AMK YHTEISHAKU KEVÄT 2023
Niin se taas alkoi.. ja opintopolku kaatui :)
Jospa ennen töihin lähtöä pääsisi laittamaan haut sisään!
Kommentit (2176)
Wuhu! Viikkoon ei varasijat liikkunu ja nyt nousi pykälän ylöspäin: 8 --> 7 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 1. varasijalla (Laurea, sosionomi). Liikkuuko jono jo eli kuinka usein mun kannattaa rampata opintopolussa 😁
Vai onko todennäköistä että vasta heinäkuun puolella on liikettä?
Mä oon myös 1. varasijalla sosionomiksi ja mulle sanottiin hakijapalvelusta ettei paikkaa voi saada ennen kuin kaikki tulokset ovat julki, viim 7.7. Enpä tiedä onko tämäkään totta vai ei. 😅 Nimimerkillä ramppaan siltikin opintopolussa
Oho! Osaako joku selittää, mitä tämä tarkoittaa?
Jos edelläni oleva viimeinen sisäänpäässyt ei-ensikertalainen ottaa vaikka 27.6 vastaan paikan toisaalta, niin enkö minä siirry automaattisesti 1. varasijalta paikan saaneeksi??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 1. varasijalla (Laurea, sosionomi). Liikkuuko jono jo eli kuinka usein mun kannattaa rampata opintopolussa 😁
Mä oon myös 1. varasijalla sosionomiksi ja mulle sanottiin hakijapalvelusta ettei paikkaa voi saada ennen kuin kaikki tulokset ovat julki, viim 7.7. Enpä tiedä onko tämäkään totta vai ei. 😅 Nimimerkillä ramppaan siltikin opintopolussa
Minkä paikan 1. varasijalta voit ottaa?
Jos on vain yksi jono, millä perusteella siinä paikat jaetaan ? Osa hakee todistuksella, osa kokeella ja osa molemmilla. Ymmärrän, että jos haetaan YAMK jossa ei ole kuin ei enskoja ja haetaan kokeella, siinä tuskin on kuin yksi jono.
Ihan villi veikkaus, jaettaisko nyt valintakoepaikkoja, koska todistuspaikat menivät jo?
on kaksi jonoa:
1. ensikertalaisten paikkojen jono. heille paikoista on varattu 10-15%
2. muiden jono
jos ensikertalaisten määrä ei täyty, koska yksi on kieltäytynyt saamastaan opiskelupaikasta, hänen tilalleen otetaan ensikertalainen, vaikka pisteet eivät olisi hyvät. niinpä meille ei-ensikertalaisille ei 1.varasija tarkoita, että saisimme paikan vaikka joku ei ottaisi paikkaa vastaan. mutta toki voimme saadakin.
esim itselläni nyt 10 p enemmän valintakokeesta kuin viimeisellä ensikertalaisella, ja olen periaatteessa ekana varalla, mutta joku ensikertalinen voi vielä mennä minusta ohi 9 pistettä huonommalla tuloksella.
Mistä näätte noi ajantasaiset pisteet? Esim. Paljon tällä hetkellä valintakoe/ todistusvalinta?
Sen verran on ollut liikaa jännitettävää koko keväällä, että takuuvarmasti en enää mihinkään hae. 11 varasija, ärsyttävää.
Viikkoon ei ole liikkunut opintopolussa eikä vipusessa sote-alan koulupaikat. Raastavaa odotusta. :D
Tällä hetkellä varasijoilla 4, 19 ja 25. Kahteen muuhun hakukohteeseen oli muistaakseni 78, 48 ja 127, mutta josko pienemmiltä varasijoilta pääsisi.
Tulis jo yliopistojen tulokset!
Vierailija kirjoitti:
Jos on vain yksi jono, millä perusteella siinä paikat jaetaan ? Osa hakee todistuksella, osa kokeella ja osa molemmilla. Ymmärrän, että jos haetaan YAMK jossa ei ole kuin ei enskoja ja haetaan kokeella, siinä tuskin on kuin yksi jono.
Olen itse hakenut linjalle, jossa on 35 paikkaa, Niistä n 28 jaettiin jo toukokuussa todistusten perusteella (4 niistä oli ensikertalaisille). Valintakokeella pääsee 7 henkilöä, heistä vähintään yhden on oltava ensikertalainen, Valintakoepaikkoja on siis meille ei-ensikertalaisille jaossa maksimissaan 6 paikkaa. Mutta ymmärtääkseni todistuksella hakeneet paikasta kieltäytyneet ei-ensikertalaiset parantaa sitten kuitenkin tilannetta - korjatkaa joku jos tiedätte?
luvut on suurinpiirtein amk:n yleislinjauksen mukaan laskettu
Vierailija kirjoitti:
Viikkoon ei ole liikkunut opintopolussa eikä vipusessa sote-alan koulupaikat. Raastavaa odotusta. :D
Tällä hetkellä varasijoilla 4, 19 ja 25. Kahteen muuhun hakukohteeseen oli muistaakseni 78, 48 ja 127, mutta josko pienemmiltä varasijoilta pääsisi.Tulis jo yliopistojen tulokset!
minulla liikkui tänään varasija 18->17 (sosionomi)
Tänä keväänä oli toinen yritys päästä opiskelemaan ja paikka tuli... Oli kyllä sellainen koe, ettei voinut yhtään aavistaa kuinka meni, mutta ihan hyvillä pisteillä läpi. Kannatti osallistua valmennukseen, ekalla kerralla menin aika tuurilla mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho! Osaako joku selittää, mitä tämä tarkoittaa?
Jos edelläni oleva viimeinen sisäänpäässyt ei-ensikertalainen ottaa vaikka 27.6 vastaan paikan toisaalta, niin enkö minä siirry automaattisesti 1. varasijalta paikan saaneeksi??
Näin, mikäli ensikertalaiskiintiö on saatu täyteen.
kärvistelijä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kärvistelijä kirjoitti:
Huoh, nyt kun tulin valituksi ensihoitoon, ahdistaa kun en osaa päättää kannattaisiko ottaa paikka vastaan vai jatkaa vielä lääkikseen hakemista. 😐
Monestikko olet hakenut lääkiskeen? Itse suosittelisin että mene sinne minne oikeasti haluat, jos ensihoito oli vain ns. varalla ja oikeasti haluaisit lääkikseen niin jatka yrittämistä. Jos olet jo kymmenen vuotta tms. yrittänyt lääkikseen niin sit tietty jossain kohtaa voi olla hyvä idea hyväksyä tappio.
Nyt tänä vuonna ois periaatteessa neljäs haku, mutta masenuksen ja uupumuksen vuoksi meni kyllä aika penkin alle. Samoin viime vuosi, korona-aika oli niin rankkaa mulle että oon vasta nyt tänä keväänä alkanut toipumaan ennalleni. Haluaisin arkeen selkeää rytmiä mitä tutkinto-opiskelu toisi, vs tämä itsenäinen puurtaminen pääsykokeisiin, vaikea päättää onko se niin tärkeä että haluan menettää sen vuoksi ensikertalaisuuden 😐
Olisiko sinun mahdollista suorittaa jotain kiinnostavaa kokonaisuutta avoimessa yliopistossa? Ainakin osassa se opetus tapahtuu ihan siellä tutkinto-opiskelijouden kanssa yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Konetekniikka, näytti kyllä kaikilla muillaki insinööri aloilla pisterajat nousseen tampereella.
DIA-haun pääsykokeen tulokset ei ole vielä tulleet ja se voi muuttaa aika paljon tilannetta amkin suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sellainen kysymys, että onko väliä sillä missä AMK opiskelee? Eli jos valmistumisen jälkeen hakee töitä niin katsotaanko siitä missä AMK:ssa on opiskellut ja jos on opiskellut sellasessa AMK:ssa joka ei oo paljon suosittu niin onko sillä vaikutusta töiden saamiseen?
Tuskin on isoa merkitystä. Enemmän vaikuttaa se, missä olet harjoittelusi tehnyt. Toki monet työllistyy helpommin sille alueelle missä on sen amk-n käynyt
Vierailija kirjoitti:
Onko mahdollista päästä koulun ensikertalaisena varasijalta 7🤔
Riippuu alasta ja tähtien asennosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sellainen kysymys, että onko väliä sillä missä AMK opiskelee? Eli jos valmistumisen jälkeen hakee töitä niin katsotaanko siitä missä AMK:ssa on opiskellut ja jos on opiskellut sellasessa AMK:ssa joka ei oo paljon suosittu niin onko sillä vaikutusta töiden saamiseen?
Uskoisin, että suurempi merkitys on sillä kuinka on menestynyt opiskeluissa. Samat asiat (ainakin suunnilleen) opiskellaan kuitenkin kaikissa ammattikorkeakouluissa.
Miksi sitten jotkut AMK ovat tosi suosittuja ja on vaikea päästä kun taas toiset AMK eivät ole kovin paljon suosittu eikä ole vaikea päästä.
Tämähän vähän vaihtelee vuosittain. Kun jonnekin on jonain vuonna suht helppo päästä, osa porukasta laittaa sen varmaksi nakiksi ja sitten sinne on hakijoita enemmän ja jonnekkin muualle vähemmän..