HS: Jättitutkimus: Liikunta auttaa todella paljon masennukseen!
https://www.hs.fi/tiede/art-2000009453319.html Olen aina sanonut tätä.... Liikunta ja oikea ruokavalio ylipäätään on kaikki kaikessa.
Kommentit (501)
Ihminen on luotu liikkumaan ja syömään ravintorikasta ruokaa. Ei makaamaan neljän seinän sisällä syöden valkosta viljaa ja muuta pitkälle jalostettua einestä. Masennuksessa usein tämä kierre.
Sama kun väsymyksestä ja univelasta kärsivä koittaisi tarkoituksella pärjätä loputtomasti 4h yöunilla ja koittaa sitten muilla päälle liimatuilla keinoilla "parantua" väsymyksestä. Masennus nykyaikana on aika luonnollinen reaktio, se huutaa muutosta elämäntapoihin. Liikunta ja ruoka on hyvä alku, välttämätön alku.
Saattaa näin ollakin, että liikunta tehoaa kevyeen masennukseen. Todellinen kysymys on kuitenkin se, miten saada vaikeasti
masentunut ylipäätään ylös sängystä, kun
mikään ei motivoi eikä horisontissa näy toivoa
mistään.
Juu niin on, olen menossa pyöräilemään! :)
Vierailija kirjoitti:
Saattaa näin ollakin, että liikunta tehoaa kevyeen masennukseen. Todellinen kysymys on kuitenkin se, miten saada vaikeasti
masentunut ylipäätään ylös sängystä, kun
mikään ei motivoi eikä horisontissa näy toivoa
mistään.
Tähän on aika yksinkertainen vastaus mikä voi tuntua jolleikkin vaikealta ymmärtää
- Luja tahto
Että oikein pitää tehdä jättitutkimuksia itsestään selvästä asiasta. Toisaalta masentunut ei aina jaksa lähteä lenkille. Eikä se syytä poista jos sellainen on. Virkistää mieltä ja tekee keholle hyvää.
Piristää alakuloisen mieltä mutta todella masentunut ihminen ei ole kiinnostunut liikunnasta.
Niin varmaan auttaakin. Entä tiedätkö, mikä tuntuu maailman vaikeimmalta asialta masentuneena?
Masennus on monesti sitä ettei lähde pois mukavuusalueelta ja siihen tulee tavallaan riippuvaiseksi/turtuu.
Tahto on toissijainen asia sen jälkeen.
Pitää vaan tehdä vaikka aivot sanois toisin.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on luotu liikkumaan ja syömään ravintorikasta ruokaa. Ei makaamaan neljän seinän sisällä syöden valkosta viljaa ja muuta pitkälle jalostettua einestä. Masennuksessa usein tämä kierre.
Sama kun väsymyksestä ja univelasta kärsivä koittaisi tarkoituksella pärjätä loputtomasti 4h yöunilla ja koittaa sitten muilla päälle liimatuilla keinoilla "parantua" väsymyksestä. Masennus nykyaikana on aika luonnollinen reaktio, se huutaa muutosta elämäntapoihin. Liikunta ja ruoka on hyvä alku, välttämätön alku.
hyvin sanottu, veit sanat suustani!
Masentuneet liikkujat, miten paljon kohtaatte kiusaamista liikuntaharrastuksen yhteydessä, että tekeekö tiltata toista suoraan pläsiin jos se tulee aikomaan päätään salilla.
Jep olen todistanut tämän omalla kohdallani, ero on kuin yö ja päivä kun aloitin liikkumaan enemmän... Ennen istuin vain kotona..
Vierailija kirjoitti:
Piristää alakuloisen mieltä mutta todella masentunut ihminen ei ole kiinnostunut liikunnasta.
Jos ei ole kiinnostunut itsensä työstämisestä niin varmaan turha valittaa siinä vaiheessa yhtään mitään, mistään.
Kyllä pahasti masentunutkin pystyy liikkumaan, tämän olen todistanut omalla kohdallani ja se todellakin on parantanut oloani.
Kyllä se auttaa pidemmällä kaavalla tosi paljon
se on vain tehtävä se ensimmäinen liike ja aloitettava joku liikuntamuoto, ei sen tarvitse aina olla ryhmässä vaan yksinkin voi tehdä vaikka mitä :)
Juu niin auttaa !!!! Puurot nassuun ja sitten lähden uimaan ! <3
kaikki ulos, aurinkoa luvattu myöhemmälle päivälle! :)
Toimii ahdistuneisuuden hoidossa myös, pienen hölkän jälkeen ei edes huomaa olevansa ahdistunut
Tätä jos tekee vaikka 3 kertaa viikossa niin silläkin on jo todella iso hyöty omaan hyvinvointiin sen osalta, vaikka se ei sitä kokonaan viekkään pois.
Tilapäiseen vtutukseen ja ahdistukseen josta itsellä on kokemusta, on kyllä auttanut. Jo pelkästään joku puuha jossa tulee hieman hiki, auttaa. Vaikka ikkunoiden pesu, niin tylsää kuin jo sen ajatteleminenkin on. Kun pääsee vauhtiin niin ahdistus unohtuu. Yleensäkin mikä tahansa tekeminen joka vie ajatukset edes hetkeksi.
Vierailija kirjoitti:
Toimii ahdistuneisuuden hoidossa myös, pienen hölkän jälkeen ei edes huomaa olevansa ahdistunut
Tätä jos tekee vaikka 3 kertaa viikossa niin silläkin on jo todella iso hyöty omaan hyvinvointiin sen osalta, vaikka se ei sitä kokonaan viekkään pois.
Juu se hyvänolon tunne sen jälkeen on mieletön :)
Mä aloin aikoinaan liikkumaan koska mullla oli selkävaivoja ihan pirusti, se poisti mun vaivat selän kanssa kokonaan ja jäin koukkuun siihen itse liikkumiseen sen myötä
Näinhän se on!