HS: Arjen vapaamatkustajat vievät parisuhteet eroon
Ja estävät naisten urakehitystä. Ei pysty ottaa vaativampia töitä, jos kaikki vastuu kotitöistä jää silti naiselle. Miksi mies ei osallistu? Tai ole oma-aloitteinen? Millainen mies kehtaa jättää kotityöt tekemättä?
Kommentit (805)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea 40 sivua epäilemättä upeita kommentteja, totean suoraan aloitukseen että joustamattomuus molemmin puolin parisuhteessa ja perhe-elämässä aiheuttaa eroja. Kukaan ei voi toimia täysin itsekkäästi missään ihmissuhteessa vaan jokaisen pitää tulla vastaan
Mihinkähän tämä liittyy nyt sitten taas?
No siihen ettei kukaan voi olla vapaamatkustaja eikä myöskään päsmäri jolle ei mikään kelpaa
Sinä ja sun päsmärisi. Tätä sinä nyt jauhat.
Miljoonannen kerran: Ne äidit eivät keksi itse sitä raamia, jossa lapsiperhe elää.
Se on se, johon pitää osata mukautua, kun lapsia hankkii, eikä alkaa kitistä, että äiti on ilkee kun se ei keksi koulun lukuvuotta isän mukaan.
Nyt en ihan ymmärrä mitä sä skitsoat. Sanoin että jokaisen pitää perheessä joustaa ja ettei kukaan voi vapaamatkustaa eikä myöskään päsmäröidä ja sinä rupeet vaahtoamaan jostain kouluvuodesta
Ei ole mitään päsmäriä.
On ihan vain se perheen ulkopuolelta tuleva raami jonka mukaan sitä lasta pitää kasvattaa.
Ei hän keksi sitä että lapsella pitää olla ruokaa viidesti päivässä, tietynlaiset vaatteet tiettyihin asioihin, kohtuullisen siisti ja turvallinen koti, päivärytmi, puhtaat vaatteet, hänen kaverisuhteitaan pitää vaalia, hänen kehitystään pitää tukea monipuolisesti jne.
Ei se ole mitään päsmäröintiä, että toimii tuon mukaan. Se on vanhemmuuta.
Miksi sinun pitää mukakeskustellla, kun et osaa lukea, etkä käyttäytyä alkeellisestikaan?
Olen eri kuin jolle kommentoit. Tuo mitä juuri nyt tässä teet, on päsmäröintiä. Määrittelet missä se raami menee ja vielä väität sen tulevan faktana ulkopuolelta. Toki, jos ihan metsään menee, niin lasu (toivottavasti) tulee kuvioihin, mutta oikeasti niitä tapoja tehdä oikein on tuhansia, ei vain yksi.
Annan esimerkin. Kaverini lapsella on aika paha r-vika. Hän ei koskaan käynyt sitä korjauttamassa. Lapselle on jonkin verran haittaa asiasta, mutta ei kovin paljoa. On luokkansa priimus koulussa. Sama kaveri ei ole koskaan huolehtinut d-vitamiinilisästä vauva-ajan jälkeen. Kumpikaan, äiti tai isä, ei huolehdi noista. Suurimman osan, mukaanlukien itseni, mielestä näistä pitäisi huolehtia. Mutta siltikin, lapsesta on kasvanut fiksu lähes aikuinen, joka pärjää puheviastaan huolimatta.
Minähän en sitä määrittele, vaan kerron mikä se on. Siinä on vissi ero.
Nykyään ei pääse puheterapiaan. Koulut on täpösen täynnä sössöttäjiä ja sorauttajia.
Tuttusi ei siis ole rikkonut millään tavoin sitä ulkoa tulevaa raamia, päinvastoin, on noudattanut sitä.
Itse käytin yksityisellä puheterapeutilla molemmat eli ylitin raamin.
Me vähemmän suorittajatkin elämme samassa maailmassa kuin sinä ja silti raamimme ovat eit. Mulla on kolme lasta itsellänikin.
Keskummäinen lapseni on saman ikäinen kuin kaverini lapsi. Kaikki kolme lastani ovat käyneet kunnallisen puheterapian. Asumme samassa kaupungissa.
Ihan oikeasti, kannattaa joskus miettiä mitä itse haluaa eikä elää elämäänsä vain ulkoisten odotusten mukaan. Säästyy myöhemmin enemmältä tai vähemmältä katkeruudelta.
Sinähän tässä päsmäröit mainitsemalla vaatimuksia, jotka ovat yli sen ulkopuolelta tulevan yhteiskunnan normin.
Vierailija kirjoitti:
D-vitamiinista ei muuten ole mitään suositusta, joka tulisi esimerkiksi kouluterkalta tms. joten siinäkin tuttusi on mennyt juuri kuten normi määrää.
Ole hyvä: https://thl.fi/fi/ajankohtaista/kampanjat/voi-hyvin-talvella/syo-talvel…
Siinä THL:n suositus. Jos terkka ei sitä sulle kertonut, harmi juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
D-vitamiinista ei muuten ole mitään suositusta, joka tulisi esimerkiksi kouluterkalta tms. joten siinäkin tuttusi on mennyt juuri kuten normi määrää.
Ole hyvä: https://thl.fi/fi/ajankohtaista/kampanjat/voi-hyvin-talvella/syo-talvel…
Kouluterkka on se instanssi joka ne suositukset kertoo. Turhaa päsmäröintiä alkaa vaatia, että hänen sanaansa ei voi luottaa.
Sitäpaitsi se vasta päsmäröintiä onkin, että kilpailee jonknu tutun kanssa vanhemmuudessa veren maku suussa, hellitä vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitatko vastaavasti linkin suositukseen, jossa einekset on kielletty. Se kun vissiin on ulkoa tulevassa raamissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä THL:n suositus. Jos terkka ei sitä sulle kertonut, harmi juttu.Kouluterkka on se instanssi joka ne suositukset kertoo. Turhaa päsmäröintiä alkaa vaatia, että hänen sanaansa ei voi luottaa.
Sitäpaitsi se vasta päsmäröintiä onkin, että kilpailee jonknu tutun kanssa vanhemmuudessa veren maku suussa, hellitä vähän.
Niin, siis mä olen se ei-suorittaja, joka on tässä ketjussa ollut nimenomaan sitä mieltä, ettei kaikki ole niin justiinsa 😂
On myös sellaisia arjen vapaamatkustajia jotka elävät toisen rahoilla ja jättävät kaiken talouteen liittyvän toisen huoleksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä THL:n suositus. Jos terkka ei sitä sulle kertonut, harmi juttu.Kouluterkka on se instanssi joka ne suositukset kertoo. Turhaa päsmäröintiä alkaa vaatia, että hänen sanaansa ei voi luottaa.
Niin, siis mä olen se ei-suorittaja, joka on tässä ketjussa ollut nimenomaan sitä mieltä, ettei kaikki ole niin justiinsa 😂
Niin. Sinähän päsmäröit kybällä. Käyt jotain ihme kisaa tuttavasi kanssa ja edellytät että pitää tehdä yli yhteiskunnan normin.
Luoja te heteroakat olette typeriä. Miksi omistatte näille jopa nimenne, senkin kääntävät teitä vastaan. Tiesittekä että tyttöjä ei haluta koska nimi ei jatku ;) Te tollot siis syrjitte itseänne nimellänne ja luulette että ihminen joka tuon sallii voisi välittää teistä?
Te omistatte joko identiteettinne miehelle, mies sen sijaan ei voi edes tehdä enempää kotitöitä. Tajuatteko miten pelleiltä näytätte kun suojelette miesten sukunimiä henkeen ja vereen, samalla kun miehet vain kiistää teidän ongelmanne kaikessa? Miehet ei ole MISSÄÄN naisen puolella, tollot hyväksikäytetyt patjat.
En edes tajua miten jaksatte olla noin itsekkäiden pas*ojen kanssa. Minä minä minä mnä. Minun siemensyöksyni, minun sukunimeni, minä minä minä minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisilla on kyllä kummallinen käsitys, että jos mies ei kotona sopeudu naisen toimintatapaan, niin toimintatapa on silloin aina väärä. Eli stressaaminen kodin siisteydestä, joulusta, pääsiäisestä ja muusta on aina se stressitaso, mikä naisella on. Ja sitten naisen on neuroottisesti imuroitava ja siivottava joka päivä, joka stressaa naista itseään. Nainen syyttää tästä miestä, ja lopulta eroaa. Tämän jälkeen nainen etsii uuden kumppanin lähes heti, joka on kaikella todennäköisyydellä vielä hieman huonompi, kuin edellinen mies oli.
95 prosenttia kodin metatöistä tulee kodin ulkopuolelta, aikataulut, laatutaso jne.
Ei se nainen niitä päästään keksi.
Paljon tulee ulkopuolelta, se on totta. Muistan kuitenkin, kun kerran eräässä vastaavassa keskustelussa eräs nainen aivan tosissaan väitti, ettei ole hänen keksintöään, että pitää imuroida joka päivä. Heillä oli pieniä lapsia ja koira, joten sotkua varmasti tulee. Mutta siltikin nainen piti itseään olosuhteiden uhrina, ei millään käsittänyt, että ei ole mitään viranomaista tai muuta auktoriteettia, joka käskee imuroimaan joka päivä. Että kyllä se oikeasti on hänen keksintöään, hänen keksimänsä vastaus tarpeeseen/olosuhteisiin. Joku toinen olisi saattanut keksiä sietää hiekkaa lattialla.
95 prosenttia tulee ulkopuolelta.
Nytkin meillä imuroidaan juurikin eteinen joka päivä, koska muuten kuraa, hiekkaa, pikkukiviä ja rapaa on kohta koko asunnossa.
Sen lisäksi käyn vielä käytännössä joka päivä harjan ja rikkalapion kanssa tarkkomassa.
Normaalisti siivoan keittiötä jokaikinen päivä juurikin sillä harjalla ja rikkalapiolla.
Jos en tee näin, viikkosiivous on tolkuttoman työläs.
Hienoa, mä en tee noin eikä silti ole kuraa koko asunnossa. Asun omakotitalossa. Eteisessä on kuramatto. Imuri imuroi koko kämpän 2krt/viikossa. Keittiötä siivoan joka päivä, mutta en kyllä jaksa sitä pöydän tai jääkaapin normaalia pyyhkäisyä rätillä minään varsinaisena siivouksena pitää.
Onko sinulla lapsia ja koira/koiria? Koska nyt puhutaan sellaisista perheistä.
En ole puhunut pyyhkäisyistä yhtikäs mitään, eikä kukaan muukaan. Mistäs sinä sen tähän vedit?
Kolme lasta, joista yksi jalkapalloilija ja toinen ratsastaja. Tekonurmisilppu on pahinta. Ei ole koiraa, muu karvaturri löytyy. Ihan pikkulapsia ei enää löydy, mutta muistan kyllä hyvin, kun nämä olivat pienempiä.
Meillä kokataan joka päivä. Harrastan kokkausta ja leipomista. En pidä sitä, että korjaan jälkeni tai lasten jälkiä keittiöstä = pyyhkäisy, varsinaisesti siivouksena. Ihmettelen, että mitä siivoat keittiössä joka päivä.
-sama
No hyvä ihme, siivoamistahan sekin on, että korjaa jälkensä ja kyllä ruokaa laittessa (jos ei sitten ruuan laittaminen ole tyyliin "eines mikroon") tulee aika paljonkin siivottavaa, kun kuorii ja pilkkoo kaikenlaista, leipomisesta puhumattakaan. Jauhot tahtoo aina vähän pöllytä, sokeria varisee pöydälle jne.
Jos sinä et SIIVOAISI jälkiäsi keittiöstä, mutta kokkaat joka päivä ja leivotkin usein, niin kyllähän se keittiö on muutamassa päivässä aika sotku. Juuri se jälkien "korjaaminen" on siivoamista :D
Ei siivoaminen tarkoita sitä, että kaikki pestään ja kuurataan katosta lattiaan , vaan myös sitä, että korjaa/siivoaa omat jälkensä saman tien, kun sotkua on tullut.
Ok, minusta se ei ole varsinaisesti siivoamista vaan ihan normaalia jälkiensä korjausta. Meillä kaikki kolme lasta, mies sekä minä itse tekee tuota. Sen tekemisestä ei saa kruunua tai papukaijamerkkiä. Jos minä leivon, niin en odota, että lapset tai mies korjaisi jälkeni. Ehkä meillä ei siksi ole koskaan suuria siivouspäiviä ja silti on perussiistiä aina, kun tuota ei pidetä siivouksena. Siitä ei siis tarvitse kinata. Musta olisi tosi hassua sanoa, että siivosin keittiön, kun tyhjennän astianpesukoneen, laitan porkkanankuoret kompostiin ja pyyhin ruokapöydän.
Sehän on ihan sama, millä nimellä mitäkin kutsuu. Olkoon teillä vaikka pömpöilyä tuo sitten. Ongelma on siinä, että mies ei siivoa, pömpöile, korjaa jälkiään, vie mennessään tai tuo tullessaan tavaroita. Kaikki jäävät niille sijoilleen ja joku muu TM hoitaa sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommenteissa joku ukkeli taas mömisee siitä miten Miähet joutuvat tekemään Rasgaida Godi Döidä.
Kuinkahan moni näistä laiskimuksista edes asuu omakotitalossa, jossa tehdään lumitöitä tai leikataan nurmikkoa kerran kuussa, tai putsataan rännit kerran vuodessa? Rivariyhtiöissäkin huoltoyhtiö hoitaa lumien kolaamiset. Eikä taloja maalata edes kerran vuodessa, hyvä jos kerran kahdessakymmenessä vuodessa. Sitäkään eivät miehet tee yksinään. Tää on ihan samaa volinaa kuin renkaidenvaihdon mieltäminen kotitöiksi.
"Nyt saa kuvan että siivous on ainoa kotityö. Kotona on muitakin kotitöitä, esimerkiksi ruohonleikkuu, lumityöt, katon ja rännien puhdistus, maalaustyöt, rakennusten kunnossapito...
Usein nämä työt kaatuvat miehelle "automaattisesti"."No tässä yksi laiskimus omakotitalosta, hei.
Kirjoitin jo aikaisemmin siitä, kuinka olen tyytymätön vaimoni pieneen työpanokseen kotitöiden suhteen.
En jaksanut edes aloittaa asiasta "omakotitalon ja kesämökin ulkotyöt".
Arvatkaapa, kenen niskaan ne kaatuvat?
*pärinää*
Kyllä, minun.
Lumityöt ovat tänä talvena olleet aika infernaaliset.
Samoin lämmitys. Olen jo tähän mennessä kantanut liiteristä 15 irtomottia klapeja ja latonut ne takkoihin, uuniin, hellaan, kiukaaseen. Sytyttänyt. Kantanut tuhkat pois. Huolehtinut pellit kiinni. Siivonnut jälkeni. Hoitanut sytykkeet.
Keväällä taas tilaan (en jaksa enää tehdä) valmiita klapeja kuivumaan pihalle. Niiden pressuttaminen ja kuivumisesta huolehtiminen, liiterin siivous ja puiden pinoaminen liiteriin on jälleen minun työni. Toistetaan sama vielä kesämökin osalta.
Sitten puutarhan hoito. Kukkapenkkeihin on valikoitunut hyvin huoltovapaat perennat, etupäässä liljoja, varjoliljoja ja kurjenmiekkoja, mutta silti niitäkin täytyy kitkeä ja hoitaa ja lannoittaa jonkin verran, syksyllä hoitaa talvikuntoon.
Nurmikko pitää leikata ja trimmata trimmerillä aidan vieret, ojien pientareet ja kukkapenkkien ympärykset. Nurmikon leikkuussa vaimo auttelee satunnaisesti.
Pensasaidan leikkaus on syksyllä vuorossa, samoin haravoiminen. Näihin ei vaimo ota lainkaan osaa.
Talon, ulkorakennuksen, ja kesämökin rakennusten (4 kpl) kunnossapidosta, maalaamisesta, nikkaroinnista ja muista toimista en jaksa enää edes tarkemmin eritellä - paitsi sen, että Tikkurila on saanut meistä loistavan asiakkaan, viimeisen 4-5 vuoden aikana olen sutinut erilaisiin seiniin, kattoihin ja lattioihin sisällä ja ulkona Tikkurilan tuotteita noin 150 litran verran.
Muuttakaa kerrostaloon ja myykää mökki. Ei kuulosta teidän jutulta tuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea 40 sivua epäilemättä upeita kommentteja, totean suoraan aloitukseen että joustamattomuus molemmin puolin parisuhteessa ja perhe-elämässä aiheuttaa eroja. Kukaan ei voi toimia täysin itsekkäästi missään ihmissuhteessa vaan jokaisen pitää tulla vastaan
No siihen ettei kukaan voi olla vapaamatkustaja eikä myöskään päsmäri jolle ei mikään kelpaa
Miljoonannen kerran: Ne äidit eivät keksi itse sitä raamia, jossa lapsiperhe elää.
Se on se, johon pitää osata mukautua, kun lapsia hankkii, eikä alkaa kitistä, että äiti on ilkee kun se ei keksi koulun lukuvuotta isän mukaan.
Nyt en ihan ymmärrä mitä sä skitsoat. Sanoin että jokaisen pitää perheessä joustaa ja ettei kukaan voi vapaamatkustaa eikä myöskään päsmäröidä ja sinä rupeet vaahtoamaan jostain kouluvuodesta
Ei ole mitään päsmäriä.
On ihan vain se perheen ulkopuolelta tuleva raami jonka mukaan sitä lasta pitää kasvattaa.
Ei hän keksi sitä että lapsella pitää olla ruokaa viidesti päivässä, tietynlaiset vaatteet tiettyihin asioihin, kohtuullisen siisti ja turvallinen koti, päivärytmi, puhtaat vaatteet, hänen kaverisuhteitaan pitää vaalia, hänen kehitystään pitää tukea monipuolisesti jne.
Miksi sinun pitää mukakeskustellla, kun et osaa lukea, etkä käyttäytyä alkeellisestikaan?
No mutta sinullahan tässä tuntuu olevan luetun ymmärtämisessä ongelmia. En minä ole esittänyt yhtään väitettä siitä kuka mahdollisesti päsmäröi ja mistä aiheesta vaan nimenomaan että kaikkien täytyy osallistua. Yritä nyt vähän rauhoittua, käy vaikka lenkillä tai jotain
Olet esittänyt väitteen, että olisi olemassa päsmäreitä.
Ei ole.
Ja se joka jo nyt hoitaa valtaosan, osallistuu koko ajan. Ketjun aihe on se riippakivi/passiivinen notkuja/VAPAAMATKUSTAJA, joka ei osallistu.
Eli voisitko lopettaa tuon ääliömäisen länkytyksen ja keskustella asiallisesti ketjun aiheesta.
Ei, en väittänyt että on päsmäreitä. Sen enempää en väittänyt että on vapaamatkustajia. Sanoin että niitä kumpiakaan ei voi olla parisuhteessa tai perheyhteisössä vaan kaikkien täytyy joustaa ja osallistua tai muuten homma ei voi toimia
Ketjun aiheena on kotitöiden jakautuminen ja sen vaikutus parisuhteeseen. Ehkä jossain kohtaa ketjua on mukaan tullut nämä ulkopuoliset kriteerien määrittelijät mutta kuten myös mainitsin, en lukenut ketjua vaan vastasin vain aloitukseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Sinähän päsmäröit kybällä. Käyt jotain ihme kisaa tuttavasi kanssa ja edellytät että pitää tehdä yli yhteiskunnan normin.
Vedäpä nyt vähän henkeä. Minä en kilpaile kaverini kanssa. Kirjoitin nimenomaan, että lapsesta on kasvanut hyvä nyt jo lähes aikuinen (lukiolainen), vaikka vanhempansa, sekä isä, että äiti, eivät ole korjanneet puhevikaa, antaneet d-vitamiinilisää, ovat syöttäneet eineksiä, eivät ole ostaneet goretexsejä, eivät ole ostaneet mitään super-terveyskenkiä yms. Kun lapsi oli vauva ja heillä oli pölyistä, kaverini (äiti siis) laittoi ryömivän lapsen mahan alle mikrokuituliinan. Pointtini oli nimenomaan se, ettei lapsi hajonnut eineksiin tai pölyisyyteen tai siihen, ettei kaikki mennyt ihan pilkulleen jonkun ulkopuolisen raamin mukaan. Heillä ei koskaan imuroitu eteistä ja keittiötä joka päivä, kuten osa tässä ketjussa vaatii. Eikä muuten imuroida meilläkään kolmen lapsen ja lemmikin taloudessa.
Mulla ei ole ikinä ollut varaa syöttää perheelle niitä terveellisiä eineksiä. Halvinta jauho-rasvamoskaa olen joskus hätätilanteessa ostanut. Aivan karmeita sotkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vedäpä nyt vähän henkeä. Minä en kilpaile kaverini kanssa. Kirjoitin nimenomaan, että lapsesta on kasvanut hyvä nyt jo lähes aikuinen (lukiolainen), vaikka vanhempansa, sekä isä, että äiti, eivät ole korjanneet puhevikaa, antaneet d-vitamiinilisää, ovat syöttäneet eineksiä, eivät ole ostaneet goretexsejä, eivät ole ostaneet mitään super-terveyskenkiä yms. Kun lapsi oli vauva ja heillä oli pölyistä, kaverini (äiti siis) laittoi ryömivän lapsen mahan alle mikrokuituliinan. Pointtini oli nimenomaan se, ettei lapsi hajonnut eineksiin tai pölyisyyteen tai siihen, ettei kaikki mennyt ihan pilkulleen jonkun ulkopuolisen raamin mukaan. Heillä ei koskaan imuroitu eteistä ja keittiötä joka päivä, kuten osa tässä ketjussa vaatii. Eikä muuten imuroida meilläkään kolmen lapsen ja lemmikin taloudessa.
Koko ajanhan sinä kilpailet. Päsmäröit ja pyrit päsmäröimään minuakin😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään päsmäriä.
No mutta sinullahan tässä tuntuu olevan luetun ymmärtämisessä ongelmia. En minä ole esittänyt yhtään väitettä siitä kuka mahdollisesti päsmäröi ja mistä aiheesta vaan nimenomaan että kaikkien täytyy osallistua. Yritä nyt vähän rauhoittua, käy vaikka lenkillä tai jotain
Ei ole.
Ja se joka jo nyt hoitaa valtaosan, osallistuu koko ajan. Ketjun aihe on se riippakivi/passiivinen notkuja/VAPAAMATKUSTAJA, joka ei osallistu.
Eli voisitko lopettaa tuon ääliömäisen länkytyksen ja keskustella asiallisesti ketjun aiheesta.
Ei, en väittänyt että on päsmäreitä. Sen enempää en väittänyt että on vapaamatkustajia. Sanoin että niitä kumpiakaan ei voi olla parisuhteessa tai perheyhteisössä vaan kaikkien täytyy joustaa ja osallistua tai muuten homma ei voi toimia
Ketjun aiheena on kotitöiden jakautuminen ja sen vaikutus parisuhteeseen. Ehkä jossain kohtaa ketjua on mukaan tullut nämä ulkopuoliset kriteerien määrittelijät mutta kuten myös mainitsin, en lukenut ketjua vaan vastasin vain aloitukseen
Ketjun aihe ei ole kotitöiden jakaantuminen. Muusta sössötyksestäsi ei saa sen paremmin selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään päsmäriä.
Ei ole.
Ketjun aihe ei ole kotitöiden jakaantuminen. Muusta sössötyksestäsi ei saa sen paremmin selvää.
Tämä oli ihan hyvä ja mielenkiintoinen ketju. Harmi, että tulit pilaamaan sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommenteissa joku ukkeli taas mömisee siitä miten Miähet joutuvat tekemään Rasgaida Godi Döidä.
Kuinkahan moni näistä laiskimuksista edes asuu omakotitalossa, jossa tehdään lumitöitä tai leikataan nurmikkoa kerran kuussa, tai putsataan rännit kerran vuodessa? Rivariyhtiöissäkin huoltoyhtiö hoitaa lumien kolaamiset. Eikä taloja maalata edes kerran vuodessa, hyvä jos kerran kahdessakymmenessä vuodessa. Sitäkään eivät miehet tee yksinään. Tää on ihan samaa volinaa kuin renkaidenvaihdon mieltäminen kotitöiksi.
"Nyt saa kuvan että siivous on ainoa kotityö. Kotona on muitakin kotitöitä, esimerkiksi ruohonleikkuu, lumityöt, katon ja rännien puhdistus, maalaustyöt, rakennusten kunnossapito...
Usein nämä työt kaatuvat miehelle "automaattisesti"."No tässä yksi laiskimus omakotitalosta, hei.
Kirjoitin jo aikaisemmin siitä, kuinka olen tyytymätön vaimoni pieneen työpanokseen kotitöiden suhteen.
En jaksanut edes aloittaa asiasta "omakotitalon ja kesämökin ulkotyöt".
Arvatkaapa, kenen niskaan ne kaatuvat?
*pärinää*
Kyllä, minun.
Lumityöt ovat tänä talvena olleet aika infernaaliset.
Samoin lämmitys. Olen jo tähän mennessä kantanut liiteristä 15 irtomottia klapeja ja latonut ne takkoihin, uuniin, hellaan, kiukaaseen. Sytyttänyt. Kantanut tuhkat pois. Huolehtinut pellit kiinni. Siivonnut jälkeni. Hoitanut sytykkeet.
Keväällä taas tilaan (en jaksa enää tehdä) valmiita klapeja kuivumaan pihalle. Niiden pressuttaminen ja kuivumisesta huolehtiminen, liiterin siivous ja puiden pinoaminen liiteriin on jälleen minun työni. Toistetaan sama vielä kesämökin osalta.
Sitten puutarhan hoito. Kukkapenkkeihin on valikoitunut hyvin huoltovapaat perennat, etupäässä liljoja, varjoliljoja ja kurjenmiekkoja, mutta silti niitäkin täytyy kitkeä ja hoitaa ja lannoittaa jonkin verran, syksyllä hoitaa talvikuntoon.
Nurmikko pitää leikata ja trimmata trimmerillä aidan vieret, ojien pientareet ja kukkapenkkien ympärykset. Nurmikon leikkuussa vaimo auttelee satunnaisesti.
Pensasaidan leikkaus on syksyllä vuorossa, samoin haravoiminen. Näihin ei vaimo ota lainkaan osaa.
Talon, ulkorakennuksen, ja kesämökin rakennusten (4 kpl) kunnossapidosta, maalaamisesta, nikkaroinnista ja muista toimista en jaksa enää edes tarkemmin eritellä - paitsi sen, että Tikkurila on saanut meistä loistavan asiakkaan, viimeisen 4-5 vuoden aikana olen sutinut erilaisiin seiniin, kattoihin ja lattioihin sisällä ja ulkona Tikkurilan tuotteita noin 150 litran verran.
Muuttakaa kerrostaloon ja myykää mökki. Ei kuulosta teidän jutulta tuo.
Pitääkö myös myydä tiskikone pois, ja alkaa ostaa kertakäyttöastioita, sekä myydä kattilat ja liesi pois, ja tilata vain ruokaa kotiin jos nainen valittaa että joutuu yksin nämä asiat tekemään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uranaisella on varaa hankkia siivouspalveluita. Ei oikealla uratykillä ole edes aikaa olla kotona juurikaan. Pitää ymmärtää mitä haluaa. Kaikkea ei voi saada.
Myös se siivouspalvelun hommaaminen on metatyötä. Pitää tutkia tarjonta, kilpailuttaa, vertailla, valvoa ja valmistella ja usein myös reklamoida.
Huomasin että loppujen lopuksi on helpompaa itse siivota. Yksittäiset selkeät työt voi teettää, tyyliin ikkunoiden pesu ja rännien tyhjennys yms.
Jep, "metatyö" on pelkkää vitkuttelua.
En ole kuullut yhdenkään äidin puuttuvan miehen tekemisiin, jos lapsista on huolehdittu.
Sen sijaan tiedän vaikka kuinka monta isää joka hävittää ja hukkaa lasten tavaroita ja joka kuvittelee että se äiti edelleen esimerkiksi muistaa miehen sukulaisten merkkipäivät, huolehtii niihin liittyvistä lasten juhlavaatteista jne.[/quote]
Älä muuta sano. Saa huolehtia lasten lisäksi miehestä. Siis ex-miehestä.
Huoh.
Me vähemmän suorittajatkin elämme samassa maailmassa kuin sinä ja silti raamimme ovat eit. Mulla on kolme lasta itsellänikin.
Keskummäinen lapseni on saman ikäinen kuin kaverini lapsi. Kaikki kolme lastani ovat käyneet kunnallisen puheterapian. Asumme samassa kaupungissa.
Ihan oikeasti, kannattaa joskus miettiä mitä itse haluaa eikä elää elämäänsä vain ulkoisten odotusten mukaan. Säästyy myöhemmin enemmältä tai vähemmältä katkeruudelta.