Ihmetyttääkö teitä muita ihmiset jotka elävät "rikkaasti" mutta eivät kuitenkaan tienaa paljon?
Tuntuu että lähipiirissä on paljon ihmisiä jotka asuvat uusissa asunnoissa lähellä ydinkeskustaa tai vähän kauempana rivitaloissa/paritaloissa, huonekalut on vähän Ikeaa parempaa, usein on oma auto, jääkaapissa muutakin kuin Rainbowta tai Pirkkaa, usein lomaillaan vähintään kerran vuodessa. Jos on lapsia niin on harrastuksia ja lapsilla merkkivaatteita ja iPhonea ynnä muuta.
Mutta nämä ihmiset joko perusduunarihommissa tai kuitenkin tiedän, että eivät tienaa mitään tähtitieteellisiä summia, bruttopalkat usein 2500-3500 paikkeilla max.
Miten näillä ihmisillä on varaa tuollaiseen? Jotkut heistä vielä eronneita. Toki näissä tilanteissa voi olla että saavat elatusmaksuja, mutta silti.
Itse tienaan bruttona 3500 ja asun yksin, mutta varaa ei ole kuin vanhaan kämppään lähiössä, eipä juuri jää rahaa matkusteluun tai muuhun.
Yksi kaveri on pitkäaikaistyötön, asuu juuri vasta rempatussa kaksiossa, hänelle maksetaan terapiat ja kuntosalit ja kaikki. Eihän hänellä toki paljon rahaa jää käyttöön, mutta tuntuu silti hassulta että hänellä on melkeinpä korkeampi elämänlaatu tekemättä mitään kuin mulla joka tekee taukoamatta töitä mutta silti tuntuu että elän kädestä suuhun.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Jäähän sitä rahaa kaikkeen kivaan kun emme asu pääkaupunkiseudulla, asuntolaina maksettu ja edullinen vastike, aikuiset lapset lentäneet pesästä eikä ole mitään kulutusluottoja ym. Elämänhallinta kunnossa muutenkin.
Kerrostalossa olet vastuussa myös naapureiden yhtiölainoista ja vastikkeista. Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia eikä kattoa, jos tulee vesivahinko esim. 1970-luvun.
Minulla kulutuksen mahdollisti asp ja 21-vuotiaana ostettu asunto pk-seudun ulkopuolelta kasvukeskuksesta. Vaihdoin isompaan kun perhe kasvoi. Maksoin asuntolainan pois 32-vuotiaana. Sen jälkeen olen ollut velaton. Nykyään 45-vuotiaana asun vanhassa omakotitalossa ja minulla on mökki, jota rakentelen sitä mukaa kun rahaa tulee tilille. 2400 euron nettopalkasta jää 3/4 vapaaseen käyttöön ruoan ja asumisen jälkeen.
Sukulaisperheen äiti on lähihoitaja ja isä sähkömies. Ostivat viime vuonna noin 300 000 euron asunnon ja poika 14v pelaa lätkää ja tytär 12v taitoluistelija eli molemmilla lapsilla kalliit harrastukset. Aiemmin asuneet vuokralla eli eivät myyneet entistä. Joka talvi Levillä hiihtolomaviikko ja kesäisin viikoksi etelään. Taloudessa tietysti kaksi uudehkoa autoa ja muutenkin esitetään että rahaa on. Täkäläiseen tyyliin vene eikä ihan halpa sekään. Palkat ei vain täsmää sillä elämäntyyli ollut koko ajan se ettei rahaa laiteta säästöön vaan kaikki pitää käyttää pois. Perintöäkään tuskin ovat saaneet koska molempien vanhemmat ovat elossa. Pojalla jo Samsungin s23 puhelimena kertoi äitinsä kun olivat hänelle mieleisen äskettäin hankkineet. Halvinkin versio niistä maksaa sen noin 900 euroa. Eräs sukulainen veikkasi että perhe on voittanut lotossa koska ostokset ovat koko ajan tuota luokkaa.