Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Jättitutkimus: Liikunta auttaa todella paljon masennukseen!

Vierailija
21.03.2023 |

https://www.hs.fi/tiede/art-2000009453319.html Olen aina sanonut tätä.... Liikunta ja oikea ruokavalio ylipäätään on kaikki kaikessa.

Kommentit (501)

Vierailija
341/501 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rutiinit on kaikki kaikessa myös, ihminen tarvitsee jonkun rutiinin arkeensa oli töitä tai ei. Liikunta on todella hyvä sellainen. Siihen päälle oikea ruokavalio niin avot ;)

Tietokoneella istuminen ei ole ratkaisu hyvinvointiin. 

Nimenomaa, hyvin sanottu.. Mä muistan kun katsoin aikoinaan jonkun dokkarin jenkkien supermax vankiloista missä vangit on huoneessaan 23h vuorokaudesta, ne vangit jotka piti yllä rutiinia (treenaamista) sellissään jokapäivä, ne oli niitä jotka selvis siitä. Ne jotka ei tehny mitään, ne hajos. 

Vierailija
342/501 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rutiinit on kaikki kaikessa myös, ihminen tarvitsee jonkun rutiinin arkeensa oli töitä tai ei. Liikunta on todella hyvä sellainen. Siihen päälle oikea ruokavalio niin avot ;)

Tietokoneella istuminen ei ole ratkaisu hyvinvointiin. 

Nimenomaa, hyvin sanottu.. Mä muistan kun katsoin aikoinaan jonkun dokkarin jenkkien supermax vankiloista missä vangit on huoneessaan 23h vuorokaudesta, ne vangit jotka piti yllä rutiinia (treenaamista) sellissään jokapäivä, ne oli niitä jotka selvis siitä. Ne jotka ei tehny mitään, ne hajos. 

Jep tän vois hyvin rinnastaa normaaliin arkeenkin 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/501 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta koska perusjamppa yleen sä vetää ajattelun mutkat suoriksi niin tämänkin jutun seurauksena moni alkaa pitää vakavaa masennusta laiskuutena, kuten useassa ketjussa väittävätkin. Ja siltä pohjalta kun masentunutta sitten kohtelevat, niin jälki on pahaa. Siksikin olisi hyvä ihan varovaisesti uutisoida tämmöisistä tutkimuksista ja ilman huutomerkkejä. 

Vierailija
344/501 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta koska perusjamppa yleen sä vetää ajattelun mutkat suoriksi niin tämänkin jutun seurauksena moni alkaa pitää vakavaa masennusta laiskuutena, kuten useassa ketjussa väittävätkin. Ja siltä pohjalta kun masentunutta sitten kohtelevat, niin jälki on pahaa. Siksikin olisi hyvä ihan varovaisesti uutisoida tämmöisistä tutkimuksista ja ilman huutomerkkejä. 

Yoiset perusjampat taas näkevät niin että jos ihminen pystyy liikuntaa harrastamaan niin silloin on täysin terve ja feikkaa vaan masennusta.

Itsellä näin. Olen aina harrastanut liikuntaa ja melkein  koko elämän sairastanut masennusta ja muuta. Ahdistukseen liikunta on parasta. Olen sitten saanut epäasiallista kohtelua.

Vierailija
345/501 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masentunut ei vaan välttämättä jaksa edes nousta sängystä ja pukeutuaturha kuvitella että jaksaisi urheilla.

Mulla meni viime viikko niin että 5 päivänä viikossa en päässyt ylös sängystä, kahtena pääsin ja silloin treenasinkin täysillä! Unettomuus on niin paha välillä että sitten vaan ei pääse sängystä kun on niin huono olo

Vierailija
346/501 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tanssiminen on parasta! Masennus häviää pikaisesti!

Siinä tapauksessa et taida olla OIKEASTI MASENTUNUT

Tanssi on tosi hyvä. Itse en varmasti olisi elossa ilman tanssia. Tanssissa yhdistyy musiikkiterapia ja liike. Liike ja musiikki vaikuttavat aivoihin, koordinaatiossa aivot joutuvat tekemään töitä ja korjaantuvat. Masennus tuhoaa aivoja, tanssi parantaa aivoja.

Itse olen vaikeasti masentunut ja tanssi on minut pelastanut vaikka ei täysin parantanut. Ilman tanssia minulla ei olisi mitään syytä nousta sängystä, kaiken muun olen menettänyt-

Tämä on taas tätä liikunnasta syyllistämistä.

Jos makaat sängyssä niin syyllistetään, jos yrität jotain niin syyllistetään että feikkaa sairasta.

Vierailija
347/501 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juuri treenaamassa ja työstämässä itseäni

Totta se auttaa paljon mielentilaan

Vierailija
348/501 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaan rehellisiä, 80% masentuneista on oikeasti saamattomia. 

Kuka vaan pystyy menemään kävelylle, kuka vaan voi myös parantaa omaa hyvinvointia, ihan sama kuinka pahassa jamassa on. Se vaatiii vahvaa yläkertaa!!!!!!!

Vierailija
349/501 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tanssiminen on parasta! Masennus häviää pikaisesti!

Siinä tapauksessa et taida olla OIKEASTI MASENTUNUT

Tanssi on tosi hyvä. Itse en varmasti olisi elossa ilman tanssia. Tanssissa yhdistyy musiikkiterapia ja liike. Liike ja musiikki vaikuttavat aivoihin, koordinaatiossa aivot joutuvat tekemään töitä ja korjaantuvat. Masennus tuhoaa aivoja, tanssi parantaa aivoja.

Itse olen vaikeasti masentunut ja tanssi on minut pelastanut vaikka ei täysin parantanut. Ilman tanssia minulla ei olisi mitään syytä nousta sängystä, kaiken muun olen menettänyt-

Tämä on taas tätä liikunnasta syyllistämistä.

Jos makaat sängyssä niin syyllistetään, jos yrität jotain niin syyllistetään että feikkaa sairasta.

Hienoa, toi tanssiminen kuulostaa kivalta :) Piä kivaa!!! ja voimia!

Vierailija
350/501 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilapäiseen vtutukseen ja ahdistukseen josta itsellä on kokemusta, on kyllä auttanut. Jo pelkästään joku puuha jossa tulee hieman hiki, auttaa. Vaikka ikkunoiden pesu, niin tylsää kuin jo sen ajatteleminenkin on. Kun pääsee vauhtiin niin ahdistus unohtuu. Yleensäkin mikä tahansa tekeminen joka vie ajatukset edes hetkeksi.

Entä he, joiden aivoja yksi tekeminen ei tyydytä, vaan useampi asia yhtä aikaa lisää mielihyvää ja parantaa keskittymistä?

Vierailija
351/501 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki poistuminen kotoolta on hyväksi masennuksessa, kaikki on plussaa

Kotona murehtimalla tai tietokoneella istumisella ei saavuta mitään muutakuin päänsäryn.. 

Kirjoitit siis puhelimella tämän viestin ja olit jossain muualla kuin kotona? Vai oliko sulla joku tavoite, jonka vuoksi halusit päänsäryn?

Vierailija
352/501 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin myös muistuttaa, että se sopiva "liikunta" voi olla kunnosta ja tilasta riippuen ihan erilaista eri ihmisille. Jollekin fyysinen tekeminen on aina ollut luontainen tapa purkaa ahdistusta, kroppa on vahva ja tunnin juoksulenkki tekee hyvää. Joku toinen on aallonpohjassa ja hidas ulkoilu ihan lähikorttelien ympäri tai vartin venyttelyjooga on se, mihin vielä pystyy niin että tuntuu parantavalta eikä lisärasitteelta.

Pienikin askel eteenpäin on eteenpäin.

Samaa mieltä. Kyse on paljon monimutkaisemmasta asiasta kuin vain siitä että nyt liikutaan.

Sama kuin kuukautiskipuisille sanotaan ajoittain että liikunta tehoaa kipuihin yllättävän hyvin. Jokainen asiaan hiukankin perehtynyt tietää, mikä väitteessä on totuuden siementä jos on.

Vierailija
353/501 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on tosi kuin vesi, liikunta auttaa moneen vaivaan, toimii ahdistuksessa myös !!!! 

Vierailija
354/501 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta on, olen todistanut omalla kohdalla liikunnan nimenomaan parhaimmaksi vaihtoehdoksi hoitaa omaa masennustani

Vierailija
355/501 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on! kohta aamuhölkälle :) Siitä se lähtee taas!

Vierailija
356/501 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

<33 totta

Vierailija
357/501 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras lääke!!! <3

Vierailija
358/501 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii on!!! kohta ulos !

Vierailija
359/501 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunnan vaikutuksesta on tiedetty ikuisuus.

Onneksi on keino saada apua omaan elämään.  :)

t. keskivaikeasta masennuksesta liikunnan avulla toipunut

Vierailija
360/501 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilapäiseen vtutukseen ja ahdistukseen josta itsellä on kokemusta, on kyllä auttanut. Jo pelkästään joku puuha jossa tulee hieman hiki, auttaa. Vaikka ikkunoiden pesu, niin tylsää kuin jo sen ajatteleminenkin on. Kun pääsee vauhtiin niin ahdistus unohtuu. Yleensäkin mikä tahansa tekeminen joka vie ajatukset edes hetkeksi.

Entä he, joiden aivoja yksi tekeminen ei tyydytä, vaan useampi asia yhtä aikaa lisää mielihyvää ja parantaa keskittymistä?

Voi olla ahdistusta, sitten monta asiaa yhtäaikaa ja hetkeksi saa ahdistavat jutut pois mielestä.

MIkään tutkimus ei suosittele monen asian tekemistä yhtä aikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme