Maaret Lyytinen, 32, on ravintoterapeutti, joka syö vain eläinkunnan tuotteita: Olen saanut helpotusta lähes kaikkiin vaivoihini
Tuntuu joillekin toimivan tuo pelkkien eläinkunnan tuotteiden syöminen.
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki äärimmäisyyksiin viety ruokavalio on huuhaata ja ajaa ihmisen puolustelemaan kantaansa vastoin tiedettä, kieltäen tutkitut tosiasiat.
Lihansyöjät miinustelevat kaikki suolistosyöpä- ja sydänsairaus-tutkimukset.
Ketoosilla eläjät eivät usko, kun lääkärit sanovat ketoosin syövän lihaksia ensin.
Vegaanit eivät usko, että täysvegaani ruokavalio lisää masennuksen riskiä tutkimusten mukaan.
Terveellisin on kasvispainotteinen ruokavalio, jossa on vähän kalaa ja prosessoimatonta lihaa, ei liikaa rasvoja eikä suolaa, eikä sokeria sitä määrää mitä osa vetää. Eli se, mitä mm. THL aina puhuu. Lautasmalli, jossa puolet lautaselle salaattia, neljännes valittua proteiinia, neljännes hiilareita.
Kutakuinkin näin. Itse syön lähinnä vain kasviperäisiä tuotteita mutta tiedän että esim jonkin verran (puhtaista vesistä saatua) kalaa olisi todennäköisesti hyvä lisä ruokavalioon ravinnon kannalta.
Punainen liha on sinällään aika turhaa eikä sisällä oikeastaan mitään sellaista mitä ei paljon paremmin saisi muista lähteistä.
Miten joku voi olla näin pihalla asioista? Olen todella huolissani, että tällaisilla ihmisilläkin on itsemääräämis- ja äänestysoikeus ja mahdollisesti jopa lapsia. Huh huh.
No sanoppas mitä siinä muka on sellaista mitä ei muualta saisi paremmin.
Liha, toisin kuin kasvikset, sisältää kaikkia tarpeellisia aminohappoja. Kasvisruokavaliossa niitä saadakseen pitää yhdistellä palkokasveja ja viljatuotteita.
t. Vegaani
Noniin tarkastin asian, lihassa on kolminkertaisesti suosituksiin nähden metioniiniä verrattuna kystiiniin ja tryptofaaniin, kun taas esim pavuissa ylikorostuu fenyylialaniini.
Syömällä kumpaa tahansa siten että proteiinia saa 100g tulee kuitenkin kaikkia välttämättömiä aminohappoja suosituksista vähintään juuri ja juuri se 100%. Yhdistelemällä eri proteiineja saa suositukset täyteen vähemmälläkin proteiinimäärällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki äärimmäisyyksiin viety ruokavalio on huuhaata ja ajaa ihmisen puolustelemaan kantaansa vastoin tiedettä, kieltäen tutkitut tosiasiat.
Ketoosilla eläjät eivät usko, kun lääkärit sanovat ketoosin syövän lihaksia ensin.
Vegaanit eivät usko, että täysvegaani ruokavalio lisää masennuksen riskiä tutkimusten mukaan.
Terveellisin on kasvispainotteinen ruokavalio, jossa on vähän kalaa ja prosessoimatonta lihaa, ei liikaa rasvoja eikä suolaa, eikä sokeria sitä määrää mitä osa vetää. Eli se, mitä mm. THL aina puhuu. Lautasmalli, jossa puolet lautaselle salaattia, neljännes valittua proteiinia, neljännes hiilareita.
Kutakuinkin näin. Itse syön lähinnä vain kasviperäisiä tuotteita mutta tiedän että esim jonkin verran (puhtaista vesistä saatua) kalaa olisi todennäköisesti hyvä lisä ruokavalioon ravinnon kannalta.
Punainen liha on sinällään aika turhaa eikä sisällä oikeastaan mitään sellaista mitä ei paljon paremmin saisi muista lähteistä.
Miten joku voi olla näin pihalla asioista? Olen todella huolissani, että tällaisilla ihmisilläkin on itsemääräämis- ja äänestysoikeus ja mahdollisesti jopa lapsia. Huh huh.
Liha, toisin kuin kasvikset, sisältää kaikkia tarpeellisia aminohappoja. Kasvisruokavaliossa niitä saadakseen pitää yhdistellä palkokasveja ja viljatuotteita.
t. Vegaani
Noniin tarkastin asian, lihassa on kolminkertaisesti suosituksiin nähden metioniiniä verrattuna kystiiniin ja tryptofaaniin, kun taas esim pavuissa ylikorostuu fenyylialaniini.
Syömällä kumpaa tahansa siten että proteiinia saa 100g tulee kuitenkin kaikkia välttämättömiä aminohappoja suosituksista vähintään juuri ja juuri se 100%. Yhdistelemällä eri proteiineja saa suositukset täyteen vähemmälläkin proteiinimäärällä.
Liiallinen metioniinin saanti voi lisätä sydän- ja verisuonisairauksien riskiä sillä se nostaa homokysteiinitasoja. Siksikin lihansyöntiä kannattaisi vähentää.
On jo yli 20 vuotta vanhaa ja vääräksi todistettua tietoa että joka aterialla pitäisi yhdistellä palkokasveja ja viljatuotteita.
En ymmärrä miksi tänne kirjoittavat vegaanit pelkäävät eläinruokavaliota. Jos monet saavat apua vaivoihinsa eläinruokavaliosta, miten se on poissa vegaaneilta?
Itse luulen, että vastustus ei taida liittyä terveyden edistämiseen mitenkään, vaan taustalla on eläintensuojelu-ideologia.
Se pitäisi kertoa rehellisesti eikä yrittää keksiä valheellisia faktoja hatusta edistääkseen ideologiaa joka ei liity mitenkään ihmisen hyvinvointiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Vegaani
Liiallinen metioniinin saanti voi lisätä sydän- ja verisuonisairauksien riskiä sillä se nostaa homokysteiinitasoja. Siksikin lihansyöntiä kannattaisi vähentää.
On jo yli 20 vuotta vanhaa ja vääräksi todistettua tietoa että joka aterialla pitäisi yhdistellä palkokasveja ja viljatuotteita.
Ei, vaan kannattaa lisätä glysiinin saantia. Sitä on runsaasti mm. tukikudoksissa. Eli kanankoivet syödään nahkoineen ja rustot jäystetään. Tai sitten ostaa glysiiniä suoraan lisäravinteena. On halpaa ja kaiken lisäksi makeaa.
Vierailija kirjoitti:
Uskon että isovanhemmillani oli hyvin vanhakantainen suomalainen ruokavalio ja se näytti tältä: ruispuuro, ohrapuuro, kaurapuuro. Leipämaito eli maidossa keitettyä leipää, ja maitoperunat, eli maidossa keitettyjä perunoita. Silavassa paistettua leipää. Paistettuja silakoita. Keitettyjä perunoita ja sianlihasiivu, kastiketta.
Oijoi! Voisin alkaa tälle dieetille! Voisin olla puoli vuotta sillä ja vannoa, että olen saanut yhteyden esi-isieni henkiin tällä tavalla. Eheyttävä Maitopotturuokavalio
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maaret vaikuttaa aika epävakaalta, on kokeillut tuohon ikään mennessä vaikka mitä dieettejä. Mikse ei vain syö normaalista? Tätä nykyistä ruokavaliota on kokeillut nyt puoli vuotta
luitko sen osuuden, että hän on kärsinyt useista allergioista? Ihmiset, joilla ei ole ruoka-aineallergioita/yliherkkyykksiä eivät tajua, minkälaista tuskaa on löytää ruokavalio, joka ei jatkuvasti aiheuttaisi oireita(iho-oireet, naaman pistely, pahimmillaan anafylaktinen shokki). Itselläni on joitakin allergioita ja ne ärsyttää jo ihan riittämin, kun rajoittaa ulkona ja kylässä syömistä. Veikkaan että hänellä ollut näitä vielä enemmän( ja pahempia), siksi hän on tähän päätynyt. Toki allergiathan voi ajattelemattomien toimesta halutessaan tyrkätä kategoriaan mielenterveysongelmat, sitähän tälläkin palstalla tehdään. Tälläisille ei voi muuta toivoa, että joskus osuu omalle kohdalleen, sitten vasta naurattaa, allergiathan yleistyy iän myötä.
Löytää? Siis allergiat löytyvät.ihan allergiatesteillä. Vaarallista touhua "kokeilla" jotain, jolle voit olla allerginen- voit saada anafylaksian ja pahimmassa tapauksessa kuolla.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi tänne kirjoittavat vegaanit pelkäävät eläinruokavaliota. Jos monet saavat apua vaivoihinsa eläinruokavaliosta, miten se on poissa vegaaneilta?
Itse luulen, että vastustus ei taida liittyä terveyden edistämiseen mitenkään, vaan taustalla on eläintensuojelu-ideologia.
Se pitäisi kertoa rehellisesti eikä yrittää keksiä valheellisia faktoja hatusta edistääkseen ideologiaa joka ei liity mitenkään ihmisen hyvinvointiin.
Myönnän että eläinten ja luonnon hyvinvointi painaa jonkin verran vaakakupissa.
Mutta suhtaudun myös skeptisesti moniin vegaanisiinkin ihmeruokavalioihin joilla moni väittää olevan ihmeparantavia vaikutuksia. Usein näissäkin positiiviset vaikutukset johtuvat siitä että pahimmat ruoat karsitaan pois. Lumevaikutuksella on myös aina oma osuutensa, tutkimusten mukaan melkein mikä tahansa itsestä lähtevä elämänmuutos kohentaa vointia joksikin aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuo sanoo, että ravintoloissa käyminen on ongelma? Kai nyt lähes kaikissa, paitsi vegaaniravintomoissa, tarjotaan lihaa ja kalaa? Ja eikö voi juhliin ilmoittaa, että syö vain lihaa tai kalaa?
Minä käsitin niin että häntä alkaa himottamaan muiden syömät perunat ja salaatit eikä siksi kiusauksen vuoksi voi käydä.
Tottahan ravintolassa voi jättää annoksesta muun kuin pihvin syömättä jos on itsehillintää.
Eli tämä ruokavalio ei sitten olekaan niin ihqu, kuin mitä hehkuttaa? Jos syö oikein ja riittävästi, niin ei tule mitään himoja.
Vierailija kirjoitti:
Lienee osaksi sitäkin että harmittaa mahdollisesti terveytensä pilaavien ihmisten puolesta. Lyhyellä aikavälillä voi saada apua kun epäsopivat ruoka-aineet poistuu ruokavaliosta ja paino laskee, pitkä aikaväli onkin sitten toinen juttu. Hatusta en usko että vegaani vetää sen enempää kuin carnivoretkaan, disinfoa kyllä löytyy helposti mille tahansa ruokavaliolle. Mutta joo, ennen kaikkea eläinparat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maaret vaikuttaa aika epävakaalta, on kokeillut tuohon ikään mennessä vaikka mitä dieettejä. Mikse ei vain syö normaalista? Tätä nykyistä ruokavaliota on kokeillut nyt puoli vuotta
luitko sen osuuden, että hän on kärsinyt useista allergioista? Ihmiset, joilla ei ole ruoka-aineallergioita/yliherkkyykksiä eivät tajua, minkälaista tuskaa on löytää ruokavalio, joka ei jatkuvasti aiheuttaisi oireita(iho-oireet, naaman pistely, pahimmillaan anafylaktinen shokki). Itselläni on joitakin allergioita ja ne ärsyttää jo ihan riittämin, kun rajoittaa ulkona ja kylässä syömistä. Veikkaan että hänellä ollut näitä vielä enemmän( ja pahempia), siksi hän on tähän päätynyt. Toki allergiathan voi ajattelemattomien toimesta halutessaan tyrkätä kategoriaan mielenterveysongelmat, sitähän tälläkin palstalla tehdään. Tälläisille ei voi muuta toivoa, että joskus osuu omalle kohdalleen, sitten vasta naurattaa, allergiathan yleistyy iän myötä.
Löytää? Siis allergiat löytyvät.ihan allergiatesteillä. Vaarallista touhua "kokeilla" jotain, jolle voit olla allerginen- voit saada anafylaksian ja pahimmassa tapauksessa kuolla.
Kaikki allergiat eivät näy allergiatesteissä. Löytämisellä tarkoitin, että joutuu näkemään vaivaa, että löytyy se sopiva kullekin ruokavalio, joka ei oireita aiheuta, tämä saattaa vaatia pitkänkin testailun. Tietenkin jos tietää olevansa jollekin vakavasti allerginen ei sitä lähde väkisin syömään ja ihmettelemään oireita. Ajan myötä voi kuitenkin herkistyä lisää jollekin ruoka-aineelle, mikä ei ole aiemmin aiheuttanut oireita. Naisillä esim. viidenkympin tienoilla voi tulla uusia yllätysoireita vanhoista tutuista ruoka-aineista. Kaikki ei ole allergiaa juu, mut jokainen haluaa varmaan pystyä elämään sellaista arkea, ettei tarvitse syömisistä stressata ja mitä oireita siitä mahdollisesti seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon että isovanhemmillani oli hyvin vanhakantainen suomalainen ruokavalio ja se näytti tältä: ruispuuro, ohrapuuro, kaurapuuro. Leipämaito eli maidossa keitettyä leipää, ja maitoperunat, eli maidossa keitettyjä perunoita. Silavassa paistettua leipää. Paistettuja silakoita. Keitettyjä perunoita ja sianlihasiivu, kastiketta.
Oijoi! Voisin alkaa tälle dieetille! Voisin olla puoli vuotta sillä ja vannoa, että olen saanut yhteyden esi-isieni henkiin tällä tavalla. Eheyttävä Maitopotturuokavalio
Puolukkahillonkin tuohon listaan. voisi varmasti lisätä ja munat. Isovanhempani eivät niitä hirveästi syöneet kun ei enää ollut kanojakaan, mutta varmasti ne olivat tärkeä osa ruokavaliota. Munia syötiin kuinka ollakaan ainakin meillä maitokastikkeeseen silputtuina. Maitoallergisen osa ei ole ollut Suomessa helppo aikanaan. Niin joo ja porkkanat säilöttiin hiekassa kellarissa. T. Listan kirjoittaja.
Vierailija kirjoitti:
youtubesta voi hakea "why i´m not vegan anymore" juttuja. Voi aiheuttaa aikamoisia terveyshaasteita toisilla. En väitä että veganismi on haitaksi, mutta ei sovi varmaan jokaiselle kuten ei mikään ruokavalio. Silloin on turhaa leikkiä tervedella aatteen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
youtubesta voi hakea "why i´m not vegan anymore" juttuja. Voi aiheuttaa aikamoisia terveyshaasteita toisilla. En väitä että veganismi on haitaksi, mutta ei sovi varmaan jokaiselle kuten ei mikään ruokavalio. Silloin on turhaa leikkiä tervedella aatteen vuoksi.
Ylensä nää jotka lopettaa on syöneet todella rajottavia vegaanisia ruokavalioita. Oikeastaan on aika turhaa edes puhua vegaani ruokavaliosta kun sitä on olemassa niin laidasta laitaan.
Toki on sitten niitäkin joilla esim allergiat estää syömästä suurta osaa tärkeistä kasviperäisistä proteiiniinlähteistä niin voihan se olla hankala noudattaa kasvipohjaista ruokavaliota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravintoterapeutti ei siis tarkoita että on mitenkään kouluttautunut ravitsemusasioissa, ravitsemusterapeutti taas on kouluttautunut
Suomessa ravitsemusterapeutit koulutetaan virallisiin ruokasuosituksiin. Mitään muuta ei hyväksytä. Eivätkä työssään saa suositella muuta.
Mitä tarkoitat virallisella suosituksella? Minulle ainakin suositteli karppausta. Ravitsemusterapeutti siis.
Moni vegaaneista joilla tyssää on ihmisiä joita asialliset vagaanit on jo ehtineet varoitella ja jotka sitten tekee täyskäännöksen ja jatkaa jollain yhtä holtittomalla ruokavaliolla mutta toisessa ääripäässä. Esimerkiksi nuoret langanlaihat "influensserit" jotka pelkää proteiinia ja rasvaa ja sitten ihmettelee kun homma ei pelkällä vihersmoothiella toimi.
Vegaaneja närppivien videoiden tekemisessä on kunnostautunut mm eräs ruotsalainen carnivore, joka joutui itse tahdonvastaiseen hoitoon henkeä uhkaavan lihansyönnin takia :D. En nyt ihan tarkkaan muista, mutta söi siis vain raakaa liha ja sai jonkun hengenvaarallisen komplikaation sen takia ja joutui ensin sairaalaan tyyliin teholle ja sitten mielisairaalaan kun ei ymmärtänyt lopettaa.
Mutta herra proffapa ei tiennyt, että maksasta saa C-vitamiinia! :)
Artikkeli on loistoesimerkki suomalaisen yhteiskunnan yhden totuuden mentaliteetista; juuri nyt kasvissyönti on nostettu jalustalle ruokavaliona, jota kaikkien tulisi noudattaa, toimii se itsellä tai ei. Jutun naisen oma pyyntö ruokarauhasta kaikuu kuuroille korville, sekä Yle että Mikael F. haukkuvat hänen ruokavalionsa julkisesti. Mikael onkin tässä kunnostautunut jo mm. karppaamisen kultavuosina, silloin tosin ilmastoagenda ei ollut vielä käytössä, mutta verisuonitaudeilla pelottelu kylläkin(ja rasvadieetin väittäminen lihalla mässäilyksi proteiinidieetiksi myös).
Kommenteissa samalla sivulla noin puolet moraaliposeeraa, osa on kirjoittanut viestiinsä ainoastaan oman kasvispitoisen ruokavalionsa ilman mitään muuta lisätietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuo sanoo, että ravintoloissa käyminen on ongelma? Kai nyt lähes kaikissa, paitsi vegaaniravintomoissa, tarjotaan lihaa ja kalaa? Ja eikö voi juhliin ilmoittaa, että syö vain lihaa tai kalaa?
Minä käsitin niin että häntä alkaa himottamaan muiden syömät perunat ja salaatit eikä siksi kiusauksen vuoksi voi käydä.
Tottahan ravintolassa voi jättää annoksesta muun kuin pihvin syömättä jos on itsehillintää.
Saisko ravintolasta oikeasti pelkkää pihviä, ja jos sais, niin olisko se paistettu jossain rypsiöljyssä vai esim voissa?
Maksasta saa c-vitamiinia joo, mutta maksan syöminen isoina määrinä on ongelmallista.