Pelottaako sinua pienituloinen tai työtön ajatus oikeistohallituksesta?
Molemmat suurimmat oikeistopuolueet sekä PS että Kokoomus haluavat leikkauksia perusturvaan.
Kommentit (516)
Eipä oikeastaan. Viherpunikit haluavat nimittäin kutsua samojen etuuspöytien äärelle kaikki muutkin maailmasta syömään samaa vero-lainarahalla leivottua kakkua. Vähemmänhän siitä jaettavaa. Nyt jos ainakin pk-seudulla puoleet etuuksista taitaa valua muun maalaisille
Purra/ps ei ajattele näin, vaan kuten sanottua oman maan kansalaiset ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi vielä nämä jotka vaativat asumistuen leikkausta. Sekin koskee pienituloisia.
Vähän nurinkurista on että asumistuesta hyötyvät eniten asuntosijoittajat.
Tämä ei pidä paikkansa VATT:n tutkimuksen (2022) valossa. Asumistuen määrää nostaneet Sipilän hallituksen uudistukset (asumistuen neliöleikkurin poisto, opiskelijoiden siirto yleisen asumistuen piiriin sitä alemmasta opiskelijan asumislisästä) eivät nostaneet vuokratasoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi vielä nämä jotka vaativat asumistuen leikkausta. Sekin koskee pienituloisia.
Vähän nurinkurista on että asumistuesta hyötyvät eniten asuntosijoittajat.
Eivät asuntosijoittajat hyödy asumistuesta vaan liian pienestä pääomaverosta.
Vierailija kirjoitti:
Äänestämällä et voi vaikuttaa joten en äänestä ihan sama ketä te äänestätte koska on jo etukäteen suunniteltua ketkä istuu hallituksessa ja se on se ja sama koska kaikki ajaa samaa Agenda2030 juttuja.
Älä nyt anna lambien pitää kiinni päivä unistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pelota. Punavihreä hallitus on nostanut vihersiirtymän nimissä elinkustannukset mahdottomiksi, joten punavihreä politiikka pelottaa enemmän.
Nyt on maailmanlaajuisesti korkea inflaatio, johon ei Suomen hallituksen politiikalla ole juurikaan vaikutusta. Suomen inflaatio on sitä paitsi EU:n keskiarvoa alhaisempi.
Ei täysin pidä paikkaansa. Ennen sotaa jo aloitettiin polttoaineiden hintojen korotukset vihreän siirtymän nimissä. Omaa energiantuotantoa on ajettu alas ja jääty tuontienergian varaan. Joidenkin ihmisten muisti on hämmästyttävän lyhyt ja tähän näköjään punavihreät luottavat.
Polttoaineiden hintojen osalta hallituksen poliitiikka vaikuttaa kyllä, mutta tuossa puhuttiin yleisesti elinkustannuksista ja polttoaineiden hinta on useimmille vain pieni osa elinkustannuksia. Polttoaineiden hinta on myös mukana yleisissä inflaatioindekseissä, joiden perusteella Suomen kokonaisinflaatio on EU:n keskiarvoa alempi.
Oon pään takia tk-eläkkeellä ja saan 1100e kk. se on aika minimi mitä ees maksetaan joten en usko et yksikään hallitus Leikkaa minulta.
Olen varakas molemmat pelottavat niin oikeisto ja vasemmistohallitus
Ei pelota, koska tiedän, että ihmiset osaavat ajatella ja tajuavat, että Orpo ja muut oikeistolaiset haluavat vain orjia itselleen ja siksi äänestävät esim. Vasemmistoa.
Toki he täällä yrittävät kaikkensa saadakseen ihmiset äänestämään heitä haukkumalla työttömiä vaikka millä valheilla.
Kokoomus ja Persut haluavat vain orjan sinusta itselleen, ei mitään muuta.
Pelottaa. Oon lh täydellä työajalla ja saan asumistukea250e. Ilman tuota summaa en tiedä mitä tekisin, kun nytkään ei rahat riitä lasten harrastukseen/autoon eikä oikein mihinkään. Jos tuo summa lähtee, pudotaan meillekin jo toimeentulotuelle kun meitä on 3.
Leikattavia kohteita löytyy varmasti, mutta se kertoo minulle paljon, että puolueet haluavat nimenomaan leikata köyhimmässä asemassa elävien ihmisien toimeentulosta. Silmissäni tuo on suorastaan julmaa, varsinkin kun ottaa huomioon sen, että Suomen sosiaaliturvan taso on jo valmiiksi liian alhainen.
( Lähde joita aihe kiinnostaa: https://valtioneuvosto.fi/-//1271139/sosiaalisten-oikeuksien-komitealta… )
Kokoomus on todennäköisesti tietoinen asiasta, mutta ovat joko realismista täysin irronneita tai sitten eivät kylmästi vain piittaa asiasta. Heidän mielestään "sosiaaliturvan avulla on liian helppo elää" (oikeasti näin ei ole) ja näkevät "sossupummeiksi" kaikki ihmiset, jotka elävät sosiaalitukien varassa.
Tämä on niin kapeakatseinen näkökulma, että ihan sääliksi kävisi, jollei nämä ihmiset olisi vaarassa kurjentaa minun ja monen muun elämää entisestään.
Itse sairastuin töissä vakavasti ja en koskaan kuntoutunut työkykyiseksi. Sairauksia tuli lisää, lääkkeisiin menee paljon rahaa ja lääkäri kulujakin tulee reippaasti kuukaudessa. Olen tällä hetkellä 100 % työkyvytön ja asiaan ei tule muutosta, vaikka sosiaalitukeeni leikattaisi kuinka paljon.
Niin kauan kuin terveyteni on mitä on, leikkaukset vain kurjistavat elämääni entisestään.
Siksi ainut realistinen puolue jolla näen minkäänlaisia mahdollisuuksia pistää hanttiin näille typerille muutoksille on SDP ja heille minäkin annan ääneni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pelota. Punavihreä hallitus on nostanut vihersiirtymän nimissä elinkustannukset mahdottomiksi, joten punavihreä politiikka pelottaa enemmän.
Nyt on maailmanlaajuisesti korkea inflaatio, johon ei Suomen hallituksen politiikalla ole juurikaan vaikutusta. Suomen inflaatio on sitä paitsi EU:n keskiarvoa alhaisempi.
Ei täysin pidä paikkaansa. Ennen sotaa jo aloitettiin polttoaineiden hintojen korotukset vihreän siirtymän nimissä. Omaa energiantuotantoa on ajettu alas ja jääty tuontienergian varaan. Joidenkin ihmisten muisti on hämmästyttävän lyhyt ja tähän näköjään punavihreät luottavat.
Omaa energiantuotantoa on nimenomaan lisätty ja Suomi on ollut jopa omavarainen sähköntuotannossa joinakin päivinä, kiitos tuulivoiman joka ei jostain syystä kuulu persujen laskelmiin.
Muistakaa äänestää!
Siivellä eläjien aika on ohi!
Ei pelota, koska en edes tiedä mitä tarkoittaa oikeisto hallitus :D :D
Valtiovarainministeriön paljon julkisuutta saaneissa leikkausehdotuksissakin todettiin: "Yleisen asumistuen leikkauksilla olisi todennäköisesti vähäinen työllisyyttä heikentävä vaikutus, joka kumpuaa työssäkäyville kohdentuvan tuen vähenemisestä." Toisin sanoen siis asumistuen leikkaus on sellainen leikkaus, jolla olisi työllisyyteen negatiivinen vaikutus.
Haluammeko Suomen konkurssi kypsäksi velanotolla?
Vierailija kirjoitti:
Pelottaa. Oon lh täydellä työajalla ja saan asumistukea250e. Ilman tuota summaa en tiedä mitä tekisin, kun nytkään ei rahat riitä lasten harrastukseen/autoon eikä oikein mihinkään. Jos tuo summa lähtee, pudotaan meillekin jo toimeentulotuelle kun meitä on 3.
Minä olen opettaja ja vuoroviikkoäiti ja asun kaupungin asunnossa. Minäkin saan asumistukea, en pärjäisi palkallani pk-seudulla ilman sitä.
Jos asumistuki kovasti laskee, joudun lähtemään pk-seudulta kokonaan pois. Ei se sinänsä haittaa, minulle on töitä kaikkialla, mutta lähtiessäni ei paikkaani ehkä ota enää kukaan muukaan.
Kysymykseni kuuluukin: kellä on sitten mitään halua asua ja työskennellä siellä sen jälkeen, jos työssäkäyvänä joutuu kituuttumaan köyhyysrajalla? Miksi opiskella ammattiin ja jäädä pk seudulle lainkaan?
Vasemmistopuolueet ja kokoomus yhtä huonoja vaihtoehtoja. Vasemmistoa äänestämällä saatte lisää kaaosta, miehet naisten pukuhuoneisiin, rikollisuuden kasvun ja koko systeemin romahtamisen. Kokoomusta ei myöskään kannata äänestää.
Osa ihmisistä ei näytä ymmärtävän, että asumistuki johtaa automaattisesti vuokrien kallistumiseen. Tämä on jo nähty vuosikymmenten aikana. Aina kun asumistukea lisätään, vuokrat pomppaavat ylös.
Pelottaa.
Olen (korkeasti koulutettu) yksinhuoltaja, jolla terveys mennyt sairauden kanssa, joka ei ole itse aiheuttamani ja joka on krooninen. Ammattitaitoni on mennyt sen vuoksi ja suoriutuminen vaikeaa.
Kammottaa ajatus siitä, että lasten koulujen budjetit pienenee, että minua aletaan kohdella kuin rikollista, vaikka kamppailen sairaan kehoni kanssa joka päivä enkä mitään tekisi niin mielelläni kuin sitä työtä, johon koulutuksen hankin ja josta opintolainat maksoin.
Elämäni on riittävän rankkaa tällaisenkin hallituksen aikana, jossa minua kohdellaan kuin ihmistä. Rahaa on hyvin niukasti, mutta koen, että olemme turvassa lasten kanssa, olemme ihmisiä. Sipilän hallituksesta on jäänyt pelko ja traumat. Säästäväisesti eleteään, ylimääräiseen ei ole varaa, lomamatkoja ei voida tehdä ei rahan eikö terveyten8 vuoksi, mikä särkee sydämeni. Lasten isä makssa elatusmaksut (pari satasta kuussa) ja vie lapset kerran kesässä Lintsille. Ei muuta.
Ihmettelen ihmisiä, joilla on jo kaikki ja jotka vain haluavat lisää. En halua teidän rahojanne, mutta haluan lapsilleni ihmisarvoisen elämän, jonka he ansaitsevat ihan yhtä paljon kuin oerusterveiden vanhempien lapset.
Ahdistaa myös mone; kokoomuslaisen ajattelu, että oma vauraus on oman työn tulosta ja köyhyys aina omaa valintaa, en tunne yhtäkään köyhää, joka olisi joku narkkari tai juoppo vaan kunnon kansalaisia. Kun terveys menee, ei pysty mihinkään. Kun säästöt on syöty eikä esim itselläni ole vauraita vanhempia, niin on tyhjän päällä. Ilman minkäänlaista päihteiden käyttöä tai muuta ongelmakäytöstä.
Usein myös jostain tuesta tai eläkkeestä puhutaan keskusteluissa kuin menetettynä rahana. Tosiasiassa kaikki minun saamani raha palaa yhteiskuntaan. Ostan sillä ruokaa, maksan vuokran, ostan kodin asioita, lääkkeitä ja hygieniatarvikkeita, lasten tarvikkeet ja vaatteet ja tamineet, bussilippuja sekä joitain palveluja. Kaikki rahani siis palaa suomalaiseen yhteiskuntaan joka penni siinä missä vauraat tuttuni saattavat useink8n käyttää kuussa vähemmön Suomeen jäävää rahaa, kun matkustavat niin paljon ja shoppailevat ulkomaisista nettikaupoista.
Olisi syytä pelätä, koska henkinen tyhjyys syntyy pienistä tuloista ja menoista.