Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos kulttuuri on niin tärkeää, niin miksi sen kuluttaja, ei ole valmis maksamaan siitä täyttä hintaa?

Vierailija
22.03.2023 |

Vastaappa tähän?

Kommentit (275)

Vierailija
261/275 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kuules, myös maataloustuotteita tuetaan ihan vtusti. Ja useimpia suuryrityksiä. Itse asiassa tuetaan ihan helevetisti kaikenlaista mitä ei tarttis tukea. Kyllä niitä karsia kannattaisi, mutta miksi juuri kultturi on se josta pitäs alottaa?

Maatalouden tukeminen on ihan eri tasolla. Oletko nyt vähemmän älykäs vai esitätkö?

Maatalouden tukemisella me varmistamme, että olemme omavaraisia.

Miksi sen omavaraisuus pitäisi saavuttaa tuilla, eikä kuluttajahintoja nostamalla? Kenties sen takia, ettei ruoasta olla sitten kuitenkaan valmiita maksamaan todellista hintaa.

Mikä on ruoan todellinen hinta? 

Voisin mielellään ostaa ruokaa suoraan tuottajalta sillä oikealla hinnalla, missä ei ole kaupan hirmukatetta mukana.

Luonnollisesti se hinta, joka kattaa kaikki kulut siemenestä jauhoksi ja siittämisestä pihviksi. Ei ole ihan pieni hinta se. 

t. eri

Vierailija
262/275 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kuules, myös maataloustuotteita tuetaan ihan vtusti. Ja useimpia suuryrityksiä. Itse asiassa tuetaan ihan helevetisti kaikenlaista mitä ei tarttis tukea. Kyllä niitä karsia kannattaisi, mutta miksi juuri kultturi on se josta pitäs alottaa?

Maatalouden tukeminen on ihan eri tasolla. Oletko nyt vähemmän älykäs vai esitätkö?

Maatalouden tukemisella me varmistamme, että olemme omavaraisia.

Miksi sen omavaraisuus pitäisi saavuttaa tuilla, eikä kuluttajahintoja nostamalla? Kenties sen takia, ettei ruoasta olla sitten kuitenkaan valmiita maksamaan todellista hintaa.

Mikä on ruoan todellinen hinta? 

Voisin mielellään ostaa ruokaa suoraan tuottajalta sillä oikealla hinnalla, missä ei ole kaupan hirmukatetta mukana.

Miksi sitten et osta? Aika paljon on Suomessa tiloja, joilta voi suoraan käydä ostamassa tuotteita. Lisäksi on mm. Reko-rinkiä jne. joista saa välikäden kautta tuotteita suoraan tilalta. 

t. eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/275 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittanet ns. korkeakulttuuria jota Suomessa ylläpitää ja kustantaa valtio mm. verovaroin. Esimerkiksi Kansallisooppera on sellainen.

Tuollaisista voitaisiin luopua valtion tai kuntien kustantamina. Niiden ylläpito ei edistä merkuttävien kansanosien fyysistä hyvinvointia eikä suurten kansanosien terveys ole riippuvaista oopperasta. Ooppera voi toki olla olemassa mutta jokainen voi maksaa sen omilla rahoillaan.

Hyvin voidaan luopua. Ja todellakin voidaan luopua myös kaikenmaailman urheilun tukemisesta, kun Suomella ei minkäänlaista todellista menestystä ole kuitenkaan missään.

Ei toki. Ikinä ei ole voitettu jääkiekon MM- tai Olympiakultaa tai esim. 27 MM-mitali muodostelmaluistelussa tai montakos mitalia se Niskanen onkaan kerännyt.

4 MM kultaa ja kisat pelataan joka vuosi ja kuinka monta vuotta? Tai joku Niskanen, kuinka monta mitalia ja kuinka monen vuoden ajalta kuinka monista kymmenistä, jollei sadoista kisoista. Ei ole todellista menestystä. Ihan yhtä tyhjän kanssa rahojen tuollaiseen tuhlaaminen, yhtä lailla kuin korkeakulttuuriinkiin. Miksi kaikkien pitää maksaa, kun vain harvat hyötyvät?

Vierailija
264/275 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittanet ns. korkeakulttuuria jota Suomessa ylläpitää ja kustantaa valtio mm. verovaroin. Esimerkiksi Kansallisooppera on sellainen.

Tuollaisista voitaisiin luopua valtion tai kuntien kustantamina. Niiden ylläpito ei edistä merkuttävien kansanosien fyysistä hyvinvointia eikä suurten kansanosien terveys ole riippuvaista oopperasta. Ooppera voi toki olla olemassa mutta jokainen voi maksaa sen omilla rahoillaan.

Hyvin voidaan luopua. Ja todellakin voidaan luopua myös kaikenmaailman urheilun tukemisesta, kun Suomella ei minkäänlaista todellista menestystä ole kuitenkaan missään.

Ei toki. Ikinä ei ole voitettu jääkiekon MM- tai Olympiakultaa tai esim. 27 MM-mitali muodostelmaluistelussa tai montakos mitalia se Niskanen onkaan kerännyt.

4 MM kultaa ja kisat pelataan joka vuosi ja kuinka monta vuotta? Tai joku Niskanen, kuinka monta mitalia ja kuinka monen vuoden ajalta kuinka monista kymmenistä, jollei sadoista kisoista. Ei ole todellista menestystä. Ihan yhtä tyhjän kanssa rahojen tuollaiseen tuhlaaminen, yhtä lailla kuin korkeakulttuuriinkiin. Miksi kaikkien pitää maksaa, kun vain harvat hyötyvät?

Eli mikään maa ei menesty todella, koska kukaan ei voita jokaikinen kerta. Tämä selvä. 

Vierailija
265/275 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sinun ole mikään pakko maksaa. Voit koska tahansa jäädä elämään toimeentulotuella niin saat olla itse pelkästään saamapuolella. Ole hyvä :)

Vierailija
266/275 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerron salaisuuden, joka voi järkyttää mieltäsi: Kaikista hiihtokilpailuista ei ole edes mahdollista saada kultamitalia. Eikä kukaan urheilija ikinä ole voittanut kaikkia kilpailuita, joihin on osallistunut. 

Vierailija
267/275 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maito ja leipä hiukan eri asioita tuettavaksi kun kulttuuri.

Vierailija
268/275 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään mainitusta ihminen ei välttämättä tarvitse. Pärjää hyvin ilmankin. 

Vierailija
269/275 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tähän on tultu että olen valmis äänestämään persuja. Olen järkyttynyt.

Vierailija
270/275 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tähän on tultu että olen valmis äänestämään persuja. Olen järkyttynyt.

Syytä ollakin. Kukaan täysipäinen kun ei niitä äänestä. 

Vierailija
271/275 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki kolme ovat ravintoa. Ihminen tarvitsee myös hengenravintoa. 

Vierailija
272/275 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvehierarkia. Jos sulla on huoli ruoasta ja asumisesta, kulttuuri ei ole tärkeää. Sitten kun perustarpeet on täytetty, alat ehkä olla sitä mieltä, että haluat tehdä ja kuluttaa kulttuuria. Mutta näytelmällä ei nälkä lähde.

Köyhänä ihmisenä VIHAAN kun rikkaat ja keskituloiset selittää miten köyhät ei kaipaa muuta kun ruokaa ja asunnon xD oikeesti olkaa hiljaa, meilläkin on oikeus kulttuuriin, sehän lisää tutkitusti ihmisten hyvinvointia valtavasti.

Minä olen ollut elämäni aikana köyhä, keskituloinen ja nyt kai sitten varakas (jos niitä verotukseen perustuvia keskiarvoja uskoo). Muhun pätee täysin. Kun on riittävän köyhä, niin mulla ainakin kaikki resurssit meni eri pätkätöiden haalimiseen, halvimpien ruokien metsästämiseen ja valmistamiseen ja myös siihen rahasta murehtimiseen. Ajatus kiersi paljon sen ympärillä, että millä strategialla itseni nostan paremmalle puolelle. En todellakaan olisi laittanut lanttiakaan kulttuuriin, tosin musiikkia varmaan kuuntelin siellä missä tarjolla on. Tulotaso taisi olla aika eri, ennenkuin alkoi tuntua siltä, että kävisikö ostamassa konserttilipun. 

Ja kuuluuko kulttuuri köyhille. No kuuluu siinä määrin, missä kaikki kuuluu köyhälle tai rikkaalle. Jokainen saa rahansa käyttää miten haluaa rahan määrästä riippumatta. Itse en osannut ajatella, että jonkun täytyy nyt ryhtyä tarjoamaan mulle ilmaisia kulttuuripalveluita, koska olen köyhä. Ja tosiaan oma motivaatiokin niiden käyttämiseen on eri silloin, kun perusasiat on täysin turvattu.

Vierailija
273/275 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kultuuri kuuluu sarjaan sirkushuvit ja käyttäjä voisi kustantaa ihan itse elämyksensä.

Vierailija
274/275 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En viitsi edes lukea ketjua, koska veikkaan, että ap:lle kulttuurin hyvinvointivaikutukset ovat täysin vieraita. Jätän vain tämän tähän:

https://www.laakarilehti.fi/tieteessa/katsausartikkeli/miten-taide-vaik…

Jos (ja kun) kulttuurilla on ihmisille arvoa miksi teeskentelet että se lakkaa olemasta jos julkinen rahoitus loppuu? Tässä ketjussa on paljon todella epärehellistä argumentointia julkisen rahoittamisen puolustajilta.

Vierailija
275/275 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että kulttuuripalvelujen rahoitusta tulisi tarkastella kriittisesti ja joiltain osin rajoittaa. Mutta keskusteluissa on ongelmana se, että öyhöttäjät eivät tajua, mitä kaikkea sana "kulttuuripalvelut" kattaa. Se on todella paljon muutakin kuin kansallisooppera ja harrastelijateatterit tms. Esimerkiksi Suomen ainutlaatuisen kattava maksuton kirjastojärjestelmä on osa kulttuuripalveluita. Senkö nyt haluatte ajaa alas aikana, jona lasten lukutaito muutenkin on romahtanut?

sinunkaltaiset öyhöttäjät eivät tunnu tajuavan mitä on keskustelu yleisellä tasolla vs. tarkasti eritellyllä tasolla. Tässä ketjussa ei ole menty tarkasti eritellylle tasolle. Kirjastopalvelut voivat jatkaa, mutta eivät nykymuodossaan, jossa kirjastoista on tehty enemmänkin lastenhuudatushuoneita ja mammojen jumppakerhoja, kuin kirjastoja.