Unettomat ja luonnolliset iltavirkut, tehkäähän Ylen kofeiinikone!
Ihmiset eivät usein tunnista, miten paljon heidän päivällä nauttimansa kofeiini vaikuttaa uneen. Siihen päälle vielä myöhäinen ruutuaika yms. niin ei ihme jos ei illalla väsytä.
Tehkäähän Ylen kofeiinikone:
Kommentit (84)
Tää herättikin näin paljon pahaa mieltä :( tarkoitus oli inspiroida ennemminkin tai kannustaa pieniin muutoksiin. Myönnän että olin liian provosoiva aloituksessani, en nyt onnistunut ilmeisesti saamaan mitään hyvää aikaan. Sori, ens kerralla paremmin.
Ap
En ole koskaan opetellut säännällisesti juomaan kahvia, en edes omista kahvinkeitintä. Energiajuomia en juo, kokista joskus viikonloppuisin. Teetä silloin tällöin.
Ja olen ollut koko elämäni ilta/yövirkku, jo lapsena ennenkuin aloin juomaan teetä tai kokista. En tiedä miksi jotkut yrittävät niin kovasti kieltää sen että ihmisillä on erilaiset unirytmit. Nämä samat ihmiset varmaan sanoo masentuneellekin että piristypä nyt, ei ole syytä olla masentunut, ja odottavat että se auttaa.
Tuttavapiirissäni on muuten eräs henkilö jota kofeiini väsyttää. Keittää aina myöhään illalla juuri ennen nukkumaanmenoa kahvit.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan opetellut säännällisesti juomaan kahvia, en edes omista kahvinkeitintä. Energiajuomia en juo, kokista joskus viikonloppuisin. Teetä silloin tällöin.
Ja olen ollut koko elämäni ilta/yövirkku, jo lapsena ennenkuin aloin juomaan teetä tai kokista. En tiedä miksi jotkut yrittävät niin kovasti kieltää sen että ihmisillä on erilaiset unirytmit. Nämä samat ihmiset varmaan sanoo masentuneellekin että piristypä nyt, ei ole syytä olla masentunut, ja odottavat että se auttaa.
Tuttavapiirissäni on muuten eräs henkilö jota kofeiini väsyttää. Keittää aina myöhään illalla juuri ennen nukkumaanmenoa kahvit.
Ei kofeiini ketään väsytä. Pahimmat addiktit vaan ei voi olla juomatta vielä illalla kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Tää herättikin näin paljon pahaa mieltä :( tarkoitus oli inspiroida ennemminkin tai kannustaa pieniin muutoksiin. Myönnän että olin liian provosoiva aloituksessani, en nyt onnistunut ilmeisesti saamaan mitään hyvää aikaan. Sori, ens kerralla paremmin.
Ap
Omaa kofeiininkäyttöään on tosi fiksua miettiä. On silti ihan kakkaa yhdistää iltavirkkuus tähän, koska osa ihmisistä on ihan tosissaan iltavirkkuja, vaikka kuinka olis kofeiinit nollissa ja elämäntavat kunnossa. Sen unohtaminen taisi olla se ongelma tässä, ensi kerralla sit vahvemmin. Iltavirkut on saaneet koko ikänsä kuulla, miten käyttäytyvät huonosti, aiheuttavat itse omat ongelmansa, miten elämänhallinta ei ole kunnossa ja miten se on vaan ryhdistäytymisestä kiinni. Ja näitä on aika tympeää kuunnella kun sisäsyntyisesti vaan kokee ja tietää, että kyse on muustakin. Siksi moni on aiheesta herkillä.
Eli ensi kerralla kokeile jättää se iltavirkkuus teemasta ulos, voi mennä paremmin.
En juo mitään muuta kuin vettä. Iltaisin luen kirjaa ja teen kotitöitä. Mutta olen yhä silti ilta JA yö virkku.
Kuka nyt ei nuorena ja teininä ole ollut iltavirkku
Vierailija kirjoitti:
Kuka nyt ei nuorena ja teininä ole ollut iltavirkku
Se että elää iltapainotteisessa rytmissä ei tarkoita että on oikeasti iltavirkku.
Nää on just niitä aamuvirkkuja ja päivävirkkuja, jotka aamurytmiin siirryttyään uskovat, että se tekee hyvää kaikille ja kaikkien pitäisi kokeilla samaa.
Minä elän aamuihmisen rytmissä, hereillä joka päivä 6.30-22. Tunnen silti koko kropallani yhä edelleen, monen vuoden jälkeen, että tämä ei ole minun rytmini. Minun pitää olla todella tarkka tekemisieni kanssa, että pystyn pitämään tämän näin. Mikään ei tule itsestään. Ei tunnu hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä te iltavirkut oikeasti iltaisin sitten teette? Ihan oikeasti? Virkkaatte ja luette tuntikaupalla kirjoja ja rauhoitutte? Vai häsätä suoritatte kotitöitä, räpläätte kännykkää ja notkutte somessa, katsotte sarjoja? Ihan totta, en vaan tunne yhtään iltavirkkua, joka oikeasti rauhoittaisi sen illan ja saisi siten ajan myötä käännettyä rytmiään. Valistakaa minua, kun en tuntemistani ihmisistä saa tähän tietoa
Ne makaa kellareissa arkuissa ja illan tullen lähtevät pitkissä viitoissaan pimeällä ulos. Lentävät puusta puuhun ja tulevat kadulla vastaan irvistys naamalla kulmahampaat loistaen...Ei auta muu kuin ostaa S-marketista kympillä espanjalaisia valkosipuleita ja tehdä niistä talismaani kaulaan jos meinaa rauhassa koiran lenkittää.
Juon vain aamukahvin, koneen mukaan ei vaikuta enää yöunien aikaan. Silti olen iltavirkku, nukun huonosti monestakin syystä ja aamulla väsyttää aina.
Illalla on hyvä aika käydä lenkillä, lukea, katsoa elokuva, tehdä käsitöitä, kotitöitä, talkootöitä...
Olen yrittänyt elää aamurytmissä koko elämäni, kouluajat vielä meni koska oli nuori ja koulu alkoi kuitenkin vasta kahdeksalta, helpotti kun säännöllisesti nukkui pommiin turhilta tunneilta.
Sitten tein virka-aikaan töitä, sekin ok. Sitten yritin tehdä aikaisen aamun töitä pari vuotta, loppuunpalaminen kevyessä osa-aikatyössä oli hilkulla kun älysin ottaa lopputilin ja vaihtaa työtä. Vaikka yöuni oli periaatteessa se 8h niin olin aina väsynyt, herätys oli aina syvimmän unen aikaan, nukahtelin pitkin päivää istualleenkin ja mitään ei jaksanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä te iltavirkut oikeasti iltaisin sitten teette? Ihan oikeasti? Virkkaatte ja luette tuntikaupalla kirjoja ja rauhoitutte? Vai häsätä suoritatte kotitöitä, räpläätte kännykkää ja notkutte somessa, katsotte sarjoja? Ihan totta, en vaan tunne yhtään iltavirkkua, joka oikeasti rauhoittaisi sen illan ja saisi siten ajan myötä käännettyä rytmiään. Valistakaa minua, kun en tuntemistani ihmisistä saa tähän tietoa
Ne makaa kellareissa arkuissa ja illan tullen lähtevät pitkissä viitoissaan pimeällä ulos. Lentävät puusta puuhun ja tulevat kadulla vastaan irvistys naamalla kulmahampaat loistaen...Ei auta muu kuin ostaa S-marketista kympillä espanjalaisia valkosipuleita ja tehdä niistä talismaani kaulaan jos meinaa rauhassa koiran lenkittää.
Miksi se rytmi pitäisi väkisin yrittää kääntää, jos ei ole pakko herätä tiettyyn aikaan? Minä saatan lukea vaikka kirjaa ja olla ihan rauhallisesti illan, joogata yms ja silti en nukahda kovin aikaisin. Nyt olen pitkään herännyt ennen viittä työn takia, mutta ei se luonnostaan tule. Viikonloppuisin ja vapaalla heti rytmini kääntyy siihen mitä se on yleensä ja kukun hereillä yhteen saakka vähintään ja nousen siinä yhdeksän aikoihin. Ihmeellistä hemmetin syyttelyä että wöö ihan oma syysi kun et RAUHOITU. :D
Moni on jo sanonut ettei oikeasti edes juo kahvia, teetä eikä energiajuomia. Silti ei uni tule. Minä olen joskus napsinut jopa melatoniinia eikä sillä ollut kummoista vaikutusta itseeni.
En käytä ollenkaan kofeiinia ja silti olen iltavirkku, minulla on vaikeuksia nukahtaa ja minulla on vaikeuksia pysyä unessa.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kuka ei vielä 2023 tiedä, että kofeiini voi vaikuttaa unen laatuun?
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu, mulle on käynyt joskus noin, kun olen myöhemmin illalla kahvia juonut. On alkanut nukuttamaan vain kahta enemmän.
Kahvin vaikutus on aika yksilöllistä. Olen itse vanha suurkuluttaja, join 8-10 kunnon kupillista päivässä. Piti vähentää, kun alkoi ikävästi tykytellä. Nyt juon 4 kuppia eikä vaikuta nukahtamiseen, stressi on minun pahin valvottajani. Kaverini taas ei voi juoda kuin kupin päivässä tai valvoo vaikka vuorokauden.
Kahvin koukuttavuuden olen huomannut. Odotan aina kahvihetkiäni ja jos en saa kahviannostani tavalliseen aikaan, mieleni haikailee sitä. Vain raskausaikana olen onnistunut olemaan ilman kahvia, kiitos pahoinvoinnin.
Herääkö iltavirkut joka aamu samaan aikaan? Ja aikaisin? Ja silti ei nukahda ajoissa?
Minusta korrelaatio on pikemminkin toisin päin: käytän kofeiinia, koska joudun elämään aamuvirkkujen rytmissä. Kahvilla saan itseni edes joten kuten käyntiin itselleni täysin luonnottomaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Herääkö iltavirkut joka aamu samaan aikaan? Ja aikaisin? Ja silti ei nukahda ajoissa?
Vaikka heräsin joka ikinen aamu viideltä töihin ja menin nukkumaan viimeistään yhdeksältä, joka ilta kahden vuoden ajan, olin aina väsynyt. Nukahtelin pystyyn. Väkisin sinnittelin hereillä nukkumaanmenoon asti että unta riittäisi yöksi, sitten illalla ei uni tule. Yöuni huonoa ja pätkittäistä. Aamulla heräsin aina kesken syvän unen.
Kokeilin toki myös nukkua päiväunet jotta unta tulisi yhteensä enemmän, ei vaikutusta mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
En näe yhtään syytä kiduttaa itseäni, jos kerran voin sen välttää. Olen kyllä tehnyt tarpeeksi ihmiskokeita itselläni, että tiedän olevani iltavirkku. Vaikka nukkuisin yhtä monta tuntia yössä, en ole yhtä virkeä, jos joudun heräämään ennen seitsemää kuin jos nukkuisin kahdeksaan asti. Miksi siis väkisin tekisin elämästäni ikävämpää?
Tämä olis mulle esimerkiksi aivan liian aktiivista puuhaa. Innostuisin miettimään espanjan verbejä puolille öin. Kirjaa pohtisin kahteen... En todellakaan voi tehdä mitään näin aktivoivaa iltaisin ja sitten nukahtaa.