Ihmetyttääkö teitä muita ihmiset jotka elävät "rikkaasti" mutta eivät kuitenkaan tienaa paljon?
Tuntuu että lähipiirissä on paljon ihmisiä jotka asuvat uusissa asunnoissa lähellä ydinkeskustaa tai vähän kauempana rivitaloissa/paritaloissa, huonekalut on vähän Ikeaa parempaa, usein on oma auto, jääkaapissa muutakin kuin Rainbowta tai Pirkkaa, usein lomaillaan vähintään kerran vuodessa. Jos on lapsia niin on harrastuksia ja lapsilla merkkivaatteita ja iPhonea ynnä muuta.
Mutta nämä ihmiset joko perusduunarihommissa tai kuitenkin tiedän, että eivät tienaa mitään tähtitieteellisiä summia, bruttopalkat usein 2500-3500 paikkeilla max.
Miten näillä ihmisillä on varaa tuollaiseen? Jotkut heistä vielä eronneita. Toki näissä tilanteissa voi olla että saavat elatusmaksuja, mutta silti.
Itse tienaan bruttona 3500 ja asun yksin, mutta varaa ei ole kuin vanhaan kämppään lähiössä, eipä juuri jää rahaa matkusteluun tai muuhun.
Yksi kaveri on pitkäaikaistyötön, asuu juuri vasta rempatussa kaksiossa, hänelle maksetaan terapiat ja kuntosalit ja kaikki. Eihän hänellä toki paljon rahaa jää käyttöön, mutta tuntuu silti hassulta että hänellä on melkeinpä korkeampi elämänlaatu tekemättä mitään kuin mulla joka tekee taukoamatta töitä mutta silti tuntuu että elän kädestä suuhun.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on eronneena 50-50 äitinä ainakin rikas ex-mies, joka maksaa 80-90 % lasten kuluista vaikka lapsilisät tulee mulle. Ei maksa elareita, kerron vain mitä pitää ostaa. Ollaan hyvissä väleissä ja välillä hän maksaa mullekin lahjuksia tai pyytää mukaan maksamalleen matkalle. Asun vuokralla vaikka voisin ostaa asunnon, mutta 3 lapsen kanssa 2500 bruttotuloilla saan asumistukea ja pystyn säästämään/sijoittamaan rahani paremmin + ei ole kaikki asuntoon sidottuna. Opiskelen monimuoto-opintoina ja tulojen kasvaessa pitää sitten hankkia se asuntokin. Siis ex maksaa lasten harrastukset ja matkat ja vaatteet, tarvikkeet, pitkälti ruoatkin. Mulla menee rahat 1. säästöön ja rahastoihin 2. mersuun 3. matkoihin 4. kauneudenhoitoon 5. harrastuksiini 6. venevuokriin (säästän myös omaa venettä varten mut pitää toki myös harjoitella/testailla rauhassa)
Enkä edes liioittele, mulle osui vain unelmien avioero. Juuri ennen eroa suostuin sovussa allekirjoittamaan avioehdon, ettei mieheltä mene elinkeino. Nyt karma kiittää. 🙏
Eli yhteiskunta maksaa elarit? Törkeää.
Asumistukeen vaikuttavat säästöt sekä osinkotuotto .asia löytyy kelan sivuilta .että semmoista.🤔 .paljonko on säästöjä ? Niin lasketaampa hieman ,niin ja se vuokra myös ja kaikki muut tulosi.
Tuollahan se kirjoitti että pistää omaisuutensa jonkun yrityksen tai yhtiön sisään. Toiminimi se tuskin voi olla koska se katsottaisiin henkilökohtaiseksi tuloksi tai omaisuudeksi. Yrittäjien asumistukeen vaikuttaisi käsittääkseni myös YEL-vakuutus, minkä voi tietysti pitää miniminä ja se on pakollinen vain jos on toiminut jo hetken aikaa yrittäjänä. Jos yel on suurinpiirtein "nolla" ansiotulojen päälle ei sillä ole merkitystä asumistukeen. (En tiedä onko näin vain päätoimisten yrittäjien kohdalla tai voiko yritystoiminnan pistää ikäänkuin tauolle.) Joka tapauksessa omaisuus ei ole henkilökohtaisissa nimissä hyvässä eikä pahassa. Hyvässä ainakaan siinä mielessä, että sillä saa 10 000 e ilmaista rahaa vuodessa.
Ethän sinä koskaan voi tietää toisen tuloja. Minä en ikinä puhu rahasta läheisteni kanssa. He tietävät kyllä missä olen töissä ja olettavat tuloni joksikin. Mutta oikeasti minulla on perintöä ja pääomatuloja koko loppuelämän ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma asunto maksettu esim. perinnöillä tai säästöillä. Asuminen vie paljon, jos joutuu lainoja makselemaan. Lisäksi pikkuvalinnoilla säästää paljon. Meillä minä olen kotiäiti ja mieheni töissä. Miehen tulot alle 60 000€/vuosi ja tuohon sisältyy pääomatuloja. Ulkomailla ei lomailla, mutta kotimaassa kylläkin ja mökillä. On kalliita vaatteita, mutta ne ostettu alella. Juuri ostin parit useamman sadan euron takit viidelläkympillä ja alle. Samoin löytyi lähes parinsadan euron kenkiä -70%. Vuosia sitten ostin Sievin lähes kahdensadan euron kengät 40€:lla. Käyn läpi yleensä nuo -70% alet ja isommat.
Hyviä ostoksia olet tehnyt. Muutama päivä sitten ostin itsekin kahdet lenkkarit, alkuhinta oli 160 euroa pari ja alennettu 50 e pari. Nyt on just hyvä aika saada ensi vuodeksi talvivaatteita hyvillä alennuksilla. Kesävaatteita ostinkin jo syksyllä alennuksilla, joten niitä löytyy jo valmiiksi kesää odotellessa.
Minä taas en osta kuin silloin, kun on pakko. Kesävaatteita hankin viimeksi neljä vuotta sitten ja lenkkarit toissa kesänä. Talvitakki on ollut yli 10 vuotta.
Ei tarvitsisi säästää, mutta en tykkää turhasta kuluttamisesta.
Ap:lle vastaan, että meillä on asunto ostettu perintörahoilla ja toinen asunto on vuokralla. Puoliso tienaa kolminkertaisesti kuin minä.
Työterveyslääkäri ehdotti minulle kerran vastaanotolla, että minun kannattaisi teeskennellä mt-ongelmaista, niin saisin uuden ja siistin asunnon edullisesti hyvältä paikalta.
Huumorintajuni ei riittänyt tuohon.
Minulla oli taustalla vain vuosien syöpähoidot - niiden perusteella ei uusia asuntoja jaeta.
Vierailija kirjoitti:
Työterveyslääkäri ehdotti minulle kerran vastaanotolla, että minun kannattaisi teeskennellä mt-ongelmaista, niin saisin uuden ja siistin asunnon edullisesti hyvältä paikalta.
Minulla oli taustalla vain vuosien syöpähoidot - niiden perusteella ei uusia asuntoja jaeta.
Millä tavalla me mt-ongelmaiset saadaan uusia ja siistejä asuntoja hyvältä paikalta? Ihan itse olen saanut etsiä, samalla tavalla kuin muutkin. Kaupungin asuntoihin turha haaveilla jonon takia ja yksityisistä vuokranantajista suurinosa ei suostu jos et käy töissä vaikka olisi muita tuloja, esim. työttömyystuki tai sairauspäiväraha tai työttömyyseläke. Joten käytännössä mt-ongelmaisena päätyy suuremmalla todennäköisyydellä johonkin vanhaan rotankoloon, nis tiluukkuun, vaaralliselle alueelle juop ponaapureiden sekaan, vaikka itsellä ei olisi mitään elämänhallintaongelmia, mutta sattuu vain olemaan sairas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voit elää kädestä suuhun jos tienaat 3500/kk? Ehkä tuttusi vaan osaavat hallita rahojaan paremmin. Itse elelisin kyllä herroiksi 3500 noilla tuloilla.
Kädestä suuhun ehkä vähän liioitellusti sanottu. Tarkoitin sitä, että tuntuu että kaikki rahat menee vain välttämättömiin menoihin, eikä sellaista hupiraha oikein jää millä matkustelisi tai kävisi useammin ulkona syömässä tai tapahtumissa.
Puolet menee jo asumiseen ja siihen muut pakolliset päälle niin suurin osa menee peruselämiseen.
Ja ne mun menothan ei tässä ollut se asian ydin, vaan se kun monestit tuntuu että muilla sitä käyttörahaa on enemmän.
-AP
Asut ehkä liian kalliisti? Minulla ei mene puolta tuloista asumiseen. Matkustamme ja teemme juuri noita asioita, mitä mainitsit. Bruttotulot minulla 3500-4500+ miehellä 5000-6000€/kk.
No jos sulla jaa kateen vaikka 2000e kuussa niin kylla silla yhden ihmisen pitaisi elaa aivan hyvin. Tonni uuden hienon asunnon vuokraan keskustassa tai lahella, ja siita toinen tonni ruokaan ja johonki sahkolaskuun yksiossa joka ei tee paljoa.
Silloin kun tein lähihoitajan töitä, nettosin 1700€. Asuin hyvällä aluella Helsingissä, matkustin aina lomilla, teetätin hammasremontin yksityisellä ja pukeuduin hyvin.
Kaikki tämä ilman luottokortteja tai velkaa. Hyvin riitti rahat, koska en käynyt baareissa, matkustin sesonkien ulkopuolella ja ostin paljon vaatetta alennuksesta, käytettynä tai ulkomailta. En tupakoinut, ei ollut autoa, ei lapsia, ei lemmikkejä.
Olen huomannut ainakin käyttäväni rahaa ihan eri tavalla kuin monet ns. rikkaat. Ostavat älyttömän hintaisia uusia laaduttomia tavaroita jatkuvasti ja kaverit ostaneet noita kämppiä ja sitten elävät ihan kädestä suuhun kun korot nousseet. Jännästi minulla tuntuu olevan melkein enemmän kuin ihmisillä jotka ovat olleet korkeapalkkaisissa töissä koko ikänsä. Ihmettelen eikö mitään jäänyt käteen kun nyt ollaan ihan pa. Ei osata tehdä mitään itse, esimerkiksi housujen lyhentäminen tai tukan leikkuu aivan utopiaa. Samapa se minulle on mutta ihmetyttää miten jotkut ei osaa edes siivota itse? Minä saan leivät tehtyä kunhan on edes jonkinnäköistä jauhoa esimerkiksi. Mutta kai tämä on elämäntyylikysymys sitten myöskin
Vierailija kirjoitti:
Hmmm. Ihmettelen että asut yksin ja rahat eivät riitä kun kuitenkin hyvä palkka yksinelävälle. Meillä yhteenlasketut bruttotulot ovat keskimäärin 6300, nettona jää yhteensä keskimäärin 4500. Tuolla raha on riittänyt 6-henkisen perheen elämään ihan hyvin ja säästöön laitetaan joka kuukausi muutama satanen.
Ei lainoja, auto osamaksulla.
Yksinasuvanahan nimenomaan on vaikeampaa kun ei ole ketään jakamassa menoja, kaikki joutuu maksamaan itse.
Lapset toki lisäävät menoja, mutta tietysti lapsilisät auttavat, ja jos lapset ovat nuoria niin ei mene niin paljon rahaa kuin vanhempana.
Ja en ole missään sanonut että rahat eivät riittäisi, riittävät peruselämiseen aivan hyvin. Aloituksessa vain ihmettelin tuttavia ketkä tienaavat saman verran tai vähemmän mutta kuluttavat huomattavasti enemmän.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Ethän sinä koskaan voi tietää toisen tuloja. Minä en ikinä puhu rahasta läheisteni kanssa. He tietävät kyllä missä olen töissä ja olettavat tuloni joksikin. Mutta oikeasti minulla on perintöä ja pääomatuloja koko loppuelämän ajaksi.
Nuo esimerkkitapaukset ovat kertoneet minulle palkkatulonsa. Voi tietysti olla että eivät ole olleet rehellisiä tai on muita tuloja tai perintöä.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voit elää kädestä suuhun jos tienaat 3500/kk? Ehkä tuttusi vaan osaavat hallita rahojaan paremmin. Itse elelisin kyllä herroiksi 3500 noilla tuloilla.
Kädestä suuhun ehkä vähän liioitellusti sanottu. Tarkoitin sitä, että tuntuu että kaikki rahat menee vain välttämättömiin menoihin, eikä sellaista hupiraha oikein jää millä matkustelisi tai kävisi useammin ulkona syömässä tai tapahtumissa.
Puolet menee jo asumiseen ja siihen muut pakolliset päälle niin suurin osa menee peruselämiseen.
Ja ne mun menothan ei tässä ollut se asian ydin, vaan se kun monestit tuntuu että muilla sitä käyttörahaa on enemmän.
-AP
Asut ehkä liian kalliisti? Minulla ei mene puolta tuloista asumiseen. Matkustamme ja teemme juuri noita asioita, mitä mainitsit. Bruttotulot minulla 3500-4500+ miehellä 5000-6000€/kk.
No ei ihme jos ei mene teillä prosentuaalisesti niin paljon asumiseen kun teillä bruttotulot kaksin- tai kolminkertaiset minun tuloihin verrattuna.
Tämä asunto maksoi hieman yli 200 000, Helsingin hinnoilla kohtuullisella ellei halvallakin tasolla.
Kuten sanoin, niin idästä varmasti olisin saanut alle 200 000 asunnon, mutta sijainnista kannattaa myös maksaa kun viihdyn täällä missä asun.
-AP
Vierailija kirjoitti:
OP:lla on liian ison asuntolaina, jos ei lainan maksun jälkeen varaa ostaa muuta kun Pirkkaa tai Rainbowta.
Jos lukisit viestini ajatuksella läpi niin huomaisit että en ole missään vaiheessa väittänyt etteikö minulla olisi muuhun kuin Pirkkaan varaa. Pystyn maksamaan peruselämisen ja ylimääräiset suunnittelemattomatkin menot ihan hyvin. Ihmettelin aloituksessa vain tuttavia ketkä tienaavat saman verran tai huonommin mutta joidenka elämänlaatu on ainakin ulkoapäin paljon korkeampi.
Peruselämisen pystyn kustantamaan hyvin, mutta omaan autoon tai kesämökkiin ei ole mitään saumaa.
-AP
Perustimme perheen ja rakensimme talon niin nuorena, että oli mahdollista ottaa laina melko pitkällä maksuajalla ja pienillä lyhennyksillä. Nyt nelikymppisenä asuntolainaa on enää niin vähän, pariksi vuodeksi, että olemme pienentäneet maksuerää entisestään. Näin käyttörahaa jää enemmän ja olemme silti velattomia muutaman vuoden päästä, jos kaikki jatkuu näin.
Moni köyhä yrittää elää kuin hyvätuloiset. Tai niin he luulevat, että hyvätuloiset elävät niin. Se on harhaluulo.
"Tuntuu että lähipiirissä on paljon ihmisiä jotka asuvat uusissa asunnoissa lähellä ydinkeskustaa tai vähän kauempana rivitaloissa/paritaloissa, huonekalut on vähän Ikeaa parempaa, usein on oma auto, jääkaapissa muutakin kuin Rainbowta tai Pirkkaa, usein lomaillaan vähintään kerran vuodessa. Jos on lapsia niin on harrastuksia ja lapsilla merkkivaatteita ja iPhonea ynnä muuta."
... ja tää on suomalainen käsitys "rikkaasti" elämisestä... repesin... etenkin toi Pirkka ja Rainbow oli hauska. Mä oon kyllä miljonääri tällä mittakaavalla...
Vierailija kirjoitti:
"Tuntuu että lähipiirissä on paljon ihmisiä jotka asuvat uusissa asunnoissa lähellä ydinkeskustaa tai vähän kauempana rivitaloissa/paritaloissa, huonekalut on vähän Ikeaa parempaa, usein on oma auto, jääkaapissa muutakin kuin Rainbowta tai Pirkkaa, usein lomaillaan vähintään kerran vuodessa. Jos on lapsia niin on harrastuksia ja lapsilla merkkivaatteita ja iPhonea ynnä muuta."
... ja tää on suomalainen käsitys "rikkaasti" elämisestä... repesin... etenkin toi Pirkka ja Rainbow oli hauska. Mä oon kyllä miljonääri tällä mittakaavalla...
No kyllä mun mielestä suht "rikas" pitää olla että noihin kaikkiin on varaa, varsinkin PK-seudulla.
Ainakin itse näin keskituloisena yksinasuvana ei olisi ikinä varaa paritaloon tai rivariin, ei omaan mökkiin eikä omaan autoonkaan ainakaan että rahaa ei muuten jäisi käyttöön juuri mitään.
Ja kyllä kaupassa saa katsoa vähän mitä ostaa ja mihin hintaan, ja aika usein se on sitten sitä Rainbowta kyllä.
-AP
Tunnen paljonkin otsikon mukaisia naisia, jotka ovat parisuhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla me mt-ongelmaiset saadaan uusia ja siistejä asuntoja hyvältä paikalta? Ihan itse olen saanut etsiä, samalla tavalla kuin muutkin. Kaupungin asuntoihin turha haaveilla jonon takia ja yksityisistä vuokranantajista suurinosa ei suostu jos et käy töissä vaikka olisi muita tuloja, esim. työttömyystuki tai sairauspäiväraha tai työttömyyseläke. Joten käytännössä mt-ongelmaisena päätyy suuremmalla todennäköisyydellä johonkin vanhaan rotankoloon, nis tiluukkuun, vaaralliselle alueelle juop ponaapureiden sekaan, vaikka itsellä ei olisi mitään elämänhallintaongelmia, mutta sattuu vain olemaan sairas.
Näinpä. Joillakin ehkä sossu auttaa asunnon järjestämisessä, mutta eivät ne mitään uudenkarheita kaksioita ole. Jotain saastaisia loukkoja epämääräisiltä kulmilta. Ja jos olet tosiaan vähänkään järjissäsi, niin ihan itse joudut kämppsi hankkimaan, minäkin, vaikka olin psykoosissa.
Hmmm. Ihmettelen että asut yksin ja rahat eivät riitä kun kuitenkin hyvä palkka yksinelävälle. Meillä yhteenlasketut bruttotulot ovat keskimäärin 6300, nettona jää yhteensä keskimäärin 4500. Tuolla raha on riittänyt 6-henkisen perheen elämään ihan hyvin ja säästöön laitetaan joka kuukausi muutama satanen.
Ei lainoja, auto osamaksulla.