Miksi bussien istuimet ovat niin pienet!?
Olen alkanut kiinnittää huomiota siihen, että kun istun HSL-busseissa vieruskaverin kanssa, eivät molemmat millään mahdu istuimiinsa. Eli toisen peppu aina menee osittain sinne käytävän puolelle. Ainoa poikkeus on, jos vieressä istuu lapsi. Samaten, kun tulee sisään bussiin ja kävelee käytävää pitkin, niin käytävän puolisten matkustajien kehonosat ovat osittain tiellä. Tällöin on mahdoton kävellä täydessä bussissa ilman, että osuu kropallaan käytäväpaikalla istuvien käsivarsiin. Todella kiusallista!
Kuvittelin, että olen vain itse lihava ja johtuu siitä (olen L-kokoinen nainen). Mutta kiinnitin huomiota tällä viikolla pariskuntaan, joka istui vierekkäin penkeillä. Molemmat tosi siroja ja xs-kokoisia. Silti naisen peppu oli puoliksi penkin ulkopuolella.
Mitä ihmettä! Osaako joku selittää tämän?
Kommentit (83)
*Hirn* istun juuri bussissa nro 20 ja avauksen luettuani asettelin itseni istuimeen kunnolla.
Minulla on vain isot luut ja paksut talvivaatteet.
Yt rouva BMI 28
Vierailija kirjoitti:
Aiheen vierestä itsekin penkkejä ihmetellen, miksi METRON penkit ei ole pehmustettu kuten muissa julkisissa kulkuvälineissä? Toinen ihmetyksen aihe metroissa on roskakorien puute :/
Metron penkeille mahtuu tohtori Nown ystävät.
HEI SE OLI ASIALLINEN !
LINJA- AUTO TEHHDAS: Carrus Delta
Tässä vielä Yhteystiedot!
yhteystiedot
OSOITE
. Teollisuuskuja 10.
Sähköposti muotoa etunimi.sukunimi@carrusdelta.fi. Vaihde: 010 8423 333. Fax: 010 8423 299. Huom! Puheluhinnat
lankapuhelimesta: 8,35 snt / puhelu + 6,00 snt / min. ...
Yritystiedot. Yrityksen nimi: Carrus Delta Oy. Y-tunnus: 2538502-3.
Eli ota yhteyttä LINJA- AUTOJA VALMISTAVAAN TEHTAASEEN!!
Vierailija kirjoitti:
Niin, no ovatko KAIKKI ylipainoisia? Siis olen huomannut, että ne peput tulevat penkin yli joka ikisellä penkkirivillä, kun bussi on täysi. Tuo yksi esimerkki nyt oli vain sellainen, joka sai minut havahtumaan, ettei olekaan ehkä painosta kiinni.
En puhu itsestäni. Joo läski olen, laihdutan.
ap
Minä mahdun hyvin niihin penkkeihin.
Vierailija kirjoitti:
*Hirn* istun juuri bussissa nro 20 ja avauksen luettuani asettelin itseni istuimeen kunnolla.
Minulla on vain isot luut ja paksut talvivaatteet.
Yt rouva BMI 28
Mukavaa, kun voi tarjota viihdettä perjantaipäivään!
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on liian laaja vartalo. Viet kahden ihmisen tilan. Kyllä normaalit ihmiset mahtuvat ihan hyvin istumaan.
L-kokoinen ihminen on siis epänormaali? L-koko on kyllä yleisin koko naisilla Suomessa. Eli L-koko on se normaalein ihminen, jos kerran on pakko lähteä luokittelemaan porukkaa...
L-kokoinen on large eli suuri. Mieti siitä, että onko se normaalia? Sillä ei ole mitään väliä, jos se on Suomessa yleisin koko, koska se on iso. Mietippä sun lantion ympärystä. Onko sun mielestä yli metrin lantion ympärys normaali persjalkaisella suomalaisella naisella? Meidän pitäisi olla suht hoikkia, että lantio olisi vielä normaalissa mitassa ja meidän nimenomaa pitäisi pitää huoli siitä, että ei ylitetä M-kokoa. Se on ulkonäöllisesti rumaa ja lisäksi epäterveellistä. Varsinkin kun sen takarepun lisäksi naisilla tuppaa olemaan kunnon etureppu.
Olen L-kokoa vaatteissa, ja olen kyllä vielä normaalipainon puolella. Mahdun myös istumaan bussin penkillä ongelmitta.
Vierailija kirjoitti:
Seuraavaksi joku tulee kertomaan, miten lentokoneiden ja junien penkit on pieniä. Ei ole, mutta ihmiset on isoja.
Itsella 100 cm ympärys lantiolla ja hyvin mahdun kaikkiin kulkuvälineisiin. Aina kyllä rukoilen, että ketään ei tule viereen. Ihmiset tuppaa olla niin isoja, että vie toistenkin tilan.
N43 koossa M
Mahdun vallan mainiosti junissa ja lentokoneissa penkeille. Myös Euroopassa matkustaessa bussin penkit jäävät leveiksi. Nyt kun ajattelen asiaa, käyttämäni linjat ovat aika nukkavieruja penkeiltään, eli varmasti ihan vanhimpaa mallia, joka löytyy.
ap
En ole kyllä havainnut mitään ongelmia sen kanssa, ettenkö mahtuisi istumaan bussissa.
T. 188cm/95kg mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on liian laaja vartalo. Viet kahden ihmisen tilan. Kyllä normaalit ihmiset mahtuvat ihan hyvin istumaan.
L-kokoinen ihminen on siis epänormaali? L-koko on kyllä yleisin koko naisilla Suomessa. Eli L-koko on se normaalein ihminen, jos kerran on pakko lähteä luokittelemaan porukkaa...
L=Large. Vai mistä kuvittelit sen olevan lyhennys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
L=Large. Vai mistä kuvittelit sen olevan lyhennys?
Riippuu, miten määritellään normaali. Yleiskielessä lienee viitataan kuitenkin tilastolliseen normaaliin.
normaali, tavallinen, tavanomainen, erityisesti:
- tilastollisessa mielessä tavanomainen, yleinen
- lääketieteessä: tila tai kokeen tulos, joka ei viittaa sairauteen
Pehmeät penkit on siitä hyviä, että niihin on helppo kaasutella huomaamattomasti, äänen suhteen siis. Yritäpä päästää metron penkkiä vasten niin joutuu vähän taiteilemaan perseen asennon kanssa, ettei tulisi pärinän kanssa.
Pitää alkaa tekee leveämpiä busseja kun ihmisten leveys on kasvanut :D
Minulla on xl-kokoinen persaus ja mahdun yhdelle penkille oikein hyvin. Opettele istumaan, tai treenaa pakaralihakset kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
L-kokoinen on large eli suuri. Mieti siitä, että onko se normaalia? Sillä ei ole mitään väliä, jos se on Suomessa yleisin koko, koska se on iso. Mietippä sun lantion ympärystä. Onko sun mielestä yli metrin lantion ympärys normaali persjalkaisella suomalaisella naisella? Meidän pitäisi olla suht hoikkia, että lantio olisi vielä normaalissa mitassa ja meidän nimenomaa pitäisi pitää huoli siitä, että ei ylitetä M-kokoa. Se on ulkonäöllisesti rumaa ja lisäksi epäterveellistä. Varsinkin kun sen takarepun lisäksi naisilla tuppaa olemaan kunnon etureppu.
Silloin, kun nuo vaatekoot määritettiin, ihmiset olivat lyhyempiä. Naisten keskipituus on tänä aikana kasvanut melkein 10 senttiä (156 - 165) Suomessa. Siihen sopien yleisin vaatekokokin on nykyään L.
Höpö höpö, nainen joka pukeutuu L kokoisiin vaatteisiin voi toki olla pitkä mutta kyllä leveys sen vaatekoon määrittelee ja L kokoinen on leveä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen L-kokoa vaatteissa, ja olen kyllä vielä normaalipainon puolella. Mahdun myös istumaan bussin penkillä ongelmitta.
Normaali BMI ylärajoilla oleva on jo aika iso, BMI on huono mittari.
Ne on ahtaita. Normaalipituisella (180cm) miehellä ei polvet meinaa mahtua. Jos olet lisäksi ylipainoinen, kuten iso osa suomalaisista on, niin onnea vaan. Tai pahimmassa tapauksessa olet normaalia pidempi ja ylipainoinen, vaikka vain 190cm ja 120kg.
En yhtään ihmettele, miksi miehet välttelevät joukkoliikennettä naisia enemmän - keskimääräinen mies ei vaan mahdu keskimääräisen linja-auton penkkiin mukavasti.
Olen huomannut saman kuin ap ja siis Helsingin alueella.
Olen matkustanut paljon ulkomailla ja lähes poikkeuksetta penkit on tilavampia ulkomailla.
Ota yhteyttä Carrus Deltaan Linja- autoja valmistavaan tehtaaseen ja ihan Suunnittelilajalle ja johtajalle puhelu!!