AMK YHTEISHAKU KEVÄT 2023
Niin se taas alkoi.. ja opintopolku kaatui :)
Jospa ennen töihin lähtöä pääsisi laittamaan haut sisään!
Kommentit (2176)
Tampereelle pääsi viime vuonna vähän yli 40 pisteellä ja nyt alimmat hyväksytyt pisteet on melkeen 60 pistettä. Mitä veikaatte onko toivoa että pisteet laskisi elokuuhun mennessä edes kymmenellä nii olisi toivoa saada opiskelupaikka sieltä.?
Vierailija kirjoitti:
Tampereelle pääsi viime vuonna vähän yli 40 pisteellä ja nyt alimmat hyväksytyt pisteet on melkeen 60 pistettä. Mitä veikaatte onko toivoa että pisteet laskisi elokuuhun mennessä edes kymmenellä nii olisi toivoa saada opiskelupaikka sieltä.?
Mikä ala?
Ite hain Tampereelle röntgenhoitajaksi ja pisteraja aika lailla samat mitä viime vuonnakin, ~74.
Konetekniikka, näytti kyllä kaikilla muillaki insinööri aloilla pisterajat nousseen tampereella.
kärvistelijä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kärvistelijä kirjoitti:
Huoh, nyt kun tulin valituksi ensihoitoon, ahdistaa kun en osaa päättää kannattaisiko ottaa paikka vastaan vai jatkaa vielä lääkikseen hakemista. 😐
Monestikko olet hakenut lääkiskeen? Itse suosittelisin että mene sinne minne oikeasti haluat, jos ensihoito oli vain ns. varalla ja oikeasti haluaisit lääkikseen niin jatka yrittämistä. Jos olet jo kymmenen vuotta tms. yrittänyt lääkikseen niin sit tietty jossain kohtaa voi olla hyvä idea hyväksyä tappio.
Nyt tänä vuonna ois periaatteessa neljäs haku, mutta masenuksen ja uupumuksen vuoksi meni kyllä aika penkin alle. Samoin viime vuosi, korona-aika oli niin rankkaa mulle että oon vasta nyt tänä keväänä alkanut toipumaan ennalleni. Haluaisin arkeen selkeää rytmiä mitä tutkinto-opiskelu toisi, vs tämä itsenäinen puurtaminen pääsykokeisiin, vaikea päättää onko se niin tärkeä että haluan menettää sen vuoksi ensikertalaisuuden 😐
Täytyy kyllä sanoa jos korona aika oli rankkaa täällä Suomessa niin älä hae lääkikseen.. miten olisit siinä ammatissa pärjänny? Kun eihän täällä todellisia kieltoja edes nähty.
T. Ulkomailla asunut korona-aikana, 3viikkoa 4 seinän sisällä ja työt menettänyt mutta ei se rankkaa ollut.
Vierailija kirjoitti:
kätilöksi kirjoitti:
Oliko se niin, että jos olen ei-ensikertalainen ja varasijalla 3 niin minun sija liikkuu vain jos joku ei-ensikertalaisista ei hyväksy paikkaa? Vai liikkuuko oma varasijani myös silloin jos ensikertalainen antaa paikkansa pois? 24 aloituspaikkaa, joista 5 oli varattu ei-ensikertailaisille. Tällä hetkellä minulla on korkeammat pisteet kuin alimmalla valitulla.
Soitin hakijapalveluihin ja siellä sanottiin että on vain yksi jono! Eli kuka tahansa valituista peruu paikkansa niin 1. varasijalla oleva pääsee tilalle. Olisi liian monimutkaista jos olisi 4 eri jonoa kuulemma. Itsekin elin ennen väärässä uskomuksessa, mutta hyvä näin. 👌
En ihan usko tähän, koska olen itse 1. varasijalla ollut koko ajan, ja vaadittu pistemäärä on laskenut - mutten ole päässyt sisään. Jono voi olla yhteinen, mutta se kiintiö ensikertalaisia täytyy pitää.
Vierailija kirjoitti:
kärvistelijä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kärvistelijä kirjoitti:
Huoh, nyt kun tulin valituksi ensihoitoon, ahdistaa kun en osaa päättää kannattaisiko ottaa paikka vastaan vai jatkaa vielä lääkikseen hakemista. 😐
Monestikko olet hakenut lääkiskeen? Itse suosittelisin että mene sinne minne oikeasti haluat, jos ensihoito oli vain ns. varalla ja oikeasti haluaisit lääkikseen niin jatka yrittämistä. Jos olet jo kymmenen vuotta tms. yrittänyt lääkikseen niin sit tietty jossain kohtaa voi olla hyvä idea hyväksyä tappio.
Nyt tänä vuonna ois periaatteessa neljäs haku, mutta masenuksen ja uupumuksen vuoksi meni kyllä aika penkin alle. Samoin viime vuosi, korona-aika oli niin rankkaa mulle että oon vasta nyt tänä keväänä alkanut toipumaan ennalleni. Haluaisin arkeen selkeää rytmiä mitä tutkinto-opiskelu toisi, vs tämä itsenäinen puurtaminen pääsykokeisiin, vaikea päättää onko se niin tärkeä että haluan menettää sen vuoksi ensikertalaisuuden 😐
Täytyy kyllä sanoa jos korona aika oli rankkaa täällä Suomessa niin älä hae lääkikseen.. miten olisit siinä ammatissa pärjänny? Kun eihän täällä todellisia kieltoja edes nähty.
T. Ulkomailla asunut korona-aikana, 3viikkoa 4 seinän sisällä ja työt menettänyt mutta ei se rankkaa ollut.
Ja tähän täytyy kyllä sanoa, että lääkäritkin voivat uupua, masentua ja kokea vaikeita aikoja elämässään. Korona ajan haasteet eivät sulje lääkistä pois millään tavalla.
Itse kannustan yrittämään niin kauan kuin tuntuu oikealta. Tsemppiä päätöksiin.
Itsellä kanssa insinööriopintoihin haku nyt, ja veikkaisin että tulee pisterajat vielä laskemaan kun loputkin tulokset ilmestyy ja porukka pääsee ottamaan 2-5 paikkoja vastaan / kieltäytymään tai vuorostaan jonottelemaan vielä hetken ykkösvaihtoehtoa. Ainakin kahteen viime vuoteen verrattain olis monessa paikkaa vielä varaa pisteillä tippua lähes 10 pistettä kaikissa neljässä hakukohteessani, jotta vastais noita menneitä vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Konetekniikka, näytti kyllä kaikilla muillaki insinööri aloilla pisterajat nousseen tampereella.
Ylempi siis vastaus tähän ^
Vierailija kirjoitti:
kätilöksi kirjoitti:
Oliko se niin, että jos olen ei-ensikertalainen ja varasijalla 3 niin minun sija liikkuu vain jos joku ei-ensikertalaisista ei hyväksy paikkaa? Vai liikkuuko oma varasijani myös silloin jos ensikertalainen antaa paikkansa pois? 24 aloituspaikkaa, joista 5 oli varattu ei-ensikertailaisille. Tällä hetkellä minulla on korkeammat pisteet kuin alimmalla valitulla.
Soitin hakijapalveluihin ja siellä sanottiin että on vain yksi jono! Eli kuka tahansa valituista peruu paikkansa niin 1. varasijalla oleva pääsee tilalle. Olisi liian monimutkaista jos olisi 4 eri jonoa kuulemma. Itsekin elin ennen väärässä uskomuksessa, mutta hyvä näin. 👌
Yksi jono näkyy hakijalle, mutta ei pääse kuka tahansa kenen tahansa tilalle. Oot nyt ymmärtänyt väärin. Jos ensikertalainen peruu ja on kiintiössä, niin hänen tilalleen tulee ensikertalainen. Tai jos amiksesta tuleva peruu todistuksella saadun paikan, niin hänen tilalleen tulee toinen samanlainen. Kiintiöt pysyy, kuten joku ylempänä jo kommentoikin.
Vierailija kirjoitti:
kätilöksi kirjoitti:
Jos opintojen kuvauksessa lukee, että esim 80% paikoista on varattu ensikertalaisille, tulee tämän suhdeluvun pitää. Eli on olemassa ns. kaksi jonoa, ei-ensikertalaisille ja sitten toinen, yhteinen jono ei-ensikertalaisille ja ensikertalaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kätilöksi kirjoitti:
Yksi jono näkyy hakijalle, mutta ei pääse kuka tahansa kenen tahansa tilalle. Oot nyt ymmärtänyt väärin. Jos ensikertalainen peruu ja on kiintiössä, niin hänen tilalleen tulee ensikertalainen. Tai jos amiksesta tuleva peruu todistuksella saadun paikan, niin hänen tilalleen tulee toinen samanlainen. Kiintiöt pysyy, kuten joku ylempänä jo kommentoikin.
Tässä uskomuksessa itsekin olen ollut, mutta kiven kovaan väitettiin että näin ei ole. Tiedä sitten mikä on totta ja mikä ei. 🙉
Jono on ilmeisen yhteinen, ja täytetään ns paremmuusjärjestyksessä. Kuitenkin jos et ole ensikertalainen, he menevät ohitsesi, jollei 80% kiintiö täyty.
Kahteenkymmeneen valittuun täytyy mahtua 16 ensikertalaista. Jos olen 1. varasijalla kohtaloni riippuu myös jonossa edelläni olevien statuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kätilöksi kirjoitti:
Tässä uskomuksessa itsekin olen ollut, mutta kiven kovaan väitettiin että näin ei ole. Tiedä sitten mikä on totta ja mikä ei. 🙉
Kyllä erilliset jonot ovat ihan totta, itse olen ei-ensikertalainen ja minun ohitseni on päässyt vipusen mukaan toisia ei-ensikertalaisia huonommilla pisteillä, olen itse lukiotaustainen joten todennäköisesti minun ohitseni päässyt henkilö on ollut ammattikoulutaustainen.
Kai lukion käynytkin on ensikertalainen?
Vierailija kirjoitti:
Kai lukion käynytkin on ensikertalainen?
En tiedä oliko tämä kommentti minulle, mutta vipusesta näkyy ei-ensikertalaisten pisterajat. Omat pisteeni ovat 140, ja matalimmat pisteet, joilla ei-ensikertalainen on päässyt sisään on ollut 113. Tästä päätellen on siis erilliset kiintiöt lukiolaisille ja ammattikoululaisille, en muuten keksi miksi en olisi itse päässyt sisään kouluun.
Olen 1. varasijalla (Laurea, sosionomi). Liikkuuko jono jo eli kuinka usein mun kannattaa rampata opintopolussa 😁
Vai onko todennäköistä että vasta heinäkuun puolella on liikettä?
Pääsin sairaanhoitajaksi, ensikertalaisena
- lab th varasijalla 41.
- lab sh hyväksytty
Varasijat ei ole liikkuneet ollenkaan
Vierailija kirjoitti:
Olen 1. varasijalla (Laurea, sosionomi). Liikkuuko jono jo eli kuinka usein mun kannattaa rampata opintopolussa 😁
Vai onko todennäköistä että vasta heinäkuun puolella on liikettä?
Liikkuu jonkun verran mutta turha jatkuvasti rampata, sijat päivitetään kai kerran päivässä
Huoooh tulispa jo esim OKL tulokset 👀