Kuuluuko ihmisoikeuksiin saada syödä tomaatteja keskitalvella?
Ennen syötiin kauden satoa, eikä mitään lentotomaatteja tai kasvihuoneissa öljyllä kasvatettuja.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009486528.html
Onko tässä Suomen kallein tomaattikilo?
Kommentit (20)
Vegaanit voi ihan rauhassa vetää herneet tai jauhot nenäänsä :D
Syökää kanaa !
Yksi tapa vähentää ruokahävikkiä olisi luopuminen valtavasta valikoimasta aina tarjolla. Aivan hyvin voitaisiin todeta että no tänään on tämmösiä myynnissä. Mutta eiku ihmiset riehaantuu jos ei ole saatavana tuoreena rapisevaa endiiviä vuoden jokaisena päivänä jos MINÄ satun haluamaan sitä yhtenä päivänä vuodessa.
Mun puolesta voidaan syödä pottua ja lanttua koko talvi.
Kotimaiset juurekset pitäisi nostaa kunniaan.
Kauden mukaan sapuskat ja toiselta puolelta palloa roudattua ruokaa en syö. Itse en pysty talvella edes syömään tomaattia kun halkeaa suunpielet, kesällä ei ole samaa ongelmaa.
Ei tarvitse olla kaikkea saatavilla ympäri vuoden. Moni varmaan muistaa ne telkkarin "Jahvat tulloo!" -mainokset, joita näytettiin silloin, kun appelsiinit saapuivat etelän mailta kauppoihin. Nykyäänkin voisi käyttää enemmän niitä kasviksia, mitä kulloinkin on lähiympäristössä tarjolla (Suomessa siis talvisin enemmän juureksia) eikä lennätellä kaikenlaista kallista ympäri planeettaa, tai kasvattaa sähköllä pohjoisessa.
Vierailija kirjoitti:
Kotimaiset juurekset pitäisi nostaa kunniaan.
Ei nykyisillä hinnoilla.
Suosittelen Suomalaista talvimansikkaa ja marjoja. Miten se onnistuisi.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen TALVIMANSIKKA ON KARPALO. Sieltä mätäältä käykää poimimassa.
Heh, tällä palstalla menee aina iloisesti sekaisin kasvikset, vihannekset, juurekset ja hedelmät.
Juu, en minäkään näillä juuresten hinnoilla syö tomaattia ;DDDD
Minä ostan Prismasta tomaatteja ison pussillisen. Köyhät kuikuilee punalappuja.
Ei taida olla mainintaa ihmisoikeuksien julistuksessa? https://ihmisoikeusliitto.fi/ihmisoikeudet/ihmisoikeuksien-julistus/
Samalla lailla kuin lihan syöminen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pakastimessa, mun mummolla oli mehuja ja hilloja kellarissa.
Joskus oli tullimaksut tuontihedelmille ennen talvea. Nyt tietysti mahdotonta?
Ei se ihmisoikeus ole, mutta kiva että kauapasta saa halutesaan talvellakin kotimaisia tomaaeja. Niitä lennätettyjä mä en jäisi kaipaamaan.
Aika vähäiseksi jäisi suomalaisten ruoka talvisin jos pitäisi syödä vain sadon mukaisesti. Ap ei nyt ymmärrä kokonaisuutta.
Suomalaiset ovat jo osuutensa tehneet - jos muualla laskettaisiin väestöntiheys Suomen tasolle ei mitään ympäristö- tai ilmasto-ongelmia olisi olemassakaan. Syökäämme siis ilolla tomaatteja talvellakin.
Vierailija kirjoitti:
Kauden mukaan sapuskat ja toiselta puolelta palloa roudattua ruokaa en syö. Itse en pysty talvella edes syömään tomaattia kun halkeaa suunpielet, kesällä ei ole samaa ongelmaa.
Taitaa sulla olla aika kurjat talvikaudet tuolla tyylillä.
Jos muualla Euroopassa poliitikot ehdottavat kansalle, että hei, on oikein ja hyvä, että kaikki kallistuu ja teidän elintason laskee ja voitte syödä vain rajoitettuja ruokia, noiden poliitikkojen poliittinen ura laskettaisiin minuuteissa.
Mutta suomilammas lisää pettua taikinaan, ja kaivaa käsin maakuopan johon laskeutuu maksamaan etelään lisää ja vihreää siirtymää.
Ehdottomasti. Tästä ei tingitä.