Nuorella koko seiskaluokka käymättä ja muuta apua ei tipu kuin lasut koulusta
Nuori sai viime syksynä lähetteen koulupsykologilta autismi-/asperger -epäilyn takia ja nyt vasta pääsee kunnon tutkimuksiin. Olen ehdottanut koululle että nuori pääsisi haasteidensa takia erityisluokalle jossa paremmat mahdollisuudet huomioida nuoren haasteet. Koulukyyti pitäisi olla myös, koska toiminnanohjaus on tasoa nolla. Älyä on mutta ei toimintakykyä. Mutta kun ei!
Lasta koitetaan väen vängällä tunkea isoon kouluun ilman avustajaa, mikä ei onnistu. Kaikki tavanomaiset keinot on kokeiltu tämän nuoren kanssa, mutta kun ei tahdota ymmärtää sitä että lapsi ei huvikseen jumita tai ole esim. pakkooireinen ja omissa maailmoissa. Lasuja tehdään koulusta vaikka tietävät hyvin mikä mättää. Käyn selittämässä samat asiat lasussa uudestaan ja uudestaan. Ehdotan samoja asioita ja kysyn että eikö muka mitään voida tehdä. Ei vissiin kun mumistaan vaan jotain hyödytöntä paskaa siitä miten nyt vaan pitäisi yrittää mennä sinne kouluun! Joo!! Sitten asia jää, kunnes uusi lasu samasta asiasta tippuu postiluukusta ja sama ralli jatkuu.
Nämä nuoret jotka nyt jäävät ilman tukea, ovat tulevaisuuden valtava kuluerä ihan joka tavalla. Tai sitten sijoitetaan se autisti joidenkin nuorisorikollisten kanssa samaan laitokseen ja tehdään autistista kahta ongelmaisempi seinähullu. Mahtavaa! Ja töissäkin pitäisi tässä yhden huoltajan taloudessa käydä, mikä näyttää nyt pahasti siltä että joudun romuttamaan talouden ja syrjäytymään lapseni kanssa kotiin.
Kommentit (161)
Onko lapsi ollut aina hankala ja siksi rajojen veto ollut vaikea? Autismihan ei ole mikään on-off -tila vaan kasa piirteitä, jotka toisilla on voimakkaampia ja toisilla lievempiä. Kraaveimmat tapaukset löytyy kyllä nuorempana. Nämä yläkouluiässä löytyvät ovat usein yhdistelmä kasvatuksen puutteita ja tietynlaisia persoonallisuuspiirteitä, jotka tietysti tekevät kasvattamisesta hankalampaa.
Ap. Sinun lapsellesi kuuluu koulutus. Ota yhteyttä kouluhallitukseen, niin eiköhän ala apua tulla.
Joskus noissa piireissä kokeillaan, että jospa sittenkin tavalliseen ryhmään. Siellä koulussa tai kunnassa ei kukaan kanna vastuuta lapsestasi. Sitten vasta tapahtuu, kun joku ylempi virkamiestaho alkaa heilutella jakkaroita.
Palsta on väärä paikka avautua nepsynuorten ongelmista, kun valtaosalla ei ole mitään käsitystä asioista.
Meillä myös ADHD/autistinuori ja olen satavarmasti tehnyt moninkertaisesti kasvatustyötä palstamammoja enemmän. Vaan sepä ei toimi kuten keskivertomamma kuplassaan kuvittelee. Näitä nepsyjä on sijoitukset täynnä ja niissä tie vie yleensä vain pahempaan suuntaan.
Diagnoosia on hieman hankala saada, kun nuorisopsykiatria ei vedä. Helsingissä jono neuropsykologille on yli vuoden, kunhan joskus ensin pääsee nuorisopsykalle asiakkaaksi, jonne myös on yli puolen vuoden jono. Eli yläasteikäisen kanssa odottelua parisenkin vuotta. Ja silloin pitäisi istua per*eensä päällä ja olla hiljaa? Totta kai tukitoimia tarvitaan jo ennen diagnoosia, kun tilanne on tämä.
Meillä on auttanut aika, tilanteen rauhoittaminen ja myös esim. sosiaalitoimen tuki, lähinnä ammatillinen tukihenkilö joka käy kotona hengaamassa nuoren kanssa. Ollaan tavallinen ylempää keskiluokkaa oleva perhe, jossa ei esimerkiksi päihteitä käytetä lainkaan. Mikään uhkailu, kiristys tai lahjonta ei ole tuottanut kuin enemmän ongelmia ja ristiriitoja. Kuka tahansa joka on näiden fiksujen nepsyjen kanssa ollut tekemisissä ymmärtää, että pakottaminen ei toimi.
Koulussa on selvästi rajallinen määrä resursseja ja se on ymmärrettävää. Mutta ei se lasujenkaan tehtailu mitään auta, kyllä tilanne on kristallinkirkas sekä vanhemmille että sossuille. Meillä ei peruskoulu tule missään nimessä suoritettua ajallaan, mutta olen sen jo hyväksynyt. Tekee kun tekee, hiljalleen ja omassa tahdissaan, kun kypsyy.
Meillä on ainakin mahdollisuus siirtyä vuosiluokkaan sitoutumattomana opetukseen, entä teillä? Joko OTEJ tai OTE? Ainakin se paine vähenisi ja hankalassa vaiheessa voisi tehdä hommia omaan tahtiin. Tsemppiä, sitä tarvitaan.
Autismiluokkia ei juuri enää ole, koska ne piti inkluusion nimissä leimaavina lakkauttaa.
Ja sitten kun luulis minä on opettajan näkökulma asiaan.... Näin opettajan puolisona voin kertoa, että niin uskomattomia vanhempia ja vaatimuksia on että oksat pois. Moni vanhempi on niin pihalla kuin olla ja voi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotkut vouhkaa huostaanotosta. Luuletteko, että se toiminnanohjaus paranee vieraassa ahdistavassa ympäristössä?
Ei varmaan parane.
Isokoikoista poikaa pitäisi olla 2 miestä tunkemassa sinne autoon ja sieltä kouluun.
Näkee ketjusta, että suurella osalla ei ole mitään käsitystä as-nuorista.
Lastenkodissa niitä kirjolaisia hoidetaan ihan perusarjella. Katsotaan, että yöllä nukutaan. Moni on pelikoneilla tai häiriintyy vaikkapa ilmanvaihdon äänistä. Pelikoneet pois ja melatoniinia nukkumaan mennessä auttavat. Aamulla ylös ja kouluun. Jos kouluun ei mennä, ei anneta olla pelikoneilla, vaan sitten tehdään osastolla tehtäviä. Ja paljon toistoja. Sillä ne autistit yleensä käy ihan ok koulua laitosolosuhteissa.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten kun luulis minä on opettajan näkökulma asiaan.... Näin opettajan puolisona voin kertoa, että niin uskomattomia vanhempia ja vaatimuksia on että oksat pois. Moni vanhempi on niin pihalla kuin olla ja voi.
Niin on muuten moni opettajakin.
Ekaluokkalaisen as-lapsen erityisopettaja ihmetteli kahden ekan kouluviikon aikana, että ei saa mitään kontaktia lapseen.😅
Sitten koko ajan opettajana lapselle ollessaan uhkaili luokalle jättämisellä,jos ei heti kaikki mennyt perille.
Sitten vaihtui normaali opettaja, joka sai heti kontaktin lapseen, kun aloitti ko luokan opettajana.🤔
Eli olen sitä mieltä, että vikaa voi olla sysissä, jos on sepissäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotkut vouhkaa huostaanotosta. Luuletteko, että se toiminnanohjaus paranee vieraassa ahdistavassa ympäristössä?
Ei varmaan parane.
Isokoikoista poikaa pitäisi olla 2 miestä tunkemassa sinne autoon ja sieltä kouluun.
Näkee ketjusta, että suurella osalla ei ole mitään käsitystä as-nuorista.Lastenkodissa niitä kirjolaisia hoidetaan ihan perusarjella. Katsotaan, että yöllä nukutaan. Moni on pelikoneilla tai häiriintyy vaikkapa ilmanvaihdon äänistä. Pelikoneet pois ja melatoniinia nukkumaan mennessä auttavat. Aamulla ylös ja kouluun. Jos kouluun ei mennä, ei anneta olla pelikoneilla, vaan sitten tehdään osastolla tehtäviä. Ja paljon toistoja. Sillä ne autistit yleensä käy ihan ok koulua laitosolosuhteissa.
Ihannetilanne.
Et ehkä tunne sellaista nuorta joka ei laitosoloissa suostu tekemään mitään, ei pue eikä annoi muiden pukea, ei syö ei siis tee mitään.
Kun koneet otetaan pois, niin ei mitään vaikutusta.
Ei sano halaistuasanaa kenellekään.
Kotona kuitenkin suostuu kaikkeen paitsi välillä lintsaa koulusta. Onko se nyt niin kamalaa?
Minulla on kaksi korkeakoulututkintoa ja lintsailin peruskouluasteella ihan vanhempien suostumuksella, kun sovittiin, että teen läksyt.
Ei vaikuttanut mitenkään omaan elämääni.🤓
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan parane.
Näkee ketjusta, että suurella osalla ei ole mitään käsitystä as-nuorista.Lastenkodissa niitä kirjolaisia hoidetaan ihan perusarjella. Katsotaan, että yöllä nukutaan. Moni on pelikoneilla tai häiriintyy vaikkapa ilmanvaihdon äänistä. Pelikoneet pois ja melatoniinia nukkumaan mennessä auttavat. Aamulla ylös ja kouluun. Jos kouluun ei mennä, ei anneta olla pelikoneilla, vaan sitten tehdään osastolla tehtäviä. Ja paljon toistoja. Sillä ne autistit yleensä käy ihan ok koulua laitosolosuhteissa.
Ihannetilanne.
Et ehkä tunne sellaista nuorta joka ei laitosoloissa suostu tekemään mitään, ei pue eikä annoi muiden pukea, ei syö ei siis tee mitään.
Kotona kuitenkin suostuu kaikkeen paitsi välillä lintsaa koulusta. Onko se nyt niin kamalaa?
Minulla on kaksi korkeakoulututkintoa ja lintsailin peruskouluasteella ihan vanhempien suostumuksella, kun sovittiin, että teen läksyt.
Ei vaikuttanut mitenkään omaan elämääni.🤓
Tuossa kunnossahan lastenkotiin yleensä tullaan kun nepsyistä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan parane.
Ihannetilanne.
Ei vaikuttanut mitenkään omaan elämääni.🤓Tuossa kunnossahan lastenkotiin yleensä tullaan kun nepsyistä on kyse.
Kerrotko, mitä ne siellä lastenkodissa tekevät?
Tunnut tietävän asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan parane.
No nyt on meillä nepsyasiantuntija paikalla, mahtavaa!
Eli nepsyt ovat itse asiassa ihan vain kasvatuksen puutteessa ja ongelmat poistuvat kun autisminkirjolainen laitetaan laitokseen? Ja melatoniinia vaan naamariin? Kerrassaan upeaa! Miten jos melatoniini tai muu unta antava ei auta tai sovi, ja aivojen epätyypillisen toiminnan takia nukkuminen on levotonta ja rikkonaista? Miten jos nepsy jumittaa eikä kykene siirtymätilanteissa toimimaan? Onko sopivaa rangaistusta? Miten rankaistaan nuorta joka menee lukkoon eikä enää pysty liikkumaan tai puhumaan? Miten siinä tilanteessa rankaistaan?
Kiitos paljon jo etukäteen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö yhtään aikaisemmin ole tullut ilmi oppimisen vaikeus?
Tyypillisesti kognitiivisesti kyvykkäät autistit jaksavat viedä alakoulun läpi ilman että autismi näkyy päälle päin. He pystyvät sillä älykkydellään kompensoimaan autismin aiheuttamia haittoja.
Jotkut jaksavat vielä yläkoulun tai lukionkin, mutta jossain vaiheessa ympäristön aiheuttama kuormitus kasvaa liian suureksi.Kyse ei heillä ole oppimisen vaikeudesta, vaan siitä että koulussa oleminen on heille kivuliasta ja ahdistavaa. He eivät pysty menemään kouluun.
Nämä ovat niitä lapsia, joilta työelämässä tulisi niitä paljon kaivattuja innovaatioita, jos heidän henkistä hyvinvointiaan tuettaisiin edes jollakin tavalla peruskoulun aikana.
Nykyisellään heidät vaan rikotaan koulussa. Pahimmillaan työnnetään laitoskierteeseen silloin kun heikoimmillaan ja tarvitsevat eniten apua.
Viitsitkö laittaa lähdettä tuolle innovaatio väitteellesi? Teen tässä gradua innovaatioteorioista ja olisi kiva saada tällaista tutkittua materiaalia siihen. Muuten väitteesi on vain mutuilua ja "ymmärtämistä".
Me autistit ja neurollisesti erilaiset ollaan järjettömän suuri joukko, erilaisilla asteilla ja yhdistelmillä. Aloittajan lapsi kuulostaa kyllä nyt siltä, että on jätetty heitteille vanhempien puolelta. Miksi sinä et hoida lastasi kouluun ja hae sieltä? Miksi et itse tue lastasi, vaan vaadit yhteiskunnan hoitamaan hänet? Sulla on äidin vaaleanpunaiset lasit päässä ja jos otat ne pois niin huomaat, että sun lapsi on ihan normaali, laiskan puoleinen, autistilapsi. Hän ei selkeästi ole se älykkäin yksilö, varsinkaan insinööripuolelle, jos ei kykene itse edes kouluun. Missä lapsen motivaatio on? Nykyajan työelämä on sellainen, että siellä ei ymmärretä, eikä pidä ymmärtää niitä ihmisiä, jotka eivät kykene selviytymään itse elämästä, ilman massiivisia tukitoimia. On osa kaikenlaista älykkyyttä pärjätä itse elämässä ja hakea apua siihen. Tiedän mistä puhun, mulla on autismi ja ADHD, mun kahdella veljellä on autismit ja toisella ADHD. Toinen veljistä on sillä tasolla, että normaali elämä ei onnistu ja siksi ei edes yritetä laittaa siihen muottiin. Toisinaan leikkaa ihan hyvin, mutta ei meitä älykkäiksi voi millään tavalla sanoa, vaikka kaksi meistä kouluttautuukin DI:ksi. Koulunsa me ollaan kaikki kuitenkin aina hoitanut, koska vanhemmat kantoivat vastuunsa vanhempina eli vaikka veivät kouluun, jos oli vain lorvikatarri esillä. Voin sanoa, että välillä ahdisti ihan mielettömästi siellä olla, mutta sitä on vain siedettävä. Kuten elämässä on äärettömän paljon asioita, joita on vain siedettävä. Myös meidän neuroerilaisten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan parane.
Eli nepsyt ovat itse asiassa ihan vain kasvatuksen puutteessa ja ongelmat poistuvat kun autisminkirjolainen laitetaan laitokseen? Ja melatoniinia vaan naamariin? Kerrassaan upeaa! Miten jos melatoniini tai muu unta antava ei auta tai sovi, ja aivojen epätyypillisen toiminnan takia nukkuminen on levotonta ja rikkonaista? Miten jos nepsy jumittaa eikä kykene siirtymätilanteissa toimimaan? Onko sopivaa rangaistusta? Miten rankaistaan nuorta joka menee lukkoon eikä enää pysty liikkumaan tai puhumaan? Miten siinä tilanteessa rankaistaan?
Oletko sä kaikkien puolesta loukkaantuja?
Jos olet yhtään seurannut ihmisten elämää niin se on täysin kaaosta. Melatoniinia naamariin kyllä todellakin, sillä saadaan edes hieman unta. Jos nepsy jumittaa ja menee lukkoon niin sitten vain patistellaan eteenpäin. Eihän se ole mikään syy jäädä jumittamaan. Nämä eivät ole ihmisen rankaisukeinoja vaan ihan ihmisen itsensä takia normaaleja keinoja helpottaa heidän elämäänsä. Jos et ole itsestäsi vielä huomannut, niin internetti ja sosiaalinen media, tv ja muut keinotekoiset asiat koukuttavat. Jos et ole itse vielä huomannut niin nepsyt koukuttuvat normaalia ihmistä enemmän ja helpommin asioihin. Niitä pitää ulkopuolisen ihmisen rajoittaa.
Oletko elänyt hetkeäkään itse siinä elämässä eli nepsynä? Jos et niin pyydän vetämään idiot kommenttisi takaisin ja pahoittelemaan ihmistä, joka ilmeisesti on jollain tavalla tekemisissä näiden ihmisten kanssa. Toivon, että yksikään sun lapsi tai lähisukulainen ei ole nepsy jos sä kuvittelet asioiden olevan kunnossa halimalla ja antamalla rakkautta.
Terveisin, autisti ja adhd
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö yhtään aikaisemmin ole tullut ilmi oppimisen vaikeus?
Tyypillisesti kognitiivisesti kyvykkäät autistit jaksavat viedä alakoulun läpi ilman että autismi näkyy päälle päin. He pystyvät sillä älykkydellään kompensoimaan autismin aiheuttamia haittoja.
Jotkut jaksavat vielä yläkoulun tai lukionkin, mutta jossain vaiheessa ympäristön aiheuttama kuormitus kasvaa liian suureksi.Kyse ei heillä ole oppimisen vaikeudesta, vaan siitä että koulussa oleminen on heille kivuliasta ja ahdistavaa. He eivät pysty menemään kouluun.
Nämä ovat niitä lapsia, joilta työelämässä tulisi niitä paljon kaivattuja innovaatioita, jos heidän henkistä hyvinvointiaan tuettaisiin edes jollakin tavalla peruskoulun aikana.
Nykyisellään heidät vaan rikotaan koulussa. Pahimmillaan työnnetään laitoskierteeseen silloin kun heikoimmillaan ja tarvitsevat eniten apua.
Viitsitkö laittaa lähdettä tuolle innovaatio väitteellesi? Teen tässä gradua innovaatioteorioista ja olisi kiva saada tällaista tutkittua materiaalia siihen. Muuten väitteesi on vain mutuilua ja "ymmärtämistä".
Me autistit ja neurollisesti erilaiset ollaan järjettömän suuri joukko, erilaisilla asteilla ja yhdistelmillä. Aloittajan lapsi kuulostaa kyllä nyt siltä, että on jätetty heitteille vanhempien puolelta. Miksi sinä et hoida lastasi kouluun ja hae sieltä? Miksi et itse tue lastasi, vaan vaadit yhteiskunnan hoitamaan hänet? Sulla on äidin vaaleanpunaiset lasit päässä ja jos otat ne pois niin huomaat, että sun lapsi on ihan normaali, laiskan puoleinen, autistilapsi. Hän ei selkeästi ole se älykkäin yksilö, varsinkaan insinööripuolelle, jos ei kykene itse edes kouluun. Missä lapsen motivaatio on? Nykyajan työelämä on sellainen, että siellä ei ymmärretä, eikä pidä ymmärtää niitä ihmisiä, jotka eivät kykene selviytymään itse elämästä, ilman massiivisia tukitoimia. On osa kaikenlaista älykkyyttä pärjätä itse elämässä ja hakea apua siihen. Tiedän mistä puhun, mulla on autismi ja ADHD, mun kahdella veljellä on autismit ja toisella ADHD. Toinen veljistä on sillä tasolla, että normaali elämä ei onnistu ja siksi ei edes yritetä laittaa siihen muottiin. Toisinaan leikkaa ihan hyvin, mutta ei meitä älykkäiksi voi millään tavalla sanoa, vaikka kaksi meistä kouluttautuukin DI:ksi. Koulunsa me ollaan kaikki kuitenkin aina hoitanut, koska vanhemmat kantoivat vastuunsa vanhempina eli vaikka veivät kouluun, jos oli vain lorvikatarri esillä. Voin sanoa, että välillä ahdisti ihan mielettömästi siellä olla, mutta sitä on vain siedettävä. Kuten elämässä on äärettömän paljon asioita, joita on vain siedettävä. Myös meidän neuroerilaisten.
Kuules törppö. Autisminkirjolaisen vanhemmat ovat niitä jotka ovat tehneet sata kertaa enemmän lapsensa kasvatuksen eteen kuin yksikään normaalin lapsen vanhempi. Älä jumalauta tule opettamaan muita jotka kamppailevat epätoivoisena että lapsensa saisi apua kun omat konstit ei enää auta. Häpeä jos osaat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan parane.
Oletko sä kaikkien puolesta loukkaantuja?
Jos olet yhtään seurannut ihmisten elämää niin se on täysin kaaosta. Melatoniinia naamariin kyllä todellakin, sillä saadaan edes hieman unta. Jos nepsy jumittaa ja menee lukkoon niin sitten vain patistellaan eteenpäin. Eihän se ole mikään syy jäädä jumittamaan. Nämä eivät ole ihmisen rankaisukeinoja vaan ihan ihmisen itsensä takia normaaleja keinoja helpottaa heidän elämäänsä. Jos et ole itsestäsi vielä huomannut, niin internetti ja sosiaalinen media, tv ja muut keinotekoiset asiat koukuttavat. Jos et ole itse vielä huomannut niin nepsyt koukuttuvat normaalia ihmistä enemmän ja helpommin asioihin. Niitä pitää ulkopuolisen ihmisen rajoittaa.
Oletko elänyt hetkeäkään itse siinä elämässä eli nepsynä? Jos et niin pyydän vetämään idiot kommenttisi takaisin ja pahoittelemaan ihmistä, joka ilmeisesti on jollain tavalla tekemisissä näiden ihmisten kanssa. Toivon, että yksikään sun lapsi tai lähisukulainen ei ole nepsy jos sä kuvittelet asioiden olevan kunnossa halimalla ja antamalla rakkautta.
Terveisin, autisti ja adhd
🖕🏼🖕🏼🖕🏼
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi tuo
Suosittelen tätä myös. Ystäväni "vähän erilainen nuori" ilman dignoosia, kävi tuon koulun ja parjäsi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset ota kotikouluun jos ongelmana on kouluun meno fyysisesti, mutta on älykäs?
En ole opettaja, enkä osaa opettaa autistia. Tämäkin on kokeiltu. Sitä paitsi äitiin kohdistuu joka ikinen turhaumia. Mulla on myös työ jotta voidaan pitää katto pään päällä. Mutta sekin näyttää nyt huonolta tulevaisuuden suhteen.
Ap
Mitä sä kuvittelet koulun voivan tehdä?
Kouluissa tehdään se, mikä voidaan. Kun kouluun saapumattomasta lapsesta tai nuoresta tehdään lasu se on se asia, jonka koulu voi tehdä.
Muistakaa kaikki: koulu ei ole laitos, jossa annetaan terapiaa, vaan koulu on paikka, jossa opetetaan. Koulussa työskentelevät opettajat ja ohjaajat. Heillä ei ole koulutusta mm. mielenterveyden ongelmien hoitamiseen. Koulu ei ole kuntoutuslaitos.
Muistakaa myös: opettaja ei hae lasta kouluun. Se ei ole opettajan tehtävä. Opettajalle on työehtosopimuksessa määritelty opettajan työhön liittyvät tehtävät.
Mielenterveyden ongelmissa apu täytyisi löytyä sosiaali- ja terveyspalveluista.
Tsemppiä AP suuriin haasteisiin nuoresi kanssa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan parane.
ketipinoria se on laitoksessa
Ei varmaan parane.
Näkee ketjusta, että suurella osalla ei ole mitään käsitystä as-nuorista.