Onko insinööri akateeminen tutkinto?
Eräs tuttu sanoo olevansa akateemisesti koulutettu ja hän on AMK-insinööri. Mielestäni insinööri ei ole akateeminen koulutus, mutta diplomi-insinööri ehkä voisi olla. Liitän akateemisuuden ennemminkin yliopistoihin.
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko akateeminen jos on DI, mutta ei ylioppilas?
Oletko tyhmä vai tyhmä? Akateeminen=yliopistotutkinnon suorittanut. Ihan sama mitä olet ennen sitä tutkintoa tehnyt. Ylioppilas ei ole yliopistotutkinto.
Oon DI
Et muuten ole.
Oompas
Vierailija kirjoitti:
Korkeakoulutettu on, mutta ei akateemisesti. Mutta ei kukaan tuollaista termiä nykyään juuri käytäkään.
Ja taitaa olla vielä virallisesti alempi korkeakoukututkinto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tyhmä vai tyhmä? Akateeminen=yliopistotutkinnon suorittanut. Ihan sama mitä olet ennen sitä tutkintoa tehnyt. Ylioppilas ei ole yliopistotutkinto.
Oon DI
Et muuten ole.
Kyllä hän on. DI eli Dopey Idiot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon DI
Et muuten ole.
oon diplomi-insinööri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkeakoulutettu on, mutta ei akateemisesti. Mutta ei kukaan tuollaista termiä nykyään juuri käytäkään.
Mitä sitten? On se yliopistossa suoritettava kandidaatin tutkintokin alempi korkeakoulututkinto. Vastaavasti YAMK-tutkinto ja maisterin tutkinto ovat ylempiä korkeakoulututkintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon DI
Et muuten ole.
oon diplomi-insinööri
Et ole. Jos olisit, osaisit kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon DI
Et muuten ole.
oon diplomi-insinööri
Oon ja mulla on myös lukihäiriö ja teen tekniikan tohtorin väitöskirjaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen mieltänyt sen siten että akateeminen tutkinto avaa mahdollisuuden tehdä väitöskirja.
Olet mieltänyt väärin. Akateeminen tutkinto ei automaattisesti avaa mahdollisuutta väitöskirjan tekoon. Sitä varten pitää saada oikeus tohtorikoulutukseen johtaviin opintoihin.
Ja nykyään myös ylemmän amk-tradenomin papereilla voi hakeutua tohtorikoulutukseen. Eli välttämättä ei tarvitse edes sitä akateemista pohjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon DI
Et muuten ole.
oon diplomi-insinööri
Juu, juu. Ja minä ole Kiinan keisari :D
Kohta tänne ilmestyy joku lähärikin kysymään, onko hänkin akateeminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen mieltänyt sen siten että akateeminen tutkinto avaa mahdollisuuden tehdä väitöskirja.
Olet mieltänyt väärin. Akateeminen tutkinto ei automaattisesti avaa mahdollisuutta väitöskirjan tekoon. Sitä varten pitää saada oikeus tohtorikoulutukseen johtaviin opintoihin.
Ja nykyään myös ylemmän amk-tradenomin papereilla voi hakeutua tohtorikoulutukseen. Eli välttämättä ei tarvitse edes sitä akateemista pohjaa.
Ei tarvitse olla tradenomin paperit. Mikä tahansa YAMK-tutkinto siihen riittää. Toki pitää olla sopiva ala eli et voi hakeutua kauppatieteiden tohtorin koulutukseen YAMK-sairaanhoitajan tutkinnolla tms.
Vierailija kirjoitti:
Kohta tänne ilmestyy joku lähärikin kysymään, onko hänkin akateeminen.
Ei me olla niin tyhmiä kuin inssit. Tajutaan kyllä, että lähihoitaja on ammatillinen tutkinto.
t. lähäri
Vierailija kirjoitti:
Ero muulla kielellä. Master´s vs. Master of SCIENCE. Ei ole akameetinen, ajallisestikin vuosien ero. Ei olisi akateeminen vaikka tekisi ylemmän amkk-tutkinnonkin. Ei sitten millään.
Periaatteessa näin, mutta ei käytännössä. Toisissa maissa ero Masterin ja Master of Sciencen välillä voi olla hiuksenhieno. Tulevat samasta koulusta ja käyvät samat kurssit, mutta Master valmistuu pelkkiä kursseja käymällä tai projektityön tekemällä, kun taas MSc tekee gradun. Ajallisesti ihan yhtä pitkä koulutus, koska Master suorittaa enemmän kursseja ja MSc käyttää enemmän aikaa graduun. Kumpikin pystyy tutkintonsa puolesta jatkamaan tohtoriopintoihin.
Ennen ja nyt koulutukset lyhyesti.
Ammattikoulu= ammattimies
Tekninenkoulu= teknikko
Tekninenopisto= insinööri
nyt
Ammattikoulu= ammattimies
Teknikkoja ei kouluteta enää
Ammattikorkeakoulu= insinööri AMK, opistoinsinööri joutuu käymään 1,5 vuoden opintoja vastaavan määrän opintoja saadakseen insinööri AMK pätevyyden
Sitten on vielä Ylempiammattikorkeakoulututkinto ja DI tutkinnot googlatkaa itse ne.
Akateemikko on myönnettävä arvonimi.
Itse olen medianomi ja olen ikäni sanonut kaikille olevani akateeminen. Aina oppii uutta!
Vierailija kirjoitti:
3,5 ei taideta insinööriksi lukea, tradenomi kestää sen verran.
Helposti voi lukea. Ei sitä koulua ole mikään pakko ohjeellisessa ajassa suorittaa. Saa suorittaa nopeamminkin. Itse olen opparia vaille valmis tradenomi. Aloitin opinnot reilu vuosi sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon DI
Et muuten ole.
oon diplomi-insinööri
Juu, juu. Ja minä ole Kiinan keisari :D
Oon kuitenkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? On se yliopistossa suoritettava kandidaatin tutkintokin alempi korkeakoulututkinto. Vastaavasti YAMK-tutkinto ja maisterin tutkinto ovat ylempiä korkeakoulututkintoja.
YAMK ei silti ole akateeminen tutkinto.
Et muuten ole.