Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoivakodin asukkaat eivät ole käyneet ulkona koko talvena

Vierailija
24.03.2023 |

Menin töihin yksityiseen hoivakotiin missä on vanhuksia ja kehitysvammaisia. Kaikki ovat sen verran hyväkuntoisia, että itse kävelevät ja syövät. Hämmästys oli suuri, kun sanottiin, että ensi kuussa kaikki pääsevät käymään ulkona, kun eivät ole koko talvena käyneet. Olisi hyvä piha missä voi ulkoilla.
Päivät vaan siis istutaan, syödään ja mennään aikaisin nukkumaan.

Kommentit (128)

Vierailija
81/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitokodissa, jossa työskentelin, oli neljä hoitajaa/vuoro hoitamassa muistisairaita vanhuksia, joita oli 34. Yöllä vain yksi hoitaja.

Hoitajilla ei ollut mitään mahdollisuutta ulkoiluttaa vanhuksia. Hoitajille kuului hoitotyön lisäksi pyykkäys, ruoan jako, tiskit jne. Jos yksi hoitaja olisi lähtenyt yhden muistisairaan kanssa ulos, vain 3 olisi jäänyt hoitamaan muita.

Vapaaehtoiset (esim. Lions Club, SPR) kävivät kuitenkin viikottain ulkoiluttamassa niitä, jotka halusivat ulos. Joidenkin asukkaiden omaiset ulkoiluttivat myös.

Tämä oli varsin toimiva systeemi. Ilman em. vapaaehtoisia vanhuksemme eivät olisi päässet ulos. Mutta hoitajia oli yksinkertaisesti liian vähän. Itsekin uuvuin ja vaihdoin sitten työpaikkaa.

Vierailija
82/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen vapaaehtoinen ulkoilutus on tosi arvokasta.

Tällaisena aikana kun koulutetuista hoitajista on pulaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistisairaan mieheni omaishoitajana en viimeisen vuoden aikana saanut häntä ulos kuin pari kertaa kesässä, talvella ei ollenkaan. Nyt hoivakotiin siirryttyään pysyy mieluiten huoneessaan, vaikka hoitajat yrittävät houkutella oleskelutiloihin ja erilaisiin aktiviteetteihin.

Vierailija
84/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikö ulkoiluttaminen kuuluu omaisille?

Jos omaisia ei kiinnosta ulkoiluttaa, niin ei voi mitään. 

Olet väärässä. Ei kuulu omaisille.

Kuuluu MYÖS omaisille, jos omaiset välittävät.

Vierailija
85/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eutanasia olisi oikea ratkaisu näille kaikille.

Aloita itsestäsi.

Vierailija
86/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ette taida kovin paljoa tietää hoitotyöstä.

T: Hoitaja

Äitini joutui työttömäksi jäätyään joksikin aikaa avustajaksi kunnalliseen vanhainkotiin. Hän kertoi useasti siitä, miten hoitajat laistoivat tehtävistään ja miten vanhuksia kohdeltiin kaltoin. Ei haluttu päästää ulos, ei antaa käydä öisin vessassa vaan pakotettiin käyttämään vaippoja jne. Itse olen kiinnittänyt huomiota siihen, miten samaisessa laitoksessa on huomiota herättävän korkea kuolleisuus paikallislehden kuolinilmoitusten valossa.

Olet valehteleva kusipää. Pelkkä trolli.

Äitini on hoivakodissa, kaupungin omastamissa,

ja parempaa hoivapaikkaa ei olis elämän loppuajoiksi voinut saada.

Iloisia ja virkeitä ja yställisiä, työhönsä paneutuneita hoitajia.

Milloinkaan ei olla tylyjä kun sinne soittaa.

Hoivakodilla on myös Facebook sivut, missä näytetään kun vanhuksille käy vapaaehtoisesti koululaiset kuorossa laulamassa. Joskus tulee vapaaehtoinen soittamaan haitaria.

Joskus vanhuksia yritetään saada tuolista ylös, tanssimaan, soittamalla vanhoja iskelmiä.

Kesällä paistavat uuninpohja lättyjä pihalla.

Hoivakoti sijaitsee kaupungin ulkopuolella, maaseutu maisemissa.

Työyhteisö kaikkinensa vaikuttaa yhteen hitsautuneelta.ä

Työntekijöiden vaihtuvuutta ei ole.

Henkilökunta on tullut todella tutuksi, näiden kahden vuoden aikana.

Käytät kauhean rumaa kieltä. Emme todennäköisesti puhu samasta laitoksestakaan. Ihan kiva, jos tuollainen paikka on oikeasti olemassa. Tosin itse vierastan ajatusta, että minun pitäisi joskus vuosikymmenien kuluttua kuunnella Suomi-humppaa - en tykkää siitä nytkään.

Vierailija
87/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva viedä vanhuksia ulos, mutta nykyresursseilla se on hankalaa. Aikaa ei yksinkertaisesti vaan ole. Ketään ei voi jättää hoitamatta sen takia, että joku pääsisi ulos. Kesällä on helpompaa kun ei ole aikaa vievää pukemista.

Niinpä. Tarvittaisiin lisää henkilökuntaa. Tai yhteiskunta, jossa iäkkäät voivat asua omaistensa luona. Kumpikin tuntuu yhtä mahdottomalta. Suomalainen hyvinvointi ja onnellisuus on aika lailla harhaa.

Vierailija
88/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitokodissa, jossa työskentelin, oli neljä hoitajaa/vuoro hoitamassa muistisairaita vanhuksia, joita oli 34. Yöllä vain yksi hoitaja.

Hoitajilla ei ollut mitään mahdollisuutta ulkoiluttaa vanhuksia. Hoitajille kuului hoitotyön lisäksi pyykkäys, ruoan jako, tiskit jne. Jos yksi hoitaja olisi lähtenyt yhden muistisairaan kanssa ulos, vain 3 olisi jäänyt hoitamaan muita.

Vapaaehtoiset (esim. Lions Club, SPR) kävivät kuitenkin viikottain ulkoiluttamassa niitä, jotka halusivat ulos. Joidenkin asukkaiden omaiset ulkoiluttivat myös.

Tämä oli varsin toimiva systeemi. Ilman em. vapaaehtoisia vanhuksemme eivät olisi päässet ulos. Mutta hoitajia oli yksinkertaisesti liian vähän. Itsekin uuvuin ja vaihdoin sitten työpaikkaa.

Näin on. Liian vähän työvoimaa, koko ajan sairaslomia ku ei vaan jaksa enää! Ei todellakaan ulkoile, virikkeetkin hyvin vähäisiä. Kamala vanhuus.

Vierailija
89/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järvenpäässä on Vanhan Yhdystien varrella hoivakoti, jossa on aidattu piha. Siellä ei koskaan ohi mennessä ole ketään ulkona. Onkohan tämä joku yleinen käytäntö, etteivät vanhukset pääse ulos.

No, eiväthän he uutisten mukaan pääse pesullekaan moneen viikkoon. Elämme SDP:n rakentamassa hyvinvointivaltiossa ...

Paitsi kaikki yksityistettiin Sipilän hallituksen aikana.

Vierailija
90/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheiseni ei missään nimessä halunnut ulos, ei edes parvekkeelle. Hän oli täysjärkinen eikä ollenkaan dementoitunut. Ei nyt viitsinyt väkisinkään pyörätuolilla kärrätä ulos.

Vierailija
91/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini joutui työttömäksi jäätyään joksikin aikaa avustajaksi kunnalliseen vanhainkotiin. Hän kertoi useasti siitä, miten hoitajat laistoivat tehtävistään ja miten vanhuksia kohdeltiin kaltoin. Ei haluttu päästää ulos, ei antaa käydä öisin vessassa vaan pakotettiin käyttämään vaippoja jne. Itse olen kiinnittänyt huomiota siihen, miten samaisessa laitoksessa on huomiota herättävän korkea kuolleisuus paikallislehden kuolinilmoitusten valossa.

Tiesitkö, että vanhusten hoitolaitoksessa tuppaa olemaan kuolleisuus korkeampi ihan siksi, että hoidettavien keski-ikä on niin korkea ts he ovat elämänsä ehtoopuolella.

Pitäisi tehdä kattavia puolueettomia tutkimuksia siitä, miten hoitolaitokseen joutuminen vaikuttaa henkiseen ja ruumiilliseen terveydentilaan.

Vierailija
92/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin töissä hetken kehitysvammaisten asuntolassa. Ulkoilu ei kuulunut työnkuvaan, koska esimiehen ja johdon mielestä kunta ei sitä osta vaan viriketoiminta tulee päivätoiminnasta. Eli työhön kuului pelkkä ruoka, lepo, pesu ja lääkkeet. En pitkään ollut ja juuri tuon syyn vuoksi.

Vierailija
93/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi hvetti!!!

Vierailija
94/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna kun arvaan. Esperi tai Attendo?

Vierailija
95/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kotihoidossa sairaanhoitaja. Omissa asiakkaissa on montakin, jotka olleet koko talven sisällä. Osa pelkää liukastumisia, osaa palelee jo sisälläkin ja jotkut ei muuten vain halua. Välillä käynneillä kysyn, että haetaanko yhdessä vaikka posti, mutta kyllä nämä saa jo päättää itse. Ei nämä aina ole resurssikysymyksiä tai henkilökunnan vika.

Vierailija
96/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tuollainen tehtävä on sellainen mihin voisi oikeasti olla paljon enemmän vapaaehtoisia!

Eihän tuo vaadi minkäänlaista vaikkapa sairaanhoitajan koulutusta, että kävelee toisen kanssa ulkona, kun kyse on vanhuksesta tai kehitysvammaisesta.

Ei toki voi jättää vapaaehtoisten varaan yksinään, eihän sellaisia välttämättä saada. Mutta paljon nykyistä enemmän voisi olla tuollaista toimintaa.

Tiedätkö kuinka moni voi karata, jäädä auton alle tai saada sairaskohtauksen? Kyse on todella isosta vastuukysymyksestä jos jotain käy, tämän vuoksi esimerkiksi opiskelijat eivät saa missään nimessä mennä yksin ulos eikä usein avustajatkaan.

Vierailija
97/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos siellä on yksi hoitaja valvomassa yöllä kymmeniä huonokuntoisia vanhuksia taitaa olla aika mahdottomuus sille hoitajalle vessattaa näitä hoidokkeja öisin ja siksi tarpeet joudutaan tekemään sinne vaippaan. 

Vierailija
98/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos siellä on yksi hoitaja valvomassa yöllä kymmeniä huonokuntoisia vanhuksia taitaa olla aika mahdottomuus sille hoitajalle vessattaa näitä hoidokkeja öisin ja siksi tarpeet joudutaan tekemään sinne vaippaan. 

Vanhukset ja myös kehitysvammaiset lääkitään yöksi niin tehokkaasti ettei hoitajat joudu heille mitään tekemään yöllä. Yölääkitys annetaan jo kello 18.30.

Vierailija
99/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tuollainen tehtävä on sellainen mihin voisi oikeasti olla paljon enemmän vapaaehtoisia!

Eihän tuo vaadi minkäänlaista vaikkapa sairaanhoitajan koulutusta, että kävelee toisen kanssa ulkona, kun kyse on vanhuksesta tai kehitysvammaisesta.

Ei toki voi jättää vapaaehtoisten varaan yksinään, eihän sellaisia välttämättä saada. Mutta paljon nykyistä enemmän voisi olla tuollaista toimintaa.

Tiedätkö kuinka moni voi karata, jäädä auton alle tai saada sairaskohtauksen? Kyse on todella isosta vastuukysymyksestä jos jotain käy, tämän vuoksi esimerkiksi opiskelijat eivät saa missään nimessä mennä yksin ulos eikä usein avustajatkaan.

Höpö höpö kyllä todellakin saa ihmisen kanssa mennä ulos kävelemään.

Siinä ei mitään korkeakoulututkintoa tarvitse että kävelee ulkona tai työntää pyörätuolia. Tai että juttelee ja istuu terassilla.

Vierailija
100/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä ole edes turvallista yöaikaan vessattaa mahdollisten kaatumisten tai väkivallan uhan vuoksi.