Miten ratkaista tilanne, jos lapsi tullut allergiseksi perheen koirille?
Perheessä kaksi koiraa, mutta ne on enemmän miehen, ja mies eniten niiden kanssa touhuaa. Itse haluaisin lapsen allergian vuoksi niistä luopua, mutta mies on todella paljon asiaa vastaan, hänelle ne on todella tärkeitä.
Kommentit (187)
Vierailija kirjoitti:
Voi olla lapsellekin myöhemmin todella traumaattista, jos hän isompana kuulee, että koirista luovuttiin hänen mahdollisen allergiansa takia eikä edes yritetty muita ratkaisuja. Mies todennäköisesti katkeroituu ap:lle.
Mitähän ratkaisua sitten ehdotat? Kyllä lapsi takuulla kummastelee sitä, että vanhemmat laittoi koirat hänen edelleen. Oikeastiko pidät sitä normaalina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse varmaan tuossa tilanteessa muuttaisin koirieni kanssa muualle ennemmin kuin luopuisin niistä, kyllä ne sen verran rakkaita ovat.
Hyvä, että sulla ei ole lapsia.
Olen samaa mieltä 🤗 En sietäisi niitä hetkeäkään. Tulisin allergiseksi.
Lasten siedätyshoidot
Siedätyshoito on vähentää nenä- ja silmäoireita sekä allergialääkityksen tarvetta. Siedätyshoitoa voidaan antaa ihonalaisina pistoksina tai kielen alle annosteltavina tabletteina ja liuoksina.
Siedätyshoito on merkittäviä oireita aiheuttavan IgE-välitteisen allergian syynmukaista hoitoa.
Suomessa pistossiedätystä annetaan koivulle, timoteille, pujolle, pölypunkille, kissalle, koiralle, hevoselle ja pistiäisille. Kielenalussiedätystä puolestaan on saatavilla koivulle, timoteille ja pölypunkille.
Siedätyshoito vähentää allergiaoireita ja oirelääkityksen tarvetta tutkimusten mukaan noin 30–40 %. Sen teho säilyy useita vuosia hoidon jälkeen. Siedätyshoito siitepölyille, eläimille, pistiäisille tai pölypunkille voidaan aloittaa aikaisintaan viiden vuoden iässä.
Ruokasiedätystä voidaan miettiä erityistilanteissa yli 6-vuotiaille ruoka-allergisille potilaille. Lue lisää ruokasiedätyksestä.
Ennen siedätyshoidon aloitusta varmistetaan keuhkojen toimintakokeilla, että lapsella ei ole hoitamatonta astmaa tai että todettu astma on hyvässä hoitotasapainossa. Jotkut perussairaudet tai esimerkiksi säännöllinen beetasalpaaja-lääkitys voivat olla siedätyshoidon este.
Siedätyshoitoa siitepölyille on syytä harkita, kun lapsella on asianmukaisesta allergialääkityksestä huolimatta toistuvasti hankalia allergiaoireita ja lapsi on merkittävästi herkistynyt kyseiselle allergeenille. Koivuallergian siedätyshoito auttaa myös lepän aiheuttamiin oireisiin. Oireiden vaikeusasteen arvioinnissa voidaan käyttää apuna oirekyselyä.
Hankalaoireisen eläinallergian ensisijainen hoito on eläinkontaktin välttäminen ja tarvittaessa oirelääkitys joko etukäteen otettuna ennen eläinkontaktia tai oireiden ilmaannuttua. Siedätyshoitoa voidaan harkita, jos potilas saa eläimistä oireita myös välillisesti, esimerkiksi koululuokassa toisen oppilaan vaatteiden välityksellä.
Yleistyneitä oireita aiheuttaneessa pistiäisallergiassa voidaan miettiä pistiäissiedätystä. Pistiäisen aiheuttama laajakaan paikallisrektio (kipu, punoitus ja turvotus pistoskohdassa) ei sen sijaan ole siedätyshoidon indikaatio. Suomessa ylivoimaisesti tavallisin vakavan pistiäisreaktion aiheuttaja on ampiainen. Suomessa voidaan siedättää pistiäisistä ampiaiselle ja mehiläiselle. Pistiäissiedätys kestää 5 vuotta ja se toteutetaan ihonalaisina pistoksina.
Lue lisää täältä:
https://www.terveyskyla.fi/lastentalo/tietoa-lasten-sairauksista/astma-…
Vierailija kirjoitti:
Tietenkään lapsi ei voi olla puolta ajastaan koirien kanssa, joille on allerginen. Se olisi lastensuojeluilmoituksen paikka.
Ei tämä välttämättä näin suoraviivaista ole. Tulin itse pahasti allergiseksi lapsena meillä olleelle kissalle, joten kissa täytyi antaa muualle. Lapsena allergiaoireet alkoivat ehkä muutamassa kymmenessä minuutissa kotiin saavuttua. Kun jatkuva kissa-altistus loppui, niin allergiakin lieveni huomattavasti. Pystyn nykyään olemaan ainakin tunteja ilman mitään oireita kissataloudessa, mahdollisesti jopa päiviä, etenkin jos vielä ottaisin allergialääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla lapsellekin myöhemmin todella traumaattista, jos hän isompana kuulee, että koirista luovuttiin hänen mahdollisen allergiansa takia eikä edes yritetty muita ratkaisuja. Mies todennäköisesti katkeroituu ap:lle.
Mitähän ratkaisua sitten ehdotat? Kyllä lapsi takuulla kummastelee sitä, että vanhemmat laittoi koirat hänen edelleen. Oikeastiko pidät sitä normaalina?
Kahta kotia (tämä ei tarkoita eroa)
Vierailija kirjoitti:
Voisiko koirilta ajaa turkin pois ja pitää vaatteita päällä? Näin hilse ei putoa lattialle.
Itse kokeilisin mieluummin ilmanpuhdistimia ja lattioiden säännöllistä moppausta kosteudesta nihkeällä mopilla.
Vierailija kirjoitti:
Onko kuinka tavallista, että yhtäkkiä allergisoituu lemmikeille jotka ovat olleet perheessä koko ajan?
Minulle kävi näin, olin sinnitellyt ilmeisesti lievien oireiden kanssa, ja kotoa muuttaessa ne alkoivat tosissaan ja puhkesi astma. Tulin kotiin viikonlopuksi, ja oli pakko lähteä keskellä yötä ulos, että sai henkeä.
Mutta minulla oli astmaoireita kissasta lapsena. Äiti valitsi kissan ja myös hankki aina seuraavan, luin lääkärilausunnon vuosien päästä, lääkäri oli erittäni pöyristynyt. Jos silloin olisi tehty lasuja, minut olisi varmaan otettu huostaan. Kokolattiamattoakin oli kieltäytynyt vaihtamasta - olivat kylläkin nukatonta mallia.
Ihmettelinkin, miksi meillä imuroitiin niin huolellisesti. Sen verran oli sitten sentään huolta kantanut. Oireet alkoivat nukkumaanmennessä, aloin vinkua ja sitten avattiin ikkunaa.
Äitini kuoli lopulta kasikymppisenä edelleen vakuuttuneena, että näyttelen vaan. Yritti aina salakuljettaa kissan sisälle muka vahingossa. Kissat asuivat piharakennuksessa sitten kun minun oli pakko ottaa vanha äiti meille asumaan.
Allergiset oireet voivat johtua homeesta.
Surullista, että ensimmäinen ratkaisu ap:lle on heti ehdottaa koirista luopumista, kun muitakin vaihtoehtoja on. Miksi ap sitten otit miehen, jolla on koiria? Koirat ovat perheenjäseniä eivätkä tavaroita.
Minkä ikäinen lapsi on ja miten hän oireilee ja kuvaako itse oireiluaan? Mietin vaan että kuinka kylmäsydäminen on isä jos ei ota lapsensa kärsimystä tosissaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse varmaan tuossa tilanteessa muuttaisin koirieni kanssa muualle ennemmin kuin luopuisin niistä, kyllä ne sen verran rakkaita ovat.
Eläimet ovat siis rakkaampia kuin oma lapsi ja puoliso, onpa surullista.
Vierailija kirjoitti:
Surullista, että ensimmäinen ratkaisu ap:lle on heti ehdottaa koirista luopumista, kun muitakin vaihtoehtoja on. Miksi ap sitten otit miehen, jolla on koiria? Koirat ovat perheenjäseniä eivätkä tavaroita.
Perheenjäseniä kyllä, mutta lapset ovat niitä vielä enemmän ja jos tilanne on sellainen että joku perheenjäsen vahingoittaa toisten hyvinvointia, varsinkin lapsen, niin siinä vaiheessa tämä perheenjäsen ei voi enää kotona asua. Oli se sitten esimerkiksi päihdeongelmainen puoliso.
Koirista on ehdottomasti luovuttava. Mieheni allergisoitui lapsuuden kodissaan koiralle ja hänelle puhkesi astma. Hän allergisoitui koirille vuosi vuodelta enemmän ja enemmän ja lopulta hän ei voinut enää istua palaverissa työkaverin vieressä jolla oli koira. Oireena oli hengityksen vaikeutuminen. Tämän jälkeen hän kävi läpi siedätyksen ja lääkäri kielsi ehdottomasti ottamaan koiraa tämänkään jälkeen. No, me emme kyllä sellaista edes harkinneet. Kaikille siedätyshoitoa ehdottaville tiedoksi että hoito kestää kolme vuotta ja se tehdään pistoksilla. Aluksi hoitoja on useammin mutta myöhemmin kerran kuussa. Jokaisen hoitokerran jälkeen tulee oireita. Kun olen sivusta seurannut tuota prosessia niin en missään tapauksessa tekisi sitä lapselleni ellei kyseessä olisi henkeä uhkaava allergia esim. Pistiäiset. Lisäksi siedätyshoitoa tulee todella kalliiksi kun julkisella puolella ei todellakaan anneta sitä kuin tiukoilla kriteereillä. Kukaan ei saa sitä sen takia ettei halua luopua koirista.
Korona-ajan lemmikkejä hylätään nyt Helsingissä
Etenkin koirista halutaan luopua entistä useammin, Helsingin eläinsuojeluyhdistys Hesy ry kertoo.
KORONAPANDEMIAN aikaista lemmikkibuumia on nyt seuraamassa lemmikkien hylkäämisbuumi, kertoo Helsingin eläinsuojeluyhdistys Hesy ry tiedotteessaan.
Korona-aika houkutteli yhä useamman suomalaisen hankkimaan lemmikin. Nyt yhteydenotot omistajilta, jotka haluavat luopua lemmikeistään, ovat lisääntyneet selvästi, Hesy ry kertoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokolattiamaton syrjäyttämä tytär vastaa tähän, en pelkästään kummastellut. Äidin itsekeskeisyys on ollut minulle monta kautta elämän pilannut asia. Astman puhkeaminen on haitannut myös konkreettisesti omia valintojani ja rajoittanut paljon, vaikka se on lievä.
Ei pidä koskaan mennä edes rimaa hipoen näissä asioissa. Asettakaa lapsi etusijalle selkeästi. Tilanne on aivan vastaava kuin väkivaltaisen miehen kanssa, siinä ei pidä jäädä arpomaan. Lapsi vahingoittuu jo siitä arpomisestakin.
Antaisin lapsen pois . Lapsi tullut kuitenkin myöhemmin kuin koirat , saman sanoin miehelleni että jos tuleva lapsi olisi allerginen niin kissat ei lähde , vaan lapsi . Meillä oli riitoja siitä ja sanoin suoraan. Mies ei halunnutkaan enään tehdä lapsia ja sekin ok. Parempi sanoa suoraan ja luopua lapsesta. Jos se ei tule kysymykseen sinun tilanteessa niin sitten joudut vaan sietämään lasta jos et koiria halua lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Muutatte eri taloihin asumaan. Se ehkäisee myös eroa. Toinen vaihtoehto on antaa lapset pois.
Miten se ehkäisee eroa, että mies keskittyy vaan koiriinsa ja perheen äiti yksinhuoltajana hoitaa lapset ja pitää ne kaukana miehen rakkaista koirista? Jotkut 15-vuotiaatko täällä kirjoittelee.
Mies nyt valitsee koirat tai lapsen. Nainen oletettavasti on jo lapsen puolella, että jos valitsee koirat, niin luopuu koko perheestään.
On kyllä niin itsekäs mies, että haluaa pitää oman harrastuksensa (ne koirat) jopa lapsensa hyvinvoinnin kustannuksella, että taitais mies jäädä matkasta joka tapauksessa, vaikka luopuisikin koirista. Ihan vaan siksi, että edes yritti ehdottaa, että eikö se lapsi nyt voi vaan kärsiä.
Onko nyt siis tehty allergiatestit ja kuinka allerginen koirille lapsi on?
Itse olen hyvin allerginen heinien siitepölylle ja siihen kokeiltiin lapsena siedätystä, joka päättyi tehokkaimpiin pistoksiin siirryttäessä anafylaktinen reaktioon. En saanut siitä mitään apua. Jos lapsi on hyvin allerginen koirille eikä siedätyskään auta, vaihtoehtoa ei ole vaan lapsi ei voi asua samassa paikassa kuin koirat. Paha allergia yhdistettynä elämiseen allergeenien keskellä myös heikentää elämänlaatua paljon.
Jos allergiatestejä ei ole tehty, aloittaisin siitä. Lääkäriltä voi tulosten jälkeen myös kysyä eri vaihtoehdoista.
Erittäin todennäköisesti tulevaisuudessa lapsen päiväkodissa, koulussa, harrastuspaikassa, kaveripiirissä, opiskelupaikassa, työpaikassa jne. on ihmisiä, joilla on kotonaan koiria. He rapsuttavat aamuisin koiriaan samoissa vaatteissa, joissa tulevan esim. kouluun. Jos kyseessä on todellakin koira-allergia, teet lapselle palveluksen siedätyshoidolla.
Voisiko koirilta ajaa turkin pois ja pitää vaatteita päällä? Näin hilse ei putoa lattialle.