Miksi bussien istuimet ovat niin pienet!?
Olen alkanut kiinnittää huomiota siihen, että kun istun HSL-busseissa vieruskaverin kanssa, eivät molemmat millään mahdu istuimiinsa. Eli toisen peppu aina menee osittain sinne käytävän puolelle. Ainoa poikkeus on, jos vieressä istuu lapsi. Samaten, kun tulee sisään bussiin ja kävelee käytävää pitkin, niin käytävän puolisten matkustajien kehonosat ovat osittain tiellä. Tällöin on mahdoton kävellä täydessä bussissa ilman, että osuu kropallaan käytäväpaikalla istuvien käsivarsiin. Todella kiusallista!
Kuvittelin, että olen vain itse lihava ja johtuu siitä (olen L-kokoinen nainen). Mutta kiinnitin huomiota tällä viikolla pariskuntaan, joka istui vierekkäin penkeillä. Molemmat tosi siroja ja xs-kokoisia. Silti naisen peppu oli puoliksi penkin ulkopuolella.
Mitä ihmettä! Osaako joku selittää tämän?
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, no ovatko KAIKKI ylipainoisia? Siis olen huomannut, että ne peput tulevat penkin yli joka ikisellä penkkirivillä, kun bussi on täysi. Tuo yksi esimerkki nyt oli vain sellainen, joka sai minut havahtumaan, ettei olekaan ehkä painosta kiinni.
En puhu itsestäni. Joo läski olen, laihdutan.
ap
Kyllähän moni ihminen on ylipainoinen. Itse en ole tämmöistä havaintoa bussissa tehnyt, niin en oikein osaa kommentoida. Voi olla myös, että ihmiset haluavat jättää hajurakoa vierustoveriin, suomalainen tapa. Koittaa istua mahdollisimman kaukana.
T. edellien s-koon nainen
Niin, siis otan itse hajuraon aina sillä tavoin, että teen itsestäni pienemmän. Laitan siis kädet eteeni, että hartiat menevät lysyyn ja jalat tiukasti yhteen. Näin saan kyllä jonkun rakosen, mutta aina reidet koskettavat jos vieressä on mies. Miehet kun tuppaavat istumaan leveämmin. Ja kun "annat tilaa" niin he sen kyllä ottavat itselleen. Eli en ole ihan jäävuori, vaikka joku tuolla huutelikin.
ap
Man spreading on ihan oma ilmiönsä. Älä anna miehille tilaa, leviä itsekin omalle paikallesi samalla oikeudella.
Ja siis ei mikään uusi ilmiö. Everett True sarjikset (1905-1927) tunnisti ilmiön myös: https://i.pinimg.com/originals/19/a3/d4/19a3d4840953a326693484b9ddc79db…
Siinä on ihan sama, miten paljon tilaa on ja minkä kokoisia penkit ovat.
Aiheen vierestä itsekin penkkejä ihmetellen, miksi METRON penkit ei ole pehmustettu kuten muissa julkisissa kulkuvälineissä? Toinen ihmetyksen aihe metroissa on roskakorien puute :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo on ihan mukavaa. Tällainen kiltti mieskin pääsee kokemaan edes paikallisliikenteen linja-autossa naisen lämmön, kun reitemme koskettavat toisiaan. Tästä syystä yritän aina hakeutua bussissa nuoren kauniin neidon viereen.
Kiltti Mies26
Olen S koon nuori nainen, enkä ole koskaan huomannut AP:n ongelmaa. En silti vähättele muiden kokemuksia!
Kukaan ei myöskään ikinä tule minun viereeni bussissa/junassa/sporassa. Se paikka minun vieressäni pysyy tyhjänä vaikka bussi olisi täynnä. Se kieltämättä tuntuu kauhelta. Olen alkanut pelkäämään että olen valtavan vastenmielinen muille! Pidän hygieniastani huolta.
Ehkä sulla on ulkonäössä jotain jonka takia kukaan ei halua viereesi
Joissain busseissa on liian kuppimalliset istuimet, sekin vaikuttaa. Joissain myös penkkien välissä ei ole tilaa, mikä sekin vaikuttaa. Pahimpia on kuitenkin ne ikkunapalkkikohdat, joissa tällainen m- kokoinen nainenkaan ei pysty istumaan hartiat suorana.
Vierailija kirjoitti:
Aiheen vierestä itsekin penkkejä ihmetellen, miksi METRON penkit ei ole pehmustettu kuten muissa julkisissa kulkuvälineissä? Toinen ihmetyksen aihe metroissa on roskakorien puute :/
Minusta on kiva ajatella että metron penkeissä ei ole mitään pinttynyttä, kun ne on helppo pestä. Inhotta se bussien pehmeä selkänoja ja penkit, mihin kaikki hiet imeytyy. Lähijunissa ja ratikoissa on vähemmän imaisevat penkit.
Ajatella jos muutaman vuoden kuluttua joudutaan leventämään teitä ja linja-autoja leveiden nykyihmisten takia, eikä siltikään jengi tajua, että jotain on pahasti pielessä.
Syntyvyyskin laskee sitä mukaa mitä lihavammiksi suominaiset muuttuu. Naiset ovat uhka Suomen turvallisuudelle kun kaukomaista joudutaan tuomaan epämääräistä työikäistä väkeä kun kantaväestö ei riitä työvoiman tarpeisiin
Vierailija kirjoitti:
Että siis roskakoria tarvitset metrossa matkaeväiden kääreille? Eiköhän nuo pienet matkat voi kulkea ilman eväitäkin ja muutenkin roskaamatta. Nuo kovat penkit on helpompi putsata, eikä niihin tule myöskään helposti reikiä.
Nimenomaan ne pikkuruiset kuppi-istuimet ovat ongelmallisia tässä suhteessa. Muissa istuinmalleissa mahdun ihan hyvin istumaan. En ole suurikokoinen.
Voisiko yhtään mitenkään olla vaikka se että esim HSLn alueella on yhtiöillä käytössä kiinalaisia busseja..?? Onko se kiinalainen arse samanlainen kuin suomalainen? Puhumattakaan siitä millaisia ovat ajaa Suomen tositalvessa vs se seutu missä ne on suunniteltu ja rakennettu..
Ja miksi niitä kiinalaisia busseja pitää olla? Kysykää HSL joka asettaa standardit ja laatuvaatimukset eri linjoille. (Esim tiettyjä linjoja ei saa ajaa kun sähköbusseilla)
Mulla ottaa aina hartiat kiinni vieressä istuvaan. Toki mun hartiat on leveemmät kuin takapuoli, mutta en mä mikään himobodari ole.
Tuplapenkissä laita pakarat omille istuimille hyvin mahtuu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on liian laaja vartalo. Viet kahden ihmisen tilan. Kyllä normaalit ihmiset mahtuvat ihan hyvin istumaan.
L-kokoinen ihminen on siis epänormaali? L-koko on kyllä yleisin koko naisilla Suomessa. Eli L-koko on se normaalein ihminen, jos kerran on pakko lähteä luokittelemaan porukkaa...
L-kokoinen on large eli suuri. Mieti siitä, että onko se normaalia? Sillä ei ole mitään väliä, jos se on Suomessa yleisin koko, koska se on iso. Mietippä sun lantion ympärystä. Onko sun mielestä yli metrin lantion ympärys normaali persjalkaisella suomalaisella naisella? Meidän pitäisi olla suht hoikkia, että lantio olisi vielä normaalissa mitassa ja meidän nimenomaa pitäisi pitää huoli siitä, että ei ylitetä M-kokoa. Se on ulkonäöllisesti rumaa ja lisäksi epäterveellistä. Varsinkin kun sen takarepun lisäksi naisilla tuppaa olemaan kunnon etureppu.
Älä istu äijähaarassa, niin hyvin mahtuu. Paitsi jos on pläski.
Ne on suunniteltu kääpiöille.
Ei vaiskaan, kiinalaiset normikoot.
Silloin kun penkit suunniteltiin niin suurin osa kansasta oli nykyisen yläastelaisen kokoisia. Ainoastaan pankinjohtajilla ja vuorineuvoksilla oli hieman painoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on liian laaja vartalo. Viet kahden ihmisen tilan. Kyllä normaalit ihmiset mahtuvat ihan hyvin istumaan.
L-kokoinen ihminen on siis epänormaali? L-koko on kyllä yleisin koko naisilla Suomessa. Eli L-koko on se normaalein ihminen, jos kerran on pakko lähteä luokittelemaan porukkaa...
L-kokoinen on large eli suuri. Mieti siitä, että onko se normaalia? Sillä ei ole mitään väliä, jos se on Suomessa yleisin koko, koska se on iso. Mietippä sun lantion ympärystä. Onko sun mielestä yli metrin lantion ympärys normaali persjalkaisella suomalaisella naisella? Meidän pitäisi olla suht hoikkia, että lantio olisi vielä normaalissa mitassa ja meidän nimenomaa pitäisi pitää huoli siitä, että ei ylitetä M-kokoa. Se on ulkonäöllisesti rumaa ja lisäksi epäterveellistä. Varsinkin kun sen takarepun lisäksi naisilla tuppaa olemaan kunnon etureppu.
Silloin, kun nuo vaatekoot määritettiin, ihmiset olivat lyhyempiä. Naisten keskipituus on tänä aikana kasvanut melkein 10 senttiä (156 - 165) Suomessa. Siihen sopien yleisin vaatekokokin on nykyään L.
Seuraavaksi joku tulee kertomaan, miten lentokoneiden ja junien penkit on pieniä. Ei ole, mutta ihmiset on isoja.
Itsella 100 cm ympärys lantiolla ja hyvin mahdun kaikkiin kulkuvälineisiin. Aina kyllä rukoilen, että ketään ei tule viereen. Ihmiset tuppaa olla niin isoja, että vie toistenkin tilan.
N43 koossa M
Vierailija kirjoitti:
Niin, no ovatko KAIKKI ylipainoisia? Siis olen huomannut, että ne peput tulevat penkin yli joka ikisellä penkkirivillä, kun bussi on täysi. Tuo yksi esimerkki nyt oli vain sellainen, joka sai minut havahtumaan, ettei olekaan ehkä painosta kiinni.
En puhu itsestäni. Joo läski olen, laihdutan.
ap
Eivät, mutta 70 % suomalaisista on.
Man spreading on ihan oma ilmiönsä. Älä anna miehille tilaa, leviä itsekin omalle paikallesi samalla oikeudella.