Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoivakodin asukkaat eivät ole käyneet ulkona koko talvena

Vierailija
24.03.2023 |

Menin töihin yksityiseen hoivakotiin missä on vanhuksia ja kehitysvammaisia. Kaikki ovat sen verran hyväkuntoisia, että itse kävelevät ja syövät. Hämmästys oli suuri, kun sanottiin, että ensi kuussa kaikki pääsevät käymään ulkona, kun eivät ole koko talvena käyneet. Olisi hyvä piha missä voi ulkoilla.
Päivät vaan siis istutaan, syödään ja mennään aikaisin nukkumaan.

Kommentit (128)

Vierailija
121/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nuori henkilö, mutta kaaduin jäätiköllä niin pahasti, että ei meinaa selvitä kivuista vielä monen kuukauden jälkeen. Loukkasin selän. Minä en uskaltaisi viedä ketään vanhusta tälläisille pääkallokeleille. Lantio jos murtuu, niin se nopeuttaa lähtemistä tästä maailmasta.

Kesäkeleillä vanhus pitäisi viedä ulos ihastelemaan luonnon kauneutta ja haistelemaan ulkoilmaa.  

Vierailija
122/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tuollainen tehtävä on sellainen mihin voisi oikeasti olla paljon enemmän vapaaehtoisia!

Eihän tuo vaadi minkäänlaista vaikkapa sairaanhoitajan koulutusta, että kävelee toisen kanssa ulkona, kun kyse on vanhuksesta tai kehitysvammaisesta.

Ei toki voi jättää vapaaehtoisten varaan yksinään, eihän sellaisia välttämättä saada. Mutta paljon nykyistä enemmän voisi olla tuollaista toimintaa.

Tiedätkö kuinka moni voi karata, jäädä auton alle tai saada sairaskohtauksen? Kyse on todella isosta vastuukysymyksestä jos jotain käy, tämän vuoksi esimerkiksi opiskelijat eivät saa missään nimessä mennä yksin ulos eikä usein avustajatkaan.

Höpö höpö kyllä todellakin saa ihmisen kanssa mennä ulos kävelemään.

Siinä ei mitään korkeakoulututkintoa tarvitse että kävelee ulkona tai työntää pyörätuolia. Tai että juttelee ja istuu terassilla.

Ei pidä paikkansa. Kehitysvammapuolella oli meillä todella tarkkaa että vain koulutettu henkilö sai lähteä, ei todellakaan opiskelija tai kouluttamaton ja se oli juuri vastuukysymys. En sano että se olisi järkevää, vaan että tuollaista byrokratiaa ja jäykkyyttä hoitoalalla juuri on.

Oletko itse alalla?

Olen erityisohjaajana kehitysvammasten asumisyksikössä.

Ja et näe mitään ongelmaa jos kouluttamaton henkilö lähtee ulkoiluttaan autistista ja aistiherkkää kehitysvammaista joka on 185 cm pitkä ja isokokoinen muutenkin?

Tottakai näen. Enhän ole muuta väittänyt? Tuollaisissa tilanteissa myös ei yleensä yksin lähdetä jos on riski aggressiivisesta asiakkaasta. Kuitenkin se on minusta ongelma, että myöskään se kouluttamaton oppisopimusopiskelija, joka on vuoden työskennellyt ja tuttu, ei saa lähteä viemään taksiin oven ulkopuolelle pyörätuolissa olevaa 145cm kilttiä naista. Tai vaikka istua hänen kanssaa ulkona kahdestaan omalla pihalla, niin että koulutettu henkilökunta on kymmenen metrin päästä. Siinä vaiheessa kyse ei ole enää muusta kun byrokratiasta ja jäykkyydestä.

Ps. Myöskään uutta tai keikkatyöntekijää ei päästetä sinun esimerkin kanssa todellakaan yksin ulos, vaikka olisi kuinka korkeasti koulutettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ette taida kovin paljoa tietää hoitotyöstä.

T: Hoitaja

Äitini joutui työttömäksi jäätyään joksikin aikaa avustajaksi kunnalliseen vanhainkotiin. Hän kertoi useasti siitä, miten hoitajat laistoivat tehtävistään ja miten vanhuksia kohdeltiin kaltoin. Ei haluttu päästää ulos, ei antaa käydä öisin vessassa vaan pakotettiin käyttämään vaippoja jne. Itse olen kiinnittänyt huomiota siihen, miten samaisessa laitoksessa on huomiota herättävän korkea kuolleisuus paikallislehden kuolinilmoitusten valossa.

Vanhainkoteja ei enää ole.

Ja nyt on erilaiset hoitokäytännöt kuin ennen.

Lehdissä on ollut niin paljon paljastusjuttuja, että en usko toiminnan muuttuneen parempaan suuntaan.

Harvoin lehdissä uutisoidaan, että  x-vanhainkodissa kaikki toimii erinomaisesti. Monesti ne uutiset on yksittäistapauksia ja sitten ne yleistetään.

Nykyisin on tapana, että asioista vastuussa olevaa kieltäytyy kommentoimasta yksittäistapausta - niin kuin nyt Turussa, missä lähihoitaja piikitti kymmeniä ihmisiä samalla ruiskulla - luulisi, että jo lapsikin tietää, että niin ei toimita. Pomon mielestä asia on kuitenkin vain "yksittäistapaus", vaikka asia siis koskettaa kymmeniä ihmisiä.

Yksittäistapauskin voi olla kuitenkin hyvin ikävä kokijansa kannalta ja jopa kohtalokas. Esim. tuo ruiskuhomma on sellainen, että käytännöt ja valvonta ovat pettäneet käsittämättömällä tavalla.

Paljonkohan noita hoivakotien yksittäistapauksia jää paljastumatta, jos vanhus on heikko tai huumataan eivätkä omaiset huomaa tai välitä tai osaa toimia?

Vierailija
124/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ette taida kovin paljoa tietää hoitotyöstä.

T: Hoitaja

Äitini joutui työttömäksi jäätyään joksikin aikaa avustajaksi kunnalliseen vanhainkotiin. Hän kertoi useasti siitä, miten hoitajat laistoivat tehtävistään ja miten vanhuksia kohdeltiin kaltoin. Ei haluttu päästää ulos, ei antaa käydä öisin vessassa vaan pakotettiin käyttämään vaippoja jne. Itse olen kiinnittänyt huomiota siihen, miten samaisessa laitoksessa on huomiota herättävän korkea kuolleisuus paikallislehden kuolinilmoitusten valossa.

Niin, ne eivät ole hoitolaitoksia missä parannetaan muistisairauksista, syövistä tai mistään muustakaan sairaudesta, ne ovat vanhusten viimeisiä sijoituspaikkoja ennen lopullista osoitetta, hautausmaata. He ovat sielä kun eivät pärjää itsekseen ja omaiset eivät pysty tai halua hoitaa itse.

Vierailija
125/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nuori henkilö, mutta kaaduin jäätiköllä niin pahasti, että ei meinaa selvitä kivuista vielä monen kuukauden jälkeen. Loukkasin selän. Minä en uskaltaisi viedä ketään vanhusta tälläisille pääkallokeleille. Lantio jos murtuu, niin se nopeuttaa lähtemistä tästä maailmasta.

Kesäkeleillä vanhus pitäisi viedä ulos ihastelemaan luonnon kauneutta ja haistelemaan ulkoilmaa.  

Kai hoivakotivaiheessa luulisi olevan tärkeämpää nauttia siitä mistä vielä voi, kuin maksimoida elämän pituutta. Eli jos joku haluaa ulos, niin viedä ulos, vaikka siellä olisikin mahdollisuus liukastua.

Vierailija
126/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaikana jotta pääset hoivakotiin olet joko liikuntakyvytön tai pitkälle muistisairas. Käytännössä Jokaista asukasta varten tarvitsee yhden hoitajan jos ulos lähtee. Talvella Pukemiset riisumiset, siirtymiset ja 30min lenkki tekee lähes 1,5 tuntia. Missä hoivakodissa jää tähän aikaa? Ei missään.

Vaikka 20 asukasta ja 4 hoitajaa. Ei onnistu missään välissä.

Aidatulle pihalle kesällä ehkä, helpompi viedä pyörätuolissa ja kävelyttää pihakeinuun.

Ja sanotaanko että harvassa on ne omaisetkaan jotka lähtevät talvella pukkaamaan vanhusta pyörätuolissa. Olin opiskeluaikana töissä vanhainkodeissa enkä koskaan nähnyt sitä tapahtuvan.

Vierailija
127/128 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoivassa oli kyllä niin hitaasti liikkuvia vanhuksia että ei tarvinnut pelätä että kukaan mihinkään karkaisi tai eksyisi ulkoillessa, kun on joku aikuinen seurassa.

Kyllä siihen pyörätuolin työntäjäksi tai viereen kävelijäksi sopisi melkein kuka vain aikuinen.

Vierailija
128/128 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitokodissa, jossa työskentelin, oli neljä hoitajaa/vuoro hoitamassa muistisairaita vanhuksia, joita oli 34. Yöllä vain yksi hoitaja.

Hoitajilla ei ollut mitään mahdollisuutta ulkoiluttaa vanhuksia. Hoitajille kuului hoitotyön lisäksi pyykkäys, ruoan jako, tiskit jne. Jos yksi hoitaja olisi lähtenyt yhden muistisairaan kanssa ulos, vain 3 olisi jäänyt hoitamaan muita.

Vapaaehtoiset (esim. Lions Club, SPR) kävivät kuitenkin viikottain ulkoiluttamassa niitä, jotka halusivat ulos. Joidenkin asukkaiden omaiset ulkoiluttivat myös.

Tämä oli varsin toimiva systeemi. Ilman em. vapaaehtoisia vanhuksemme eivät olisi päässet ulos. Mutta hoitajia oli yksinkertaisesti liian vähän. Itsekin uuvuin ja vaihdoin sitten työpaikkaa.

Tätähän se on hoitajat tekee kaiken. Ei ehdi virikkeitä hoitaa.asukksat istuvat koko päivän salissa.