Laittaisitteko noin 6000 e lihavuusleikkaukseen?
Olen muutamassa vuodessa lihonut noin 30 kg eli 60 kg-> 92 kg.
Laihdutuskuurilla olen ollut koko ikäni. Ketodieetillä olen saanut painon laskuun, mutta nyt olen painoni kanssa ennätyslukemissa.. Kuorsausta on alkanut olla ja veikkaan, että diabeteskin kolkuttelee ovella..
Olenkin harkinnut lihavusleikkausta Tallinnassa. Olen keski-ikäinen, keskituloinen nainen ja luulen, että saisin puolessa vuodessa säästettyä tuon rahan mikä lihavuusleikkaukseeen menee, mutta onhan se iso raha. Korot nousee, kustannukset nousee jne.
Terveyttäni tässä ajattelen, ylipaino vaikuttaa parisuhteeseeni ja masentaa muutenkin.
Mitä mieltä te olette?
Ja vielä, olen kyllä yrittänyt laihduttaa, Ongelmana on liian isot annokset, napostelu jne. Teen lisäksi pitkiä kävelylenkkejä ja pyöräilen työmatkat.
Kommentit (124)
Niinkuin noista TV sarjoistakin näkee, niin ei tuo mahalaukun pienennys ole mikään taikakeino. Jos et pysty muuttamaan elintapojasi ja rajoittamaan sitä syömistä niin hukkaan menee koko leikkaus.
En. Tuolla rahalla palkkaisin pt:n, ravintoterapeutin ja avustajan (niitä päiviä varten kun oma motivaatio on nollassa ja muutenkin kaikki vi*uttaa ihan älyttömästi).
Kyllä mä sen 6000 e menemään saan, mutta hieman toisella tapaa.
Terveys etunenässä kannattaa satsata. Hiljattain naapuri n 80v kertoi, kuinka oli lihonut n 30v sitten ja tietysti vuosien varrella aina vaan lisää. Oli ollut lukuisilla dieeteillä eikä niistä mitään apua.
Hän hakeutui lihavuusleikkauksedn, joita ei silloin tehty paljon. Paino putosi n 70kg kun oli pahimmillaan ollut liki 140kg.
Kiitti itseään ja elämäänsä kun tajusi mennä leikkaukseen. Nyt on painoa n 80kg, mutta kokee elämänsä hyväksi. Kevyempi olo ja jaksaminen on se kiitos, kun liiat kymmenet kilot saa karistettua.
Ylipainosta ei vielä ole kovin paha, ap. Koeta muita keinoja ensin, koska lihavuusleikkaukseen liittyy niin paljon riskejä.
Tuon 30kg saat vuodessa pois helposti, jos kantti kestää treenata kunnolla 5x viikossa, ja syöt terveellisesti. Parantaa sun terveyttä noin niiku muutenkin.
Laittaisin. Ystäväni meni keski-ikäisenä miehenä saaman leikkaukseen myöskin Virossa. Hän oli hyvin lihava koko aikuisikänsä ja nykyään 60v hoikassa kunnossa.
Paljonkohan lobotomia maksaa? Noin 6000€ voi käyttää muuhunkin kuin lihavuusleikkaukseen.
En todellakaan. Noihin leikkauksiin liittyy riskejä. Miksi et vain laihduta? Ketodieetti, jolla laihdutuksen jälkeen myös pysyt. Todella yksinkertaista.
Tuo maksaa itsensä takaisin parissa vuodessa ruokakulujen pienentymisenä.
Minulla olisi tuon verran, ei tarvitsisi edes säästää, mutta en menisi, koska pelkään sairaaloita, lääkäreitä, neuloja, leikkauksia ja kipua. Sitä paitsi minun tuurillani varmaan kuolisin leikkauspöydälle.
Ala noudattaa lihavuusleikatun ruokavaliota jo nyt, laihdut varmasti. Tässä ohjeet:
https://www.terveyskyla.fi/painonhallinta/lihavuusleikkaus/el%C3%A4m%C3…
Ei se leikkaus ainakaan elämänlaatua paranna, vaikka paino putoisikin. Loppuelämän ruokailut on vain kituuttamista.
Olen ollut vhh-ruokavaliolla kymmenisen vuotta. Kun aloitin, niin painoin 97kg ja olen 158cm pitkä. Nyt olen normaalipainoinen ja nautin elämästä ja hyvästä ruuasta. Laihtumiseen ei toki ole mennyt nuo kaikki vuodet, vaan olen jatkanut hyvää syömistä painonpudotuksen jälkeenkin.
No, sitäpä tässä pohdinkin, että kyllähän tuonkin rahan voisi käyttää muutenkin, vaikka asuntolainan ylimääräiseen lyhennykseen, uuteen sohvakalustoon tai vaikka osakkeisiin.
Mutta olen niin ahdistunut tämän painoni kanssa, yrittänyt olen. En usko minkään PT:n minua auttavan, olen entinen himourheilija ja tiedän kyllä, että syön aivan liian isoja annoksia, liikaa hiilaria ja rasvaa. Mutta on vaan niin hemmetin vaikeaa yrittää muuttaa tapojaan.
Liikunnan lisääminen toi vain armottomat lonkkakinut ja nyt ollaan taas liikkumatta sen aikaa kunhan noi lonkkakivut hellittää. Sitten taas kevyttä hölkkää ja kävelyä.
AP
Vierailija kirjoitti:
Ala noudattaa lihavuusleikatun ruokavaliota jo nyt, laihdut varmasti. Tässä ohjeet:
https://www.terveyskyla.fi/painonhallinta/lihavuusleikkaus/el%C3%A4m%C3…
Ei pidä tuollaista noudattaa, jos terveenä haluaa olla.
Vierailija kirjoitti:
No, sitäpä tässä pohdinkin, että kyllähän tuonkin rahan voisi käyttää muutenkin, vaikka asuntolainan ylimääräiseen lyhennykseen, uuteen sohvakalustoon tai vaikka osakkeisiin.
Mutta olen niin ahdistunut tämän painoni kanssa, yrittänyt olen. En usko minkään PT:n minua auttavan, olen entinen himourheilija ja tiedän kyllä, että syön aivan liian isoja annoksia, liikaa hiilaria ja rasvaa. Mutta on vaan niin hemmetin vaikeaa yrittää muuttaa tapojaan.
Liikunnan lisääminen toi vain armottomat lonkkakinut ja nyt ollaan taas liikkumatta sen aikaa kunhan noi lonkkakivut hellittää. Sitten taas kevyttä hölkkää ja kävelyä.
AP
Joudut niitä tapojasi muuttamaan leikkauksen jälkeenkin. Eikö olisi kuitenkin helpompi muuttaa niitä ilman elimistön silpomista?
Vierailija kirjoitti:
AP
Joudut muuttamaan elintapojasi leikkauksen jälkeenkin, ei se pelkkä leikkaus laihduta, vaan sen jälkeinen elämäntapojen muutos. Leikkaus ei myöskään suojaa lihomiselta, parin vuoden jälkeen monella alkaa paino nousta jos niitä elämäntapoja ei ole onnistuttu muuttamaan pysyvästi.
En laita rahaa lihavuusleikkaukseen, en halua lihoa.
Kysehän ei nyt varmastikaan ole siitä, että sulla olisi joku ylitsepääsemätön ongelma syömisten kanssa, koska olet "vain" lihonut lyhyessä ajassa tuohon ylipainoon?
Itse todennäköisesti en olisi yhtä tyytyväinen itseeni, jos menisin leikkaukseen, kuin siihen tilanteeseen, että saisin ylimääräisen pois muilla keinoin. Plus olen aika "luomu"- ihminen, niin mua hirvittäisi se, että mitä tuollainen leikkaus tekisi mun aiemmin terveelle kropalleni, miten joutuisin varmistelemaan riittävää kaloreiden ja ravintoaineiden saantia jne.
Treenareissakin pitää löytää itselle sopiva. Kannustava pitää juu olla, mutta itselle ei sopisi mikään "pelkästään tsemppaava" eikä kyllä mikään raivoajakaan/tylyttäjä.
En totisesti laittaisi. Jos elämänhallinta tolta osin on niin huteralla pohjalla, ettei pysty pitkäjänteisesti syömään terveellisesti ja liikkumaan, niin tommonen leikkaus on vain hetkellinen pelastusrengas., turhaa touhua, ainut mikä siinä loppujen lopuksi laihtuu, on sun lompakko 😝
Laittaisin.
Laitoin ikänäköleikkaukseenkin 5200e.