Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, jotka kokevat saavansa elämästä ilon irti ilman jatkuvaa ostamista ja rahankäyttöäkin?

Vierailija
16.03.2023 |

Mulla on pieni palkka, saan käteen noin 1300 €/kk.

Meillä on teini-ikäisiä lapsia, mulla oma auto, koti jonka asumiskuluista maksan puolet ja ruoasta myös (mies puolet) sekä maksan kaikki omat kuluni (puhelinlaskut, vakuutukset autostani, itsestäni, lapsista, bensat, vaatteet itselleni ja pääsääntöisesti lapsille, pesuaineet)

Ja mulle jää silti lähes joka kuukausi rahaa palkastani säästöönkin! (säästyneillä rahoilla ostan sitten sitä mitä joskus harvoin tarvitaan, esim. uusi kodinkone hajonneen tilalle tms, mutta harvoinhan esim. pesukone hajoaa, kerran 10 vuodessa ehkä)

Tankkaan autoni 2 x kk (yht. 140 €), asumiskulujen puolikas on 240 € (100 m2 kerrostaloasunnon vastikkeen puolikas, sis. vesi ja autopaikka) , sähkölasku 40 €, puhelin 30 €, ruokakauppaan 300 €, vakuutukset 100 €, auton muihin kuluihin (huolto, katsastus, renkaat) pistän sivuun 100 €, lapsiin 100 € (plus lapsilisät menee kokonaan heihin)... Menoni yht. siis n. 1050 €/kk.

Sitten jää vielä 250 €, josta johonkin "yllättävään" menee kuukausittain ehkä 100 € (esim. jollekin jotain lääkettä, jollekin synttärilahja, perheen leffakäynti yms) ja jää siis vielä n. 150 € säästöön.

Käyn siis ruokakaupassa 4 x kk (tehdään aina viikon ruokaostokset kerralla, ennalta suunnitellun listan mukaan), tankkauspisteellä 2 x kk, kirpputorilla ehkä 1 x kk (ostan kaikki omat vaatteet ja suuren osan lasten vaatteistakin kirppiksiltä)

Ja siinä se.

En pyöri muuten vapaa-ajallani IKINÄ kaupoissa, ostoskeskuksissa, kahviloissa, ravintoloissa, nettikauppojen sivuilla... Koska mulla on elämässä muutakin tekemistä ja sisältöä, niin etten edes kaipaa mihinkään ostelemaan yhtään mitään ylimääräistä.

Mä käyn töissä ja tykkään työstäni, luen paljon (kirjastoista lainaan kirjat), opiskelen kieliä koska tarvitsen työssäni kielitaitoa (puhelimessa Duolingo, youtube-videot ja kirjaston kielioppikirjat), katselen dokumentteja ja elokuvia televisiosta, seuraan maailman tapahtumia, käyn lenkkeilemässä, tapaan ystäviäni suht usein, leivon, kokkaan, käyn ilmaisissa tapahtumissa jne.

Elämä on täyttä ja hyvää enkä koe tarvitsevani yhtään enempää mitään (edes rahaa) kuin mitä nyt tulee ja on.

Enkä ymmärrä ihmisten jatkuvaa valitusta rahan vähyydestä.

Tuntuu että valtaosalle ihmisistä asioiden ostelu on se ainoa autuaaksitekevä asia, ja elämä on automaattisesti "kärsimystä" mikäli ei ole rahaa jota säännöllisesti syöksyä tuhlaamaan..?

Kommentit (98)

Vierailija
1/98 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ollaan! Oon sen verran sinut itseni kanssa ja pidän kodistani, että erittäin mainiosti viihdyn itsekseni ilman että teen tai ostelen mitään ekstraa. Olen mukavuudenhaluinen joten uusien vaatteiden osto on harvinaista. Aina välillä voi ostaa tavaroita tai palveluita, mutta harvemmin löytää semmoista mitä todella haluan kokeilla.

Vierailija
2/98 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä! Elämän pienet ilot löytyy ihan muualta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/98 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostan harvoin tavaraa, mutta elämyksiin käytän rahaa koska tykkään käydä konserteissa. Viihdyn kyllä kotonakin hyvin, mutta silti melko usein tulee lähdettyä katsomaan jonkun hyvän metallibändin keikkaa. Alkoholiin en rahaa käytä näillä reissuilla.

Vierailija
4/98 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On meitä muitakin! 🙋🏼

Vierailija
5/98 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa tilanne olla melko vertailukelvoton esim. vaikka sinkun tai yhn elämään. Mene muualle hyvesignaloimaan, jos et ymmärrä, että me kaikki emme elä elämäämme kuten sinä.

Vierailija
6/98 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On minusta hyvin surullista ja karmivaa, jollei löydä tai kykene löytämään elämäänsä iloa muutoin kuin ostamalla jatkuavsti jotain. - Eikä tämä tarkoita sitä, että väittäsin, että rahalla ja sen käytöllä ei ole tai ei piätäsi olla mitään merkitystä. 

Uskovainen mies

Vierailija
7/98 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa tilanne olla melko vertailukelvoton esim. vaikka sinkun tai yhn elämään. Mene muualle hyvesignaloimaan, jos et ymmärrä, että me kaikki emme elä elämäämme kuten sinä.

Niin, vertailukelvoton siinä mielessä, että ap:lla on paljon vähemmän rahaa käytettävissään kuin jos olisi teiniensä yh. Silloin saisi palkkansa lisäksi yh-korotusta, elareita, varmaan asumistukeakin.

Vierailija
8/98 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan ymmärrän, etteivät kaikki elä elämäänsä kuten minä :D sitähän minä tulin kysymäänkin, että löytyykö muita, jotka elävät kuin minä, koska tiedän todellakin kuuluvani vähemmistöön kulutustavoiltani.

Ap

Vierailija
9/98 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on kumppani jakamassa kuluja, teillä ei kellään perheessä ole sellaisia terveyshuolia jotka söisi rahaa, ja satut pitämään ilmaisista harrastuksista. Tässä syyt miksi elämäsi on hyvää vähällä rahalla. Jos olisit sinkku tai sairas olisi tilanne vaikeampi. Ja siinä ei ole mitään vikaa, jos pitää sellaisista asioista jotka vievät rahaa. Se, jos tarvitsee rahaa ei läheskään aina tarkoita että ostelisi paljon turhaa.

Vierailija
10/98 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus mulla oli shoppailuhimo mutta pääsin siitä eroon. Harmittaa vielä jotkut turhat kalliit vaatteet kaapissa jotka on jääneet vähälle käytölle tai käyttämättä. 

Ystävien tapaaminen, lukeminen ja omasta rauhasta nauttiminen teekuppi kädessä on ihan parasta ja lähes ilmaista. Muuten suurimmat ilot on luontoretkeily ja puutarhan hoito. Noihin molempiin saisi halutessaan uppoamaan rahaa mutta onnistuu myös pienellä budjetilla. 

Vierailija
11/98 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ihmisellä on täysin väärät arvot, jos ilo tulee lähinnä materiasta ja ostelusta. Oma laaja lähipiirini on samanlainen, ja välillä tuntuu, että onko pintaliitäjiä oikeasti olemassakaan. Mutta taitaa heitäkin jokunen olla.

onnellinen 

Vierailija
12/98 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan ymmärrän, etteivät kaikki elä elämäänsä kuten minä :D sitähän minä tulin kysymäänkin, että löytyykö muita, jotka elävät kuin minä, koska tiedän todellakin kuuluvani vähemmistöön kulutustavoiltani.

Ap

Siis minkä takia luulet kuuluvasi vähemmistöön? Todella moni muukin Suomessa elää pienillä tuloilla, joillekin se on mieluisaa ja toisilla pakon edestä. Ei se elämäntapa silti eroa, jos rahaa ei ole.

Itse käyn koulussa ja ostan kaupasta ruokaa ja bussikortin ja maksan tarvittavat laskut. En käy missään, no kirjastossa kyllä myös. Jos olisin suurituloisempi, niin keksisin kyllä monta kohdetta joilla elämänlaatuni paranisi ja ostaisin ennen kaikkea harrastusvälineistöä ja työtä helpottavia tavaroita.

Vierailija
13/98 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin se pöytäkone pitäisi ap:n elämästä ottaa ensimmäiseksi pois, noin pitkiä ja paskoja novelleja ei jaksa lukea kukaan.

Vierailija
14/98 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä onVITUNköyhää jos ei esim pysty matkailemaan vaan ainoa huvi on kattella mettänreunaa ja kutoa sukkaa.

Vierailija
15/98 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ollaan! Oon sen verran sinut itseni kanssa ja pidän kodistani, että erittäin mainiosti viihdyn itsekseni ilman että teen tai ostelen mitään ekstraa. Olen mukavuudenhaluinen joten uusien vaatteiden osto on harvinaista. Aina välillä voi ostaa tavaroita tai palveluita, mutta harvemmin löytää semmoista mitä todella haluan kokeilla.

Niin, kun sinulla ON jo kaikkea. Jos ei olisi vaatteita joilla voi mennä kaikkiin paikkoihin mihin pitää, tai tarvittavia huonekaluja niin alkaisi harmittaa.

Vierailija
16/98 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ihmisellä on täysin väärät arvot, jos ilo tulee lähinnä materiasta ja ostelusta. Oma laaja lähipiirini on samanlainen, ja välillä tuntuu, että onko pintaliitäjiä oikeasti olemassakaan. Mutta taitaa heitäkin jokunen olla.

onnellinen 

Olen kanssas paljossa samaa mieltö siitä, että arvot ovat väärät tai sanoisin itse mieluummin niiden olevan hukassa, jos ilo tulee lähinnä vain materiasta ja ostelusta. - Mutta toisaalta minusta tylsää kun aina löytyy niitä, jotka jeesustelevat, ettei rahalla ole mitään merkitystä tai kuinka rahalla ei pitäsi olla mitään merkitystä.

Uskovainen mies

Vierailija
17/98 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

helppo se on lapsiperheenä kehuskella rahojen riittävyyttä, kun on kaksi tienaajaa ja kaikki tuet päälle

Vierailija
18/98 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kohtuullisesta tai harkitsevasta ei jatkuavsta ostamisesta puhuminen/ keskusteluavauksien telemine vain vähätuloisten / köyhien oikeus. - Onko parempi tulosilla jokin velvollisuus kuluttaa enemmän?

Uskovainen mies

Vierailija
19/98 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus mulla oli shoppailuhimo mutta pääsin siitä eroon. Harmittaa vielä jotkut turhat kalliit vaatteet kaapissa jotka on jääneet vähälle käytölle tai käyttämättä. 

Ystävien tapaaminen, lukeminen ja omasta rauhasta nauttiminen teekuppi kädessä on ihan parasta ja lähes ilmaista. Muuten suurimmat ilot on luontoretkeily ja puutarhan hoito. Noihin molempiin saisi halutessaan uppoamaan rahaa mutta onnistuu myös pienellä budjetilla. 

Mitä jos sinulla olisi niin ikävä koti rahanpuutteen takia, että et voisi sinne kutsua ystäviä?

Mitä jos ystäväsi asuisi 30 km päässä ja sinulla ei olisi autoa?

Mitä jos olet tutustunut uuteen mukavaan ihmiseen, joka ehdottaa jotain maksullista yhteistä tekemistä, mutta sinulla ei ole sen vertaa ja tutustuminen ei sitten etene?

Vierailija
20/98 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava, että elämä ei ole niin materilistista. Sulla on kuitenkin asumiskulut erittäin alhaiset. Vuokrayksiönkin kulut on pääkaupunkiseudulla 3 kertaa isommat. Auto ja maksettu kämppä auttaa paljon. Joten yritä kuitenkin vähän ymmärtää valittajiakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi