Minulla todettiin jokin aika sitten keliakia ja ei hemmetti keliakiatuotteet on kalliita!
Ravintolassakin joudun maksamaan enemmän kuin muut. Miten tässä voi säästää? Perunaakaan ei aina jaksaisi syödä kun pottu tulee korvista. Unohtamatta että tuotteet maistuvatkin pahalta.
Kommentit (233)
Tyypillisesti tällaisiin ketjuihin tulee aina noin 500 näsäviisastelijaa ilmoittamaan, että ihminen ei tarvitse leipää mihinkään, ja pasta on epäterveellistä, ja mitään pullaa nyt ei ainakaan kannata ikinä syödä, ja luontaisesti gluteenittomasti voi syödä ihan hyvin riisiä, pottua ja porkkanaa ja pärjätä niillä, ja ne kaikki tsiljoonat ruoka-aineet joihin on lisätty vehnää voi ihan huoletta jättää pois eikä se vaikuta elämään mitenkään, ja niin edelleen.
Unohtavat, että kaikki mikä tekee monista ihan normaalisti käytössä olevista ruoka-aineista kalliimpia, tekee myös monipuolisesta syömisestä aina vaikeampaa ja laskee elämänlaatua. Monella ei ole aikaa ja varaa hifistellä terveysruokien kanssa, vaan yhtenä arkiruokana on voinut olla vaikka monien rakastama makaronilaatikko. No, se jää nyt sitten pois tai sitten moninkertaistuu hinnaltaan. Ruisleivästä saa ihan helposti terveellisen välipalan laittamalla sen väliin kaikenlaista. No, se välipalaleipä jää nyt pois tai moninkertaistuu hinnaltaan.
Monikaan ihminen ei jaksa leipoa omia leipiä, varsinkin jos on rankka työ eikä leipomisessa ole hyvä eikä siitä tykkää. Eikä gluteenitonta leipää nyt kovin halvalla saa itse tehtyäkään (tiedän, koska olen itse keliaakikko ja leivon). Normileipää saa tehtyä paljon halvemmalla.
Totta kai gluteenittomasti pystyy syömään kohtuu edullisesti jos käyttää kekseliäisyyttä. Mutta monella ei sitä kekseliäisyyttä juuri ruuanlaiton suhteen ole, vaikka muissa asioissa olisikin. Suomalainen arkiruoka on aika pitkälti rakentunut gluteenillisten viljojen ympärille. Monilla köyhemmillä käy valitettavasti niin, että keliakiadiagnoosin myötä ruokavaliosta karsiutuu paljon vaihtoehtoja pois eikä mitään tule tilalle. Kekseliäällä ruokavalio voi vaikka rikastuakin, mutta keskivertoihmisellä se kyllä köyhtyy. Ja joillakin se johtaa myös siihen, että gluteenittomasta ruokavaliosta alkaa lipsua, millä voi olla todella vakavia terveydellisiä seurauksia.
Vierailija kirjoitti:
Eikö monet tavalliset ruoat kuten kaalilaatikko, itämaiset ruoat kuten riisi ja kastike, sushi (pl vehnää sisältävä soijakastike), perinteiset suomalaiset perunaa ja kalaa, perunaa ja lihakastiketta, salaatit, linssikeitot ja muut käy gluteenittomaan ruokavalioon suoraan?
Surimisushit, soijasushit ja sun muut eivät käy, joten tarkkana saa olla.
Gluteenittomissa korvikkeissa se viljan proteiini on korvattu gluteenittoman kasvin hiilihydraatilla. Erittäin huono asia.
Itse yhdistän gluteenittomuuteen vähähiilihydraattisen ruokavalion. Korjaa mainiosti gluteenin aiheuttamat vauriot.
Gluteenittomat teolliset leivänkorvikkeet ovat maultaankin aivan kamalia. Joskus harvoin kun "leivätyttää" teen jotain gluteenitonta leiväkettä. Eilen tein vohveleita ja tänään siemennäkkäriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon on luonnostaan gluteenitonta ruokaa. Hyvin usein tuotteissa lukee merkinnät laktoosittomuudesta ja gluteenittomuudesta. Myös sellainen tuote, joissa noita merkintöjä ei ole voi kuitenkin olla tuollainen. Kauppaan kannattaa mennä ajan kanssa ja lukea ne tuoteselosteet huolella. Luonnostaan gluteenittomia ovat mm. liha, kana, kala, makkara, juusto, peruna, vihannekset, juurekset, kasvikset, hedelmät, marjat, salaatti, paljon maitotuotteita, sipsejä, jäätelöitä. Noissa ei siis myöskään ole mitään lisää kun normaaliruokana myydään.
Monisssa MAKKAROISSA kyllä on gluteenia.
Mä olen nyt lisännyt sipsien ja munuen syöntiä etten ihan näänny nälkään.
Pringlesit sisältävät myös vehnää.
Vierailija kirjoitti:
Gluteenittomissa korvikkeissa se viljan proteiini on korvattu gluteenittoman kasvin hiilihydraatilla. Erittäin huono asia.
Itse yhdistän gluteenittomuuteen vähähiilihydraattisen ruokavalion. Korjaa mainiosti gluteenin aiheuttamat vauriot.
Gluteenittomat teolliset leivänkorvikkeet ovat maultaankin aivan kamalia. Joskus harvoin kun "leivätyttää" teen jotain gluteenitonta leiväkettä. Eilen tein vohveleita ja tänään siemennäkkäriä.
Sinä muistelet nyt jotain 2000-luvun alkua. Nykyään valtaosa "korvaavista" tuotteista on ihan luontaisesti gluteenittomia - itse asiassa en keliaakikkona edes muista, milloin olisin viimeksi törmännyt johonkin tuotteeseen, josta olisi keinotekoisesti poistettu gluteeni. Mutta esimerkiksi ne kaura-tattari-peruna-maissi jne. leivät ovat silti monta kertaa tavallisia leipiä kalliimpia. Ja ovat muuten tosi hyviä, ainakin parhaat niistä vaihtoehdoista! Mutta niin kalliita että ostan hyvin harvoin.
Keliakia on ärsyttävä sairaus ja vaatii elinikäisen gluteenittoman dieetin. Kuitenkin alun shokista selvittyäsi pärjäät, kunhan olet tarkkana. Joskus tutuksi luulleen tuotteen sisältö on muuttunut ja yllättäen ei olekaan enää gluteeniton, joten suosittelen lukemaan tuotesisällöt. Itse kannattaa tehdä paljon leipomuksia ja kokata, niin saa mieleistä. Tsemit!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gluteenittomat teolliset leivänkorvikkeet ovat maultaankin aivan kamalia. Joskus harvoin kun "leivätyttää" teen jotain gluteenitonta leiväkettä. Eilen tein vohveleita ja tänään siemennäkkäriä.Sinä muistelet nyt jotain 2000-luvun alkua. Nykyään valtaosa "korvaavista" tuotteista on ihan luontaisesti gluteenittomia - itse asiassa en keliaakikkona edes muista, milloin olisin viimeksi törmännyt johonkin tuotteeseen, josta olisi keinotekoisesti poistettu gluteeni. Mutta esimerkiksi ne kaura-tattari-peruna-maissi jne. leivät ovat silti monta kertaa tavallisia leipiä kalliimpia. Ja ovat muuten tosi hyviä, ainakin parhaat niistä vaihtoehdoista! Mutta niin kalliita että ostan hyvin harvoin.
Normi elovena puurohiutaleet eivät käy vaan keliaakikolle pitää olla erikseen gluteenitonta puhdistettua kauraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon on luonnostaan gluteenitonta ruokaa. Hyvin usein tuotteissa lukee merkinnät laktoosittomuudesta ja gluteenittomuudesta. Myös sellainen tuote, joissa noita merkintöjä ei ole voi kuitenkin olla tuollainen. Kauppaan kannattaa mennä ajan kanssa ja lukea ne tuoteselosteet huolella. Luonnostaan gluteenittomia ovat mm. liha, kana, kala, makkara, juusto, peruna, vihannekset, juurekset, kasvikset, hedelmät, marjat, salaatti, paljon maitotuotteita, sipsejä, jäätelöitä. Noissa ei siis myöskään ole mitään lisää kun normaaliruokana myydään.
Mä olen nyt lisännyt sipsien ja munuen syöntiä etten ihan näänny nälkään.
Missä makkarassa on muka gluteenia? Itse en tiedä yhtään merkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Normi elovena puurohiutaleet eivät käy vaan keliaakikolle pitää olla erikseen gluteenitonta puhdistettua kauraa.
Silti annoshinta jää johonkin 20 senttiin eli todella halpaa syötävää se puuro edelleen on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gluteenittomat teolliset leivänkorvikkeet ovat maultaankin aivan kamalia. Joskus harvoin kun "leivätyttää" teen jotain gluteenitonta leiväkettä. Eilen tein vohveleita ja tänään siemennäkkäriä.Sinä muistelet nyt jotain 2000-luvun alkua. Nykyään valtaosa "korvaavista" tuotteista on ihan luontaisesti gluteenittomia - itse asiassa en keliaakikkona edes muista, milloin olisin viimeksi törmännyt johonkin tuotteeseen, josta olisi keinotekoisesti poistettu gluteeni. Mutta esimerkiksi ne kaura-tattari-peruna-maissi jne. leivät ovat silti monta kertaa tavallisia leipiä kalliimpia. Ja ovat muuten tosi hyviä, ainakin parhaat niistä vaihtoehdoista! Mutta niin kalliita että ostan hyvin harvoin.
Olen ymmärtänyt, ettei gluteeniton kaura ole mitenkään erikseen "puhdistettua", vaan tuotantolinjoilla ei ole käsitelty muita viljoja.
Vierailija kirjoitti:
Tyypillisesti tällaisiin ketjuihin tulee aina noin 500 näsäviisastelijaa ilmoittamaan, että ihminen ei tarvitse leipää mihinkään, ja pasta on epäterveellistä, ja mitään pullaa nyt ei ainakaan kannata ikinä syödä, ja luontaisesti gluteenittomasti voi syödä ihan hyvin riisiä, pottua ja porkkanaa ja pärjätä niillä, ja ne kaikki tsiljoonat ruoka-aineet joihin on lisätty vehnää voi ihan huoletta jättää pois eikä se vaikuta elämään mitenkään, ja niin edelleen.
Unohtavat, että kaikki mikä tekee monista ihan normaalisti käytössä olevista ruoka-aineista kalliimpia, tekee myös monipuolisesta syömisestä aina vaikeampaa ja laskee elämänlaatua. Monella ei ole aikaa ja varaa hifistellä terveysruokien kanssa, vaan yhtenä arkiruokana on voinut olla vaikka monien rakastama makaronilaatikko. No, se jää nyt sitten pois tai sitten moninkertaistuu hinnaltaan. Ruisleivästä saa ihan helposti terveellisen välipalan laittamalla sen väliin kaikenlaista. No, se välipalaleipä jää nyt pois tai moninkertaistuu hinnaltaan.
Monikaan ihminen ei jaksa leipoa omia leipiä, varsinkin jos on rankka työ eikä leipomisessa ole hyvä eikä siitä tykkää. Eikä gluteenitonta leipää nyt kovin halvalla saa itse tehtyäkään (tiedän, koska olen itse keliaakikko ja leivon). Normileipää saa tehtyä paljon halvemmalla.
Totta kai gluteenittomasti pystyy syömään kohtuu edullisesti jos käyttää kekseliäisyyttä. Mutta monella ei sitä kekseliäisyyttä juuri ruuanlaiton suhteen ole, vaikka muissa asioissa olisikin. Suomalainen arkiruoka on aika pitkälti rakentunut gluteenillisten viljojen ympärille. Monilla köyhemmillä käy valitettavasti niin, että keliakiadiagnoosin myötä ruokavaliosta karsiutuu paljon vaihtoehtoja pois eikä mitään tule tilalle. Kekseliäällä ruokavalio voi vaikka rikastuakin, mutta keskivertoihmisellä se kyllä köyhtyy. Ja joillakin se johtaa myös siihen, että gluteenittomasta ruokavaliosta alkaa lipsua, millä voi olla todella vakavia terveydellisiä seurauksia.
Tämä. Mä ostin monivitamiineja kun alkoi tuntua siltä, että en pysty enää syömään tarpeeksi terveellisesti kun normaali leipä jäi pois.
En tykkää laittaa ruokaa enkä leipoa, joten syön vain sitä mitä helposti saa. Ja kun on jo pohjalla pitkä lista muitakin allergioita.
Gluteenittomat tuotteet ei ole erityisen hyviä. Parempi vain syödä luontaisesti gluteenitonta: kauraa, riisiä, tattaria jne. tai perunaa, bataattia, kurpitsaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen nyt lisännyt sipsien ja munuen syöntiä etten ihan näänny nälkään.Missä makkarassa on muka gluteenia? Itse en tiedä yhtään merkkiä.
Kotimaisissa makkaroissa harvemmin on gluteenia, paitsi jossain ryynimakkaroissa yms. Ulkomaisissa on useammin.
-eri
Kahvipöytään gluteenittomuus tuo kyllä haasteita ja paljon lisäkustannuksia. Perinteisesti kun tarjolla on kakkua, voileipäkakkua, keksiä, pullaa jne. Kaikkea gluteenipitoista.
Jos ei itse leivo vaan ostaa valmiina niin maksaa paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen nyt lisännyt sipsien ja munuen syöntiä etten ihan näänny nälkään.Missä makkarassa on muka gluteenia? Itse en tiedä yhtään merkkiä.
No lukasepas ne selosteet joskus. Vehnäjauhoa on monessa. Esim.maksapasteija
Vierailija kirjoitti:
No tyhmä ei tarvitse olla. Jos sairastuu ja haluaa pysyä kunnossaa, niin vaivaa on nähtävä. En minäkään diabeetikkona rakenna ruokavaliotani sokerin ympärille. Tai syö sitrushedelmiä tai mansikkaa, koska saan niistä inhottavan ihottuman.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on ihan valtavasti ihmisiä, jotka joutuvat noudattamaan jotain erikoisruokavaliota. Esimerkiksi ärtyvän suolen oireyhtymä on ihan valtavan yleinen.
Heillä voi olla jopa enemmän rajoitteita ruoka-aineiden suhteen.
Samoin vaikkapa maitoallerginen joutuu ostamaan erityistuotteita, koska pelkkä laktoositon ei riitä ja maitoa on yllättävissä paikoissa.
Maidottomuuden kyllä muuten huomasi ja aluksi piti jättää myös naudan liha pois. Jäi ihan kaikki teollinen moska pois. Jouduin siirtymään siis todella puhtaaseen ravintoon. Aluksi se riepoi ihan kunnolla, mutta nykyään sitä ällöttää jos joutuu syömään esimerkiksi ravintolassa tai muualla. Lehmän maidon hajukin saa ällötyksen tunteen, haisee ihan lehmältä. Korvikkeita en ole alkanut harrastamaan, koska en siedä kauraakaan, soijasta puhumattakaan.
Ruokavalio sisältää:
- Hedelmiä (omena, tomaatti, appelsiini, mandariini, viinirypäleet)
- Marjoja (puolukka, vadelma, mustikka (pääasiassa pohjoismaisia marjoja, itse kerättynä))
- Juureksia (porkkana, lanttu, nauris, bataatti, peruna)
- Kalaa (pakasteena ostan usein seitä, tuoreena turska, lohi ja siika)
- Sikaa (ilman mitään marinadeja)
- Kananmunia
Vitamiinit vedän pääasiassa purkista, koska epäilen varastossa kasvaneiden ja kypsyneiden hedelmien ja marjojen vitamiinipitoisuuksia. Tämä ruokavalio on saanut mun vatsan kiitettävään kuntoon ja rahaa säästyy.
Gluteenittomasta kaurajauhosta voi helposti leipoa vaikka lettuja, pannaria, vohveleita....
Gluteenittomia ovat myös liha,kala, kana, muna, useimmat maitotuotteet, kasvikset, hedelmät ja marjat, rasvat. Ei luulisi nälkäkuoleman uhkaavan.
Pasta on vähän tavallista kalliimpaa, jatkan sitä lisäämällä kasviksia. Samoin riisiä jos keitän lisään aina vaikka pakastekasviksia, esim sadonkorjuukasvikset maistuvat minulle ainakin.
Maissitärkkelys on halpaa sakeuttamaan vaikka kastikkeita, keittoja jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riisiä, kvinoaa tai ihan vain kasviksia, esim. kasvishöystöä sun muuta lisukkeeksi. En ole keliaakikko, mutta aika harvoin syön lisukkeena (gluteenillista) viljaa. Leipää tosin syön ja sitä minäkin ensimmäisenä kaipaisin.
Onneksi nykyään kuitenkin on paljon gluteenitonta tavaraa tarjolla (lähinnä puhun jauhoista, koska tekisin vastaavassa tilanteessa enimmäkseen itse). Täyskauraisia sämpylöitä tekee itse kaurahiutaleista ja -jauhoista, tai sitten lisää joukkoon jotain muuta sopivaa, esim. maissi- ja/tai perunajauhoja.
Ruistahan ei voi käyttää, mutta entä speltti? Siinähän on gluteenia, mutta jostain luin, että monille keliaakikoille sopii. Harva tosin taitaa uskaltaa kokeilla diagnoosin saatuaan, kun ei virallisesti gluteenitonta kuitenkaan ole.
Aika monet karppaajareseptit varmaan muuten toimisi hyvin, niissähän ei viljaa käytetä.
Keliaakikko ei voi käyttää spelttiä. Ruista voi korvata tattarilla.
Ruisjauhopuuron voi korvata teff-jauhopuurolla.
Mikä selittää näin suuren määrän sairaita ihmisiä? Ei kaikkialla maailmassa ole suolistosairauksia.