Unettomat ja luonnolliset iltavirkut, tehkäähän Ylen kofeiinikone!
Ihmiset eivät usein tunnista, miten paljon heidän päivällä nauttimansa kofeiini vaikuttaa uneen. Siihen päälle vielä myöhäinen ruutuaika yms. niin ei ihme jos ei illalla väsytä.
Tehkäähän Ylen kofeiinikone:
Kommentit (84)
Entäs sitten kun en juo teetä, kahvia, energiajuomia eikä edes kokista ja oon silti iltavirkku?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, mutku en juo kahvia, en teetä, en energiajuomia, en colajuomia ja silti olen iltavirkku.
Ja urheilet ja ulkoilet tietysti säännöllisesti, syöt monipuolisesti ja terveellisesti 5 kertaa päivässä, et stressaa, rauhoitat koko illan liikunnalta ja kaikelta ruutuajalta? Epäilen :D
Jep! Lapsena ei ollut edes telkkaria ja silti olin iltavirkku. Kasviksia syön lähempänä kilon päivässä kuin vain puoli kiloa päivässä.
Iltavirkkuus on geneettinen ominaisuus, ei liity aina siihen, että jokin asia arjessa valvottaisi.
Sama, kuin minä kysyisin aamuvirkuilta illan torkuilta että ettekö nuku riittävästi kun aikaisin illalla jo väsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, mutku en juo kahvia, en teetä, en energiajuomia, en colajuomia ja silti olen iltavirkku.
Ja urheilet ja ulkoilet tietysti säännöllisesti, syöt monipuolisesti ja terveellisesti 5 kertaa päivässä, et stressaa, rauhoitat koko illan liikunnalta ja kaikelta ruutuajalta? Epäilen :D
Oon eri, mutta voin vastata näihin kaikkiin että kyllä! Urheilen säännöllisesti, ulkoilen jokapäivä, syön 5-6 kertaa päivässä monipuolisesti ja terveellisesti, illan rauhoitan töiltä, liikunnalta ja ruutuajalta nimenomaan siksi, että olen iltavirkku enkä mitenkään pääse nukkumaan riittävän ajoissa ellen tee juuri noin. Elämäntilannekaan ei ole stressaava. Olen silti iltavirkku. Se vaan on toisilla niin. Ihan yhtä vaikeaa minun on koettaa käsittää aamuvirkkujen iltaunisuutta kuin sinun näköjään tätä tilannetta toisinpäin. Se on luontainen, sisältä kumpuava rytmi. Olin tällainen jo lapsena.
Tärkeintä on herätä joka päivä samaan aikaan. Siihen aivot tottuvat tutkitusti. Väsyttää jos viikonloppuisin esim. herää myöhemmin kuin arkisin.
Kyllä, herään joka päivä samaan aikaan, koska mulla on pienet lapset. Silti, vuosin aamuherätyksistä riippumatta sisäinen rytmini ei ole liikahtanut mihinkään, olen edelleen iltavirkku. Palaan rytmiini, kun elämäntilanne sen aikanaan taas sallii.
Olen aamuvirkku nykyisin kun vähensin kofeiinia ja käänsin rytmini sopimaan yhteiskunnan vaatimuksia. Illalla minua ei mitenkään erityisesti väsytä, mutta kun menen 21 aikaan nukkumaan tietoisena aikaisesta herätyksestä, niin saan pian unen päästä kiinni. Eli ei aamuvirkkuja aina välttämättä väsytä että olisi pakko mennä aikaisin nukkumaan, mutta sen valinnan tekee, jotta seuraava aamu olisi virkeä.
Vierailija kirjoitti:
Olen aamuvirkku nykyisin kun vähensin kofeiinia ja käänsin rytmini sopimaan yhteiskunnan vaatimuksia. Illalla minua ei mitenkään erityisesti väsytä, mutta kun menen 21 aikaan nukkumaan tietoisena aikaisesta herätyksestä, niin saan pian unen päästä kiinni. Eli ei aamuvirkkuja aina välttämättä väsytä että olisi pakko mennä aikaisin nukkumaan, mutta sen valinnan tekee, jotta seuraava aamu olisi virkeä.
Pointti onkin näissä. Iltavirkku tekee samat temput, mutta ei välttämättä saa unen päästä kiinni eikä aamun virkeys ole mitenkään taattu.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi nukahtaa ellei väsytä???
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä on herätä joka päivä samaan aikaan. Siihen aivot tottuvat tutkitusti. Väsyttää jos viikonloppuisin esim. herää myöhemmin kuin arkisin.
Joo, on säännöllinen rytmi. Herään joka päivä samaan aikaan. Tosiasia on, että nyt kun työaikani on 11-19, nukun, herään paremmin kuin silloin, kun työaikani oli 8-16.
Se, joka ei kofeiinia tai alkoholia käytä
Vierailija kirjoitti:
Akat eivät ymmärrä että se heidän kamalalle haiseva keinomaustettu iltatee sisältää merkittävästi kofeiinia. Jota juodaan useita kuppeja.
"Akat" Noinko puhut äidillesi mummollesi vaimollesi tyttärellesi siskollesi tädillesi kummitädillesi veljesi vaimolle ent vaimolle poikasi vaimolle tyttäresi vaimolle pomollesi isäsi vaimoille muille ent vaimoillesi......
Mistä puusta putosit kun käytöstapoja opetettiin, ai niin, putosit ohi eikö kukaan saanut kiinni. Häpeä vähän tai oikeestaan paljon!
Mitä te iltavirkut oikeasti iltaisin sitten teette? Ihan oikeasti? Virkkaatte ja luette tuntikaupalla kirjoja ja rauhoitutte? Vai häsätä suoritatte kotitöitä, räpläätte kännykkää ja notkutte somessa, katsotte sarjoja? Ihan totta, en vaan tunne yhtään iltavirkkua, joka oikeasti rauhoittaisi sen illan ja saisi siten ajan myötä käännettyä rytmiään. Valistakaa minua, kun en tuntemistani ihmisistä saa tähän tietoa
Vierailija kirjoitti:
Kahviriippuvaiset: eikö yhtään houkuttele kokeilla esim 2 viikkoa ilman kofeiinia? Jos on niin koukussa jo niin onhan se toki vaikeaa
En ole koukussa kofeiiniin. Kahvini on kofeiinitonta. Riippuvainen olen toki kahvista silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kuulustelen itseltäni espanjan verbejä, kirjoitan dekkariin lauseita, luon henkilöhahmoja dekkariini, mietin jotain sääilmiötä eli kaikkea joutavanpäiväistä ja kas, uni tulee
Vierailija kirjoitti:
Mitä te iltavirkut oikeasti iltaisin sitten teette? Ihan oikeasti? Virkkaatte ja luette tuntikaupalla kirjoja ja rauhoitutte? Vai häsätä suoritatte kotitöitä, räpläätte kännykkää ja notkutte somessa, katsotte sarjoja? Ihan totta, en vaan tunne yhtään iltavirkkua, joka oikeasti rauhoittaisi sen illan ja saisi siten ajan myötä käännettyä rytmiään. Valistakaa minua, kun en tuntemistani ihmisistä saa tähän tietoa
No, mitä sinä aamuvirkku teet päivän aikana?
Luetko oikeasti tuntikaupalla kirjoja ja virkkaat ennen kuin menet nukkumaan? Miten ehdit työn lisäksi tekemään kotihommat, jos tulet esim 16.30 kotiin syöt ja siiten luet 5 tuntia, jotta saat unen päästä kiinni 22.00?
Eikö ole lapsia? Kotitöitä? Laskunmaksua?
Vierailija kirjoitti:
Minä vietän ensin aikaa lasten kanssa ja laitan heidät nukkumaan. Tässä kohta kämpässä on jo hämmärretyt valot. Sitten tilanteen mukaan vietän aikaa puolison kanssa jutellen, joskus vähän järjestellään tavaroita paikoilleen ja valmistellaan seuraavaa aamua. Saatan vielä vähän syödä. Käyn suihkussa, menen sänkyyn lukemaan kirjaa. Saatan myös kirjoittaa päiväkirjaan ajatuksiani ja neuloa. Mun on oikeasti rauhoituttava tuntikausia juuri siksi, että olen iltavirkku. Jos räpläisin kännykkää tai notkuisin sarjoja katsellen, en nukkuisi ennen kahta tai kolmea. Siksi se onkin niin perseestä joutua elämään omaa rytmiään vastaan. Ihan hirveät systeemit, että saisin unta illalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kuulustelen itseltäni espanjan verbejä, kirjoitan dekkariin lauseita, luon henkilöhahmoja dekkariini, mietin jotain sääilmiötä eli kaikkea joutavanpäiväistä ja kas, uni tulee
Niin, koska et ole iltavirkku.
Mä olen iltavirkku enkä juo kahvia tai energiajuomia. Teetä juon todella harvoin. En tajua miksi kaikkien pitäisi olla aamuvirkkuja ja miksi aamuvirkut olisi muka jotenkin parempia.
Join jo lapsena iltakahvit klo 20 jälkeen. Minusta tulikin aikamoinen "adhd". Ehkä kahvin voimalla luin aina päivää ennen kokeisiin. Hyvin meni koulu silti, ysin pintaan keskiarvo lukiossa, eximian paperit. Yliopistoon pääsin helposti.
Iltavirkkuutta on tutkittu, mutta onko myös niin vaikeaa uskoa tutkimustuloksia kofeiinin vaikutuksista :D vedotaan tutkimuksiin, mutta vain niihin jotka tulevat omaa agendaa :D ihmisissä on eroja, mutta väitän että monet voisivat hyötyä kofeiinin vähentämisestä.