Minulla todettiin jokin aika sitten keliakia ja ei hemmetti keliakiatuotteet on kalliita!
Ravintolassakin joudun maksamaan enemmän kuin muut. Miten tässä voi säästää? Perunaakaan ei aina jaksaisi syödä kun pottu tulee korvista. Unohtamatta että tuotteet maistuvatkin pahalta.
Kommentit (233)
Vierailija kirjoitti:
Keliakiatuki on poistettu aikoja sitten.
Vuonna 2016. Keliakialiitto on ajanut aktiivisesti ruokavaliokorvauksen palauttamista, mutta SMT tyrmäsi asian 2020 https://yle.fi/a/3-11618326
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keliakiatuki on poistettu aikoja sitten.
Sekin oli vaivaiset 21 euroa.
Aikanaan aiheesta nousi palstalla hirveä haloo, kun moni ei tiennyt keliakiatuesta ennen sen poistumista.
Vierailija kirjoitti:
Kallista on. Pieni parin leivän pussi maksaa siinä 5 euroa. Kalliksi tulee vaikka söisi välillä muutakin.
Enkä mä ole kovin taitava ruoan laittaja muutenkaan.
T. tuore keliaakikko myös
ps. perunalle olen allerginen
Tähän tottuu kyllä. Uuden opettelu vie tietysti aikaa ja hermojakin, mutta kyllä se siitä. Kannattaa opetella leipomaan itse, tulee leipä edes vähän halvemmaksi. Valmiilla leipäjauhosekoituksilla pääsee helposti alkuun, kun ei tarvitse lisätä kuin vesi ja hiiva, sekoittaa ja levitellä pellille.
Riisiä, kvinoaa tai ihan vain kasviksia, esim. kasvishöystöä sun muuta lisukkeeksi. En ole keliaakikko, mutta aika harvoin syön lisukkeena (gluteenillista) viljaa. Leipää tosin syön ja sitä minäkin ensimmäisenä kaipaisin.
Onneksi nykyään kuitenkin on paljon gluteenitonta tavaraa tarjolla (lähinnä puhun jauhoista, koska tekisin vastaavassa tilanteessa enimmäkseen itse). Täyskauraisia sämpylöitä tekee itse kaurahiutaleista ja -jauhoista, tai sitten lisää joukkoon jotain muuta sopivaa, esim. maissi- ja/tai perunajauhoja.
Ruistahan ei voi käyttää, mutta entä speltti? Siinähän on gluteenia, mutta jostain luin, että monille keliaakikoille sopii. Harva tosin taitaa uskaltaa kokeilla diagnoosin saatuaan, kun ei virallisesti gluteenitonta kuitenkaan ole.
Aika monet karppaajareseptit varmaan muuten toimisi hyvin, niissähän ei viljaa käytetä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö gluteenittomana kannata syödä sellaista mikä on muutenkin gluteenitonta?
Esimerkiksi pastan sijaan kastikkeen kanssa riisiä? Tai perunaa. Ei maksa sen enempää kuin pasta eikä läheskään sitä mitä gluteenittomasta jauhoista tehty pasta.
Ei riisiannoksesta kai ravintolassakaan ekstrahintaa tule vaan aika usein on G-merkki ruokien perässä normaalihinnalla.
En syö pastaa, mutta riisiä syön. Kastikkeeseen tarvitsee vaan ne gluteenittomat tuotteet.
Vaihtaa esimerkiksi aamupalaleivän gluteenittomasta kaurahiutaleista tehtyyn puuroon. Ei tule kuin parikymmentä senttiä hintaa annokselle.
Kananmunat, mehut, kasvikset, jogurtit ja muut ovat luonnostaankin gluteenittomia.
Keliaakikko ei ole ainoa, joka joutuu säätämään ruokavaliotaan sairauden mukaan. Itsellänikin on tulehduksellinen suolistosairaus, siihen on vain sopeuduttava. Jos haluaa välttämättä syödä jotain erikoistuotteita, niin toki ne sitten maksavat enemmän, koska markkina nyt sellaisille on paljon normituotteita pienempi, tuntui se sitten reilulta tai ei. Aina voi yrittää ostaa sellaisia alennuksesta tai sitten muokata ruokavaliotaan niin, että pärjää ilmankin.
Vierailija kirjoitti:
Ilman leipää pärjää. Syö oikeaa ruokaa.
Kas kun et tokaissut että lopeta syöminen.
Vierailija kirjoitti:
Riisiä, kvinoaa tai ihan vain kasviksia, esim. kasvishöystöä sun muuta lisukkeeksi. En ole keliaakikko, mutta aika harvoin syön lisukkeena (gluteenillista) viljaa. Leipää tosin syön ja sitä minäkin ensimmäisenä kaipaisin.
Onneksi nykyään kuitenkin on paljon gluteenitonta tavaraa tarjolla (lähinnä puhun jauhoista, koska tekisin vastaavassa tilanteessa enimmäkseen itse). Täyskauraisia sämpylöitä tekee itse kaurahiutaleista ja -jauhoista, tai sitten lisää joukkoon jotain muuta sopivaa, esim. maissi- ja/tai perunajauhoja.
Ruistahan ei voi käyttää, mutta entä speltti? Siinähän on gluteenia, mutta jostain luin, että monille keliaakikoille sopii. Harva tosin taitaa uskaltaa kokeilla diagnoosin saatuaan, kun ei virallisesti gluteenitonta kuitenkaan ole.
Aika monet karppaajareseptit varmaan muuten toimisi hyvin, niissähän ei viljaa käytetä.
Speltti on kiellettyjen tuotteiden listalla eikä sovi yhdellekään.
Suomessa on ihan valtavasti ihmisiä, jotka joutuvat noudattamaan jotain erikoisruokavaliota. Esimerkiksi ärtyvän suolen oireyhtymä on ihan valtavan yleinen.
Heillä voi olla jopa enemmän rajoitteita ruoka-aineiden suhteen.
Samoin vaikkapa maitoallerginen joutuu ostamaan erityistuotteita, koska pelkkä laktoositon ei riitä ja maitoa on yllättävissä paikoissa.
Uusi ruokavalio on tosi vaikea ja suppeakin kun on niin paljon muita allergioita. Ei ole mikään helppo sairaus.
Muutakin voi syödä kuin viljoja.Olen lisäännyt kasvisten määrää.
Pakastealtaasta löytyy parhaat gluteenittomat valmistuotteet. Mielestäni eivät ole liian kalliita. Otan aina sulamaan päivän annokseni leipää kerrallaan, joten syön aina tuoreen makuista ja hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön ihan oikeaa ruokaa, mutta siihenkin tarvikkeet maksavat. Katso ja googlaa, niin silmäsi avautuvat.
Niin? Minulla ei ole edes keliakiaa, mutta ruokavalioni koostuu kasviksista ja jostain liha-kala-kana -proteiininlähteestä, myös linssejä ja papuja kohtuudella, rasvoina lähinnä voi ja oliiviöljy. Kohtuudella perunaa, joskus riisiä. Maitotuotteita kohtuudella, juustoa, rahkaa, turkkilaista jugurttia, viiliä itse tehtynä. Mausteina suola, pippuri, yrtit, paprika, chili, kurkuma, curry, juustokumina.
Ei sen kalliimpaa kuin muukaan. Tai kaikki on kallista nykyään toki...
No, tunnustan, olut on se mistä saan gluteenia. Mutta ei sitäkään koko ajan olla vetämässä. Gluteeniton olut on pahaa... Joten siinä olisi tiukka paikka jos sairastuisin keliakiaan. Mutta leivättä ja pastatta pärjää ja nekin rahat säästyy.
Fria merkiltä löytyy syötävää gluteenitonta leipää. On pakasteena, vuokaleipä. Ei aiheuta suolistovaivoja ainakaan minulle.
Paljon on luonnostaan gluteenitonta ruokaa. Hyvin usein tuotteissa lukee merkinnät laktoosittomuudesta ja gluteenittomuudesta. Myös sellainen tuote, joissa noita merkintöjä ei ole voi kuitenkin olla tuollainen. Kauppaan kannattaa mennä ajan kanssa ja lukea ne tuoteselosteet huolella. Luonnostaan gluteenittomia ovat mm. liha, kana, kala, makkara, juusto, peruna, vihannekset, juurekset, kasvikset, hedelmät, marjat, salaatti, paljon maitotuotteita, sipsejä, jäätelöitä. Noissa ei siis myöskään ole mitään lisää kun normaaliruokana myydään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön ihan oikeaa ruokaa, mutta siihenkin tarvikkeet maksavat. Katso ja googlaa, niin silmäsi avautuvat.
Niin? Minulla ei ole edes keliakiaa, mutta ruokavalioni koostuu kasviksista ja jostain liha-kala-kana -proteiininlähteestä, myös linssejä ja papuja kohtuudella, rasvoina lähinnä voi ja oliiviöljy. Kohtuudella perunaa, joskus riisiä. Maitotuotteita kohtuudella, juustoa, rahkaa, turkkilaista jugurttia, viiliä itse tehtynä. Mausteina suola, pippuri, yrtit, paprika, chili, kurkuma, curry, juustokumina.
Ei sen kalliimpaa kuin muukaan. Tai kaikki on kallista nykyään toki...
No, tunnustan, olut on se mistä saan gluteenia. Mutta ei sitäkään koko ajan olla vetämässä. Gluteeniton olut on pahaa... Joten siinä olisi tiukka paikka jos sairastuisin keliakiaan. Mutta leivättä ja pastatta pärjää ja nekin rahat säästyy.
Kukko oluet on gluteenittomia.
Eikö monet tavalliset ruoat kuten kaalilaatikko, itämaiset ruoat kuten riisi ja kastike, sushi (pl vehnää sisältävä soijakastike), perinteiset suomalaiset perunaa ja kalaa, perunaa ja lihakastiketta, salaatit, linssikeitot ja muut käy gluteenittomaan ruokavalioon suoraan?
Vierailija kirjoitti:
Keliaakikko ei voi käyttää spelttiä. Ruista voi korvata tattarilla.
Vierailija kirjoitti:
Paljon on luonnostaan gluteenitonta ruokaa. Hyvin usein tuotteissa lukee merkinnät laktoosittomuudesta ja gluteenittomuudesta. Myös sellainen tuote, joissa noita merkintöjä ei ole voi kuitenkin olla tuollainen. Kauppaan kannattaa mennä ajan kanssa ja lukea ne tuoteselosteet huolella. Luonnostaan gluteenittomia ovat mm. liha, kana, kala, makkara, juusto, peruna, vihannekset, juurekset, kasvikset, hedelmät, marjat, salaatti, paljon maitotuotteita, sipsejä, jäätelöitä. Noissa ei siis myöskään ole mitään lisää kun normaaliruokana myydään.
Monisssa MAKKAROISSA kyllä on gluteenia.
Mä olen nyt lisännyt sipsien ja munuen syöntiä etten ihan näänny nälkään.
Eikö gluteenittomana kannata syödä sellaista mikä on muutenkin gluteenitonta?
Esimerkiksi pastan sijaan kastikkeen kanssa riisiä? Tai perunaa. Ei maksa sen enempää kuin pasta eikä läheskään sitä mitä gluteenittomasta jauhoista tehty pasta.
Ei riisiannoksesta kai ravintolassakaan ekstrahintaa tule vaan aika usein on G-merkki ruokien perässä normaalihinnalla.