Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmetyttääkö teitä muita ihmiset jotka elävät "rikkaasti" mutta eivät kuitenkaan tienaa paljon?

Vierailija
20.03.2023 |

Tuntuu että lähipiirissä on paljon ihmisiä jotka asuvat uusissa asunnoissa lähellä ydinkeskustaa tai vähän kauempana rivitaloissa/paritaloissa, huonekalut on vähän Ikeaa parempaa, usein on oma auto, jääkaapissa muutakin kuin Rainbowta tai Pirkkaa, usein lomaillaan vähintään kerran vuodessa. Jos on lapsia niin on harrastuksia ja lapsilla merkkivaatteita ja iPhonea ynnä muuta.

Mutta nämä ihmiset joko perusduunarihommissa tai kuitenkin tiedän, että eivät tienaa mitään tähtitieteellisiä summia, bruttopalkat usein 2500-3500 paikkeilla max.

Miten näillä ihmisillä on varaa tuollaiseen? Jotkut heistä vielä eronneita. Toki näissä tilanteissa voi olla että saavat elatusmaksuja, mutta silti.

Itse tienaan bruttona 3500 ja asun yksin, mutta varaa ei ole kuin vanhaan kämppään lähiössä, eipä juuri jää rahaa matkusteluun tai muuhun.

Yksi kaveri on pitkäaikaistyötön, asuu juuri vasta rempatussa kaksiossa, hänelle maksetaan terapiat ja kuntosalit ja kaikki. Eihän hänellä toki paljon rahaa jää käyttöön, mutta tuntuu silti hassulta että hänellä on melkeinpä korkeampi elämänlaatu tekemättä mitään kuin mulla joka tekee taukoamatta töitä mutta silti tuntuu että elän kädestä suuhun.

Kommentit (124)

Vierailija
61/124 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kokoomuslaisen provo. Tuo pitkäaikaistyötön-läppä paljasti.

Tunnen ihmisiä, joista ei päälle päin arvaa tulotasoa, mutta siihen on monia eri syitä. Itsellä on pieni palkka (pienempi kuin ap:lla), mutta olen säästäväinen, ja mietin tarkkaan mihin rahani laitan, ja siksi elintaso on aivan tyydyttävä, eikä todellakaan kädestä suuhun. Ap mainitsi jotain huonekalujen hinnoista, eipä ihme siis jos on rahat tiukilla, jos tuollaiseen tuhlaa palkkansa. Toisaalta, jos on ollut jo pitkään työssään, hyvät huonekalut on ostettu jo vuosia sitten, eikä kyllä enää elintasoon vaikuta (kun ei niitä laadukkaita asioita tarvitse vaihtaa). Omistan itse laadukkaita asioita, mutta mitään ei ole shoppailtu kerralla, vaan pikkuhiljaa niitä on elämän varrella kertynyt, huolellisen harkinnan tuloksena.

Sitten tunnen ihmisiä, jotka vaan kuluttavat ja kuluttavat, kokoajan ollaan jonkun villityksen perässä ostamassa ties mitä härpäkettä ja tuotetta laitteista kosmetiikkaan, harrastusvälineistä sisustukseen. Kaikkea ollaan uusimassa kokoajan. Ja nämä samat ihmiset määkivät, kun palkka ei riitä elämiseen (lue tuhlaamiseen). Ei kukaan elänyt tuollaisella tolkuttomalla tavalla yli kymmenen vuotta sitten.

Aloitus ei ollut provo enkä kokoomustakaan ole ikinä äänestänyt.

En nyt tiedä luitko nuo viestini kunnolla, kun ymmärsit tuon huonekalujutun täysin väärin. Minulla ei siis ole kalliita huonekaluja vaan noilla tutuilla joidenka tulot ovat pienemmät. Toki noita huonekaluja on mnet saattanut hommata vuosia sitten tai peritty, mutta ne oli nyt vain yksi esimerkki.

-AP

Vierailija
62/124 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun asuu vuokralla ilman asuntolainaa, ei ole korko-ongelmaa. Voi ostaa vaikka samppanjaa, jos tulee jokin mukava tilaisuus 🤗

Kun asuu omistusasunnosta josta ei enää ole velkaa niin ei ole sen enempää korko-ongelmia kuin nousevia vuokria. Vuokra on 2-3 kertaa suurempi kuin yhtiövastike. Lisäksi asunto on oma ja jää omaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/124 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat on miljonäärejä ja saan viikkorahaa noin 2000e.

Vierailija
64/124 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on eronneena 50-50 äitinä ainakin rikas ex-mies, joka maksaa 80-90 % lasten kuluista vaikka lapsilisät tulee mulle. Ei maksa elareita, kerron vain mitä pitää ostaa. Ollaan hyvissä väleissä ja välillä hän maksaa mullekin lahjuksia tai pyytää mukaan maksamalleen matkalle. Asun vuokralla vaikka voisin ostaa asunnon, mutta 3 lapsen kanssa 2500 bruttotuloilla saan asumistukea ja pystyn säästämään/sijoittamaan rahani paremmin + ei ole kaikki asuntoon sidottuna. Opiskelen monimuoto-opintoina ja tulojen kasvaessa pitää sitten hankkia se asuntokin. Siis ex maksaa lasten harrastukset ja matkat ja vaatteet, tarvikkeet, pitkälti ruoatkin. Mulla menee rahat 1. säästöön ja rahastoihin 2. mersuun 3. matkoihin 4. kauneudenhoitoon 5. harrastuksiini 6. venevuokriin (säästän myös omaa venettä varten mut pitää toki myös harjoitella/testailla rauhassa)

Enkä edes liioittele, mulle osui vain unelmien avioero. Juuri ennen eroa suostuin sovussa allekirjoittamaan avioehdon, ettei mieheltä mene elinkeino. Nyt karma kiittää. 🙏

Itsellä sama. Ex maksaa elarit ja kaikki lasten kulut ja harrastukset. Minulle ostelee lahjakortteja ja matkoja. Osti myös 40 000e arvoisen auton, usein ex myös tankkaa sen. En vaatinut erossa mitään enkä vienyt talosta mitään tavaroita. Omat rahani jäävät omaan käyttööni.

Eipä ole kukaan kysellyt miten minulla on varaa siihen ja tuohon. Tutut tietää että exäni on hieman varakkaampi.

Lainaa molemmilla 0e.

Vierailija
65/124 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voit elää kädestä suuhun jos tienaat 3500/kk? Ehkä tuttusi vaan osaavat hallita rahojaan paremmin. Itse elelisin kyllä herroiksi 3500 noilla tuloilla.

Vierailija
66/124 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voit elää kädestä suuhun jos tienaat 3500/kk? Ehkä tuttusi vaan osaavat hallita rahojaan paremmin. Itse elelisin kyllä herroiksi 3500 noilla tuloilla.

Kädestä suuhun ehkä vähän liioitellusti sanottu. Tarkoitin sitä, että tuntuu että kaikki rahat menee vain välttämättömiin menoihin, eikä sellaista hupiraha oikein jää millä matkustelisi tai kävisi useammin ulkona syömässä tai tapahtumissa.

Puolet menee jo asumiseen ja siihen muut pakolliset päälle niin suurin osa menee peruselämiseen.

Ja ne mun menothan ei tässä ollut se asian ydin, vaan se kun monestit tuntuu että muilla sitä käyttörahaa on enemmän.

-AP

Vierailija
67/124 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on eronneena 50-50 äitinä ainakin rikas ex-mies, joka maksaa 80-90 % lasten kuluista vaikka lapsilisät tulee mulle. Ei maksa elareita, kerron vain mitä pitää ostaa. Ollaan hyvissä väleissä ja välillä hän maksaa mullekin lahjuksia tai pyytää mukaan maksamalleen matkalle. Asun vuokralla vaikka voisin ostaa asunnon, mutta 3 lapsen kanssa 2500 bruttotuloilla saan asumistukea ja pystyn säästämään/sijoittamaan rahani paremmin + ei ole kaikki asuntoon sidottuna. Opiskelen monimuoto-opintoina ja tulojen kasvaessa pitää sitten hankkia se asuntokin. Siis ex maksaa lasten harrastukset ja matkat ja vaatteet, tarvikkeet, pitkälti ruoatkin. Mulla menee rahat 1. säästöön ja rahastoihin 2. mersuun 3. matkoihin 4. kauneudenhoitoon 5. harrastuksiini 6. venevuokriin (säästän myös omaa venettä varten mut pitää toki myös harjoitella/testailla rauhassa)

Enkä edes liioittele, mulle osui vain unelmien avioero. Juuri ennen eroa suostuin sovussa allekirjoittamaan avioehdon, ettei mieheltä mene elinkeino. Nyt karma kiittää. 🙏

Kukas sen vuokraa maksaa? Kun yhteiskunta ei sitä 100% maksa ja sadussasi ei ollut mainintaa, että sinä tai ex-miehesi sen maksaisitte?

Ja miten sulla on bruttotuloja jos et edes ole töissä?

Ihan kuva kuvitelma/satu/unelma sulla kuitenkin.

Kela maksaa asumistukea, maksan vuokraa nettotuloistani alle 200 e / kk ja tietenkin olen töissä.

Juurihan kerroit, että opiskelet.

Voi hyvää päivää 🙈

Vierailija
68/124 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata turhaan miettiä tällaisia juttuja. Mahdollisuuksia on paljon kuten pääomatulot, perinnöt, rahapelivoitot yms. joista ei tuollaisille kateellisille todellakaan kannata mainita  ;) 

Vierailija
69/124 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän lähipiiristä niitä, jotka ovat saaneet sitä alkupääomaa perintönä tai ennakkoperintönä. Kelpaisi toki itsellekin. Joidenkin vanhemmat vain ovat sen verran vanhoja, jos ovat syntyneet perheen kuopuksina. itselläni ovat nuoret vanhemmat kun olen esikoisena syntynyt.

Tähän tyydytään mitä on. Toki jotkut ottavat velkaakin, mutta perintö on se toinen, josta joku saa mukavan summan rahaa.

Vierailija
70/124 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihmettelen.Yksi tuttavaperhe.Mies töissä,nainen kotona (tekee satunnaisesti töitä).Kokoajan reissaavat,uusimmat puhelimet ja merkkivaatteet..Jääkaapissakin vain merkkituotteita.No silti valittavat kokoajan rahapulaa.

Vierailija
71/124 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me näytetään varmasti tuolta ulospäin, on uudehko talo ja auto, liuta lapsia ja heillä on kyllä puhelimet/merkkivaatteet ja matkustetaan usein, meillä mies käy vaan töissä. Minulta on ihan kysyttykkin, että miten teillä on varaa🙈 Olen hirvittävän arkipihi..äsken juuri esim.lenkkeilin ärrälle hakemaan ilmaisen proteiinipatukan mitä nakerran tässä välipalaksi. Lapsilla on kyllä merkkivaatteita, mutta niitä on vain muutamia koska kone kuitenkin pyörii. Ja jos jääkaappiin joku katsoisi niin sieltä löytyisi lähinnä hävikkiruokaa tai halpismerkkiä😅Me marjastetaan, kerätään sieniä ja saadaan sukulaisilta kalaa. Kerätään myös pulloja lähinnä kesällä, mutta toki otan aina matkaan jos näen.

Vierailija
72/124 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olet ap tuolla ajattelukyvyllä kyennyt hankkimaan keskituloisen ammatin, työpaikan ja omistusasunnon? Miten et voi ymmärtää että sinä kerrytät omaisuutta asumalla omistusasunnossa ja se työtön asuu vuokralla. Täysin oma valintasi asua omistusasunnossa.

Kyllä sinäkin saisit kelan tukemaa terapiaa jos tarvitsisit. Sitä työtöntä yritetään kuntouttaa terapian voimin ja maksamalla kuntosalikortti. Ole onnellinen että sinulla on työpaikka ja että olet työkykyinen. Kehtaatkin täällä valittaa ja verrata itseäsi huono-osaisempaan!

Vierailija
73/124 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me näytetään varmasti tuolta ulospäin, on uudehko talo ja auto, liuta lapsia ja heillä on kyllä puhelimet/merkkivaatteet ja matkustetaan usein, meillä mies käy vaan töissä. Minulta on ihan kysyttykkin, että miten teillä on varaa🙈 Olen hirvittävän arkipihi..äsken juuri esim.lenkkeilin ärrälle hakemaan ilmaisen proteiinipatukan mitä nakerran tässä välipalaksi. Lapsilla on kyllä merkkivaatteita, mutta niitä on vain muutamia koska kone kuitenkin pyörii. Ja jos jääkaappiin joku katsoisi niin sieltä löytyisi lähinnä hävikkiruokaa tai halpismerkkiä😅Me marjastetaan, kerätään sieniä ja saadaan sukulaisilta kalaa. Kerätään myös pulloja lähinnä kesällä, mutta toki otan aina matkaan jos näen.

Tarkoitatko hävikkiruualla leipäjonosta haettua ruokaa?

Vierailija
74/124 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukas sen vuokraa maksaa? Kun yhteiskunta ei sitä 100% maksa ja sadussasi ei ollut mainintaa, että sinä tai ex-miehesi sen maksaisitte?

Ja miten sulla on bruttotuloja jos et edes ole töissä?

Ihan kuva kuvitelma/satu/unelma sulla kuitenkin.

Kela maksaa asumistukea, maksan vuokraa nettotuloistani alle 200 e / kk ja tietenkin olen töissä.

Väitit: "Mulla menee rahat 1. säästöön ja rahastoihin 2. mersuun 3. matkoihin 4. kauneudenhoitoon 5. harrastuksiini 6. venevuokriin (säästän myös omaa venettä varten mut pitää toki myös harjoitella/testailla rauhassa)"

Eli jotenkin se vuokra unohtui sadusta?

Ja miten Kela maksaa asumistukea jos kuitenkin olet töissä ja tulosi ovat hyvät?

Ei unohtunut, esim. alle 200 e kuussa vuokraan ei venettä kaada eikä kuulunut listalle. Vuokra, sähkö, vakuutukset.. eivät ole ongelma. Toki elämisen kuluja minullakin on, mutta varsin vähäisiä. Vastasin tähän ketjuun miten hoidan raha-asioitani vain koska aloituksessa ihmeteltiin miten töissäkäyvillä ihmisillä riittää rahat. Omasta puolestani vastasin.

Tarkempia lukuja kysyjille

Vuokra 1000 e/kk, sis. veden.

Mulla on 2500 ansiotulot bruttona (+ lapsilisät, mitä ei huomioida asumistuen laskennassa. Vain ansiotulot huomioidaan kun ei ole mittavia _henkilökohtaisia_ säästöjä/sijoituksia/pääomatuloja. Yrittäminen kannattaa aina.. täysin laillisesti)

Asun 3 lapsen kanssa vuokralla, joten saan asumistukea 830 e / kk. Maksettavaksi jää omista tuloistani n. 170. Se on vähemmän kuin yhtiövastike olisi vastaavassa asunnossa eli kannattavaa.

Käteen saan henkilökohtaisesti 3500+ ja siitä 1000 e vuokra ja muut kulut. Tämän jälkeen tuosta rahasta kädessä on vielä mukavasti, bruttopalkkani verran, minkä voin käyttää oman maun mukaisesti kuten listasin. Juurikin koska ex suurituloisena huolehtii lasten kuluista eikä minulle jää paljon maksettavaa.

2500 euroa jakautuu about

1. 1000 (yhtiölle)

2. 500-600

3. 400

4. 200

5. 100-200

6. 0-1000

Opiskelen amk:ssa monimuotona, mikä mahdollistaa päivätyön. (Ja btw syön lähes ilmaiseksi.) Opiskeluja helpottaa, että lapset ovat 50-50 eksällä. Ansiotulojen noustessa on aika ostaa omistusasunto.

Rikas ex-mies hyödyttää paljon.

Vierailija
75/124 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeen tajua kysymystä, koska se on täysin valintakysymys. Asumme kaksiossa, yhteenlasketut tulot n. 10 000 kuussa - käteen. Emme tällä hetkellä halua sitoutua asunnon ostoon, emme näe järkeä maksaa yli tonnia kuussa vuokra suuremmasta kun näinkin pärjää, mutta toki jää säännölliseen matkusteluun ja sellaiseen rahaa kun autokin on vaatimaton. Mitä kukin arvosta ja mihin rahansa haluaa laittaa jos sitä on. Tiedän monta aidon rikasta (miljoonaomasuus) joista ei todellakaa minkään perusteella arvaisi sitä. Rumat ne vaatteilla koreilee vai kuin se meni. 

Vierailija
76/124 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olet ap tuolla ajattelukyvyllä kyennyt hankkimaan keskituloisen ammatin, työpaikan ja omistusasunnon? Miten et voi ymmärtää että sinä kerrytät omaisuutta asumalla omistusasunnossa ja se työtön asuu vuokralla. Täysin oma valintasi asua omistusasunnossa.

Kyllä sinäkin saisit kelan tukemaa terapiaa jos tarvitsisit. Sitä työtöntä yritetään kuntouttaa terapian voimin ja maksamalla kuntosalikortti. Ole onnellinen että sinulla on työpaikka ja että olet työkykyinen. Kehtaatkin täällä valittaa ja verrata itseäsi huono-osaisempaan!

Kyllähän minä teoriassa kerrytän varallisuutta maksamalla omaa asuntoa, mutta tällä hetkellä asuntojen arvot ovat laskeneet sen verran ja korot kasvaneet, että vuokra-asuminen olisi kannattavampaa. Eri asia sitten varmasti vuosien kuluttua.

Sen takia asun omassa asunnossa, että voisin joskus myydä sen ja muuttaa vähän parempaan asuntoon ja toivon mukaan sitten vanhempana olisi maksettu asunto ja menisi elämiseen vähemmän rahaa. Toinen vaihtoehto olisi asua vuokralla ja sijoittaa säästyneet rahat muuhun kuin omaan asuntoon. Aika näyttää mikä olisi ollut parempi vaihtoehto.

En ole missään nimessä verrannut itseäni kaveriini. Sanoin vain, että hän ja monet muut saavat ilmaiseksi sellaiset palvelut joista itse joutuu maksamaan. Monesti tuntuu, että yksinasuva lapseton keskituloinen ihminen on siinä mielessä pahimmassa tilantessa että kaikki joutuu maksamaan itse, jolloin tukia saavat voivat nauttia lähes samantasoisesta elämästä ilman että tekevät sen eteen töitä.

Tuo kaverini on jo yli 40v eikä ole ollut missään töissä yli kymmeneen vuoteen. En usko että ikinä enää tulee työllistymään ja hänelle terapia on ehdottomasti elintärkeä. Enkä hänelle missään nimessä ole kateellinen. Käytin vain tässä esimerkkinä palveluista mistä jotkut joutuvat maksamaan ja jotkut eivät.

-AP

Vierailija
77/124 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös meidän elämämme saattaa näyttää kalliimmalta kuin se on. Esim. olemme lähdössä viikoksi Lappiin. Laskukamoja saa suht edullisesti käytettynä, laskutakiksi otan takin vuodelta 2008 ja hissilippuihin käytetään virikerahaa. Hiihtosukset- ja monot ostin nyt uudet, edelliset olivat vuodelta 2000. Mökkimajoitus jaetaan viiden muun kanssa, joten viikko ei ole kallis per pää. Kun säästää isommissa hankinnoissa, on varaa juoda minttukaakaota kalliissa rinnekahvilassa.

Kotiruokamme on varsin edullista. Spotifysta maksamme, muita suoratoistopalveluita ei ole koskaan ollut. Vaate- ja liinavaatehankintoja tehdään harkiten ja tarpeeseen, kaikki käytetään loppuun ja tarvittaessa korjataan. Sisustusta ei uusita huvin vuoksi. Hiustenleikkuussa käyn 1-2 kertaa vuodessa, mies ei ollenkaan. Kuntosalijäsenyyksiä tms. ei ole.

Merkkihuonekaluja olemme saaneet lapsuudenkodeista. Pyörät, sukset, lumilaudat jne. ovat yläaste-/lukioajalta, jolloin vanhemmat ovat ne ostaneet, nyt osa näistä on tullut käyttöikänsä päähän. Astiat ovat ylioppilaslahjoja. Moni huonekalu ja sisustustavara on sellainen, joka on hankittu ekaan omaan kotiin 15 vuotta sitten. Applen koneet ja puhelimet ovat miehen työsuhdelaitteita, jotka lopulta lunastetaan itselle edullisesti ja tulevat sitten minulle käyttöön. Kaiken kaikkiaan hankintoja tehdään harkiten ja tavaroista pidetään hyvää huolta. Panostetaan materian sijaan elämyksiin.

Suunnilleen sama tilanne meillä. Ostetaan käytännössä kaiken käytettynä tai hyvästä alesta, kirppikseltä ne Artekin kalusteet ja merkkivaatteet sun muut on peräisin. Laskettelukamppeet, sukset, pyörät, vene ym. samaten, näitähän löytyy käytettynä oikeasti aika hyvin. Pikkuhiljaa uusitaan tavaroita sitä mukaa kun vanhat menee huonoiksi tai löytyy joku sopiva ale/kirppislöytö, ei ole pakkoa saada kaikkea heti vimpan päälle. Arkemme on aika edullista, syödään perusruokia, ei juurikaan käytetä rahaa ulkona syömiseen, kauneudenhoitoon, suoratoistoihin ym. No, Spotify ja Storytel löytyy. Lasten harrastuksetkaan eivät ole kalliita, no se laskettelu on, mutta maksetaan vanhempien liput työnantajan tarjoamilla liikuntaeduilla joten ei se niin kallista ole. Talo ei ole uusi ja sijaitsee vähän edullisemmalla alueella ison kaupungin lähiössä, autokin on jo useamman vuoden vanha. Näillä eväillä pystytään elämää oikein mukavaa elämää keskituloisena lapsiperheenä ja säästöönkin jää. Toki jos olisi haluttu hienompi auto tai uudempi talo paremmalta alueelta niin aika tiukaksi olisi mennyt talous nyt korkojen ja kulujen noustessa.

Vierailija
78/124 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikeen tajua kysymystä, koska se on täysin valintakysymys. Asumme kaksiossa, yhteenlasketut tulot n. 10 000 kuussa - käteen. Emme tällä hetkellä halua sitoutua asunnon ostoon, emme näe järkeä maksaa yli tonnia kuussa vuokra suuremmasta kun näinkin pärjää, mutta toki jää säännölliseen matkusteluun ja sellaiseen rahaa kun autokin on vaatimaton. Mitä kukin arvosta ja mihin rahansa haluaa laittaa jos sitä on. Tiedän monta aidon rikasta (miljoonaomasuus) joista ei todellakaa minkään perusteella arvaisi sitä. Rumat ne vaatteilla koreilee vai kuin se meni. 

Nuo aloituksessa mainitut perheet voivat vain haaveilla kymppitonnin kuukausituloista. Sitähän siinä ihmettelin kun elämä on aika rehvakasta vaikka tulot eivät ole kummoisia.

-AP

Vierailija
79/124 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kädestä suuhun ehkä vähän liioitellusti sanottu. Tarkoitin sitä, että tuntuu että kaikki rahat menee vain välttämättömiin menoihin, eikä sellaista hupiraha oikein jää millä matkustelisi tai kävisi useammin ulkona syömässä tai tapahtumissa.

Puolet menee jo asumiseen ja siihen muut pakolliset päälle niin suurin osa menee peruselämiseen.

Ja ne mun menothan ei tässä ollut se asian ydin, vaan se kun monestit tuntuu että muilla sitä käyttörahaa on enemmän.

-AP

No ei jää muillakaan mitään hupirahoja. Ulkopuolelta saattaa vain näyttää siltä, että joku tekee jotain usein, jos se on jotain mitä itse ei tee ollenkaan. Kyllä sulla johonkin "hupiin" ne rahat hupenee, jos 3500 ei jää mitään yli. Ei tule mieleen asioita, mihin ei olisi varaa, ja tienaan vain vähän päälle 2000 e. Ei siitä yhden kuukauden palkasta vielä pitempään reissuun jää rahaa, mutta ei kyllä montaa kuukautta tarvitse säästää.

Vierailija
80/124 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leipäjonosta haettu hävikkiruoka ei ole tarkoitettu ihmisille jotka matkustavat usein. Eriasia jos tilaat hävikkiruokaa netistä tai tarkoitat hävikkiruualla kaupan punalaputettuja tuotteita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän