Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoivakodin asukkaat eivät ole käyneet ulkona koko talvena

Vierailija
24.03.2023 |

Menin töihin yksityiseen hoivakotiin missä on vanhuksia ja kehitysvammaisia. Kaikki ovat sen verran hyväkuntoisia, että itse kävelevät ja syövät. Hämmästys oli suuri, kun sanottiin, että ensi kuussa kaikki pääsevät käymään ulkona, kun eivät ole koko talvena käyneet. Olisi hyvä piha missä voi ulkoilla.
Päivät vaan siis istutaan, syödään ja mennään aikaisin nukkumaan.

Kommentit (128)

Vierailija
41/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin kaikissa niissä hoivakodeissa joissa olen käynyt on ovet lukossa, myös huoneen ovet eli ei ne vanhukset itse ulos pääse. Jos omainen haluaa kävelyttää niin ei anneta, koska eivät ota vastuuta jos vanhus kaatuu. Nykyään on vielä se että hoivakotiin ei pääse jos on tarpeeksi hyväkuntoinen asuakseen kotona ja kun on tarpeeksi huonokuntoinen ei enää kovin paljon kävele.

Omaisilla on oikeus viedä asukas ulos. Jos se on sinulta kielletty niin on laitonta.

Me kävimme äitimme kanssa päivän retkillä ja ulkoilimme hoivakodin pihassa.

Vierailija
42/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No pidetäänkö sen hoitokodin ulko-ovia lukossa vai miksi ne asukkaat eivät mene ulos?

Kuule, todennäköisesti pidetään.

Kaikissa niissä hoivakodeissa joissa olen ehtinyt vierailla, on ovi ollut lukossa ja on aina pitänyt soittaa ovikelloa, kun on halunnut mennä vierailulle.

Jätäpä ovi lukitsematta HOIVAkoidssa, jossa lähes kaikki ovat enemmän tai vähemmän dementoituneita, vaikka sinä et sitä päällepäin näkisikään!

Yleensä on niin, että nämä liikuntakykyiset hoivakodin asukkaat ovat dementikkoja, muutenhan he asuisivat kodeissaan. Sitten taas on näitä, joilla järki vielä jonkin verran pelaa, mutta heillä on muita sairauksia, ja liikuntakyky todella huono, ja tämä on ollut peruste saada hoivapaikka.

Ei liikuntakykyinen, järjissään oleva vanhus saa hoivakotipaikkaa missään! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole hoitajana milloinkaan ymmärtänyt sitä että käsketään ihmistä tekemään tarpeensa vaippaan. Paljon mieluummin käytän vessassa kuin nöyryytän ihmistä siihen.

Vierailija
44/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä on vanhusten perhe, sukulaiset ja ystävät, jos eivät käytä ulkoilemassa vanhuksia?

Tai miksi kukaan ei osta edes palveluina vanhukselle ulkoiluttajia. Hoivakodeissa vanhus maksaa kaikista palveluista, myös siitä ulkoilusta.

Asun lähellä hoivakotia ja täällä mummoja ja pappoja ulkoiluttavat vapaaehtoiset, jotka saavat korvauksen. Joskus oli myös lukioikäinen poikani ja sai siitä taskurahaa.

Minustakin nuo ulkoilut on perheen ja sukulaisten hommaa. Tunnen kaksi ihmistä, jotka käyvät vanhempiensa luona lähes joka päivä. Auttavat syömisessä ja vievät ulos. Todella hienoa!

Voin jo kuvitella, kuinka moni on sitä mieltä että tällaiset omaiset tekee sellaista, mikä "kuuluu hoitajille". Entä se vanhus? Eikö hänelle ole mukavampaa syödä kiireettömästi ja ulkoilla tutun ihmisen kanssa? Perushoito, lääkitykset ja turvallisuus on sen laitoksen asioita.

Vierailija
45/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei odota, että kaikkein hauraimmat ja sairaimmat vanhukset kärrättäisiin pihalle palelemaan 15-asteen talvipakkasella. Eikä kukaan ehdota, että mennään sen aran ja pelokkaan vanhuksen kanssa markkinoille.

AP kertoi, että liikuntakykyiset asukkaat ovat olleet hoivakodissa koko talven sisällä, vaikka laitoksella on ulkoiluun soveltuva oma piha. Koko talvi on useita kuukausia. Minusta  kyse ei enää ole ehtimisestä vaan viitsimisestä. Ulkoilu on tärkeä osa ihmisen hyvinvointia. 

Vierailija
46/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ette taida kovin paljoa tietää hoitotyöstä.

T: Hoitaja

Äitini joutui työttömäksi jäätyään joksikin aikaa avustajaksi kunnalliseen vanhainkotiin. Hän kertoi useasti siitä, miten hoitajat laistoivat tehtävistään ja miten vanhuksia kohdeltiin kaltoin. Ei haluttu päästää ulos, ei antaa käydä öisin vessassa vaan pakotettiin käyttämään vaippoja jne. Itse olen kiinnittänyt huomiota siihen, miten samaisessa laitoksessa on huomiota herättävän korkea kuolleisuus paikallislehden kuolinilmoitusten valossa.

Tiesitkö, että vanhusten hoitolaitoksessa tuppaa olemaan kuolleisuus korkeampi ihan siksi, että hoidettavien keski-ikä on niin korkea ts he ovat elämänsä ehtoopuolella.

Vierailija
47/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun kehitysvammaisten asumisyksikön vieressä. Usein koirankaa aamupäivällä ulkoillessa tulee vastaan ks.asumisyksikön asukkaita. Tuolla paikassa ainakin ulkoilevat ja vaikka on iso tilava piha, niin ihan muuallakin ulkoilevat.

Ks.paikan auto kyyditsee asukkaita monta kertaa viikossa jonnekin, osa heistä kulkee itsenäisesti bussilla.

Vierailija
48/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei odota, että kaikkein hauraimmat ja sairaimmat vanhukset kärrättäisiin pihalle palelemaan 15-asteen talvipakkasella. Eikä kukaan ehdota, että mennään sen aran ja pelokkaan vanhuksen kanssa markkinoille.

AP kertoi, että liikuntakykyiset asukkaat ovat olleet hoivakodissa koko talven sisällä, vaikka laitoksella on ulkoiluun soveltuva oma piha. Koko talvi on useita kuukausia. Minusta  kyse ei enää ole ehtimisestä vaan viitsimisestä. Ulkoilu on tärkeä osa ihmisen hyvinvointia. 

No miksei omaiset sitten vie niitä vanhuksia siihen pihalle?

Vierailija
49/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajana, kun oli ylimääräistä aikaa, vein kerran vanhuksen joka istui pyörätuolissa ulkoilemaan.

Mummo huusi jokaiselle vastaantulijalle : " Apua tulkaa auttamaan. Minua kärrätään tässä hautaan. Haluan vai takaisin huoneeseeni turvaan " ja kaikenlaista muuta ilkeästä henkilökunnasta jne.

Pelkäsin oikeasti että joku soittaa poliisit paikalle...

626

Vierailija
50/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käyn kerran viikossa ulkoiluttamassa isääni hoitokodista. Nyt kun taas Koronan jälkeen saa mennä.

Lisäksi olen palkannut henkilön, joka käy kerran viikossa hänen kanssaan ulkona.

Vierailija
51/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järvenpäässä on Vanhan Yhdystien varrella hoivakoti, jossa on aidattu piha. Siellä ei koskaan ohi mennessä ole ketään ulkona. Onkohan tämä joku yleinen käytäntö, etteivät vanhukset pääse ulos.

No, eiväthän he uutisten mukaan pääse pesullekaan moneen viikkoon. Elämme SDP:n rakentamassa hyvinvointivaltiossa ...

On tökeröä lasketella valheita ja tehdä samalla vaalityötä. Hoivakodit kärsivät kovasta henkilökuntapulasta ja monissa paikoissa ehditään tehdä vain kaikkein välttämättömimmät työt.

Vierailija
52/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä on vanhusten perhe, sukulaiset ja ystävät, jos eivät käytä ulkoilemassa vanhuksia?

Tai miksi kukaan ei osta edes palveluina vanhukselle ulkoiluttajia. Hoivakodeissa vanhus maksaa kaikista palveluista, myös siitä ulkoilusta.

Asun lähellä hoivakotia ja täällä mummoja ja pappoja ulkoiluttavat vapaaehtoiset, jotka saavat korvauksen. Joskus oli myös lukioikäinen poikani ja sai siitä taskurahaa.

Minustakin nuo ulkoilut on perheen ja sukulaisten hommaa. Tunnen kaksi ihmistä, jotka käyvät vanhempiensa luona lähes joka päivä. Auttavat syömisessä ja vievät ulos. Todella hienoa!

Voin jo kuvitella, kuinka moni on sitä mieltä että tällaiset omaiset tekee sellaista, mikä "kuuluu hoitajille". Entä se vanhus? Eikö hänelle ole mukavampaa syödä kiireettömästi ja ulkoilla tutun ihmisen kanssa? Perushoito, lääkitykset ja turvallisuus on sen laitoksen asioita.

Niin että ne vanhukset, keiden omaiset asuu pitkän matkan päässä ja joilla ei ole varaa palkata ulkoiluttajaa, jätetään vaan homehtumaan sisälle ympäri vuoden? Ai kun kiva.

Vierailija
53/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun kehitysvammaisten asumisyksikön vieressä. Usein koirankaa aamupäivällä ulkoillessa tulee vastaan ks.asumisyksikön asukkaita. Tuolla paikassa ainakin ulkoilevat ja vaikka on iso tilava piha, niin ihan muuallakin ulkoilevat.

Ks.paikan auto kyyditsee asukkaita monta kertaa viikossa jonnekin, osa heistä kulkee itsenäisesti bussilla.

Olen työskennellyt kehitysvammaisten asumisyksikössä. Siellä oli mahtava hoito, todella maukas ruoka (työntekijät söivät samaa ruokaa ruokalassa) ja ulkoilut, matkustellut jopa huippuluokkaa.

Lääkärin sai tarvittaessa paikalle samana päivänä. Ei kuskattu päivystykseen jonottamaan.

Vierailija
54/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei kuulostanut hoitotyöltä vaan laiskottelulta.

Vierailija
55/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut 15-vuotta alueella, jossa on useita hoivakoteja. Jokainen on ulkoilualueiden vieressä. Puistoa ja rauhallista kävelytietä näkyy niin pitkälle kuin silmä kantaa. Olen nähnyt koko 15-vuoden aikana vain 3-4 kertaa muutaman ihmisen ulkoiluryhmän. Talvisin en koskaan. 

Minkä hełvetıń takia laitat tuon väliviivan paikkaan, johon se ei kuulu??? Minkä vıțuň takia ette IKINÄ opi täysin simppeleitä asioita????

Vierailija
56/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmetellyt, miksei turun kaupungin uudessa suuressa Kulkurin valssissa ole lainkaan pihaa.

Ei mitään mahdollista paikkaa ulkoilla siinä talon lähistöllä.

Vierailija
57/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin että ne vanhukset, keiden omaiset asuu pitkän matkan päässä ja joilla ei ole varaa palkata ulkoiluttajaa, jätetään vaan homehtumaan sisälle ympäri vuoden? Ai kun kiva.

Entä jos muutatte omaisen kotikunnan sinne missä itse asutte. Siellä sitten paikalliseen hoivakotiin.

Nykyään Suomessa on sellainen mahdollisuus. Itse muutimme Suomeen muutamaksi vuodeksi niin ongelma ratkaistu, se tosin ei ole kaikille mahdollista, esim. töiden vuoksi. Sekin on ymmärrettävää.

Vierailija
58/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eutanasia olisi oikea ratkaisu näille kaikille.

Vierailija
59/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksei omaiset sitten vie niitä vanhuksia siihen pihalle?

Koska ne omaiset ovat töissä ja tulevat kotiin kun hoitokodin asukkaat on jo yöpuvussa? Tai asuvat kaukana? Jonka lisäksi usein oletetaan, että hoitokodin perusarki pitää sisällään päiväsaikaan tapahtuvan ulkoilun. 

Vierailija
60/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini joutui työttömäksi jäätyään joksikin aikaa avustajaksi kunnalliseen vanhainkotiin. Hän kertoi useasti siitä, miten hoitajat laistoivat tehtävistään ja miten vanhuksia kohdeltiin kaltoin. Ei haluttu päästää ulos, ei antaa käydä öisin vessassa vaan pakotettiin käyttämään vaippoja jne. Itse olen kiinnittänyt huomiota siihen, miten samaisessa laitoksessa on huomiota herättävän korkea kuolleisuus paikallislehden kuolinilmoitusten valossa.

Hei, jos on hoitolaitos, niin siinä on korkea kuolleisuus. etkö oo ikinä kuullut että elämän loppuessa kuolee. Meidän paikkakunnalla tehtiin jopa saattohoitokodista valitus, kun on niin korkea kuolleisuus. Tää on just sitä kun ihmiset ei tiedä näistä mitään. Saattohoitokodin tarkoitus on juuri olla se viimeinen paikka. ei sieltä kotiuteta enää ketään. Ei myöskään vanhuudesta parannu, vaan se on se loppuvaihe.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän