Missä iässä lopetitte iltasadun lukemisen lapsillenne?
Poikani täyttää keväällä 11-vuotta ja luen hänelle joka ilta. Äitinsä luona ovat lopettaneet jo aikoja sitten ja siirtyneet äänikirjoihin. Täälläkin kuuntelemme äänikirjoja, mutta tykkään myös lukea hänelle.
Ap
Kommentit (22)
Sitten kun sanoivat itse, että ei tarvitse enää. Yllättävän kauan siihen meni. Olivat jo kauan osanneet lukea, mutta iltasatu kelpasi. Lapset ovat jo aikuisia ja luen välillä miehelleni iltasatuja. Välillä lastenkirjoista, välillä keksin itse.
Kun taaperot olivat varhaisteini-iässä, lopetin iltasatujen kertomisen heille. Ryhdyin sen sijaan kertomaan satuja vaimokullalleni.
Paras satukirja oli eräs melko ohut, missä koosteena muutaman sivun satuja.
Niitä luettiin meille 70-luvulla, jolloin olin alle 6-vuotias.
Olivat juuri sopivan pituisia ja humoristisia aikuisille. Eivät kai varsinaisesti olleet lyhennettyjä koosteita kuuluisasta saduista, mitta joissain oli jotain samaa. .
Nimiä en muista muuta kun ylsi satu oli Harri hampaaton, Se oli hauska.
Vieläkö saduissa on prinssejä ja prinsessoja ja linnoja jne? Vai onko nekin jotain nykyajan kertakäyttöhömppää?
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun sanoivat itse, että ei tarvitse enää. Yllättävän kauan siihen meni. Olivat jo kauan osanneet lukea, mutta iltasatu kelpasi. Lapset ovat jo aikuisia ja luen välillä miehelleni iltasatuja. Välillä lastenkirjoista, välillä keksin itse.
Silloin, kun itse oppivat lukemaan ja sanoivat, että ei tarvitse.
Olivat kai noin 10-11vuotiaita, kun vielä luin Harry Pottereita ääneen, kun mieheni oli viikot toisella paikkakunnalla. Se oli mukavaa meille kaikille.
Luin aika pitkään lapsilleni. Sitten siirryimme vuorolukuun eli luimme jostain ei-satukirjasta joka toisen luvun vuorotellen ääneen. Sekin oli mukavaa.
Lukeminen on myös läheisyyttä ja lapsi kaipaa sitä pitkään.
Itse opin lukemaan noin puolivälissä eka luokkaa. Tuolloin 7-vuotiaana ylpeänä uudesta taidosta sanoin vanhemmille, että haluan lukea itse itselleni iltasadun. Sen jälkeen koin etten tarvitse vanhempia lukemaan iltasatua.
Poika oli 9 v. kun halusi kokonaan lopettaa.
Ovat 10v ja 12v ja edelleen luetaan, kun lapset eivät vastusta tätä. Viimeksi luettiin iltasaduksi Maailman ympäri 80 päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Kun täytin 40, ajattelin olevani jo liian vanha lukemaan iltasatuja lapsille. Lopetin siis silloin.
Minun mielestäni ei ole koskaan liian vanha lukemaan satuja - lapsille tai kelle tahansa. Olettaen että toinen osapuoli tykkää kuunnella niitä.
Minä olen lukenut lapsilleni vain Raamattua, en mitään maailmanhömpää. Vartin iltahartaus 365 kertaa vuodessa, kertaa seitsämän vuotta. Silloin hän oppi isse lukemaam
Vierailija kirjoitti:
Minä olen lukenut lapsilleni vain Raamattua, en mitään maailmanhömpää. Vartin iltahartaus 365 kertaa vuodessa, kertaa seitsämän vuotta. Silloin hän oppi isse lukemaam
P. Räsänen tuli kommentoimaan.
Poika oli hippasen yli 9 vuotias kun sanoi ettei enää tarvitse lukea hänelle iltasatuja koska ne on lapsellisia eikä kavereidenkään vanhemmat enää lue heille.
Vaikuttaa myös luku tyyli! Kyllä vanhemmatkin lapset kuuntelevat ,jos siihen lisää teatraalisuutta ja vähän draamaa, komediakaan ei ole pahitteeksi! Iltasatuja, tai " iltasatuja" suorastaan pyydetään!
Kun täytin 40, ajattelin olevani jo liian vanha lukemaan iltasatuja lapsille. Lopetin siis silloin.