AMK YHTEISHAKU KEVÄT 2023
Niin se taas alkoi.. ja opintopolku kaatui :)
Jospa ennen töihin lähtöä pääsisi laittamaan haut sisään!
Kommentit (2176)
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä sitä, että miksi olen ei ensikertalainen, vaikka ensimmäinen korkeakoulututkintoni otin vastaan vuonna 2012 ja valmistuin 2015. Eikö kaikkialla lue, että olen ei ensikertalainen jos olen ottanut paikan vastaan vuonna 2014 tai sen jälkeen?
Jos sinulla on jo tutkinto, et ole ensikertalainen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä nykyinen järjestelmä on kyllä käsittämätön. Kaikki pitäisi valita pääsykokeella, ei mitään kiintiöitä ja oikeasti ne eniten pisteitä saaneet pitäisi valita. Käsittämätöntä, jos joku yli 20 pistettä rajan saanut ei pääse opiskelemaan eri kiintiöiden takia. Kaikki hakijat siis samalle viivalle, sillä vain se on tasa-arvoa.
No on, mut kyllä mä ensikertalaisille vähän bonusta antaisin. Joku 5% pisteistä ja jos pääsykoe on niin helppo, että sisäänpääsyraja on yli 90% maksimista, niin pääsykoetta pitää vaikeuttaa.
Tuleeko se tieto ekana opintopolkuun vai sähköpostiin, että pääsi opiskelemaan?
Että turhaanko kattelen opinyopolkua koko ajan, jos se tieto tuleekin s.postilla?
Tieto tulee ensin Opintopolkuun ja sähköpostit lähtevät kaksi kertaa päivässä, klo 08 ja 20 tjtn.
Jos olet tässä välissä ottanut paikan Opintopolussa vastaan, ei sähköpostia tule.
Vierailija kirjoitti:
Että turhaanko kattelen opinyopolkua koko ajan, jos se tieto tuleekin s.postilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä nykyinen järjestelmä on kyllä käsittämätön. Kaikki pitäisi valita pääsykokeella, ei mitään kiintiöitä ja oikeasti ne eniten pisteitä saaneet pitäisi valita. Käsittämätöntä, jos joku yli 20 pistettä rajan saanut ei pääse opiskelemaan eri kiintiöiden takia. Kaikki hakijat siis samalle viivalle, sillä vain se on tasa-arvoa.
No on, mut kyllä mä ensikertalaisille vähän bonusta antaisin. Joku 5% pisteistä ja jos pääsykoe on niin helppo, että sisäänpääsyraja on yli 90% maksimista, niin pääsykoetta pitää vaikeuttaa.
Sisäänpääsyraja yli 90% maksimista? Nyt en ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisäänpääsyraja on korkea vain muutamille aloille. Keskimäärin se on 60-70%, jossain huomattavasti vähemmän. Koe on kaikille sama, joten noihin kohteisiin hakee yksinkertaisesti "tasokkaampaa" porukkaa, tai toisin sanoen kilpailu on kovempaa. Kokeen vaikeuttaminen vain laskisi pisterajoja, mutta luultavasti samat ihmiset pääsisivät sisään silti.
Uskoisin, että nää jonot liikkuvat enemmän, mitä kauempana ollaan sisäänpääsytstä. Kolmen neljän päästä paikasta lienee vaikeampi päästä?
Mä olen saanut opintopolkuun tiedon hyväksymisestä 5. hakutoiveeseeni, mutta en sähköpostia. Oletan, että sähköposti tulee kun kaikki tulokset ovat valmiita.
Vierailija kirjoitti:
Tähän siis vastauksena edellinen :)
Vierailija kirjoitti:
Mä olen saanut opintopolkuun tiedon hyväksymisestä 5. hakutoiveeseeni, mutta en sähköpostia. Oletan, että sähköposti tulee kun kaikki tulokset ovat valmiita.
Tuleekohan ykköstoiveesta vaan s.posti heti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä riippuu koulusta, eri paikoissa eri käytännöt. Itselleni on tullut alempien toiveiden hyväksymisestä sähköposti, ensin todistusvalinnan ja sitten AMK- pääsykokeen yhteydessä, mutta odotan vielä yliopiston tuloksia. Vahvistussähköposti tulee kaikille, kun paikka on vastaanotettavissa.
Olen varasijalla paikalla 2 ja seurannut sitä opintopolku koko vkon, mutta se ei liiku mihinkään :(
Olisi hyvä jos sais tarkista monta ihmista on edellisinä vuosinä päässyt varasijalta opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Onnea! 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli kolmostoiveesta sähköposti heti, samoin kakkostoiveesta. Kolmosviestin otsikko oli jotakuinkin onneksi olkoon! ja kakkosen; no tulokset tuli. En meinannut uskaltaa lukea kakkosta kun arvelin, että se on hyvästit -posti, etten päässyt siihen :D
cuci kirjoitti:
Olen varasijalla paikalla 2 ja seurannut sitä opintopolku koko vkon, mutta se ei liiku mihinkään :(
Olisi hyvä jos sais tarkista monta ihmista on edellisinä vuosinä päässyt varasijalta opiskelemaan.
Ei voi yhtään sanoa. Se riippuu niin alasta ja vuodesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli kolmostoiveesta sähköposti heti, samoin kakkostoiveesta. Kolmosviestin otsikko oli jotakuinkin onneksi olkoon! ja kakkosen; no tulokset tuli. En meinannut uskaltaa lukea kakkosta kun arvelin, että se on hyvästit -posti, etten päässyt siihen :D
Käyttäjä10253 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut hyväksyttiin kakkostoiveeseen, mut ei ykköseen. En oo vielä saanu mitään viestiä mistään.
Kai se sitten jossain vaiheessa tulee 🥴
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisäänpääsyraja on korkea vain muutamille aloille. Keskimäärin se on 60-70%, jossain huomattavasti vähemmän. Koe on kaikille sama, joten noihin kohteisiin hakee yksinkertaisesti "tasokkaampaa" porukkaa, tai toisin sanoen kilpailu on kovempaa. Kokeen vaikeuttaminen vain laskisi pisterajoja, mutta luultavasti samat ihmiset pääsisivät sisään silti.
Joo, siis pointti on siinä, että esim. 90% sisäänottorajalla 5% ensikertalaisille on liikaa. Toisaalta jos sisäänpääsyraja on tuota luokkaa ( periaatteessa 95% pisteistä ei-ensikertalaiselle), niin satunnaiset huolimattomuusvirheet, joita tulee kaikille joskus, ovat ratkaisevampia kuin varsinainen osaaminen. Tämä tosiaan koskee vain muutamia aloja, joten niille voisi hyvin laittaa oman osion, jossa olisi muutama vähän parempaa osaamista vaativa ja useampia pisteitä tuottava tehtävä, jolloin saataisiin tuonne yläpäähän vaihtelua. 60-70% sisäänpääsyrajalla tuo 5% taas toimii hyvin, ensikertalaiset saavat tasoitusta kokemattomuudesta ja nopeaa jatko-opiskeluun pääsyä tuettaisiin, mutta osaavilla ei-ensikertalaisilla olisi hyvät mahdollisuudet päästä sisään.
Olisi mielenkiintoista kuulla millä varasijoilla olette, sekä miten ne ovat liikkuneet (jos ovat). Tässä mun rapsa:
1. 48->45
2. 1.
3. 16->11
4. 25->21
5. 33.
Jännää on. En ole ensikertalainen, vaikka tutkintoa ei olekaan. Paikka vastaanotettu 9vuotta sitten. :S
En ymmärrä sitä, että miksi olen ei ensikertalainen, vaikka ensimmäinen korkeakoulututkintoni otin vastaan vuonna 2012 ja valmistuin 2015. Eikö kaikkialla lue, että olen ei ensikertalainen jos olen ottanut paikan vastaan vuonna 2014 tai sen jälkeen?