Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Jättitutkimus: Liikunta auttaa todella paljon masennukseen!

Vierailija
21.03.2023 |

https://www.hs.fi/tiede/art-2000009453319.html Olen aina sanonut tätä.... Liikunta ja oikea ruokavalio ylipäätään on kaikki kaikessa.

Kommentit (501)

Vierailija
261/501 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen seurannut vuosia mieheni bipolaarisuuutta. Masennus vie häneltä kaiken. Ensimmäinen asia on saada hänet juomaan vettä tai syömään. Kyse ei ole mistään tietokoneen ääressä sipsien syömisestä. Tai itsesäälissä rypemisestä tai huomion hausta. Kyllä se on tappava tauti. Liikunta ja muut varmasti auttavat kuntoutus vaiheessa, mutta ensin henkilö pitää saada hengissä sinne asti.

Joku tosiaan oivaltavasti sanoi, että hoitoja kuormittaa ne jotka eivät oikeasti niitä tarvitse, vaan pystyvät liikunnalla itsensä hoitamaan.

Vierailija
262/501 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän sopisi sanonta että pyörä on keksitty uudelleen. Kukapa koki tämän yllätyksenä?

Itse sairastin vakavaa masennusta yli viisi vuotta. Opinnot keskeytyivät, menentin työkyvyn ja terveydenhoito jäi vähälle jne. Siihen aikaan kuului monia vaiheita. Hyviä ja huonompia ja kaikkea siltä väliltä. Lopulta minut nosti ylös vain päätös nousta. Tarpeeksi kauan kun olin vellonut työttömänä sängynpohjalla, tajusin ettei minua pelasta kukaan muu kuin minä. Hain töitä, sain töitä ja se oli elämäni käännekohta. Muistan kuinka vaikeaa minun oli aluksi tehdä kahdeksantuntista päivää töissä viidesti viikossa. Se oli suoranaista taistelua, itkua päivästä toiseen. Siihen ohelle aloin treenaamaan salilla 4 kertaa viikossa säännöllisellä rytmillä ja ohjelmalla. Toinen rutiini lisää elämääni. Lopulta urheilusta aloin saada sellaista energiaa ja voimaa joka kantoi pitkät ja raskaat työpäivätkin helpommin.

Terveet elämäntavat ovat avain paranemiseen ja masennuksen kanssa elämiseen. Ei ole ainoa keino, mutta iso vaikutin.

Huomaan ainakin itse että voin parhaiten kun minulla on rutiineja päivässä. Työt, liikunta, terveellinen ruoka. Näistä en luovu.

Näinhän se sairauden kulku menee. Olet sairaana ja pikkuhiljaa parannut siihen pisteeseen, että pystyt itse itseäsi kuntouttamaan. Ihan normaalia. Näin se menee kaikilla. Osa joutuu uudestaan pohjalle, osa ei pääse sieltä joskaan siihen pisteeseen, että pystyy toimimaan. Ja osa kuolee sinne joko oman käden kautta tai johonkin muuhun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/501 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastustan sen takia näitä "niskasta kiinni"-tyyppisiä ratkaisuja, että kun yksi vetää mutkat suoriksi ja sivuuttaa 80 prosenttia todellisuudesta koska on kiva ajatella asioiden olevan yksinkertaisia ja täten helposti ymmärrettävissä ja hallittavissa, niin populismin sääntöjen mukaan isokin lauma seuraajia mielellään omaksuu tuon yksinkertaistetun version- ja jos masennuksen hoito alkaa olemaan laiskojen masentuneiden syyllistämistä, lisääntyvät itsemurhat varmasti ja paljon. Ja sitten kotiinpäinvetävä mutkiensuoristaja sanoo että "hupsista" joka ei herätä ketään takaisin henkiin. 

Vierailija
264/501 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet täällä mainitut keinot ovat käytössä esim. mielenterveyskuntoutujien asumispalveluissa. Säännöllinen päivärytmi, ravitsemus ja aktiivinen osallistuminen, mikä voi heidän kohdallaan tarkoittaa esim. kotitöitä, kävelyryhmää tai kuntosalia. Näistä perusasioista lähdetään. Kaikki ovat poikkeuksetta hyötyneet em. asioista. Olen myös tavannut vakavasti masentuneita, jotka ovat tällaisen kuntoutuksen tavoittamattomissa. Muuten kaikki aktiivinen tekeminen on hyödyllistä ja toimintakykyä edistävää, vaikka se ei masennusta parantaisikaan.

Toisaalta sitten taas sairauslomalla/eläkkeellä olevaa syyllistetään: jos pystyt noihin ja liikuntaan, et ole oikeasti sairas.

Itse liikuin koko kuntoutustukeni ajan, kehityin niin että nyt opetan lajiani muutaman tunnin viikossa. Mutta enempää en jaksa. Joku voisi päätellä tunneillani ollessaan että olen ihan terve, mutta tuntien jälkeen olen ihan loppuun imetty ja levätessä menee pari päivää ja kipulääkettä myös.

Vierailija
265/501 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se uhriutumisen asenne pitää ottaa ihan ensiksi itseltä pois... Sen jälkeen alkaa miettimään että mitä mä voin tehdä omalta osaltani parantaakseni oloani. 

Paljon on tehtävä uhrauksia, mulla se on ollu alkoholin totaali jättäminen, kaveriporukan jättäminen, roskaruuan jättäminen ja muutenkin sellasen heikon asenteen jättäminen... 

Ei se pilleri itsessään paranna yhtään ketään. Se on tajuttava. Se on vain apuväline myös....

Nää on niiku kaikki sellasii asioita mitkä pitää vaan tajuta ja siihen pitää herätä siihen todellisuuteen että kukaan ei tuu pelastamaan ja kaikki lähtee todellakin itsestä. 

Mä en sano et ihminen parantuu heti masennuksesta kun se tekee noita asioita, koska mä en oo itsekkään parantunut, mutta mä silti teen niitä asioita, koska mä oon valmis tekemään itse töitä oman hyvän olon eteen. 

Ihmiset sairastaa masennusta eri syistä. Kaikille asioille ei voi itse  mitään.

Vierailija
266/501 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin auttaa minulla se on toiminut hyvin 

Vierailija
267/501 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo siis tää liikunta on yksi osa siinä parantumisessa masentuneisuudesta... Kyllä siihen tarvii tehä monipuolisesti vähän kaikkea, ei pelkästään liikunta auta mihinkään, siinä on oltava sellanen yleinen terveellinen elämäntapa läsnä myös... 

Ihmisten on todella vaikea välillä ymmärtää se että heidän on itse nimenomaan muututtava ja tehtävä itse se työ...

Vierailija
268/501 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käyn koirien kanssa pitkän kävelyn joka ilta, se tuo minulle iloa ja auttaa :)

Vierailija
269/501 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks läskit peukuttaa kaikkee alas, mis jengi sanoo et liikunta auttaa? Tätä en ymmärrä.

Kun on lusikalla annettu niin voi olla vaikeaa ymmärtää. Oikeastiko luulet että masentunutta auttaa se että haukut lskiksi? Niin, ethän sinä halua auttaa vaan kiusata.

Vierailija
270/501 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin juuri mökiltä tekemästä hommia ja nyt kahvit!! tekeminen on aina hyväksi, oli se sitten missä muodossa tahansa, kunhan jotain fyysistä tekee. Liikkumaan vaan immeiset!

Vierailija
271/501 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta on pelastus moneen vaivaan <3

Vierailija
272/501 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin myös muistuttaa, että se sopiva "liikunta" voi olla kunnosta ja tilasta riippuen ihan erilaista eri ihmisille. Jollekin fyysinen tekeminen on aina ollut luontainen tapa purkaa ahdistusta, kroppa on vahva ja tunnin juoksulenkki tekee hyvää. Joku toinen on aallonpohjassa ja hidas ulkoilu ihan lähikorttelien ympäri tai vartin venyttelyjooga on se, mihin vielä pystyy niin että tuntuu parantavalta eikä lisärasitteelta.

Pienikin askel eteenpäin on eteenpäin.

Vierailija
273/501 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse treenasin justiinsa, kyllä se auttaa ja tulee hieno olo! 

Vierailija
274/501 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tulee olemaan ensimmäinen kesä pitkään aikaan kun minä olen kunnossa, kyllä se vaikuttaa todella paljon mieleen kun olen ylpeä itsestäni ja odotan rantakesää vaikka olenkin masentunut mutta liikunnasta on iso apu :)

Vierailija
275/501 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä liikunta auttaa alakuloon ja masikseen. Mutta oikea masennus tosiaan on järkyttävää seurattavaa vierestä ja varmaan vielä järkyttävämpää koettavaa. Siinä ei ihmisen ajatus tosiaan ole koskaan tse säälissä tai uhriutumisessa.

Vierailija
276/501 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hellanlettas sentään! Kyllä keskiluokka pysyy kondiksessa, kun on liikuntapalvelut ja työterveys. Työttömällä tms. vähävaraisella ei välttis ole varaa bussilippuihin ja uimahlli tms. maksuihin. Tai terveelliseen ruokaan. Tämmöistä hurskastelua tänään. Nim. En ole edes masentunut

Et Asu Helsinki? Jos asuisti Menisit netti F.B, D-asema Kallio esim.Sivuille! Aktivitia toimintaa ihan kaikki ilmasta. Sivut näkyy kirjautmatta. Uskoisin samaa on jokainen kaupunki jotain ilmasta kun etsit Diakonisa laitos,ps, D- asemat on diakonisalaitoksen. Lisäksi joka lähiö ainakin Helsinki on Asukastalot,myös ilmaista toimintaa.Uskon on joka Suomen Lähiöt sama asia.Mutta valitetan ei kysytä .Ei oteta Kirjstot esitetä mitä omalla aluella on.Kirkoilla paljon ilmasta toimintaa eikä puhuta Jeesuksesta.Vaan yhteistä toimintaa ,jonne pääsee mukaan Vaikka ei Kuulu Kirkoon. Joissa Kirkon toiminoissa on ilmanen jooga aamu.Monihan makaa koti puoleen päivään ei menen ne. Jokainen työtömys eläkellä oleva tai varsinainen eläke.On mahdolisuus menen Senjori talojen ilmassssssiin likunta tunnit ymm.Mut nekin aamu päivää.Ei päästä ylös,sepä se. Nivelrikoisillekin on erikseen ilmanen Nivel kuntopiir.Etsi aluesi kaupunkisi paikat. Jopa sossu ja kirkon diakoni neuvoo missä? Kun kysyt. 

Puhelimeen voi myös hakea kuntoilusovelluksia joissa on ilmaisia ohjelmia. Niissä voi seurata ohjattuja tunteja (esim. pilates ja jooga) eikä maksa mitään.

Mitkä sovellukset ovat hyviä?

FitOn, paljon ohjaajia, eri tunteja (käytännössä n. 20 min pituisia harjoituksia paljon, myös lyhyempiä ja pitempiä. Englantia tulee osata sen verran, että pysyy opetuksessa mukana. Tosi kätevä kun ei tarvitse poistua kotoakaan ja sopii introvertille.

Kiitos!

Vierailija
277/501 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua on liikunta juurikin auttanut todella paljon, suosittelen kaikille :) en voisi edes kuvitella istuvani vain kotona, se ei vie minua mihinkään elämässäni.. Toki pelailen ja muuta, mutta iltaisin sitten kun on muut hommat tehty. 

Muutin miesystäväni luo viime syksynä ja hän asuu ihan veden vieressä.

Olenkin löytänyt itseni ryhmästä, käymme aamuisin vedessä.

Lämpimällä oltiin pitempään, nyt vaan käydään kastumassa.

Laiturin päässä on pieni mörskä. Siellä on kylpytakit ja jos joku haluaa jotain jättää, esim avaimet jne.

Aamuisin tulee viesti kauimpana asuvalta nyt lähden. Nähdään vajalla, sitten dipataan, tehdään toistekin ja lähdetään kotiin.

Kyllä energiaa siitä ainakin saa

Vierailija
278/501 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu kesää odotellessa pääsee taas kunnolla samoilemaan ja liikkumaaan!!

Vierailija
279/501 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa ihmiset, kaikki liikkumaan <33 se auttaa tosiaan :))

Vierailija
280/501 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu niin auttaa tulin juuri kävelyltä ja olo on taas parempi:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme