illat ja viikonloput ollut jossain Hesburgerin kassalla töissä ei ole työnantajalle mitään merkitystä oikeissa töissä, johon soisin, että nuori valmistuu, niitä muutamaa lukuunottamatta, jotka opiskelevat ravintola-alaa.
Kokoomusta äänestämällä saat tämänkin asian kuntoon. Opiskelu ei ole mikään itseisarvo. Laita lapset töihin.
Minusta vanhemmille pitäisi sälyttää rahallisen avustuksen anto opiskelevalle lapselleen, mikäli tuloja on riittävästi. Vaikka 25-vuotiaaksi asti. Onhan opinnot itsessään onneksi ilmaiset. Ja toki pieni opintotuki vielä lisäksi.
Edellä mainittu ohjaisi nuoria asumaan kotonaan, kunnes on työtulojen kautta varaa asua itsenäisesti. (Joskus tietty on pakko muuttaa opiskelemaan kauas.)
Eikös tästä ole jokin laki, että alle 21-vuotiasta opiskelevaa pitää auttaa. ( muistan kun muutama vuosi sitten eronnut kaverini taisteli puolisonsa kanssa tuosta velvollisuudesta poikansa tukemiseen. Pienyrittäjä keplotteli siitä irti näyttäen muka vähiä tuloja.)
Ei ole mukavaa elää opintolainan avulla. Kun itse opiskelin 1990-luvun lopulla, ei juuri kukaan ottanut lainaa. Ei myöskään ollut tapana käydä opintojen ohella töissä. Vain kesätöissä käytiin. Teknillisen yliopiston jokaisella ilmoitustaululla oli viesti, että onko sinulla tosiaan varaa ottaa opintolainaa.
Tiesittehän, että oman lapsen auttaminen on Suomessa laitonta :)
Vierailija kirjoitti:
Minusta vanhemmille pitäisi sälyttää rahallisen avustuksen anto opiskelevalle lapselleen, mikäli tuloja on riittävästi. Vaikka 25-vuotiaaksi asti. Onhan opinnot itsessään onneksi ilmaiset. Ja toki pieni opintotuki vielä lisäksi.
Edellä mainittu ohjaisi nuoria asumaan kotonaan, kunnes on työtulojen kautta varaa asua itsenäisesti. (Joskus tietty on pakko muuttaa opiskelemaan kauas.)
Eikös tästä ole jokin laki, että alle 21-vuotiasta opiskelevaa pitää auttaa. ( muistan kun muutama vuosi sitten eronnut kaverini taisteli puolisonsa kanssa tuosta velvollisuudesta poikansa tukemiseen. Pienyrittäjä keplotteli siitä irti näyttäen muka vähiä tuloja.)
Ei ole mukavaa elää opintolainan avulla. Kun itse opiskelin 1990-luvun lopulla, ei juuri kukaan ottanut lainaa. Ei myöskään ollut tapana käydä opintojen ohella töissä. Vain kesätöissä käytiin. Teknillisen yliopiston jokaisella ilmoitustaululla oli viesti, että onko sinulla tosiaan varaa ottaa opintolainaa.
Voi auttaa jos maksaa lahjaveron, ennakkoperinnön jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä, että valmistunut henkilö on kesät tai illat ja viikonloput ollut jossain Hesburgerin kassalla töissä ei ole työnantajalle mitään merkitystä oikeissa töissä, johon soisin, että nuori valmistuu, niitä muutamaa lukuunottamatta, jotka opiskelevat ravintola-alaa.
Sillä todellakin on merkitystä.
Ennemminkin suosittelen katsomaan opiskelija-asuntojen lisäksi myös yksityisiä. Laittamaan asunnonhakuilmoituksen vaikka tori.fi. Sieltä saattaa yllättävänkin edullisesti ja hyvältä paikalta saada asunnon, ettei tarvitse edes bussikorttia hankkia, jos onni käy.