Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lasten liikkumattomuusepidemia - Mitä pitäisi tehdä?

Vierailija
25.03.2023 |

Joulukuussa julkaistiin Move! -testin tulokset, joissa todettiin, että 40 % suomalaisista lapsista ja nuorista on niin huonossa kunnossa, että se haittaa päivittäisestä elämästä selviytymistä. Olen jutellut asiasta parin tutun liikunnanopettajan kanssa ja heidän omat havaintonsa ovat tukeneet tutkimuksen tuloksia ja esimerkit, mitä tämä huono kunto käytännössä tarkoittaa ovat olleet aika pelottavia: ei pystytä juoksemaan liikkasalia päästä päähän, ei toivoakaan päästä kyykkyyn ja ylös jne. Ja näitä tapauksia on paljon.

Asiasta on keskusteltu paljon, julkisuudessa, kahvipöydissä ja tällä palstalla, mutta yhden ryhmän ääni tuntuu jäävän paitsioon: niiden 40 % vanhempien. Pystyisivätkö he avaamaan, miten heidän lapsensa saataisiin liikkumaan sen verran, että he pärjäisivät elämässään. Pystyisikö yhteiskunta, pienemmät yhteisöt, kaverit tai jotkut muut tukemaan jotenkin heidän liikkumistaan? Onko muuta ratkaisua, kuin koululiikunnan määrän moninkertaistaminen?

Usein syyksi tarjotaan sitä, että urheilu on liian kilpaurheilupainotteista ja kyllä heidän lapset liikkuisivat, jos vain saisivat höntsätä. Kuitenkin todellisuus on, että höntsäryhmiä järjestetään aivan valtavasti verovaroin, osa täysin ilmaisia, osa maksaa muutaman kympin vuodessa. Kuitenkin näihin on vaikea saada osallistujia ja pääasiassa osallistujat ovat niitä, jotka muutenkin urheilevat paljon seuroissa. Esimerkiksi meidän lasten koululla pidetään heti koulun jälkeen kaikille avointa sählykerhoa. Siellä ei kuulemma käy yhtään lasta, jotka eivät pelaa jotain lajia joukkueissa.

Pitkä alustus, mutta tiivistettynä kysymykseni on: Miten tämän hetken liikkumattomat lapset saataisiin liikkumaan edes vähän? Erityisesti toivoisin ajatuksia niiden liikkumattomien lasten vanhemmilta. Näitä pitäisi olla kuitenkin lähes puolet vanhemmista.

Kommentit (2282)

Vierailija
1341/2282 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunnanopettajat ovat suojatyöpaikassa, eivätkä tee työtään. He eivät yritäkään opettaa. Numerot jaetaan sen perusteella, onko joku jo valmiiksi hyvä jossain lajissa. Lajia osaamatonta ei opeteta. Sama kuin matematiikassa ei opetettaisi ja valmiiksi laskut osaavalle annettaisiin hyvä numero ja muut jätettäisiin oman onnensa nojaan.

Vierailija
1342/2282 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää ottaa mallia Islannista, jossa valtio maksaa yhden lapsen harrastuksen 18-vuotiaaksi saakka. Siellä on kuplahalleja koulujen vieressä ja ponilla itsekseen ratsastava alakoululainen ei ole outo näky maaseudulla. Yhtään mönkijää en nähnyt Islannissa ollessani.

Islannissa lasten ja nuorten päihteiden ja tupakan kokeilu ja käyttö vähenivät noin 50% uudistuksen alun jälkeen. Sen lisäksi ihmiset integroituvat islantilaiseen elämäntapaan.

Islannissaan kaupassa suurin naisten koko on 44 ja sitä suuremmat ovat jo erikoistuotteita, joita voi löytyä jostain erikoisputiikista. Välttämättä suurempia kokoja ei ole tarjolla edes turisteille suunnatuissa kaupoissa.

On ihan tavallista nähdä ihmisiä lenkkeilemässä tihkusateessa. Se tulee ja menee ja siihen ollaan totuttu. Islantilaisilla on nimenomaan liikunta korvannut nuoremmilla ikäluokilla päihteiden käytön sijasta ajanvietteenä. Nykyideaali ei myöskään suosi mitenkään nikotiinin värjäämiä hampaita kummallakaan sukupuolella.

Toki islantilaista vankilarealitya seuratessani ymmärsin, että Islannissakin poltetaan tupakkaa. Ilmiö on kuitenkin sellainen, ettei se hyppää mitenkään silmille Reyjavikissa. Siellä yleensä kaikki ylipainoiset ja julkisella paikalla tupakoivat mielletään ensin turisteiksi muutenkin.

Jep jep. Vuonna 2020 Islanti oli OECD-maiden ykkönen lihavuustilastossa:

https://grapevine.is/news/2020/12/29/obesity-rate-in-iceland-highest-in…

Voi olla, mutta pari vuottaa aikaisemmin julkaistun varsinaisen OECD:n Obesity Reportin mukaan islantilaiset olivat OECD:n keskiarvoa hoikempia, eli jommassakummassa tilastossa on jotain vikaa. Muutos keskiarvoa hoikemmasta kansasta maailman lihavimmaksi muutamassa vuodessa ei ole mahdollista.  

Edellisiä lukuja voi vilkaista vaikka tästä: https://www.oecd.org/health/obesity-update.htm/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1343/2282 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunnan pitäisi olla hauskaa.

Tuntuu, että liikuntaharrastuksetkin alkavat jo nuorille olemaan kovin kilpailullisia ja tavoitteellisia. Treenejä on monta viikossa. Itsellä ainakin nuorempana liikuntaharrastukset tyssäsivät siihen kilpavarusteluun ja kisoihin, kun olisin mieluummin nauttinut lajista ja tekemisestä ilman paineita.

Ehkä pitäisi olla enemmän sellaisia matalan kynnyksen höntsyharrastuksia. 

Vierailija
1344/2282 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun joku erehtyy kirjoittamaan, että liikunnan pitäisi olla hauskaa, iskee päivystävä alapeukuttaja.

Vierailija
1345/2282 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikunnan pitäisi olla hauskaa.

Tuntuu, että liikuntaharrastuksetkin alkavat jo nuorille olemaan kovin kilpailullisia ja tavoitteellisia. Treenejä on monta viikossa. Itsellä ainakin nuorempana liikuntaharrastukset tyssäsivät siihen kilpavarusteluun ja kisoihin, kun olisin mieluummin nauttinut lajista ja tekemisestä ilman paineita.

Ehkä pitäisi olla enemmän sellaisia matalan kynnyksen höntsyharrastuksia. 

Jotenkin tää ihmisten typeryys on ihan huikaisevaa. Mistäköhän ihmeestä sinäkin olet keksinyt, että matalan kynnyksen höntsäharrastuksia ei ole? Niitä on kaikkialla ja valtavasti. Myös hyvin paljon ilmaisia tai lähes ilmaisia. 

Hyvin tyypillisesti lapset ja nuoret eivät vain jaksa sitoutua näihin, koska niissä ei yleensä tapahdu minkäänlaista kehittymistä, koska jokainen puuhaa omia juttujaan silloin kuin huvittaa ja opetus ei voi edetä, kun sama porukka ei käy säännöllisesti. Porukka käy kaksi kertaa potkimassa palloa ja sitten kyllästyvät.

Lajin ei tarvitse olla kilpalaji tai tähdätä kilpailuihin, mutta jotenkin lapselle pitäisi tulla sellainen fiilis, että hän oppii ja kehittyy tai muuten on hyvin todennäköistä, että mielenkiinto lopahtaa suhteellisen nopeasti.  

Vierailija
1346/2282 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina kun joku erehtyy kirjoittamaan, että liikunnan pitäisi olla hauskaa, iskee päivystävä alapeukuttaja.

Minä olin tuo alapeukuttaja. En alapeukuttanut sille, että liikunnan pitäisi olla hauskaa, vaan sille, että valitetaan, että pitäisi olla enemmän matalan kynnyksen höntsää, vaikka sitä on tarjolla vaikka kuinka paljon, mutta vanhemmat ovat liian laiskoja googlettamaan tarjontaa ja kitisevät mieluummin mammapalstalla. 

Vierailija
1347/2282 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhemmat ovat niin tyhmiä, että pistävät lapsensa kilpajoukkueisiin ja sen jälkeen itkevät, että porukka on kilpailuhenkistä ja pitäisi ihan harjoitellakin ja tehdä niin kuin valmentaja sanoo, niin kyllä he ansaitsevatkin alapeukkuja. Miksi he eivät ole pistäneet suoraan lapsiaan joihinkin ei kilpailullisiin harrastuksiin tai porukoihin?

Vierailija
1348/2282 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin tuo alapeukuttaja. En alapeukuttanut sille, että liikunnan pitäisi olla hauskaa, vaan sille, että valitetaan, että pitäisi olla enemmän matalan kynnyksen höntsää, vaikka sitä on tarjolla vaikka kuinka paljon, mutta vanhemmat ovat liian laiskoja googlettamaan tarjontaa ja kitisevät mieluummin mammapalstalla. 

Onko sinun elämäntehtäväsi kitistä muiden kitisemisestä? Minun mielestäni on tarpeellinen havainto, että liikuntaan tarvittaisiin iloa ja rentoutta, enkä ymmärrä vihamielisyyttä tätä ajatusta kohtaan.

Vierailija
1349/2282 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhemmat ovat niin tyhmiä, että pistävät lapsensa kilpajoukkueisiin ja sen jälkeen itkevät, että porukka on kilpailuhenkistä ja pitäisi ihan harjoitellakin ja tehdä niin kuin valmentaja sanoo, niin kyllä he ansaitsevatkin alapeukkuja. Miksi he eivät ole pistäneet suoraan lapsiaan joihinkin ei kilpailullisiin harrastuksiin tai porukoihin?

Olen eri. Mutta aika usein se menee niin, että aluksi tarjotaan jotain kivaa kaikille. Esimerkiksi edullinen matalan kynnyksen luistelukoulu kertamaksuilla.

Sitten kun luistelukoulu on ohi, homma muuttuukin yhtäkkiä todella vakavaksi, kuukausimaksut alkavat juosta ja treeneihin odotetaan joka kerta paikalle. Maksua maksun perään. Sama pätee aika moneen lajiin.

Esimerkiksi itse olen havainnut huutavan pulan vapaavuoroista, joilla saisi kertamaksuilla käyttää vaikkapa salia ja telinevoimisteluvälineitä. Jos tällaisia vuoroja on, ne jäävät kesätauolle tässä huhtikuun tienoilla.

Vierailija
1350/2282 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinun elämäntehtäväsi kitistä muiden kitisemisestä? Minun mielestäni on tarpeellinen havainto, että liikuntaan tarvittaisiin iloa ja rentoutta, enkä ymmärrä vihamielisyyttä tätä ajatusta kohtaan.

Kaikki latelevat aina tällaisia latteuksia, mutta mitä se käytännössä tarkoittaa, että liikuntaan tarvitaan lisää iloa? Mistä olet keksinyt, että joukkueissa liikkuvat lapset eivät iloitse siitä. Entä millaista liikuntaa sinä järjestäisit niille, jotka eivät halua liikkua seuroissa. 

Kerro ihan konkreettisesti, mitä se olisi. Ei mitään "jotain kivaa" ympäripyöreyksiä".

Vierailija
1351/2282 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo on tarpeellinen havainto. Kaikkea tuollaista järjestetään jo. Mikset vaan vie lastasi sellaisiin ryhmiin?

Vierailija
1352/2282 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole autoa, joten kaikki liikkuminen tehdään kävellen tai pyörillä. Lapset 3 ja 5 jaksaa hienosti kävellä pidempiäkin matkoja. Kun olemme leikkipuistossa molemmat kuitenkin leikkivät mielellään rauhallisempia leikkejä, vaikka kotona menee aina juoksuksi. On yritetty kaikkea muuta paitsi pakottamista, että ulkonakin leikittäisiin "hengästyttäviä" leikkejä, mutta minkäs teet kun toisilla on hauskaa ihan omissa jutuissaan. Vanhempi viihtyy urheilukoulussa, mutta ei ole kummoinen juoksija, en tiedä miksi.

Liikuntaharrastuksissa taas on se ongelma, että meidän kaupungissa kaikki harrastukset on keskitetty yhdelle hallille, joka ei ole minkään kävelymatkan päässä. Julkiset kulkee niin, että molemmin puolin harkkoja olisi paljon odottelua, työpäivän päätteeksi se ei vaan ole mahdollista kuluttaa koko loppupäivää yksiin harkkoihin. Täälläkin päin olisi koulun saleja ym, mutta jostain syystä täällä ei kuitenkaan ole harrastusmahdollisuuksia tämän ikäiselle. Kouluiässä mahdollisuudet kasvavat, mutta mielestäni se liikunnallinen pohja pitäisi rakentaa jo paljon pienempänä.

Riippuu tietenkin vähän lapsesta, mutta yleensä pallo on aika hyvä motivaattori. Kannattaa varmaan välillä käydä muuallakin kuin leikkipuistossa, koska ne keinut ja hiekkalaatikot kannustavat istumaan, kun taas avoimella nurtsilla se pallo on se ainut aktiviteetti.

Sitten, kun lapset vähän kasvavat, niin perinteiset juoksupohjaiset pihapelit, niin kuin kirkkis, purkkis, tervapata yms. ovat myös kivoja, mutta kaipaavat ehkä vähän yhtä perhettä enemmän osallistujia.

No olipas yleistystä. Lapset suurimmaksi osaksi kiipeilee ja leikkii erilaisia "seikkailu"/roolileikkejä liukumäessä ja kiipeilytelineessä, että en sitä nyt pelkäksi istumiseksi kutsuisi. Eikä keinumisessa ja hiekkalaatikossakaan mitään vikaa ole. Meillä on nurmikenttä kyllä lähellä, jossa käymme potkimassa silloin, kun mahtuu. Keväät ja syksyt se on arkisin koulun käytössä ja vklp nuorten.

Mun kommentin pointti oli lähinnä se, että olisi mukavaa, jos harrastusmahdollisuuksia olisi enemmän jo nuoresta iästä lähtien, silloin kun kroppa kehittyy hurjaa vauhtia.

Vierailija
1353/2282 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole autoa, joten kaikki liikkuminen tehdään kävellen tai pyörillä. Lapset 3 ja 5 jaksaa hienosti kävellä pidempiäkin matkoja. Kun olemme leikkipuistossa molemmat kuitenkin leikkivät mielellään rauhallisempia leikkejä, vaikka kotona menee aina juoksuksi. On yritetty kaikkea muuta paitsi pakottamista, että ulkonakin leikittäisiin "hengästyttäviä" leikkejä, mutta minkäs teet kun toisilla on hauskaa ihan omissa jutuissaan. Vanhempi viihtyy urheilukoulussa, mutta ei ole kummoinen juoksija, en tiedä miksi.

Liikuntaharrastuksissa taas on se ongelma, että meidän kaupungissa kaikki harrastukset on keskitetty yhdelle hallille, joka ei ole minkään kävelymatkan päässä. Julkiset kulkee niin, että molemmin puolin harkkoja olisi paljon odottelua, työpäivän päätteeksi se ei vaan ole mahdollista kuluttaa koko loppupäivää yksiin harkkoihin. Täälläkin päin olisi koulun saleja ym, mutta jostain syystä täällä ei kuitenkaan ole harrastusmahdollisuuksia tämän ikäiselle. Kouluiässä mahdollisuudet kasvavat, mutta mielestäni se liikunnallinen pohja pitäisi rakentaa jo paljon pienempänä.

Riippuu tietenkin vähän lapsesta, mutta yleensä pallo on aika hyvä motivaattori. Kannattaa varmaan välillä käydä muuallakin kuin leikkipuistossa, koska ne keinut ja hiekkalaatikot kannustavat istumaan, kun taas avoimella nurtsilla se pallo on se ainut aktiviteetti.

Sitten, kun lapset vähän kasvavat, niin perinteiset juoksupohjaiset pihapelit, niin kuin kirkkis, purkkis, tervapata yms. ovat myös kivoja, mutta kaipaavat ehkä vähän yhtä perhettä enemmän osallistujia.

No olipas yleistystä. Lapset suurimmaksi osaksi kiipeilee ja leikkii erilaisia "seikkailu"/roolileikkejä liukumäessä ja kiipeilytelineessä, että en sitä nyt pelkäksi istumiseksi kutsuisi. Eikä keinumisessa ja hiekkalaatikossakaan mitään vikaa ole. Meillä on nurmikenttä kyllä lähellä, jossa käymme potkimassa silloin, kun mahtuu. Keväät ja syksyt se on arkisin koulun käytössä ja vklp nuorten.

Mun kommentin pointti oli lähinnä se, että olisi mukavaa, jos harrastusmahdollisuuksia olisi enemmän jo nuoresta iästä lähtien, silloin kun kroppa kehittyy hurjaa vauhtia.

En käsittääkseni sanonut, että hiekkalaatikossa olisi mitään vikaa... Itse sanoit, että teillä lapset leikkivät leikkipuistossa rauhallisempia leikkejä ja toivoisit, että ulkonakin leikittäisiin "hengästyttäviä" leikkejä. 

Ei varmaan kannata kiskoa ihan koko pussillista herne-maissi-paprikaa klyyvariin, jos joku sanoo jotain vinkkejä omasta kokemuksestaan. 

Vierailija
1354/2282 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo on tarpeellinen havainto. Kaikkea tuollaista järjestetään jo. Mikset vaan vie lastasi sellaisiin ryhmiin?

Nyt ei puhuta minun lapsistani.

Nyt puhutaan niistä kymmenistä ihmisistä, jotka ovat tässä ketjun aikana kaipailleet lapsille rentoja, iloisia matalan kynnyksen harrastuksia.

Miksi ajattelet kaikkien näiden erityyppisten ihmisten eri paikkakunnilla olevan väärässä ja itsesi olevan oikeassa? Ja ennen kaikkea: miksi suutut, kun ihmiset vastaavat kysymykseen ja esittävät toiveitaan?

Vierailija
1355/2282 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt puhutaan niistä kymmenistä ihmisistä, jotka ovat tässä ketjun aikana kaipailleet lapsille rentoja, iloisia matalan kynnyksen harrastuksia.

Miksi ajattelet kaikkien näiden erityyppisten ihmisten eri paikkakunnilla olevan väärässä ja itsesi olevan oikeassa? Ja ennen kaikkea: miksi suutut, kun ihmiset vastaavat kysymykseen ja esittävät toiveitaan?

Koska tässä ketjussa on kymmeniä kertoja kysytty esimerkkiä paikkakunnasta, jolla ei olisi tarjolla tällaisia ryhmiä ja yhtäkään esimerkkiä ei ole pystytty antamaan. Joka ikisellä kerralla on tilanne on se, että vanhemmat eivät ole jaksaneet selvittää asiaa ja esittävät, että kyllä heidän lapsensa liikkuisi, jos vain olisi sellaista ja tällaista tarjolla, vaikka todellisuudessa kyse on ollut vain vanhempien laiskuudesta. 

Vierailija
1356/2282 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki latelevat aina tällaisia latteuksia, mutta mitä se käytännössä tarkoittaa, että liikuntaan tarvitaan lisää iloa? Mistä olet keksinyt, että joukkueissa liikkuvat lapset eivät iloitse siitä. Entä millaista liikuntaa sinä järjestäisit niille, jotka eivät halua liikkua seuroissa. 

Kerro ihan konkreettisesti, mitä se olisi. Ei mitään "jotain kivaa" ympäripyöreyksiä".

No konkreettisesti Suomen ilmastossa tarvittaisiin lämmintä edullista salitilaa ilman etukäteisvarauksia.

Selvästi pienemmille lapsille suunnatussa ja varsin hintavassa Hoplopissa on kaikkein kovin käyttöaste sähly/jalkapallokentällä. Siellä on käytännössä koko ajan esiteinejä ja teinejä pelaamassa.

Täällä vartioidaan tyhjiä saleja aivan mustasukkaisesti. Oma lapseni oli päiväkoti-iässä vuoden verran väistötiloissa käytöstä poistetulla koululla. Koko vuoden aikana päiväkodin henkilökunta ei saanut koulun salin avainta käyttöönsä, eikä sen puoleen saanut kukaan muukaan. Lämmitetty, tilava sali tyhjän panttina. Samaan aikaan lapset ulkoilivat joka päivä ja joka säässä asfalttipihalla, jolla ei ollut lainkaan ikätasoisia kiipeily- ym. välineitä.

Vierailija
1357/2282 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska tässä ketjussa on kymmeniä kertoja kysytty esimerkkiä paikkakunnasta, jolla ei olisi tarjolla tällaisia ryhmiä ja yhtäkään esimerkkiä ei ole pystytty antamaan. Joka ikisellä kerralla on tilanne on se, että vanhemmat eivät ole jaksaneet selvittää asiaa ja esittävät, että kyllä heidän lapsensa liikkuisi, jos vain olisi sellaista ja tällaista tarjolla, vaikka todellisuudessa kyse on ollut vain vanhempien laiskuudesta. 

Jostain kumman syystä kukaan ei halua kertoa paikkakuntansa aggressiiviselle ammattijankkaajalle.

Vierailija
1358/2282 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain kumman syystä kukaan ei halua kertoa paikkakuntansa aggressiiviselle ammattijankkaajalle.

Koska olisikin hirveän vaarallista sanoa, että Lahdessa ei ole tällaisia palveluita. 

Vierailija
1359/2282 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska olisikin hirveän vaarallista sanoa, että Lahdessa ei ole tällaisia palveluita. 

Seuraavaksi jankkaaja vaatisi saada tietää, mikä on kyseinen lähikoulu Lahdessa. Nämä jaksavat kyllä kysellä, jos heille erehtyy vastaamaan.

Vierailija
1360/2282 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No konkreettisesti Suomen ilmastossa tarvittaisiin lämmintä edullista salitilaa ilman etukäteisvarauksia.

Selvästi pienemmille lapsille suunnatussa ja varsin hintavassa Hoplopissa on kaikkein kovin käyttöaste sähly/jalkapallokentällä. Siellä on käytännössä koko ajan esiteinejä ja teinejä pelaamassa.

Täällä vartioidaan tyhjiä saleja aivan mustasukkaisesti. Oma lapseni oli päiväkoti-iässä vuoden verran väistötiloissa käytöstä poistetulla koululla. Koko vuoden aikana päiväkodin henkilökunta ei saanut koulun salin avainta käyttöönsä, eikä sen puoleen saanut kukaan muukaan. Lämmitetty, tilava sali tyhjän panttina. Samaan aikaan lapset ulkoilivat joka päivä ja joka säässä asfalttipihalla, jolla ei ollut lainkaan ikätasoisia kiipeily- ym. välineitä.

No tuollainen olisi varmaan kivaa, mutta jotenkin vaikea kuvitella, miten se toimisi käytännössä. Siis, että kuka tahansa saisi koska tahansa tulla sinne tekemään mitä tahansa? Mitäs sitten, kun paikalle tulee 10 teiniä, jotka haluaisivat pelata korista ja yksi taapero, joka haluisi peuhata peuhata siinä keskellä kenttää? Kuka päättää, kenen pitää väistää?