Oudot oireet pelottaa
Vuosia ollut oireita, alussa enimmäkseen pahoinvointia ja oksentelua. Alkoi jo joskus teininä, ehkä 8v sitten ja välillä ollu helpompaa ja välillä pahempaa.. stressiksi ja ahdistukseksi sitä vaan ajateltiin ja itsekin omaksuin sen ajatuksen, että niin kai sitten. Mutta nyt viime aikoina on tullut kurkun kuristavaa kipua jota sitten epäiltiin refluksiksi. Mutta somac ei auttanutkaan siihen. Sitten lääkäri epäili, että varmaan niska- ja kaula- ja purentalihakset jumissa.. hierontaan olen menossa. Mutta lisäksi on tullut outoa tunnetta jalkoihin ja käsiin, varsinkin oikealla puolella. Välillä voimattomuuden tunnetta tai tärinää tai kihelmöintejä ja elohiiriä. Kävin sitten myös yksityisellä neurologilla joka teki perustutkimuksen, että kävele varpailla ja kantapäillä, seuraa katseella tätä esinettä yms.. sanoi ettei sitten epäile mitään neurologista sairautta koska poikkeavaa ei siinä ilmennyt, joten ei ehdota mitään lisätutkimuksia, koska ei oleta niistä mitään löytyvän. Tämä helpotti hieman oloani hetkeksi. Tosin unohdin mainita hänelle jalkojenkin oudoista tuntemuksista ja keskityin ennemmin kurkkutuntemuksiin ja tämäkin nyt jäänyt vaivaamaan minua..
Minulle on tehty pään magneettikuvaus muutama vuosi sitten, eikä siinä ollut mitään. Lisäksi olen ollut gastroskopiassa ja kolonoskopiassa ja vatsan ultrassa vatsaoireiden takia, jotka ovat nyt helpottaneet viime aikoina. Kaulan ultra tehtiin myös kovan kurkkukivun takia mutta ei siinäkään näkynyt mitään.
Edelleen oireeni kuitenkin jatkuvat.. aina tulee jotain uutta ja outoa ja en vain käsitä mikä on. Jos vielä lääkäriin menisin niin en tiedä mitä sanoisin kun varmaan pitävät minua hulluna. Mutta kun vointini on romahtanut täysin enkä pysty tekemään enää mitään ja olen vaan kotona neljän seinän sisällä. Masennuslääkettäkin kokeiltu mutta ei siitä apua ollut.
Kommentit (137)
Hullu on hulluus kirjoitti:
Hulluus tuo moninaisia oireita🤪
En ole hullu:(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olethan käynyt verikokeissa? Ns. palan tunne kurkussa on yksi raudanpuutteen oireista, kuten myös huimaus, voimattomuus ja heikotus. Ei siihen rautalisän aloittamiseen edes verikokeita välttämättä tarvitse, hyvin voi testata, että helpottavatko oireet rautakuurilla.
Olen käynyt eikä niissä ollut mitään, hemoglobiini oli itseasiassa parempi kuin koskaan, ferritiinistä en tiedä koska sitä ei tietenkään katsottu. Voimattomuudella tatkoitan semmoista outoa lihasheikkouden tunnetta ja levottomuutta jaloissa, mikä on saanut minut panikoimaan. Varsinkin toinen jalka tuntunut oudolta
Kuulostaa hyvin paljon raudanpuutokselta. Aloita vain se rautakuuri ja jos ei parissa kuukaudessa ole helpottanut, mene uudestaan lääkäriin.
Minulla oli raudanpuutteessa ferritiinin ollessa alle 7 mm.nielemisvaikeuksia. mikään ei mennyt alas paitsi ihan neste ja siitäkään ei tiennyt että tukehtuuko siihen. Tuli myös paniikki-/hengenahdistuskohtauksia. En uskaltanut enää ajaa autollakaan. Levottomat jalat ja hiustenlähtö, unettomuus ym myös oireita. Tutkittiin astmana ja sain astmalääkkeet vaikka puhalsin 6l pef mittariin. Astmaa ja mitään muutakaan ei ole kun sain ferritiinin nousemaan. Hemoglobiini voi olla hyvä ja ferritiini matala. Normaali rautakuuri ei korjaa ferritiiniä. Itsellä kesti 3,5-vuotta nostaa arvo yli 100 ja käytin nelinkertaista annosta rautaa. Kaikki valmisteet ei toimi kaikilla. Selkä- ja niskajumit aiheuttaa puutumisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olethan käynyt verikokeissa? Ns. palan tunne kurkussa on yksi raudanpuutteen oireista, kuten myös huimaus, voimattomuus ja heikotus. Ei siihen rautalisän aloittamiseen edes verikokeita välttämättä tarvitse, hyvin voi testata, että helpottavatko oireet rautakuurilla.
Olen käynyt eikä niissä ollut mitään, hemoglobiini oli itseasiassa parempi kuin koskaan, ferritiinistä en tiedä koska sitä ei tietenkään katsottu. Voimattomuudella tatkoitan semmoista outoa lihasheikkouden tunnetta ja levottomuutta jaloissa, mikä on saanut minut panikoimaan. Varsinkin toinen jalka tuntunut oudolta
Kuulostaa hyvin paljon raudanpuutokselta. Aloita vain se rautakuuri ja jos ei parissa kuukaudessa ole helpottanut, mene uudestaan lääkäriin.
Minulla oli raudanpuutteessa ferritiinin ollessa alle 7 mm.nielemisvaikeuksia. mikään ei mennyt alas paitsi ihan neste ja siitäkään ei tiennyt että tukehtuuko siihen. Tuli myös paniikki-/hengenahdistuskohtauksia. En uskaltanut enää ajaa autollakaan. Levottomat jalat ja hiustenlähtö, unettomuus ym myös oireita. Tutkittiin astmana ja sain astmalääkkeet vaikka puhalsin 6l pef mittariin. Astmaa ja mitään muutakaan ei ole kun sain ferritiinin nousemaan. Hemoglobiini voi olla hyvä ja ferritiini matala. Normaali rautakuuri ei korjaa ferritiiniä. Itsellä kesti 3,5-vuotta nostaa arvo yli 100 ja käytin nelinkertaista annosta rautaa. Kaikki valmisteet ei toimi kaikilla. Selkä- ja niskajumit aiheuttaa puutumisia.
Sivusta tähän kysyn, että mitä valmistetta olet käyttänyt? Olen samassa tilanteessa ja pitäisi saada ferritiini arvot ylös. En vaan tiedä mikä valmiste auttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Hullu on hulluus kirjoitti:
En ole hullu:(
Eihän hullu myönnä olevan hullu kun ei tiedä olevan hullu🤪
Ahdistushäiriö. Itsekin saanut vaikka mitä oireita itselle ahdistavissa tilanteissa. Esim vieraiden kanssa ruokapöydän ääressä, pakko juosta joka kerta vessaan. Oppitunneilla pöydän ääressä. Aina jossain pöydän ääressä. Särkynyt mieli on hassu. Ratkaisua en ole vielä keksinyt, en tiedä mistä lapsuudentraumasta on perua.
Lisää liikuntaa. Hyvä patja. Refluksista voi puhua refluksi.fi
Mielenterveydestä nyt on kyse, eikä mistään fyysisestä vaivasta. Ihmettelen, jos ei joku lääkäri ole jo ehdottanut keskustelua psykiatrisen sairaanhoitajan tmv.kanssa.
Ps. Moni ehdottaa rautalisää syötäväksi varmuuden vuoksi, mutta eihän rautaakaan liikaa pidä ottaa, ei sekään ole terveellistä.
Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Kudokset ja rakenteet tutkittu. /quote]
Hmm, mistähän johtuu "hakattu" olo aamulla herätessä? Kohonnut lämmön tunne, ja lihakset jumissa, posket punottaa kuin olisi joutunut kovastikin " taistelemaan"!
Ai niin; varmaan niistä sähköiskuista: heräsin kerran tai todnäk herätettiin kesken session aivan järkyttävään, hengityksen pysäyttäneeseen kipuun: hulluja on liikkeellä!
Vierailija kirjoitti:
Kudokset ja rakenteet tutkittu. /quote]
Hmm, mistähän johtuu "hakattu" olo aamulla herätessä? Kohonnut lämmön tunne, ja lihakset jumissa, posket punottaa kuin olisi joutunut kovastikin " taistelemaan"!
Ai niin; varmaan niistä sähköiskuista: heräsin kerran tai todnäk herätettiin kesken session aivan järkyttävään, hengityksen pysäyttäneeseen kipuun: hulluja on liikkeellä!
Eiköhän vika ole nyt korvien välissä. Jos oikein pelkäät, niin voit myös kuvitella oireita ja kipuja. Älä googleta enää sairauksia, kun aina sieltä tulee syöpä ekana vastaan. Tiedän, että on hankalaa olla miettimättä ja lopettaa pelkääminen, mutta jos sinulla olisi joku vakava, niin kyllä se olisi jo huomattu näiden vuosien aikana. Stressi voi aiheuttaa ihan ihmeellisiä oireita ja siitä pitäisi päästä nyt eroon.
Huh huh..hulluutta liikkeellä sekä hulluja myös nähty🤪
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivusta tähän kysyn, että mitä valmistetta olet käyttänyt? Olen samassa tilanteessa ja pitäisi saada ferritiini arvot ylös. En vaan tiedä mikä valmiste auttaisi.
Olen eri mutta kokemusta on ferritiinin hilaamisesta ylös. Ei mulla mennyt vuosia vaan alle vuosi, kun söin joka toinen päivä 100g rautaa. Valmiste oli Vida-merkkinen 50g ferrofumaraatti- depotkapseli. Nopeasti katosivat levottomat jalat.
Olin puoli vuotta syömättä kyseistä valmistetta ja ferritiini putosi 107->40. Sain tällä kertaa funktionaaliselta lääkäriltä ohjeen syödä 20g rautabisglysinaattia (paras imeytyvyys) joka toinen päivä. Ilmeisesti tämän isommat kertamäärät eivät imeydy. Teen nyt vertailua näistä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tänään testattiin ferritiini minulta ja vaikka hemoglobiini on ollut yli 130 niin minulla on ollut esim "levottomien jalkojen" tunnetta ja puutumista. Lisäksi heikko olo muutenkin. Elohiirtä myös usein sekä "aivosumua". Uskon, että tuo ferritiini alhaisuus selittää ainakin osan. Näin suosittelen sinuakin tutkimaan asiaa. Luin, että jos ferritiini on alle 30 niin rautavarastot käytännössä tyhjät. Samoin suosittelen keliakiatestiä. Voi selittää vatsaoireita. Lähtisin itse siitä eteenpäin. Tietysti helppoa kirjoittaa. Jos lääkäri ei kirjoita lähetettä niin esim Puhti tarjoaa niitä testejä. Voi itsekin tulkita tuloksia ja siellä myös etälääkäri mahdollisuus testien jälkeen.
Ja ferritiinin kanssa on otettava CRP eli tulehdusarvo! Huvittavinta on että edes lekurit ei kaikki sitä tiedä. Mikä tahansa tulehdus kun nostaa ferritiiniä virheellisesti. Itse kun kipeänä sairaalassa kokeita otettiin niin ferritiini oli yli 100, vaikka kk aiemmin ollut 30. Testasin kk päästä uudelleen ja oli pudonnut takaisin tuohon.
Ferritiinin olisi hyvä olla 100 tai yli jotta ei ole oireita. Itsellä aiheuttanut mm. Iho-oireita, jatkuvia päänsärkyjä, unettomuutta, levottomat jalat, jääkylmät jalat ja kädet jatkuvasti, ahdistusta, nielemisvaikeuksia, kauheeta väsymystä ja pahimpana jatkuva korkea syke pienestäkin liikunnasta, ja ihan kävelystä. Ja kauhea hikoilu. Ja olen kalpea kuin zombi... Mutta eipä saa apua millään. Tätä kun vähätellään edelleen terveydenhuollossa.
https://esasoppi.fi/raudanpuute/vaikeasti-tunnistettavia-raudanpuutteen…
Luepas ap tuo. Ja sieltä valikosta osio "raudanpuute" muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin vähän kyllä kun hemoglobiinini oli 145, aina ennen ollut jotain 129.. mutta ei mulla ole kyllä enää sellaisia runsaita menkkojakaan niin kuin joskus oli. Olen myös syönyt aika rautapitoisella ruokavaliolla. Niiin siltä kannalta olisi hieman ihme jos se nyt olisi raudanpuutetta joka oireilisi://
Enkä liioitellut sitä kurkkukipua yhtään. Menin päivystykseenkin itkien kun sattui niin paljon, mutta en saanut ees mitään vahvempaa särkylääkettä. Eihän pelkkä ahdistus voi aiheuttaa sellaista kipua
Tuli minulle vielä mieleen se, että onko sinulta katsottu kilpirauhasarvoja. Nekin saattavat aiheuttaa monenlaista. Niin vajaa kuin liikatoimintakin. Myös se nielemisvaikeus voisi selittyä struumalla eli suurentuneella kilpirauhasella. Itse testaisin vielä sen.
Vierailija kirjoitti:
Tuli minulle vielä mieleen se, että onko sinulta katsottu kilpirauhasarvoja. Nekin saattavat aiheuttaa monenlaista. Niin vajaa kuin liikatoimintakin. Myös se nielemisvaikeus voisi selittyä struumalla eli suurentuneella kilpirauhasella. Itse testaisin vielä sen.
On katottu:/ ja kilpirauhanen ultrattu
Jos vielä menet lääkäriin niin mene funktionaaliselle. Mulla korjaantui kurkun alueen ongelmat ja refluksi sillä. Tosin sinulla kuulostaa olevan voimakas ahdistuskin tuossa taustalla. Se todellakin vaikuttaa kurkun lihaksiin ja voi aiheuttaa kipuja mihin tahansa päin kehoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sua ap estää menemästä ulos tai tekemistä mitään? Kuten sanoit aloituksessa.
Oon mä nyt ulkona käynyt joka päivä pienellä kävelyllä. Pelkään että saan jonkun sairaskohtauksen tai jotain kun olen jossain
No onko kotona vähemmän paha sairaskohtaukselle kun ulkona? Estääkö koti sellaisen? Onko sinulla aina joku kotona? Itse sain taannoin kodin ulkopuolella sairaskohtauksen ja niin se on ettei se kysy aikaa/paikkaa eikä kannata kökkiä kotona pelkäämässä. Kuulostaa ap todella sille että sun psyyke tarttis nyt apua ja huomiota. Hullu et ole vaikka psyyke olisi sairas.