Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko insinööri akateeminen tutkinto?

Vierailija
19.03.2023 |

Eräs tuttu sanoo olevansa akateemisesti koulutettu ja hän on AMK-insinööri. Mielestäni insinööri ei ole akateeminen koulutus, mutta diplomi-insinööri ehkä voisi olla. Liitän akateemisuuden ennemminkin yliopistoihin.

Kommentit (128)

Vierailija
121/128 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3,5 ei taideta insinööriksi lukea, tradenomi kestää sen verran.

Helposti voi lukea. Ei sitä koulua ole mikään pakko ohjeellisessa ajassa suorittaa. Saa suorittaa nopeamminkin. Itse olen opparia vaille valmis tradenomi. Aloitin opinnot reilu vuosi sitten. 

Sulla on pohjalla paljon hyväksi luettua. Ja valittuna kursseja joista ei niin hyötyä. T: tradenomi jonka poika lukee nyt insinööriksi ja tytär ensihoitajaksi.

Tasan 0op hyväksilukuja. Valittuna luonnollisesti kaikki pakolliset. Koen että esim. palkanlaskennasta on paljonkin hyötyä tulevissa työtehtävissäni. 

Sitten ei ole mahdollista suorittaa vuodessa 3,5 v opinnot. Sori.

Miksi jankutat asiasta, josta et tiedä mitään? Onhan sitä lehdissäkin ollut jopa maisterin opinnot parissa vuodessa läpi vetäneitä. Toiset pystyy opiskelemaan nopeammin kuin sinun lapsesi. Sori. 

Jopa mun laskutaidolla pari vuotta on enemmän kuin vuosi.

Jopa mun lukutaidolla on helppo hahmottaa, että maisteri on eri asia kuin tradenomi. Harmi, että sinulla ei lukutaito riitä tuohon. 

Jep. Varmaan niitä maistereita jotka kävivät vaan tentissä kuten ystäväpiiri on täynnä.

Maisteriksi ei ole mahdollista valmistua, jos ei mitään muuta tee kuin tenttejä. Se on fakta. 

Vierailija
122/128 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On opistotasoisia insinöörejä, AMK insinöörejä ja diplomi-insinöörejä. Viimeinen on akateeminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/128 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On opistotasoisia insinöörejä, AMK insinöörejä ja diplomi-insinöörejä. Viimeinen on akateeminen.

Ja lukutaitoiset meistä osasivat katsoa aloituksesta, mikä ap:n ystävä näistä vaihtoehtoista on. 

Vierailija
124/128 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen mieltänyt sen siten että akateeminen tutkinto avaa mahdollisuuden tehdä väitöskirja. 

Olet mieltänyt väärin. Akateeminen tutkinto ei automaattisesti avaa mahdollisuutta väitöskirjan tekoon. Sitä varten pitää saada oikeus tohtorikoulutukseen johtaviin opintoihin. 

Ja nykyään myös ylemmän amk-tradenomin papereilla voi hakeutua tohtorikoulutukseen. Eli välttämättä ei tarvitse edes sitä akateemista pohjaa.

Ylempi ammattikorkeakoulututkinto ja maisterin tutkinto yliopistossa katsotaan ainakin kuntien ja valtion viranhaussa vastaaviksi. Näin myös yliopiston jatko-opiskelussa. 

Tiedätkö mitä molemmissa noissa oikeasti ajatellaan AMK-tutkinnoista...

Vierailija
125/128 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä AMK tason koulutetut vastaavat entisaikojen teknikon tutkintoa. Vanhan liiton opistoinssit ovat edelleen kovia luita ja päihittävät DI: t osaamisesa, liksassa ym

Vierailija
126/128 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisissa piireissä oikein liikut? Kyllä pitäisi olla itsestäänselvyys, että yliopisto on Suomessa ainut akateeminen oppilaitos ja korkeakoulu ei ole automaattisesti akateeminen. 

Kyllä sen nyt pitäisi olla itsestäänselvyys, että korkeakoulu on automaattisesti akateeminen. Ei-akateemiset korkeakoulut erotetaan etuliitteellä ammatti.

Vierailija
127/128 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä AMK tason koulutetut vastaavat entisaikojen teknikon tutkintoa. Vanhan liiton opistoinssit ovat edelleen kovia luita ja päihittävät DI: t osaamisesa, liksassa ym

Aika raju yleistys, vaikka opistoinssien osaamista en kiistäkään.

Vierailija
128/128 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AMK insinööri ei ole. Diplomi-insinööri on. Mikään AMK-tutkinto ei ole akateeminen (omasta mielestäni ei todellakaan edes YAMK, vaikka tästä voidaan varmaan debatoida). Itse olen törmännyt myös moisiin väärinkäsityksiin.