Oletko miettinyt miksi juuri tytöt kokevat henkistä painostusta jopa vanhemmiltaan?
Onko vaan omassa päässä?
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mtv-kavi-lapi-kouluterveyskyselyn-t…
https://www.vauva.fi/keskustelu/5046371/joka-kerta-kun-joudun-olemaan-t…
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tytöt opetetaan olemaan uhreja. Pojat puolestaan opetetaan häpeään, kun heitä suoremmin tai epäsuoremmin pidetään väkivaltaan taipuvaisina. Aivan kuin pojissa olisi sisäsyntyinen tapa olla väkivaltainen, josta pitäisi opetella pois. Se on ihan yhtä järjetöntä kuin väittää naisten olevan sisäsyntyisiä lastentappajia, kun tilastojen valossa suurin osa lasten murhista on naisten tekemiä.
Tilastojen valossa, jos vastasyntyneen heitteillejättöjä ei huomioida, miehet tappaa lapsia moninkertaisesti enemmän kuin naiset.
Väärin. 2003-2019, 1-14-vuotiaat surmatut: Naiset 20, miehet 26. Tämäkö on moninkertaisesti enemmän?
Lähde: Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutti
Mitä ihmeen uhrisössötystä tämä nyt on?
Suomessa tytöt nimenomaan opetetaan selviäjiksi, jotka ei ikinä valita ja jotka jaksaa mitä vaan, monin verroin enemmän kuin pojat.
Siksihän täällä naiset uupuu, kun taakka on niin valtava ja vihamielisyys niin kattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tytöt opetetaan olemaan uhreja. Pojat puolestaan opetetaan häpeään, kun heitä suoremmin tai epäsuoremmin pidetään väkivaltaan taipuvaisina. Aivan kuin pojissa olisi sisäsyntyinen tapa olla väkivaltainen, josta pitäisi opetella pois. Se on ihan yhtä järjetöntä kuin väittää naisten olevan sisäsyntyisiä lastentappajia, kun tilastojen valossa suurin osa lasten murhista on naisten tekemiä.
Tilastojen valossa, jos vastasyntyneen heitteillejättöjä ei huomioida, miehet tappaa lapsia moninkertaisesti enemmän kuin naiset.
Väärin. 2003-2019, 1-14-vuotiaat surmatut: Naiset 20, miehet 26. Tämäkö on moninkertaisesti enemmän?
Lähde: Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutti
Ja alle 1-vuotiaissa luvut ovat: Naiset 32, miehet 2. Eikä puhuta heitteillejätöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun hakee selityksiä ongelmille onko helpompaa ja lohduttavampaa tapaa kuin laittaa heikkoudet ja epävarmuudet sukupuolen piikkiin?
Miten muuten selität selvät sukupuolierot kyselyissä?
Miksi kyselyissä on edes ne sukupuolet? Ärsyttää suunnattomasti tämä kahden agendan ylläpitäminen, joka on johtanut siihen, että miehet ja naiset suhtautuu toisiinsa vihamielisesti ja jokainen keskustelu muuttuu sukupuolten väliseksi sodaksi. Nyt pitäisi jo jumalauta päättää mikä on oleellista, eikä suu vaahdossa korostaa sukupuolten välistä eroa ja samaan hengenvetoon ihmetellä, miksi sukupuolta aina korostetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun hakee selityksiä ongelmille onko helpompaa ja lohduttavampaa tapaa kuin laittaa heikkoudet ja epävarmuudet sukupuolen piikkiin?
Miten muuten selität selvät sukupuolierot kyselyissä?
No sen sijaan että tytöt uhrituu niin olisiko niin että heitä kohtaan oikeasti kohdenettaan enemmän odotuksia ja painetta? Vai eikö tämä sovi naisvihan täytteiseen maailmankuvaasi.
Itse olen käsittänyt, että juuri miehen olisi hyvä saavuttaa rahaa ja statusta, kun taas naisen kohdalla sillä ei ole parisuhteessa merkitystä. Siksikin luulisi, että juuri pojat stressaisi.
Ja miksiköhän tyttöjä stressaisi mm. ilmasto ja kaikki muukin poikia enemmän. Asia on sillä tavalla kiinnostava kun kuitenkin miehiä siitä kaikesta syytetään. Joku voisi sanoa mies vihaksikin. Varmaan monikin.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ivan-puopolon-nettikolumni-sukupuol…
Tytöt fyysisesti heikompina ja luontaisina juonittelijoina oppivat jo nuorena kaikki sutkaamis-ja manipuloistikeinot, ja myös mieluusti niitä käyttävät jokapäiväisessä elämässään, kuten esimerkiksi uhriutumista.
Huisii kirjoitti:
Ei ole omassa päässä. Yhä edelleen on ihmisillä voimakkaat käsitykset siitä, millainen tytön ja naisen kuuluu olla ja miten kuuluu elää. Samoin on myös pitkä liuta asioita, joita ei saa tehdä tai olla, koska ei ole sopivaa tytölle/ naiselle.
Ja turha alkaa vastakkainasetteluun, että kyllä pojilla myös, koska niin onkin. Ne vaan aiheutuu siitä samasta juurisyystä eikä kumpikaan ole oikein.
Pojilla myös on laajempi valinnanvapaus suhteessa omaan elämäänsä. Pojilla on lupa valita ura ja jättää perhe tekemättä. Nainen nähdään syntymästä saakka tulevana kotiäitinä ja siitä ne rajoitukset johtuvat. Jos naisia ei nähtäisi pelkkinä kotiäiteinä ja miehet tekisivät puolet perhevapaista, katoaisi myös miehille asetettu perheen elatusvastuu.
Miettikääs vaikka ihmisten suhtautumista poikaan, joka pyörittää useita tyttöystäviä ja vaihtaa usein uuteen vrt tyttöä, joka käyttäytyy samoin.
Poika nähdään tosi coolina ja kyllä on hyvä kun on vientiä. Tyttö on kelvoton hu o r a.
Luultavasti juontaa juurensa siitä, että tyttö voi tulla raskaaksi ja aviotonta lasta kukaan ei elätä. Poika taas voi koska vaan väittää ettei se ole hänen ja lähteä lätkimään.
Olipas vanhanaikainen viesti. Olen syntynyt 90-luvun lopulla enkä kyllä pysty allekirjoittamaan mitään sanomaasi. Ihan yhtä sikoja on kaikki useaa pyörittävät eikä mun tai kavereideni niskaan ole ollut kukaan hönkimässä lastenteosta. Yhdellä kaverillani on kaksi lasta ja hän elättää yrityksellään vielä opiskelevaa miestänsä, lastensa isää. Mun mieheni taas haluaa viettää koko isyyslomansa kotona, kun meidän lapsi nyt syksyllä syntyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonnekysymys varmaan. Mua ei temperamenttisena naisena kiinnosta yhtään kenenkään mielipiteet elämästäni, kun taas kiltti, herkkä ja ujo mieheni taistelee edelleen nelikymppisenä ulkopuolelta tulevien paineiden kanssa.
Totta kai se on luonnekysymys myös. Silti juuri tytöt "kokee" henkistä painostusta.
Kyllä se on ihan aiheellista kysyä, onko se tytöissä itsessään? Siis ei heidän syytään, vaan esim hormonaaliset tekijät tms. Vaikka olisi kuinka feministinen yhteiskunta, ei kaikesta voi aina ja loputtomiin syyttää ulkopuolisia tekijöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just näin! Minä en opeta tyttöjäni uhriksi enkä poikaani häpeämään.
Lapseen vaikuttaa moni muukin taho kuin vain sinä.
Leikitään, että nuori tyttö tulee kohdelluksi huonosti netissä tai koulussa. Jos hyvää tarkoittavat tädit alkavat puhua hänelle siitä, miten tyttöjä kohdellaan edelleen niin huonosti, niin kaikki huomio kiinnittyy hänen sukupuoleensa ja sukupuolelleen hän ei voi yhtään mitään. Tytön kiusaamiseen saattaa vaikuttaa joukko asioita, jotka selittävät sen.(nyt esim syyllistin uhria)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonnekysymys varmaan. Mua ei temperamenttisena naisena kiinnosta yhtään kenenkään mielipiteet elämästäni, kun taas kiltti, herkkä ja ujo mieheni taistelee edelleen nelikymppisenä ulkopuolelta tulevien paineiden kanssa.
Totta kai se on luonnekysymys myös. Silti juuri tytöt "kokee" henkistä painostusta.
Kyllä se on ihan aiheellista kysyä, onko se tytöissä itsessään? Siis ei heidän syytään, vaan esim hormonaaliset tekijät tms. Vaikka olisi kuinka feministinen yhteiskunta, ei kaikesta voi aina ja loputtomiin syyttää ulkopuolisia tekijöistä.
Tytöt/naiset kokee enemmän henkistä painetta, koska heihin kohdistuu enemmän henkistä painetta.
SImple.
Kuten sinäkin.
Vierailija kirjoitti:
Huisii kirjoitti:
Ei ole omassa päässä. Yhä edelleen on ihmisillä voimakkaat käsitykset siitä, millainen tytön ja naisen kuuluu olla ja miten kuuluu elää. Samoin on myös pitkä liuta asioita, joita ei saa tehdä tai olla, koska ei ole sopivaa tytölle/ naiselle.
Ja turha alkaa vastakkainasetteluun, että kyllä pojilla myös, koska niin onkin. Ne vaan aiheutuu siitä samasta juurisyystä eikä kumpikaan ole oikein.
Pojilla myös on laajempi valinnanvapaus suhteessa omaan elämäänsä. Pojilla on lupa valita ura ja jättää perhe tekemättä. Nainen nähdään syntymästä saakka tulevana kotiäitinä ja siitä ne rajoitukset johtuvat. Jos naisia ei nähtäisi pelkkinä kotiäiteinä ja miehet tekisivät puolet perhevapaista, katoaisi myös miehille asetettu perheen elatusvastuu.
Miettikääs vaikka ihmisten suhtautumista poikaan, joka pyörittää useita tyttöystäviä ja vaihtaa usein uuteen vrt tyttöä, joka käyttäytyy samoin.
Poika nähdään tosi coolina ja kyllä on hyvä kun on vientiä. Tyttö on kelvoton hu o r a.
Luultavasti juontaa juurensa siitä, että tyttö voi tulla raskaaksi ja aviotonta lasta kukaan ei elätä. Poika taas voi koska vaan väittää ettei se ole hänen ja lähteä lätkimään.
Olipas vanhanaikainen viesti. Olen syntynyt 90-luvun lopulla enkä kyllä pysty allekirjoittamaan mitään sanomaasi. Ihan yhtä sikoja on kaikki useaa pyörittävät eikä mun tai kavereideni niskaan ole ollut kukaan hönkimässä lastenteosta. Yhdellä kaverillani on kaksi lasta ja hän elättää yrityksellään vielä opiskelevaa miestänsä, lastensa isää. Mun mieheni taas haluaa viettää koko isyyslomansa kotona, kun meidän lapsi nyt syksyllä syntyy.
Itse olen kasarilla syntynyt, lähes 40 v eikä tuo kuulosta tutulta. Jotkut boomeeit kuvitellee, että nykynuoret elää samalla tavalla kuin he.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tytöt/naiset kokee enemmän henkistä painetta, koska heihin kohdistuu enemmän henkistä painetta.
SImple.
Kuten sinäkin.
Mieti hetki kuka tässä on "simple" jos tämä on ainoa, mihin tässä keskustelussa kykenet. Eikä tuo asenne tyttöjä auta mitenkään
Eiköhän se syy ole biologiassa. Tytöillä on murrosikä aiemmin. Kyselyn voisi tehdä uudestaan vaikkapa 18-vuotiaille niin saadaan roolit toisin päin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sieltä se ällö äitimyytti taas kaivettiin sanalla jos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseen vaikuttaa moni muukin taho kuin vain sinä.
Leikitään, että nuori tyttö tulee kohdelluksi huonosti netissä tai koulussa. Jos hyvää tarkoittavat tädit alkavat puhua hänelle siitä, miten tyttöjä kohdellaan edelleen niin huonosti, niin kaikki huomio kiinnittyy hänen sukupuoleensa ja sukupuolelleen hän ei voi yhtään mitään. Tytön kiusaamiseen saattaa vaikuttaa joukko asioita, jotka selittävät sen.(nyt esim syyllistin uhria)
Totta kai vaikuttaa, mutta kyllä kotona se hyvä perusta itsetunnolle luodaan.
Ja olen samaa mieltä: se on uhriutuminen sukupuolen vuoksi on ansa. Ei se lisää tyttöjen hyvinvointia. Eikä ole reilua pojillekaan tämä asetelma
En ole miettinyt. Eikä ole tarvettakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä että sinun mielestäsi tytöt leikkivät uhria kun tässäkin ketjussa on ainakin 4 viestiä siitä kuinka poikaparat ovat "niitä oikeita uhreja". Kyllä miehetkin uhriutuu jatkuvasti mutta eivät miellä sitä uhriutumiseksi.
Tutkimuksia on tehty esim naisten kokemaan väkivaltaan painottuen, ja osin miesten kokemukset sivuuttaen. Onko ihme, jos tutkimuksissa näyttää tulevan esille paljon naisiin kohdistuvaa väkivaltaa, kun sitä on lähdetty etsimään noin yhdeksän kertaa useammin kuin miehiin kohdistuvaa?
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän tota näkee. Äiti ja isä antaa poikalapsen maata kotona 24/7 pelaamassa pleikkaa ja mässyttämässä sipsejä kun tyttäret paahtaa harrastuksissa ja pänttää koulutehtäviä.
Tää on jo vähän sitä vanhaa aikaa, mutta oma äitini oli sellainen, että hänen mielestään poikien ei tarvinnut tehdä mitään, koska talossa oli "akkoja" eli meitä tyttöjä.
Meillä on maatalo ja meillä tytöillä oli jo pienestä tiskivuorot ja siivousvuorot, mutta ei pojilla. Jos tätä asiaa uskalsi arvostella, oli vastaus tuo jo mainittu:kun talo on täynnä akkoja, ei poikien tarvitse tehdä :D
No ulkohommat sitten. Tyttäjen piti harventaa, kitkeä ja kastella/hoitaa isot kasvimaat, poikien tietenkään ei. Tytöt oli pienestä peltotöissä, pojat riiteli kuka saa ajaa verkkua ja se kuka ei saanut lähti äkäpäissään pois, eikä tehnyt mitään. Peltotyötkin oli oikeastaan kokonaan tyttöjen harteilla.
Tyttöjen piti jynssätä matot kesäisin, kuurata ulkosauna (oli muuten pienenä tyttönä kova homma) ym ym, mutta pojilta ei vaadittu mitään, koska talossa oli tyttöjä.
Muistan kun siivosin ja olisi pitänyt saada matto tuolin alta, jossa veli istui ja kun huusin veljelle, että siistyy, niin äiti tuli puolustelemaan veljeä. Tätä tapahtui usein, kun veli ei viitsinut siirtyä, että olisi saanut maton pois tuolin alta.
Äidilläni oli jostakin syystä (onko äidin lapsuuden kodissa ollut tuollainen malli?)ihmeellinen ajatus, että poikien ei tarvitse tehdä mitään, jos tyttöjä on olemassa.
Sanomattakin oli selvää, että äidin rakkaimmat lapset olivat poikia.
Itse osasin kyseenalaistaa tämän toimintamallin jo pienenä ja omat lapset oli tasa-arvoisia siinä suhteessa, että tytöiltä ei odotettu yhtään sen enempää osallisumista kotitöihin kuin pojaltakaan.
Vierailija kirjoitti:
Huisii kirjoitti:
Mun kommentti koski asenteita, ei sitä, mitä ihmiset tekee. Itsekin olen korkeasti koulutettu nainen ja tienaan saman verran kuin mieheni. Itse en ole halunnut lapsia, mutta saanut siitä painostusta todella paljon. Yläasteella ollessani vuosina 1997-1999, muistan hyvin elävästi, miten tyttöjä h u o r i t eltii n ja säännöt oli ihan erit tytöille ja pojille. Esim. Pojat sai olla yökylässä tyttöystävien luona, mutta vanhemmat päättivät yhteistuumin, että tyttöjen ei ole sopivaa yöpyä poikien luona 😂 Ja en ole maalta, vaan yhdestä keskikokoisesta kaupungista.
Mutta joo, sun kommentti vaikutti siltä, että olet mies, etkä huomaa epäkohtia, jotka eivät kohdistu omaan vertaisryhmääsi.