Ekonomiopiskelija löi päänsä huonosti hiekoitetulla tiellä ja saa nyt miljoonakorvaukset
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009437844.html
Ekonomiksi opiskeleva nainen liukastui hiekoittamattomalla pihatiellä, sai aivovamman eikä päässyt työelämään. Nyt luvassa on miljoonaluokan korvaukset.
"OIKEUS katsoi pitkälle määrittäessään, millaisia ansionmenetyksiä nainen tulee kokemaan, kun ura laskentatoimen ekonomina ei päässyt koskaan alkuun. Nainen pinnisteli itsensä kandidaatiksi tapaturman jälkeen, mutta lopputulemana tapaturmasta oli täysi työkyvyttömyys.
Isoin potti koostuu vuosina 20262054 maksettavasta ansionmenetyksestä, joka on yli 5000 euroa kuussa. Pelkästään se on lähellä kahta miljoonaa euroa.
Vuosilta 20212026 kuukausikorvaus on noin 4200 euroa kuussa. Luvut ovat työeläkeindeksiin sidottuja."
Mitä mieltä?
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun autokoulussa kerrottiin varoittavana esimerkkinä tapauksesta, jossa mies oli ajanut suojatien ylittävän miehen päältä niin, että hänelle oli tullut sellainen aivovamma, että opittu asia ei pysynyt enää päässä. Suojatien ylittävä oli juuri päässyt lääkikseen. Yliajaja joutui maksamaan uhrille loppuelämä 5000 €/kk. Tavallaan ihan oikein, koska kyseessä oli kovan luokan liikennerikkomus. Mutta toisaalta tilanne olisi ollut eri, jos yliajettu olisi ollut joku lähäri.
Saattoi kyllä olla urbaanilegendaa koko stoori muutenkin.
Kohtuutonta, kun ei ole tahallinen virhe.
Meille taas kerrottiin, että jos on vähänkin alkoholia veressä ajaessa ja joku loukkaantuu, voi joutua korvaamaan mielettömästi.
No suojatiellä yli ajaminen on yleensä tahallinen virhe.
Ei aina huomaa suojatietä. Kyllä vakuutuksen pitäisi korvata kuten muutkin ajovirheet.
Jos vahingossa ajaa toisen kylkeen, niin korvataanhan sekin.
Ajat väärin tai varomattomasti, jos et huomaa suojatietä.
Hmm.. olen myös laskentatoimen ekonomi, mutta tienasin tuon 5000 euroa kuussa vasta viisikymppisenä. Ei kaikki ekonomitkaan työllisty suoraan hyväpalkkaisia töihin.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni ei ole vähällä liukastua kun menee ulos talvella? Pää pois kännykästä ja ei mitään tennareita jalkaan talvella.
nastat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni ei ole vähällä liukastua kun menee ulos talvella? Pää pois kännykästä ja ei mitään tennareita jalkaan talvella.
nastat
Eipä ole mikään sataprosenttinen suoja. Eipä toisaalta ole tien hiekoittaminenkaan.
Eihän tällaisessa tapauksessa voida mitenkään todistaa, että jalankulkijat eivät olisi potkineet soraa epätasaiseksi. Kyllä vastuu on aina kävelijällä, koska katujen jäätyminen ei johdu kiinteistön omistajasta vaan ilmastosta.
Kiinteistön omistaja kertoi että oli sinä päivänä hiekoitettu sekä koneella että käsin.
Toivottavasti peruuntuu tuo korvausvelvollisuus kun/jos menee hoviin. Täällä Espoossakin on joka paikka jäässä ja liukas kun sää sellaiseksi sattuu, siinä vaan kaikkien pitää olla varovaisia.
Vierailija kirjoitti:
Minua on aina ihmetyttäneet nämä ihmiset joiden on pakko lähteä lenkille juoksemaan vaikka ulkona olisi minkälainen pääkallokeli. Olettavat että joka paikasta on hiekoitettu tai suolattu liukkaus pois. Eikö sen järkikin sano, että jos on loska jäätynyt peilijääksi niin ei kannata lähteä ulos juoksentelemaan?
Ikävä juttu, mutta aika hövelit korvaukset on laskettu kun nykyään kovin moni ekonomi ei välttämättä edes pääse tuollaisiin liksoihin työuransa aikana.
Katsoin ekonomina, että kovat korvaukset oli laitettu. Kaikki ekonomit eivät pääse työuransa aikana ikinä noin koville palkoille. Keskipalkkoja nostaa paljon suurituloiset johtajat. Toki nuo ansiot ovat osalle mahdollisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua on aina ihmetyttäneet nämä ihmiset joiden on pakko lähteä lenkille juoksemaan vaikka ulkona olisi minkälainen pääkallokeli. Olettavat että joka paikasta on hiekoitettu tai suolattu liukkaus pois. Eikö sen järkikin sano, että jos on loska jäätynyt peilijääksi niin ei kannata lähteä ulos juoksentelemaan?
Ikävä juttu, mutta aika hövelit korvaukset on laskettu kun nykyään kovin moni ekonomi ei välttämättä edes pääse tuollaisiin liksoihin työuransa aikana.
Katsoin ekonomina, että kovat korvaukset oli laitettu. Kaikki ekonomit eivät pääse työuransa aikana ikinä noin koville palkoille. Keskipalkkoja nostaa paljon suurituloiset johtajat. Toki nuo ansiot ovat osalle mahdollisia.
Kai tuo on laskettu keskiansion mukaan. Outo päätös silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan oikein, että korvataan, mutta toisaalta absurdia, koska jos nainen olisi kuollut, niin mitään korvauksia ei olisi tippunut omaisille. Tiedän miehen, joka kuoli huonon hiekoituksen seurauksena.
Siis minkä takia omaisille pitäisi maksaa korvauksia jonkun henkilön ennenaikaisesta kuolemasta?
Kysytkö nyt ihan tosissasi? Oletko tyhmä?
Selitä toki, että miksi jonkun henkilön oletetut ansionmenetykset pitäisi korvata tämän omaisille.
Se on selitetty jo ensimmäisellä sivulla, eikä tuossa keskusteluketjussa puhuttu ansionmenetyksestä, vaan korvauksista ylipäätään. Lue ketju.
Jotkut ovat vaan tasa-arvoisempia kuin toiset, jopa liukastuessaankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos korvaajana olisi luonnollinen henkilö, tuntuisi kohtuuttomalta seuraukselta siihen nähden miten vaikea on huolehtia siitä, että joku tietty paikka omalla kiinteistöllä on joka hetki 100-prosenttisen hiekoitettu.
Juuri tämä. Voinko joutua vastuuseen okt-tontin omistajana? Vai riittääkö kyltti "ei talvikunnossapitoa"?
Ei riitä kyltti. Osalle omakotitaloista kuuluu myös katukäytävän hoito oman kiinteistön kohdalta ja jos joku kaatuu liukkaalla niin sairaalaskut jne. maksaa kiinteistön omistaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos korvaajana olisi luonnollinen henkilö, tuntuisi kohtuuttomalta seuraukselta siihen nähden miten vaikea on huolehtia siitä, että joku tietty paikka omalla kiinteistöllä on joka hetki 100-prosenttisen hiekoitettu.
Juuri tämä. Voinko joutua vastuuseen okt-tontin omistajana? Vai riittääkö kyltti "ei talvikunnossapitoa"?
Ei riitä kyltti. Osalle omakotitaloista kuuluu myös katukäytävän hoito oman kiinteistön kohdalta ja jos joku kaatuu liukkaalla niin sairaalaskut jne. maksaa kiinteistön omistaja.
Meilläpäin mummot ei hiekoita, mutta joutuvat maksamaan laskun, jos joku kaatuu ja loukkaa.
Helppo loppuelämä, kun elää järkevästi. Saa touhuta omia juttujaan ja aamukahvia pyjamat päällä hörppiessään saa kaikessa rauhassa katsella ikkunasta töihin kiiruhtavia ihmisiä, jotta saisivat toimeentulonsa. Kuvitelkaa tilanne. Ulkona luihin ja ytimiin iskevä kylmä viima, räntää sataa, autoja kulkee kadulla jatkuvana virtana. Itse saat olla kodin lämmössä ja katsella ikkunasta, tietäen että ei tarvitse lähteä mihinkään. Menisikö takaisin nukkumaan hetkeksi, vai mitähän sitä tänään tekisi. No, otanpa vielä pikku unet ja katson sitten.
Pakko myöntää, että oon vähän kade. Ja tämähän on tottakai väärin ja odotan alapeukkutulvaa, mutta silti, et voi kieltää ettetkö vähän (tai enemmänkin) salaa haaveilisi kuvailemastani skenaariosta. Älä edes yritä valehdella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskiansiota juuri nostaa ne 1 000 000 tienaavat talousjohtajat, eli se ei ole mediaani.
Laskentatoimi pääaineena ei ole mikään tae 4000 tai 5000 palkoille, toki oikeudessa eivät tunne alaa ja johonkin joutuvat päätöksensä perustamaan.
Alalla työskentelevä tunnustan ajattelevani, että "helpolla" sai hyvät rahat. Tosin ajattelisin varmastikin toisin, jos olisin itse vammautunut (ja alan raadollisuutta en tietäisi).
Vierailija kirjoitti:
Helppo loppuelämä, kun elää järkevästi. Saa touhuta omia juttujaan ja aamukahvia pyjamat päällä hörppiessään saa kaikessa rauhassa katsella ikkunasta töihin kiiruhtavia ihmisiä, jotta saisivat toimeentulonsa. Kuvitelkaa tilanne. Ulkona luihin ja ytimiin iskevä kylmä viima, räntää sataa, autoja kulkee kadulla jatkuvana virtana. Itse saat olla kodin lämmössä ja katsella ikkunasta, tietäen että ei tarvitse lähteä mihinkään. Menisikö takaisin nukkumaan hetkeksi, vai mitähän sitä tänään tekisi. No, otanpa vielä pikku unet ja katson sitten.
Pakko myöntää, että oon vähän kade. Ja tämähän on tottakai väärin ja odotan alapeukkutulvaa, mutta silti, et voi kieltää ettetkö vähän (tai enemmänkin) salaa haaveilisi kuvailemastani skenaariosta. Älä edes yritä valehdella.
Minun piti vastata tähän jo eilen, mutta ketju jäi välilehdelle. Ehkä karma kostaa minulle tästä, mutta minäkin ottaisin mieluummin 2 miljoonaa euroa ja lievän aivovamman, kuin loppuelämän pakertamisen "terveenä". Riippuu tietysti, kuinka paha se aivovamma on, tarvitseeko jatkuvasti ulkopuolista tukea ja niin edelleen. En haluaisi olla täysin riippuvainen muista, mutta jos se vamma on lievä siten, että joskus paikkoja vähän kolottaa, ja pystyy elämään suhteellisen itsenäistä elämää, niin ehdottomasti mieluummin se vamma ja miljoonat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskiansiota juuri nostaa ne 1 000 000 tienaavat talousjohtajat, eli se ei ole mediaani.
Laskentatoimi pääaineena ei ole mikään tae 4000 tai 5000 palkoille, toki oikeudessa eivät tunne alaa ja johonkin joutuvat päätöksensä perustamaan.Alalla työskentelevä tunnustan ajattelevani, että "helpolla" sai hyvät rahat. Tosin ajattelisin varmastikin toisin, jos olisin itse vammautunut (ja alan raadollisuutta en tietäisi).
"Lokakuussa 2021 ekonomijäsenten mediaanipalkka oli 5 240 euroa kuukaudessa"
https://www.ekonomit.fi/tyoelaman-tietopankki/palkka/#8eb4e198
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan oikein, että korvataan, mutta toisaalta absurdia, koska jos nainen olisi kuollut, niin mitään korvauksia ei olisi tippunut omaisille. Tiedän miehen, joka kuoli huonon hiekoituksen seurauksena.
Siis minkä takia omaisille pitäisi maksaa korvauksia jonkun henkilön ennenaikaisesta kuolemasta?
No samalla logiikalla, kun liukastujalle maksetaan ansionmenetyksiä 35 vuoden ajalta? Ilman ennenaikaista kuolemaa omaiset olisivat saaneet muhkean perinnön aikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ihan tasan tuo tilanne, ei työt rasita ja aamulla saan nukkua ihan niin pitkään kuin haluan. Ei tarvinnut kaatua jäisellä pihalla juostessa. Ja olen sitä mieltä, että aika optimisti pitää olla, jos lähtee esim. tämän päivän keliolosuhteissa juoksuaskelin liikkeelle heti pihalle astuttuaan. Kävin eilisiltana lähikaupassa hyvin varovasti kävellen, ja silti menetin tasapainoni kaksi kertaa parin sadan metrin matkalla, koska oli mahdotonta nähdä oliko lumen alla sula maa vai jäätä. Taloyhtiöille muodostuu aivan mahdoton tilanne, jos joka kaatumisesta aletaan maksaa miljoonakorvauksia vaikka hiekoitus on tehty. Liukastujalla oli huono tuuri ja huono arvostelukyky, siinäpä se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ihan tasan tuo tilanne, ei työt rasita ja aamulla saan nukkua ihan niin pitkään kuin haluan. Ei tarvinnut kaatua jäisellä pihalla juostessa. Ja olen sitä mieltä, että aika optimisti pitää olla, jos lähtee esim. tämän päivän keliolosuhteissa juoksuaskelin liikkeelle heti pihalle astuttuaan. Kävin eilisiltana lähikaupassa hyvin varovasti kävellen, ja silti menetin tasapainoni kaksi kertaa parin sadan metrin matkalla, koska oli mahdotonta nähdä oliko lumen alla sula maa vai jäätä. Taloyhtiöille muodostuu aivan mahdoton tilanne, jos joka kaatumisesta aletaan maksaa miljoonakorvauksia vaikka hiekoitus on tehty. Liukastujalla oli huono tuuri ja huono arvostelukyky, siinäpä se.
Mitä sitten teet työksesi?
Ei aina huomaa suojatietä. Kyllä vakuutuksen pitäisi korvata kuten muutkin ajovirheet.
Jos vahingossa ajaa toisen kylkeen, niin korvataanhan sekin.