Hoivakodin asukkaat eivät ole käyneet ulkona koko talvena
Menin töihin yksityiseen hoivakotiin missä on vanhuksia ja kehitysvammaisia. Kaikki ovat sen verran hyväkuntoisia, että itse kävelevät ja syövät. Hämmästys oli suuri, kun sanottiin, että ensi kuussa kaikki pääsevät käymään ulkona, kun eivät ole koko talvena käyneet. Olisi hyvä piha missä voi ulkoilla.
Päivät vaan siis istutaan, syödään ja mennään aikaisin nukkumaan.
Kommentit (128)
Olin esperi care hoivakodissa ja siellä sama juttu. Yks noin 68 v nainen sanoi ettei ole ollut ulkona 3 viikkoon. Hoitajia liian vähän jotta pääsisi ulos.
Minä keksin ratkaisun: siirretään vanhukset sinne, missä on hoitajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi omaiset eivät käy ulkoiluttamassa? Äitini oli pitkäaikaisosastolla ja kärräsin häntä pyörätuolilla ulos.
Niin lisäyksenä vielä. Oli silmiä avaava kokemus nuorelle meininki näillä osastoilla. Ihan hirveetä. Suurinosa hoitajista tuntui olevan väärässä ammatissa.
Olin itse harjoittelujaksolla isolla osastolla, missä oli kaksi yökköä. Kun kello oli yksi yöllä niin he molemmat vetäytyivät viltin alle lepohuoneen nojatuoleille ja alkoivat nukkumaan.
Sanoivat vain vain että kyllä sä pärjäät. Ei täällä yöllä tarvi mitään tehdä.
Voin sanoa, että juoksin huoneesta toiseen sen yön.
Toivon että nykyään nuoret ovat reippaampia ja kyseenalaistavat tuon touhun. Tosin yönukkuminen on vieläkin normaalia, vaikka ei olisi harjoittelijaa orjana.
Jos terveydenhuollon opettajat lukevat palstaa niin muistakaa kertoa että tämmöisestä käytöksestä pitää raportoida. Ehdottomasti. Itse olen jo eläkkeellä ja ehdin puuttua työaikana moneen epäkohtaan. Tämä yksi oli kyllä mieleenpainuvin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi omaiset eivät käy ulkoiluttamassa? Äitini oli pitkäaikaisosastolla ja kärräsin häntä pyörätuolilla ulos.
Kiitos siitä! Erittäin monet omaiset käyvät todella harvoin, eivätkä edes voi viedä läheistään ulos, vain valittaa, miksi?
Muistisairaat asukkaat tarvitsevat jatkuvaa valvontaa (verrattavissa pikkulapsiin, mielikuvitusta riittää uskomattomiin asioihin). Kroonikko-osastolla asukkaan ulkovaatteisiin pukeminen, pyörätuoliin siirtäminen+ulkoilu+vaatteenvaihto vie paljon aikaa. Hoitajia on liian vähän kaikkien päivittäiseen ulkoiluun.
Nyt kerron salaisuuden: Kysy kaikilta vanhusosaston asukkailta: Haluatko lähteä nyt ulos, minä vien? ( jos haluavat, tee se!)
Vierailija kirjoitti:
Hoitajana, kun oli ylimääräistä aikaa, vein kerran vanhuksen joka istui pyörätuolissa ulkoilemaan.
Mummo huusi jokaiselle vastaantulijalle : " Apua tulkaa auttamaan. Minua kärrätään tässä hautaan. Haluan vai takaisin huoneeseeni turvaan " ja kaikenlaista muuta ilkeästä henkilökunnasta jne.
Pelkäsin oikeasti että joku soittaa poliisit paikalle...
626
Taidat olla uusi alalla. Normaalia käytöstä monella muistisairaalla. Rauhoittele häntä ja alatte mennä takaisin päin.
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikö ulkoiluttaminen kuuluu omaisille?
Jos omaisia ei kiinnosta ulkoiluttaa, niin ei voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikö ulkoiluttaminen kuuluu omaisille?
Jos omaisia ei kiinnosta ulkoiluttaa, niin ei voi mitään.
Olet väärässä. Ei kuulu omaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette taida kovin paljoa tietää hoitotyöstä.
T: Hoitaja
Äitini joutui työttömäksi jäätyään joksikin aikaa avustajaksi kunnalliseen vanhainkotiin. Hän kertoi useasti siitä, miten hoitajat laistoivat tehtävistään ja miten vanhuksia kohdeltiin kaltoin. Ei haluttu päästää ulos, ei antaa käydä öisin vessassa vaan pakotettiin käyttämään vaippoja jne. Itse olen kiinnittänyt huomiota siihen, miten samaisessa laitoksessa on huomiota herättävän korkea kuolleisuus paikallislehden kuolinilmoitusten valossa.
Olet valehteleva kusipää. Pelkkä trolli.
Äitini on hoivakodissa, kaupungin omastamissa,
ja parempaa hoivapaikkaa ei olis elämän loppuajoiksi voinut saada.
Iloisia ja virkeitä ja yställisiä, työhönsä paneutuneita hoitajia.Milloinkaan ei olla tylyjä kun sinne soittaa.
Hoivakodilla on myös Facebook sivut, missä näytetään kun vanhuksille käy vapaaehtoisesti koululaiset kuorossa laulamassa. Joskus tulee vapaaehtoinen soittamaan haitaria.
Joskus vanhuksia yritetään saada tuolista ylös, tanssimaan, soittamalla vanhoja iskelmiä.
Kesällä paistavat uuninpohja lättyjä pihalla.
Hoivakoti sijaitsee kaupungin ulkopuolella, maaseutu maisemissa.
Työyhteisö kaikkinensa vaikuttaa yhteen hitsautuneelta.ä
Työntekijöiden vaihtuvuutta ei ole.Henkilökunta on tullut todella tutuksi, näiden kahden vuoden aikana.
Rumastipa vastasit. Hyvä että teidän hoivakodissa on asiat kohdallaan. Kaikkialla vaan näin ei ole.
Tekisi mieleni pyytää poistaa poistaa kommentti kielenkäyttösi vuoksi, mutta muuten viesti oli niin positiivinen etten taidakaan. Minulla on kokemuksia molemmanlaisista hoivakodeista.
En ole tuo jota haukuit.
Suomi on lähettänyt yli miljardin Ukrainaan vaikka viime keväänä siellä oli jo rauha tekeillä, mutta vaikutusvaltaiset tahot halusivat sotaa jatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Suuri osa hoivakotien asukkaista on muistisairaita, vaikka jalat toimisivatkin. Eli ovet auki ja vapaasti ulkoilemaan? Siinä sitten riittääkin puuhaa etsiskellä asukkaita ympäri maakuntaa, jos hommaa ei ennestään ole riittävästi.
Olen ollut töissä muistisairaiden hoitokodissa, missä eräs vanha rouva kävi taksilla omaisten luona (ohjeistus taksille hakea ja viedä ovelta ovelle saatettuna). Löytyi seuraavana yönä monen kilometrin päästä, matkalla entiseen kotiinsa...
Äitini ehti olla hoivakodissa kokonaisen kesän ja syksyn ennen kuolemaansa. Kertaakaan häntä ei henkilökunnan toimesta käytetty ulkona, enkä kertaakaan nähnyt että ketään muutakaan asukasta olisi käytetty. Hoivakodilla oli kuitenkin oma viihtyisä ja suljettu sisäpiha.
Miten hoitokodissa on niin hyväkuntoisia että kävelevät itsenäisesti ja syövät itse yms?
Vaikuttaa että pitäisi olla melko huonossa kunnossa ja elämän aivan viime vuotta elämässä että hoivakotiin päätyy.
On kyllä harmillinen tilanne jos ei ulkoilla ollenkaan.
Omaishoitajana ollessani tiedän, kuinka vaikeaa oli houkutella kesäaikaan vanhus edes päiväkahville ulos, muusta ulkoilusta puhumattakaan.
Ja tämä mies oli ikänsä ulkona työskennellyt maanviljelijä.
Sen sijaan automatkoista hän tykkäsi, ja olen kuullut monen muunkin vanhuksen tykkäävän. Mitäs jos veisitte omaisenne autolla katsomaan maisemia, ja joisitte vaikka kahvit autossa? Tai ihmisvilinää katselemaan kesällä jäätelökioskille?
Mielestäni tuollainen tehtävä on sellainen mihin voisi oikeasti olla paljon enemmän vapaaehtoisia!
Eihän tuo vaadi minkäänlaista vaikkapa sairaanhoitajan koulutusta, että kävelee toisen kanssa ulkona, kun kyse on vanhuksesta tai kehitysvammaisesta.
Ei toki voi jättää vapaaehtoisten varaan yksinään, eihän sellaisia välttämättä saada. Mutta paljon nykyistä enemmän voisi olla tuollaista toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Olisipa vapaaehtoisia auttamaan ulkoiluissa. Moni varmaan mielellään lähtisi. Vanhukset etenkin nopeasti tottuu siihen sisällä olemiseen ja ulos lähteminen alkaa pelottaa, vaikka kävelykyky olisi vielä hyvä.
Minä aloitan viikon päästä vapaaehtoisena ulkoiluttajana 🤗 olen työtön.
Olen lähihoitaja. Se riippuu aivan hoitajista, viitsiikö viedä vanhuksia ulos. Missään hoivapaikassa, missä olen työskennellyt, ei ole ollut niin paha hoitajavaje, että ei olisi ehtinyt edes 1- 2 vanhusta viemään ulos. Itse kävin aina iltapäivällä, ennen vuoronvaihtoa, ulkona jonkun vanhuksen kanssa. Hoitajat istuvat mieluummin tietokoneiden ääressä, kun vievät asukkaita ulos. Yleensä opiskelijoille, sijaisille nakitetaan ulkoilut.
Asuin hoivakodin välittömässä läheisyydessä. 10 vuotta sitten jonkin verran vanhuksia ulkoilutettiin. Viimevuosina ei lainkaan. Nyt se on kaiken lisäksi kokonaan suljettu.
Ystäväni äiti on hoivakodissa ja hänellä on parveke, jonka ovea availee, ulkoillut ei ole yli 2 vuoteen, paitsi omaisten käyttämänä.
Olin pitkään töissä vanhainkodissa. Omaiset eivät juuri koskaan vieneet vanhuksia ulkoilemaan. Tapahtuiko kerran kuukaudessakaan sellaista että jonkun omainen lähtisi ulos vanhan ihmisen kanssa?
Joskus kävi vapaaehtoistyöntekijä ulkoiluttamassa. Sen lisäksi henkilökunta toki ulkoilutti ja pidettiin listaa jotta näkyi että kuka on käynyt ulkona että kukaan ei jäisi välistä. Kyllä se aikaa vei pukea talvivaatteet ja lähteä mutta pidettiin sitä tärkeänä.
Tämä on vasta alkusoittoa. Kohta ovat keskenään, ilman henkilökuntaa.
Olisi kiva viedä vanhuksia ulos, mutta nykyresursseilla se on hankalaa. Aikaa ei yksinkertaisesti vaan ole. Ketään ei voi jättää hoitamatta sen takia, että joku pääsisi ulos. Kesällä on helpompaa kun ei ole aikaa vievää pukemista.