Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoivakodin asukkaat eivät ole käyneet ulkona koko talvena

Vierailija
24.03.2023 |

Menin töihin yksityiseen hoivakotiin missä on vanhuksia ja kehitysvammaisia. Kaikki ovat sen verran hyväkuntoisia, että itse kävelevät ja syövät. Hämmästys oli suuri, kun sanottiin, että ensi kuussa kaikki pääsevät käymään ulkona, kun eivät ole koko talvena käyneet. Olisi hyvä piha missä voi ulkoilla.
Päivät vaan siis istutaan, syödään ja mennään aikaisin nukkumaan.

Kommentit (128)

Vierailija
21/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi omaiset eivät käy ulkoiluttamassa? Äitini oli pitkäaikaisosastolla ja kärräsin häntä pyörätuolilla ulos.

Niin lisäyksenä vielä. Oli silmiä avaava kokemus nuorelle meininki näillä osastoilla. Ihan hirveetä. Suurinosa hoitajista tuntui olevan väärässä ammatissa.

Nuorilla on tosiaan aika kirkasotsainen kuva resursseista. Nuo ovat säilytyspaikkoja, vrt päiväkodit. Ei, en ole hoitaja.

Vierailija
22/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ette taida kovin paljoa tietää hoitotyöstä.

T: Hoitaja

Äitini joutui työttömäksi jäätyään joksikin aikaa avustajaksi kunnalliseen vanhainkotiin. Hän kertoi useasti siitä, miten hoitajat laistoivat tehtävistään ja miten vanhuksia kohdeltiin kaltoin. Ei haluttu päästää ulos, ei antaa käydä öisin vessassa vaan pakotettiin käyttämään vaippoja jne. Itse olen kiinnittänyt huomiota siihen, miten samaisessa laitoksessa on huomiota herättävän korkea kuolleisuus paikallislehden kuolinilmoitusten valossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesti hoitajana joutuu maanittelemaan monta vanhusta ennen kuin saa edes jonkun lähtemään hetkeksi ulos kauniina kesäpäivänä. Harva siis haluaa ulos, ei kannata sääliä että heitä tarkoituksella pidetään lukkojen takana.

Jaaha, nyt tällainentekosyy keksitty hoitajien kesken. Sanokaa nyt vielä, että vanhukset haluavat syödä maustamatonta jäähtynyttä sosetta ja mennä iltakuudelta nukkumaan pissaisissa vaipoissa.

Vierailija
24/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järvenpäässä on Vanhan Yhdystien varrella hoivakoti, jossa on aidattu piha. Siellä ei koskaan ohi mennessä ole ketään ulkona. Onkohan tämä joku yleinen käytäntö, etteivät vanhukset pääse ulos.

No, eiväthän he uutisten mukaan pääse pesullekaan moneen viikkoon. Elämme SDP:n rakentamassa hyvinvointivaltiossa ...

Vierailija
25/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sellaisissa paikoissa varmasti ehditä muuta kuin aivan välttämättömät asiat tekemään kuten antaa ruokaa ja lääkkeitä asukkaille, pestä ja vaihtaa vaipat niille, jotka eivät itse siihen pysty ja muut sellaiset. Kaikenlaiset paperityötkin vievät paljon aikaa kun kaikki pitää kirjata ylös mitä niissä tapahtuu. Vaikka että Pirkolla on ummetus, Jaakolle piti antaa nukahtamislääke, Kaisalle aloitettiin antibioottikuuri jne.

Vierailija
26/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisipa vapaaehtoisia auttamaan ulkoiluissa. Moni varmaan mielellään lähtisi. Vanhukset etenkin nopeasti tottuu siihen sisällä olemiseen ja ulos lähteminen alkaa pelottaa, vaikka kävelykyky olisi vielä hyvä.

Joo niin aivan.

Mutta kenen vastuu, jos hauras vanhus liukastuu talvikelillä?

Jo lumisella tiellä käveleminen on outoa iäkkäille, liukastuminen, horjahtaminen ja kaatuminen, tapahtuu nopeasti ja arvaamatta.

Osa vanhuksista on niin huonokuntoisia, ettei talviulkoilu tulee kyseeseenkään.

Pitäisi olla jokaiselle taluttaja, käsikynkässä, ja toinen käsi selän takana. Lisäksi vanhuksen pukeminen ja riisuminen ulkoiluvaatteisiin.

Vain harva saa enää itse edes talvikenkiä jalkaansa.

Kesällä on helpompaa ja turvallusemaa.

Voi viedä vanhuksen omilla Aino / Reino tossuilla istumaan

pihalle ja keinuun.

Joskus juovat myös päiväkahvit ulkona.

Ei nämä jutut ole niin yksinkertaisia, kuin asiaa tuntemattomattimat luulevat.

Vierailija
27/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini joutui työttömäksi jäätyään joksikin aikaa avustajaksi kunnalliseen vanhainkotiin. Hän kertoi useasti siitä, miten hoitajat laistoivat tehtävistään ja miten vanhuksia kohdeltiin kaltoin. Ei haluttu päästää ulos, ei antaa käydä öisin vessassa vaan pakotettiin käyttämään vaippoja jne. Itse olen kiinnittänyt huomiota siihen, miten samaisessa laitoksessa on huomiota herättävän korkea kuolleisuus paikallislehden kuolinilmoitusten valossa.

Vanhainkoteja ei enää ole.

Ja nyt on erilaiset hoitokäytännöt kuin ennen.

Vierailija
28/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään hoivakodeissa asuu niin heikkokuntoisia vanhuksia että heitä ei voi ulkoiluttaa näillä resursseilla mitä on. Hoivakotipaikkojen vähyyden vuoksi sinne on työnnetty asiakkaiksi potilaita jotka kuuluisivat sairaalaan. Jos haluatte itse tulla ulkoiluttamaan heikkokuntoisia vanhuksia (niitä jotka haluavat ulos) niin tervetuloa kokeilemaan niin näette samalla mitä se todellisuus on.

Vierailija
29/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhainkoteja ei enää ole.

Ja nyt on erilaiset hoitokäytännöt kuin ennen.

Lehdissä on ollut niin paljon paljastusjuttuja, että en usko toiminnan muuttuneen parempaan suuntaan.

Vierailija
30/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään hoivakodeissa asuu niin heikkokuntoisia vanhuksia että heitä ei voi ulkoiluttaa näillä resursseilla mitä on. Hoivakotipaikkojen vähyyden vuoksi sinne on työnnetty asiakkaiksi potilaita jotka kuuluisivat sairaalaan. Jos haluatte itse tulla ulkoiluttamaan heikkokuntoisia vanhuksia (niitä jotka haluavat ulos) niin tervetuloa kokeilemaan niin näette samalla mitä se todellisuus on.

Juuri tämän takia en halua, että eutanasia laillistettaisiin. Moni kurjissa laitosoloissa kituuttava vanhus haluaisi varmasti kuolla pois ihan kurjien olojensa takia, ja varmaan henkilökunnankin puolelta kohdeltaisiin hankalaksi koettua vanhusta sillä tavalla, että hänet saataisiin toivomaan kuolemaa.

Vierailija
31/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä siis menin sinne töihin ja ymmärrän ettei ole lähdetty pitemmälle lenkille talvelle. Mutta, kun on taka-ja etupiha jossa olisi turvallisesti voinut ulkoilla muutaman minuutin joskus.

Lisäksi on kehitysvammaisia joilla kyllä liikkuminen onnistuu mutteivat saa mennä yksin ulos. Eikä heitä kukaan vie ulos.

Vierailija
32/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin kaikissa niissä hoivakodeissa joissa olen käynyt on ovet lukossa, myös huoneen ovet eli ei ne vanhukset itse ulos pääse. Jos omainen haluaa kävelyttää niin ei anneta, koska eivät ota vastuuta jos vanhus kaatuu. Nykyään on vielä se että hoivakotiin ei pääse jos on tarpeeksi hyväkuntoinen asuakseen kotona ja kun on tarpeeksi huonokuntoinen ei enää kovin paljon kävele.

Vierailija
33/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vamman omaavat voivat ulkoilla itsenäisesti myös lenkkejä tai käydä jossain, ja iäkkäät joilla ei ole vakavia muistiongelmia. Miksi tuollainen laitos ja vankina? Osa voi asua myös itsenäisesti, jos laskut saadaan maksettua ja ruokia/juomia sinne kaupasta. Missä on yksilöllinen asuminen, ryhmäkotien sijaan. Ainoastaan jos ajaa ajoneuvoa kuten pyörää vamman kanssa, silloin pitää olla ohjeistuksia tai harkintaa.

Kirjoittaja ei ymmärrä mitään nykypäivän vanhustenhoidon realiteeteista. Hoivakodeissa asuvat eivät pärjää enää kotihoidossa ja nykyään on todella tiukat kriteerit hoitoon pääsylle.

Vierailija
34/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat vaan EI repeä joka paikkaan. Monissa yksiköissä hoitajat hoitotyön lisäksi viihdyttää asukkaita, syöttää, pyykkää, tekee ruokaa ja siivoaa ym, sama se kuinka se nykyään on kielletty, harva paikka on palkannut esim laitoshuoltajia tai keittiötyöntekijöitä lisää. Ne on kauniita sanoja vain, kuinka noihin hommiin on omat työntekijänsä.

Vierailija
35/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri osa hoivakotien asukkaista on muistisairaita, vaikka jalat toimisivatkin. Eli ovet auki ja vapaasti ulkoilemaan? Siinä sitten riittääkin puuhaa etsiskellä asukkaita ympäri maakuntaa, jos hommaa ei ennestään ole riittävästi.

Vierailija
36/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet valehteleva kusipää. Pelkkä trolli.

Äitini on hoivakodissa, kaupungin omastamissa,

ja parempaa hoivapaikkaa ei olis elämän loppuajoiksi voinut saada.

Iloisia ja virkeitä ja yställisiä, työhönsä paneutuneita hoitajia.

Milloinkaan ei olla tylyjä kun sinne soittaa.

Hoivakodilla on myös Facebook sivut, missä näytetään kun vanhuksille käy vapaaehtoisesti koululaiset kuorossa laulamassa. Joskus tulee vapaaehtoinen soittamaan haitaria.

Joskus vanhuksia yritetään saada tuolista ylös, tanssimaan, soittamalla vanhoja iskelmiä.

Kesällä paistavat uuninpohja lättyjä pihalla.

Hoivakoti sijaitsee kaupungin ulkopuolella, maaseutu maisemissa.

Työyhteisö kaikkinensa vaikuttaa yhteen hitsautuneelta.ä

Työntekijöiden vaihtuvuutta ei ole.

Henkilökunta on tullut todella tutuksi, näiden kahden vuoden aikana.

Vierailija
37/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin kaikissa niissä hoivakodeissa joissa olen käynyt on ovet lukossa, myös huoneen ovet eli ei ne vanhukset itse ulos pääse. Jos omainen haluaa kävelyttää niin ei anneta, koska eivät ota vastuuta jos vanhus kaatuu. Nykyään on vielä se että hoivakotiin ei pääse jos on tarpeeksi hyväkuntoinen asuakseen kotona ja kun on tarpeeksi huonokuntoinen ei enää kovin paljon kävele.

Tuskin on huoneiden ovet lukossa ellei asukas sitä itse pyydä tai sitten talo on kerrostalotyyppinen palvelutalo, jossa on täysin omat asunnot. Useissa paikoissa ovien lukitseminen on erikseen kielletty, koska rajoittaa asukkaan itsemääräämistä.

T:Hoivakodin hoitaja

Vierailija
38/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoneiden ovet ei saa olla lukittuna, paloturvallisuuden vuoksi.

Vierailija
39/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti asuu kotona ja on ihan täysijärkinen. Ei ole halunnut mennä ulos yli neljään vuoteen. Parvekkeella käy.

Omaiset voi viedä niitä hoivakodin vanhuksia vaikka taksilla johonkin. Kyyteihin on oikeus (ne on virkistysmatkoja).

Vierailija
40/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on vanhusten perhe, sukulaiset ja ystävät, jos eivät käytä ulkoilemassa vanhuksia?

Tai miksi kukaan ei osta edes palveluina vanhukselle ulkoiluttajia. Hoivakodeissa vanhus maksaa kaikista palveluista, myös siitä ulkoilusta.

Asun lähellä hoivakotia ja täällä mummoja ja pappoja ulkoiluttavat vapaaehtoiset, jotka saavat korvauksen. Joskus oli myös lukioikäinen poikani ja sai siitä taskurahaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän