Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko hapankaali auttanut teillä suoliston bakteerikannan parantamiseen?

Vierailija
19.03.2023 |

Melkein vuorokaudessa rasiallinen mennyt.
Söin eilen ja tänään. Yritän parantaa sokerilla ja teollisilla valmisteilla sekä alkoholilla pilattua bakteerikantaa.
Olenhan nuo jättänyt melkein kokonaan pois ja paljon kasviksia syönyt. Hapankaalin kyllä kuumensin pannulla, toivottavasti silti siihen jäi hyviä bakteereja flooralle.

Ehkä aloitan maitohappobakteerit? Mikä teillä on auttanut?

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinnki-karnosiini on kuin laastari suolistolle. Eli korjaa tehokkaasti ruuansulatuskanavaa ja limakalvoa.

Vierailija
42/61 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sen huomaa, jos bakteerikanta on pilalla, ja mistä huomaa että se parantuu?

Vatsakivut, ripulit, ruoka ei sula suolistossa, väsymys koska ei saa ravintoaineita ruuasta kun ne ei imeydy suolessa, ilmavaivat jne.

Sinulla saattaa olla hapoton vatsa eli atrofinen gastriitti, oireet ainakin täsmäävät

Veriarvot on erinomaiset, joten ei näytä mitään häiriöitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen melkein koukussa Rasilaisen hapankaaliin. En ensin voinut sietää sitä ja nyt voisin melkein elää sillä. En sitten tiedä onko se miten suolistoystävällinen. Ajattelin jossain vaiheessa alkaa itse tekemään hapankaalia.

Rasilaisen hapankaali ei ole aitoa hapankaalia nähnytkään, se on raakaa kovaa kaaliraastetta. Ainakin Viro - kaupoista Suomesta saa oikeaa kunnollista hapankaalia, varmaan joistain ekokaupoistakin.

Jos jaksaa itse tehdä niin kannattaa ostaa vesilukollinen hapatusruukku ja tämä kirja

https://www.antikvaari.fi/k/bojs-karin/hapata-herkulliseksi-nain-hapate…

Rasilaisen on tehty hapattamalla.

Vierailija
44/61 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sen huomaa, jos bakteerikanta on pilalla, ja mistä huomaa että se parantuu?

Vatsakivut, ripulit, ruoka ei sula suolistossa, väsymys koska ei saa ravintoaineita ruuasta kun ne ei imeydy suolessa, ilmavaivat jne.

Ai jaa. Minulla tapaa olla ummetusta, joten ei sitten varmaan ole bakteerikanta pilalla.

Vierailija
45/61 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inkiväärishotti tekee hyvää vatsalle, ei maksa paljoa kun keittää itse. Jamu juice toimii myös, kurkuma vaan sotkee hirveästi. Myrttisen valkosipulikurkut ja etikka myös hyviä vatsalle. Paasto parantaa, ei tarvi olla kuin 10h tauko syömisessä että saa hyötyjä. Uni on tärkeää, jos elimistö ei saa levätä se ei jaksa parantaa itseään. Tulehduskipulääkkeet ja antibiootit on myrkkyä suolistolle.

Vierailija
46/61 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kombucha on myös hyvää suolistolle

Siinä voi olla pieni määrä alkoholia. Onko sitten ok suolistolle?

Vierailija
47/61 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen melkein koukussa Rasilaisen hapankaaliin. En ensin voinut sietää sitä ja nyt voisin melkein elää sillä. En sitten tiedä onko se miten suolistoystävällinen. Ajattelin jossain vaiheessa alkaa itse tekemään hapankaalia.

Rasilaisen hapankaali ei ole aitoa hapankaalia nähnytkään, se on raakaa kovaa kaaliraastetta. Ainakin Viro - kaupoista Suomesta saa oikeaa kunnollista hapankaalia, varmaan joistain ekokaupoistakin.

Jos jaksaa itse tehdä niin kannattaa ostaa vesilukollinen hapatusruukku ja tämä kirja

Toki, mutta silti se on pahan makuista ja pistävänhajuista kovaa raastetta jolla ei ole mitään tekemistä esim. virolaisen ja latvialaisen hapankaalin kanssa jotka tietävät miten tämä herkku oikeaoppisesti valmistetaan.

Kunnollinen maitohappokäynyt hapankaali on pehmentynyt ja siinä on erittäin hyvä tuoksu. Olen noita hapankaaleja niin paljon syönyt että tiedän mistä puhun. Jos liikut Valamossa tai Ilomantsissa päin, voit mennä syömään Suomen parasta hapankaalia Parppeinpirttiin tai Valamon luostariin missä molemmissa tarjoillaan Valamossa tehtyä hapankaalia. Sen jälkeen et edes katso Rasilaisen muovirasioihin päin.

Vierailija
48/61 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki, mutta silti se on pahan makuista ja pistävänhajuista kovaa raastetta jolla ei ole mitään tekemistä esim. virolaisen ja latvialaisen hapankaalin kanssa jotka tietävät miten tämä herkku oikeaoppisesti valmistetaan.

Kunnollinen maitohappokäynyt hapankaali on pehmentynyt ja siinä on erittäin hyvä tuoksu. Olen noita hapankaaleja niin paljon syönyt että tiedän mistä puhun. Jos liikut Valamossa tai Ilomantsissa päin, voit mennä syömään Suomen parasta hapankaalia Parppeinpirttiin tai Valamon luostariin missä molemmissa tarjoillaan Valamossa tehtyä hapankaalia. Sen jälkeen et edes katso Rasilaisen muovirasioihin päin.

itse syön rasilaisen hapankaalia, mutta olen huomannut, että laatu vaihtelee huimasti. Välillä on hyvää ja raikasta hapankaalia ja toisinaan jo haju on sellainen, ettei tule mieleenkään maistaa vaan roskiin on mennyt. Olen laittanut tästä rasilaiselle palautettakin, mut eipä kuulunut vastausta. Oma vinkki on syödä rasilaisen hapankaalista suhteellisen tuoretta versiota eli kaali on vielä rapsakkaa, mutta pehmeämpää kun ihan kaaliraastetta vetäisit. Eli ei kannata ostaa sellaista jossa viimeinen käyttöpäivä kovin lähellä.

Vierailija
49/61 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan käynyt suoliston bakteerikannan tutkimuksissa, en edes tiedä onko sellaisia olemassa. Ruokavaliooni kuuluu sekä hapankaali että kimchi lähes päivittäin, mutta ei paistettuna eikä enempää kuin rkl-pari kerrallaan. Kombuchaa en käytä kuin harvoin herkutteluun, koska en jaksa tehdä sitä itse ja valmiissa on niin paljon sokeria.

Sokeri on se, mikä oman ymmärrykseni mukaan on suolistolle pahinta, joten en käytä ollenkaan makeisia, kakkuja, suklaata, limuja yms herkkuja. Sokeria sisältäviä elintarvikkeita käytän, samoin hedelmiä ja juureksia, vaikka niissä on fruktoosia ja tärkkelystä.

Huolehdin kuidun saannista, en syö höttöviljaa (vaaleaa leipää, pastaa, riisiä yms) vaan aamiaisleipä on kokojyväruista.

Aika ajoin teen "30 kasvituotetta viikossa" haasteen. Siitä on olemassa erilaisia versioita, mutta sen pointti on nimenomaan se, että suolisto tarvitsee hyvinvoidakseen runsaasti erilaisia kasviperäisiä tuotteita. Tuossa haasteessa syödään viikon aikana vähintään kolmeakymmentä sellaista. Kasvituotteiksi lasketaan hedelmät, vihannekset, juurekset, viljat, palkokasvit ja yrtit. Määrät eivät ole olennaisia vaan se, että suolisto saa paljon erilaisia kasviperäisiä tuotteita. Pitkälle prosessoituja tuotteita ei yleensä lasketa, eli esimerkiksi pastaa ei lasketa viljaksi.

Ehkä pitäisikin alkaa huomenna taas seurata, kuinka paljon kasvituotteita tulee syötyä viikossa.

Vierailija
50/61 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kombucha on myös hyvää suolistolle

Siinä voi olla pieni määrä alkoholia. Onko sitten ok suolistolle?

Jugurteissakin on pieni määrä asetaldehydiä.

https://www.duodecimlehti.fi/duo98969

Vierailija
51/61 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

itse syön rasilaisen hapankaalia, mutta olen huomannut, että laatu vaihtelee huimasti. Välillä on hyvää ja raikasta hapankaalia ja toisinaan jo haju on sellainen, ettei tule mieleenkään maistaa vaan roskiin on mennyt. Olen laittanut tästä rasilaiselle palautettakin, mut eipä kuulunut vastausta. Oma vinkki on syödä rasilaisen hapankaalista suhteellisen tuoretta versiota eli kaali on vielä rapsakkaa, mutta pehmeämpää kun ihan kaaliraastetta vetäisit. Eli ei kannata ostaa sellaista jossa viimeinen käyttöpäivä kovin lähellä.

Näkyy ainakin yksi luomutilakin valmistavan hapankaalia ja kimchiä. Joskus 25 vuotta sitten ostin luomukaupasta hapankaalia, olisikohan ollut tämän tilan valmistamaa, mahdotonta enää muistaa mutta se oli kyllä hyvää

https://www.makelanluomutila.fi/lang-FI/hapankaali-tuotteet

Vierailija
52/61 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inkiväärishotti tekee hyvää vatsalle, ei maksa paljoa kun keittää itse. Jamu juice toimii myös, kurkuma vaan sotkee hirveästi. Myrttisen valkosipulikurkut ja etikka myös hyviä vatsalle. Paasto parantaa, ei tarvi olla kuin 10h tauko syömisessä että saa hyötyjä. Uni on tärkeää, jos elimistö ei saa levätä se ei jaksa parantaa itseään. Tulehduskipulääkkeet ja antibiootit on myrkkyä suolistolle.

Ohiksena: jos juo inkiväärishotin, joka sisältää sitruunaa, niin sen jälkeen kannattaa juoda vettä ja/tai syödä muutama manteli ja/tai ksylitolipurukumi. Eikä ainakaan pestä hampaita heti sen jälkeen.

Teen itse silloin tällöin sitruuna-inkivääri-anis -shotteja ja yritän parhaani mukaan suojella hampaitani niiltä.

Vierailija
53/61 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinnki-karnosiini on kuin laastari suolistolle. Eli korjaa tehokkaasti ruuansulatuskanavaa ja limakalvoa.

Lisäravinteilla saa nopeasti maksa-arvot koholle. Jos syö monipuolisesti, ei ole mitään tarvetta sinkki-karnosiini -lisäravinteelle. Jos ei syö monipuolisesti, niin kannattaa korjata se asia, eikä tarttua purkkiin.

Vierailija
54/61 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään yksittäinen tuote tee taikoja. Kokonaisuus pitää olla perusterveellinen. Kuituja pitää saada myös tarpeeksi, täysjyvästä, kasviksista, palkokasveista jne.

Kaalissa on kuitua ja hapankaali on myös hyvin c-vitamiinipitoista.

Vierailija
55/61 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjällä alkaa suolistot pelata kun muuta ei tarjolla.

Vierailija
56/61 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Balttikaupasta saa hyvää hapankaalia, vaikka se onkin made in Sweden.

Vierailija
57/61 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt herranjumala kuumenna sitä!

Keittäähän jotkut siitä keittoakin ja saksalaisessa ravintolassa on tarjottu lämpimänäkin.

Tallinnan torilla söin jouluna nakkeja, perunoita ja hapankaalia. Kaikki paistettu isolla pannulla. Nam nam!

Vierailija
58/61 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa saako Tampereelta jostain hyvää hapankaalia? Kauppahallista?

59/61 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ab-piimä toimii paremmin.

Vierailija
60/61 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2875 kirjoitti:

Ab-piimä toimii paremmin.

Mulle ei sovi ollenkaan piimät ja jogurtit, joihin on lisätty jotain noita. Ostan siksi naturellina ilman mitään lisiä.