Ihmetyttääkö teitä muita ihmiset jotka elävät "rikkaasti" mutta eivät kuitenkaan tienaa paljon?
Tuntuu että lähipiirissä on paljon ihmisiä jotka asuvat uusissa asunnoissa lähellä ydinkeskustaa tai vähän kauempana rivitaloissa/paritaloissa, huonekalut on vähän Ikeaa parempaa, usein on oma auto, jääkaapissa muutakin kuin Rainbowta tai Pirkkaa, usein lomaillaan vähintään kerran vuodessa. Jos on lapsia niin on harrastuksia ja lapsilla merkkivaatteita ja iPhonea ynnä muuta.
Mutta nämä ihmiset joko perusduunarihommissa tai kuitenkin tiedän, että eivät tienaa mitään tähtitieteellisiä summia, bruttopalkat usein 2500-3500 paikkeilla max.
Miten näillä ihmisillä on varaa tuollaiseen? Jotkut heistä vielä eronneita. Toki näissä tilanteissa voi olla että saavat elatusmaksuja, mutta silti.
Itse tienaan bruttona 3500 ja asun yksin, mutta varaa ei ole kuin vanhaan kämppään lähiössä, eipä juuri jää rahaa matkusteluun tai muuhun.
Yksi kaveri on pitkäaikaistyötön, asuu juuri vasta rempatussa kaksiossa, hänelle maksetaan terapiat ja kuntosalit ja kaikki. Eihän hänellä toki paljon rahaa jää käyttöön, mutta tuntuu silti hassulta että hänellä on melkeinpä korkeampi elämänlaatu tekemättä mitään kuin mulla joka tekee taukoamatta töitä mutta silti tuntuu että elän kädestä suuhun.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voit elää kädestä suuhun jos tienaat 3500/kk? Ehkä tuttusi vaan osaavat hallita rahojaan paremmin. Itse elelisin kyllä herroiksi 3500 noilla tuloilla.
Kädestä suuhun ehkä vähän liioitellusti sanottu. Tarkoitin sitä, että tuntuu että kaikki rahat menee vain välttämättömiin menoihin, eikä sellaista hupiraha oikein jää millä matkustelisi tai kävisi useammin ulkona syömässä tai tapahtumissa.
Puolet menee jo asumiseen ja siihen muut pakolliset päälle niin suurin osa menee peruselämiseen.
Ja ne mun menothan ei tässä ollut se asian ydin, vaan se kun monestit tuntuu että muilla sitä käyttörahaa on enemmän.
-AP
No ei jää muillakaan mitään hupirahoja. Ulkopuolelta saattaa vain näyttää siltä, että joku tekee jotain usein, jos se on jotain mitä itse ei tee ollenkaan. Kyllä sulla johonkin "hupiin" ne rahat hupenee, jos 3500 ei jää mitään yli. Ei tule mieleen asioita, mihin ei olisi varaa, ja tienaan vain vähän päälle 2000 e. Ei siitä yhden kuukauden palkasta vielä pitempään reissuun jää rahaa, mutta ei kyllä montaa kuukautta tarvitse säästää.
Aiemmassa viestissä avasinkin että 2400 netosta puolet menee asumiseen pelkästään ja mitään hulppeaa kämppää minulla ei ole. Lähiökämppä, Idästä olisi saanut vielä halvemmalla mutta viihdyn Luoteis-Helsingissä ja täälläkin kohtuulliset hinnat. Sen lisäksi pieni summa sijoituksiin ja joskus säästöön. Sen lisäksi suurin osa menee ihan peruselämiseen. Viime aikoina mennyt esim. terveydenhuoltomenoihin ja terapialaskuihin.
Aloituksessa kerroin siis esimerkeistä jossa ihan peruselämisen taso tuntuu olevan korkeampi kuin minulla, mitä siis ihmettelin kun eivät tienaa sen paremmin tai huonomminkin.
-AP
Hävikkiruualla tarkoitan resq:n kautta ostettuja, Lidlin/Prisman hävikkivihanneksiä, lähellä myös pari tehtaanmyymälää mistä tekee edullisia löytöjä ruuasta. Leipäjonosss emme käy, täällä se vaatiikin ihan todistuksen toimeentulotuesta yms eli ei päästä vaikka haluttaisikin. Pää-asiassa otetaan resq hävikkiruokakasseja lähikaupasta, muita haetaan kun tiedetään, että mennään jonkun kaupan ohi yms
On se pikaisesti ajateltuna mielenkiintoista, mutta toisaalta asia ei kuulu minulle miten toiset elelevät enkä alkaisi ihmettelemään asiaa.
Antaa toisten elää rauhassa niin kuin haluavat.
Valinnoilla pystyy tekemään vaikka ja mitä.
OP:lla on liian ison asuntolaina, jos ei lainan maksun jälkeen varaa ostaa muuta kun Pirkkaa tai Rainbowta.
Ei ihmetytä. Isohkotkin perinnöt ovat ihan yleisiä. Enemmän ihmettelen hyväpalkkaisia, jotka elävät köyhästi.
Koko Yhdysvaltojen yhteiskunta ja imperiumi on rakennettu velaksi. Ilman tarkoitustakaan maksaa koskaan takaisin.
Velkaa on 31 triljoonaa, eikä kukaan arvostele amerikkalaisia tyhmiksi.
Eli se jolla on vähiten velkaa on typerys!
Ei terapioita työttömille työnhakijoille makseta ,itse ne täytyy maksaa .kuntosali maksaa kuukaudessa pari-kolmekymppiä työttömälle ja itse ne pitää maksaa.jos kadehdittaa niin ottakaa ihmeessä lopputili .kyllä se totuus selviää hyvin äkkiä .ja siitä sitten vaan lopputilejä ottamaan ,ja kertokaa työpaikoillanne että teitte elämänne järkiratkaisun -jäätte työttömäksi nyt alkaa vapaus ja loma..vai alkaako? Suosittelen ottamaan selvää asioista aikaisemmin.liittykää oman Alanne ammattiliittoihin! Sieltä saatte turvan itsellenne ja perheellenne !. Äänestämällä porvaripuolueita hyökkäätte itse itseänne ,perhettänne ,lapsianne ja lapsenlapsianne vastaan !
Mikä teitä vaivaa, kun ei oma elämä riitä, vaan kateuden sävyttämä toisten ihmisten elämän vatkuttaminen on tärkeintä.
Ota aloittaja lopputili , niin näet että työttömäntyönhakijan elintaso on paaaljon pienempi eikä rahaa jää yhtään mihinkään .niin ne vaalit on tulossa ? 😁 Muista että itse myösvoit menettää työsi .elämässä ei mikään ole varmaa. Olen nähnyt useita tapauksia jossa rikkaasta tulee rutiköyhä ja monet eivät ole sitä sitten valitettavasti kestäneet...
Vierailija kirjoitti:
Mulla on eronneena 50-50 äitinä ainakin rikas ex-mies, joka maksaa 80-90 % lasten kuluista vaikka lapsilisät tulee mulle. Ei maksa elareita, kerron vain mitä pitää ostaa. Ollaan hyvissä väleissä ja välillä hän maksaa mullekin lahjuksia tai pyytää mukaan maksamalleen matkalle. Asun vuokralla vaikka voisin ostaa asunnon, mutta 3 lapsen kanssa 2500 bruttotuloilla saan asumistukea ja pystyn säästämään/sijoittamaan rahani paremmin + ei ole kaikki asuntoon sidottuna. Opiskelen monimuoto-opintoina ja tulojen kasvaessa pitää sitten hankkia se asuntokin. Siis ex maksaa lasten harrastukset ja matkat ja vaatteet, tarvikkeet, pitkälti ruoatkin. Mulla menee rahat 1. säästöön ja rahastoihin 2. mersuun 3. matkoihin 4. kauneudenhoitoon 5. harrastuksiini 6. venevuokriin (säästän myös omaa venettä varten mut pitää toki myös harjoitella/testailla rauhassa)
Enkä edes liioittele, mulle osui vain unelmien avioero. Juuri ennen eroa suostuin sovussa allekirjoittamaan avioehdon, ettei mieheltä mene elinkeino. Nyt karma kiittää. 🙏
Eli yhteiskunta maksaa elarit? Törkeää.
Anna kun arvaan, se pitkäaikaistyötön kaverisi asuu vuokralla eikä kerrytä omaisuutta, ja sinä kerrytät itsellesi omaisuutta asuntolainalla?
Päällepäin tietysti näyttää elintaso suht saman tasoiselta ja saattaa suht lähellä ollakin, mutta ero on siinä, että sinä pistät asuntoosi/takapuolesi alle jemmaan osan tuloistasi, ja se kaverisi ei pistä. Ymmärtänet eron?
Tienaan alle puolet sun palkasta ja mulla on varaa autoon, koiraan ja kalliiseen kämppään. En ryyppää, käytä Netflixejä tai tee mitään muutakaan turhaa.
Kaikki ei ole aina sitä, miltä päällepäin näyttää. Somessa voi lavastaa aika pitkälle. Lisäksi monet ovat saaneet esim. perintöjä, joista ei välttämättä puhuta.
Missä aloittaja työttömien työnhakijoiden täytyisi asua ? Asumistuella on yläraja ja muissakin etuuksista on edelleenkin yläraja .kyllä aloittajan pitäisi nämä asiat jo tietää .viimeisen vuoden aikana nämä asiat on käsitelty useita satoja kertoja ja kelan sivuilta saa oikeaa ja virallista tietoa .eri keskustelupalstoilla suurennellaan tukien määrää moninkertaisiksi mitä ne todellisuudessa on .ne tuet on todellisuudessa pienet .Mutta hei ! Ota aloittaja lopputili niin kyllä se totuus sinullekin valkeaa .siitä sitten heti lopputilin ottamaan ,😊
Jos ns. omistaa talon ja auton ja kaiken niin ne on yleensä rahoitettu lainalla, eli pankki omistaa ne koska henkilöllä itsellä ei olisi varaa sellaiseen. Sitten on niitä velattomia jotka asuu vuokralla, eivät luultavasti omista autoa tai mitään muuta tarpeetonta kuluerää, ja käyttävät niitä vähäisiäkin varojaan hyvään elämään mieluummin kuin hilloavat tilillä. Itse kuulun jälkimmäisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on eronneena 50-50 äitinä ainakin rikas ex-mies, joka maksaa 80-90 % lasten kuluista vaikka lapsilisät tulee mulle. Ei maksa elareita, kerron vain mitä pitää ostaa. Ollaan hyvissä väleissä ja välillä hän maksaa mullekin lahjuksia tai pyytää mukaan maksamalleen matkalle. Asun vuokralla vaikka voisin ostaa asunnon, mutta 3 lapsen kanssa 2500 bruttotuloilla saan asumistukea ja pystyn säästämään/sijoittamaan rahani paremmin + ei ole kaikki asuntoon sidottuna. Opiskelen monimuoto-opintoina ja tulojen kasvaessa pitää sitten hankkia se asuntokin. Siis ex maksaa lasten harrastukset ja matkat ja vaatteet, tarvikkeet, pitkälti ruoatkin. Mulla menee rahat 1. säästöön ja rahastoihin 2. mersuun 3. matkoihin 4. kauneudenhoitoon 5. harrastuksiini 6. venevuokriin (säästän myös omaa venettä varten mut pitää toki myös harjoitella/testailla rauhassa)
Enkä edes liioittele, mulle osui vain unelmien avioero. Juuri ennen eroa suostuin sovussa allekirjoittamaan avioehdon, ettei mieheltä mene elinkeino. Nyt karma kiittää. 🙏
Eli yhteiskunta maksaa elarit? Törkeää.
Asumistukeen vaikuttavat säästöt sekä osinkotuotto .asia löytyy kelan sivuilta .että semmoista.🤔 .paljonko on säästöjä ? Niin lasketaampa hieman ,niin ja se vuokra myös ja kaikki muut tulosi.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää ja on aina ihmetyttänyt.
Yksi selittävä tekijä on tietenkin se, että meidän perhe ei elä kädestä suuhun, vaan säästämme aina osan siitä mitä tienaamme ja laitamme säästöt tienaamaan puolestamme vielä lisää ja toinen syy on, että jotkut elävät velaksi ja me emme. Ainoa lainamme on asuntolaina. Autoakaan emme hanki kuin käteisellä.
Emmekä maksimoi kulutusta, vaan supistamme juoksevia kulujamme. Säästämme pahanpäivän ja eläkepäivien varalle ja loput perinnöksi. Eikä tee mieli kustantaa tuhlureiden elämää! Lapsemme eivät saa kaikkea, vaan joutuvat ihmettelemään välillä jopa, kun oletetusti köyhien ja/tai velkaisten lapset saavat jotain mitä he eivät saa. Tämä kasvattaa lastemme luonnetta ja he ovat oppineet myös säästämään ja viivästyttämään mm omien materiaalisten tarpeidensa tyydyttymistä.
Kuulostaa ihan kamalalta mihin te säästätte? Mummoni eli velattomassa osakkeessaan kädestä suuhun loppuelämänsä eli ikävuodet 60-90. Kaikki säästettiin. Kuoli säästeliäänä ja ikänsä köyhäilleenä.
Ihan helvetin surullista. Pitäishän ihmisen elääkin säästöjen ohella
No eipä ihmetytä. Se riippuu siitä, miten rahansa käyttää. Jos ei käy baareissa eikä muutenkaan käytä alkoholia tai tupakoi niin totta kai sitä rahaa jää enemmän muuhun. On myös muita turhia asioita joihin rahansa voi tuhlata. Pitää osata priorisoida.
Elatusmaksut ja lapsilisät voi olla syynä. Kaverini saa elareita ja lapsilisisä yhteensä 700€/kk, kyllä niillä jo kivasti elelee varsinkin kun uusi mieskin on ihan ok töissä. Kaverin lasten (2kpl) isä taas on naimisissa naisen kanssa joka on työttömänä, eli heille ei jää kyllä yhtään mitään kulujenn jälkeen, mutta lapset silti on ruokittavana. Tuo nainenhan ei saa kun sen jotain 500€/kk.
Tuloni on aina olleet pienet, mutta olen oppinut pärjäämään vähällä. Introverttinä en hingu ravintoloihin. Laitan itse yksinkertaisia terveellisiä ruokia, ei mene raha tupakkaan ei bensaan.
Mutta säästän toiselle tilille.
Lomalla matkustelen tai jos tarvin juhlavaatteet tai kengät voin ne ostaa, koska on se varatili.
Pihiys, ettei käytä edes säästöjään muistuttaa hamstraamista, joka on surullista.
Voitte uskoa että impulssivammainen narsistityyppinen ex oli raivoissaan, kun säästörahoillani reissasin. Hänellä oli suuremmat tulot kuin minulla, mutta piti päästä ulos syömään ja juomaan ja rahat meni samantien.
Ei suuret tulot vaan pienet menot. Pohjimmiltaan vakavaraisuuteen vaikuttaa kai luonne. Impulssihäiriöisille ei mikään riitä.