Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmetyttääkö teitä muita ihmiset jotka elävät "rikkaasti" mutta eivät kuitenkaan tienaa paljon?

Vierailija
20.03.2023 |

Tuntuu että lähipiirissä on paljon ihmisiä jotka asuvat uusissa asunnoissa lähellä ydinkeskustaa tai vähän kauempana rivitaloissa/paritaloissa, huonekalut on vähän Ikeaa parempaa, usein on oma auto, jääkaapissa muutakin kuin Rainbowta tai Pirkkaa, usein lomaillaan vähintään kerran vuodessa. Jos on lapsia niin on harrastuksia ja lapsilla merkkivaatteita ja iPhonea ynnä muuta.

Mutta nämä ihmiset joko perusduunarihommissa tai kuitenkin tiedän, että eivät tienaa mitään tähtitieteellisiä summia, bruttopalkat usein 2500-3500 paikkeilla max.

Miten näillä ihmisillä on varaa tuollaiseen? Jotkut heistä vielä eronneita. Toki näissä tilanteissa voi olla että saavat elatusmaksuja, mutta silti.

Itse tienaan bruttona 3500 ja asun yksin, mutta varaa ei ole kuin vanhaan kämppään lähiössä, eipä juuri jää rahaa matkusteluun tai muuhun.

Yksi kaveri on pitkäaikaistyötön, asuu juuri vasta rempatussa kaksiossa, hänelle maksetaan terapiat ja kuntosalit ja kaikki. Eihän hänellä toki paljon rahaa jää käyttöön, mutta tuntuu silti hassulta että hänellä on melkeinpä korkeampi elämänlaatu tekemättä mitään kuin mulla joka tekee taukoamatta töitä mutta silti tuntuu että elän kädestä suuhun.

Kommentit (124)

Vierailija
21/124 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun asuu vuokralla ilman asuntolainaa, ei ole korko-ongelmaa. Voi ostaa vaikka samppanjaa, jos tulee jokin mukava tilaisuus 🤗

Vierailija
22/124 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen nähden miten moni tuntuu olevan pulassa nousevien kustannusten kanssa, epäilen että talous on näissä perheissä vedetty aika tiukille. Asuntolainat tapissa, velkaa autosta, säästöön ei jää mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/124 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma asunto maksettu esim. perinnöillä tai säästöillä. Asuminen vie paljon, jos joutuu lainoja makselemaan. Lisäksi pikkuvalinnoilla säästää paljon. Meillä minä olen kotiäiti ja mieheni töissä. Miehen tulot alle 60 000€/vuosi ja tuohon sisältyy pääomatuloja. Ulkomailla ei lomailla, mutta kotimaassa kylläkin ja mökillä. On kalliita vaatteita, mutta ne ostettu alella. Juuri ostin parit useamman sadan euron takit  viidelläkympillä ja alle. Samoin löytyi lähes parinsadan euron kenkiä -70%. Vuosia sitten ostin Sievin lähes kahdensadan euron kengät 40€:lla. Käyn läpi yleensä nuo -70% alet ja isommat. 

Hyviä ostoksia olet tehnyt. Muutama päivä sitten ostin itsekin kahdet lenkkarit, alkuhinta oli 160 euroa pari ja alennettu 50 e pari. Nyt on just hyvä aika saada ensi vuodeksi talvivaatteita hyvillä alennuksilla. Kesävaatteita ostinkin jo syksyllä alennuksilla, joten niitä löytyy jo valmiiksi kesää odotellessa. 

Vierailija
24/124 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt samaa. Todennäköisesti he pitävät kulutusluotoilla kulisseja yllä.

Sitähän sä varmasti kovasti toivoisit.

Osalla on sijoitus-/säästämiskykyjä.

Vierailija
25/124 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu siitä, mihin rahansa käyttää. Jos ei ole asuntovelkaa, eikä kovin paljon muita luottoja, jää rahaa enemmän. Itse asumme asumisoikeusrivariasunnossa, vain toinen autoista on velkainen enää ja kulutusluottoakin malttilisesti. Toki matkustus lomilla menee useimiten luottokortilla ja sitä sitten kitkutellaan takaisin arkena.

Joissain tuotteissa ei mielestäni kannata tinkiä, käsitettä halpa ja hyvä ei ole. Kalliimpi saattaa olla parempi ja näin ollen myös kestää pitempään. Harvemmin ostan Ikeaa, ennemmin vaikka säästän vähän enemmän rahaa ja ostan sen huonekalun jostain muualta vasta, kun siihen on rahaa. Lapsille ostan mielelläni ennemmin esim. Adidasta, joka kestää kauemmin kuin "tarjoustalovaate/kengät", jos jää pieneksi, niistä saattaa saada vielä jotain kirpparilla. Ruokakaupasta ostan sitä, mikä on todettu hyväksi, voi se olla Pirkkaakin. Applen tuotteisiin en ole lähtenyt, ovat ihan ylihintaisia ja ollaan Android/Windows -suuntaisia muutenkin koko porukka.

Vierailija
26/124 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eräiden tuttujen rahankäyttö kieltämättä ihmetyttää, koska pariskunnan toinen osapuoli vasta valitteli, miten korkojen nousu on iskenyt talouteen ja kuulosti olevan huolestunut rahojen riittävyydestä. Nyt hän teki muutaman tonnin hankinnan. Tämä ostos oli sellainen, josta omasta mielestäni ois selvinny hyvin myös max tonnilla joutumatta ihan kamalasti tinkimään laadusta ja puoliso osti auton rahoituksella. Ymmärrän, että ei haluta ostaa sitä halvinta ja huonointa, mutta ovat itse kertoneet aika tarkastikin rahatilanteestaan niin tuntuu vähän ristiriitaiselta.

Vierailija
27/124 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En keskity muiden tekemisiin ja elämisiin.

Ja sinunkin kuuluisi keskittyä vain omaan elämääsi.

Vierailija
28/124 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun asuu vuokralla ilman asuntolainaa, ei ole korko-ongelmaa. Voi ostaa vaikka samppanjaa, jos tulee jokin mukava tilaisuus 🤗

Mutta vuokraa maksat julmetusti joka kuukausi. Asun velattomassa ok-talossa jo vuosia ja voin tehdä mitä lystään kun ei joka kk tarvitse vuokraa maksaa. Autokin on velaton, auton olen ostanut aina ilman lainoja. Samppanjasta en edes tykkää mieluiten laatuviinejä joskus silloin tällöin. 

Vierailija
29/124 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet kateellinen pitkäaikaistyöttömälle, joka joutuu käymään terapiassa? Ole onnellinen, että olet saanut töitä etkä tarvitse terapiaa.

Vuokralla ollessa on helpompi asua keskustassa.

No siinä mielessä olen kateellinen että hän saa ilmaiseksi palveluita joista itse joudun maksamaan. Toki siitä en ole kateellinen että on työtön.

Ja käyn itsekin terapiassa, mutta en edes niin usein kuin pitäisi tai haluaisin kun se on niin kallista.

-AP

Vierailija
30/124 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voit säki muuttaa pois Helsingistä.

Helppo se on sanoa. Täällä on kuitenkin työt, perhe, ystävät, tutut palvelut ja mahdollisuuksia.

Ja viihdyn mainiosti Helsingissä. En haluaisi asua muualla vain että asuminen olisi halvempaa.

-AP

Vierailija
31/124 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on eronneena 50-50 äitinä ainakin rikas ex-mies, joka maksaa 80-90 % lasten kuluista vaikka lapsilisät tulee mulle. Ei maksa elareita, kerron vain mitä pitää ostaa. Ollaan hyvissä väleissä ja välillä hän maksaa mullekin lahjuksia tai pyytää mukaan maksamalleen matkalle. Asun vuokralla vaikka voisin ostaa asunnon, mutta 3 lapsen kanssa 2500 bruttotuloilla saan asumistukea ja pystyn säästämään/sijoittamaan rahani paremmin + ei ole kaikki asuntoon sidottuna. Opiskelen monimuoto-opintoina ja tulojen kasvaessa pitää sitten hankkia se asuntokin. Siis ex maksaa lasten harrastukset ja matkat ja vaatteet, tarvikkeet, pitkälti ruoatkin. Mulla menee rahat 1. säästöön ja rahastoihin 2. mersuun 3. matkoihin 4. kauneudenhoitoon 5. harrastuksiini 6. venevuokriin (säästän myös omaa venettä varten mut pitää toki myös harjoitella/testailla rauhassa)

Enkä edes liioittele, mulle osui vain unelmien avioero. Juuri ennen eroa suostuin sovussa allekirjoittamaan avioehdon, ettei mieheltä mene elinkeino. Nyt karma kiittää. 🙏

Uni seis 🤣

Vierailija
32/124 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voit säki muuttaa pois Helsingistä.

Helppo se on sanoa. Täällä on kuitenkin työt, perhe, ystävät, tutut palvelut ja mahdollisuuksia.

Ja viihdyn mainiosti Helsingissä. En haluaisi asua muualla vain että asuminen olisi halvempaa.

-AP

Mitä se sun hanurias kutittaa, kuinka toiset elää?

Vierailija
33/124 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas joku työttömälle kateellinen. Hohhoijaa.

Kateus ei ole tunne jota tunnen ketään ihmistä kohtaan. Meillä kaikilla on omat ongelmamme ja ilomme.

Tietyistä asioista olen kyllä kateellinen, sehän kuuluu ihmisluonteeseen. Se onko joku työtön tai työssä ei ketään määrittele.

-AP

Vierailija
34/124 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vain 2 vaihtoehtoa eli työssäkäynti tai työttömyys. Ihmisillä nyt vaan on pääomatuloja, perintöjä, säästöjä ja pari lottovoittajaakin varmasti löytyy...

Vierailija
35/124 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma tupa, oma lupa. Kun on asuntolainakin maksettu, niin eipä tartte vuokria maksaa, ja shampanjaankin on paremmin varaa 😇

Vierailija
36/124 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on taustalla yksi hyvin perinteinen juttu: ostettiin ensin kaksio. Hyvä taloyhtiö, ok sijainti, ei ylihintainen asunto. Asuttiin kolme vuotta, maksettiin siinä lainaa pois, myytiin.

Ostettiin rivitaloneliö. Lainaa 70% myyntihinnasta. Asuttiin siinä tyytyväisinä pienten lasten kanssa, remontoitiin vuosien varrella lähes lattiasta kattoon. Samaan aikaan taloyhtiö piti perus hyvää huolta kaikesta.

9 vuoden asumisen jälkeen myytiin pois. Lainan kuittaamisen jälkeen omaa rahaa oli yli 100k€. Ja sitten "vasta" rakennettiin talo.

Nyt on uusi talo. Auto oli pakko vaihtaa ehjempään, mutta vaihdettiin vasta kun kuopus meni kouluun. Tällöin päivähoitomaksu jota oltiin maksettu, vaihtui auton osamaksuksi. Ostettiin hybridi, joten vero on pieni ja auto latautuu puolison työpaikalla ilmaiseksi.

Nettotulot on meillä n. 4700€/kk. Lapsia kolme.

Asuntohissi on kyllä palvellut monia hyvin, se on totta.

Itse en ole omassa asunnossa asunnut kuin muutaman vuoden, niin en ole arvonnoususta juuri päässyt nauttimaan, nyt varsinkaan kun arvot ovat laskeneet.

-AP

Vierailija
37/124 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä totta. Jotkut noista mainitsemistani ihmisistä asuu vuokralla ja yksi vielä Hekan kämpässä aika halvalla. Eipähän mene asumiseen juuri rahaa.

-AP

Vierailija
38/124 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun syyt on nämä:

1. Säästäväinen luonne, eikä velkoja ei ole.

2. Isovanhemmat tukee lasten harrastuksia.

3. Auton ostin pienellä perinnöllä, jonka sain.

Tukehdu siihen ap.

Vierailija
39/124 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 3 lasta, paritalo Helsingissä, mökki, vene, hyvä uusi auto, käydään matkoilla ja ravintoloissa yms. Itse en käy töissä, mies käy, niin voi olla että jotkut vähän ihmettelee meidän hyvää elintasoa.

Olen perinyt rahaa, eikä meillä ole lainoja laisinkaan. mutta en ole asiasta maininnut juuri kellekään. Ajattelin kyllä mennä töihin jossain vaiheessa, kunhan lapset hiukan kasvaa.

Vierailija
40/124 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekevät todennäköisesti useimmat arkipäiväiset asiat itse ostamisen sijaan. Riippuen perhekoosta näin voi säästää helposti muutaman tuhannen euroa vuodessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän