Unettomat ja luonnolliset iltavirkut, tehkäähän Ylen kofeiinikone!
Ihmiset eivät usein tunnista, miten paljon heidän päivällä nauttimansa kofeiini vaikuttaa uneen. Siihen päälle vielä myöhäinen ruutuaika yms. niin ei ihme jos ei illalla väsytä.
Tehkäähän Ylen kofeiinikone:
Kommentit (84)
Yllätyin tuloksista, aika kauan vaikuttaa aamukahvit.
Ainakaan unesi ei ole niin laadukasta kuin se voisi olla. Olisiko aika vähän vähentää?
Koneen mukaan aamukahvi vielä menee, mutta lounaan jälkeen ei enää voisi juoda.
Ei. Iltavirkkuus on GENEETTINEN OMINAISUUS. Se ei johdu kahvista enempää kuin jalan koko.
Mielestäni aamuvirkuilla on vaikeuksia saada unta koska heräävät keskellä yötä.
Lukuisien tutkimusten mukaan illalla juotu kahvi ei valvota kuin ihmisiä joiden ei pitäisi juoda kofeiinijuomia ollenkaan.
Juon vain kofeiinitonta kahvia ja sitäkin harvoin. Ei mitään tekemistä iltavirkkuuden kanssa. Unettomuudesta kärsin heti, jos on stressiä.
Omaa käytöstä on joskus vaikea katsoa objektiivisesti. Täälläkin heti moni nousee puolustuskannalle. Herättää tunteita.
En juo noista mitään, joskus kokista. Aiemmin join pannullisen kahvia päivässä ja ihan samalla lailla nukuin kuin nyt.
Lopetin kahvinjuonnin ja olen sen jälkeen voinut paremmin kuin ikinä. Herään virkeänä ja haluan mennä aikaisin nukkumaan. Tuntuu hyvältä. Muut tehkööt mitä lystäävät, itse en vaihtaisi tästä enää pois. Rasittavaa kun päivä lähti käyntiin vasta aamukahvin jälkeen.
Kahviriippuvaiset: eikö yhtään houkuttele kokeilla esim 2 viikkoa ilman kofeiinia? Jos on niin koukussa jo niin onhan se toki vaikeaa
Jaa, mutku en juo kahvia, en teetä, en energiajuomia, en colajuomia ja silti olen iltavirkku.
Helpompaa taas vedota geeneihin kuin omaan käytökseen :D hassua miten tää kofeiinikeskustelu menee niin ihon alle joskus
Vierailija kirjoitti:
Jaa, mutku en juo kahvia, en teetä, en energiajuomia, en colajuomia ja silti olen iltavirkku.
Ja urheilet ja ulkoilet tietysti säännöllisesti, syöt monipuolisesti ja terveellisesti 5 kertaa päivässä, et stressaa, rauhoitat koko illan liikunnalta ja kaikelta ruutuajalta? Epäilen :D
Vierailija kirjoitti:
Kahviriippuvaiset: eikö yhtään houkuttele kokeilla esim 2 viikkoa ilman kofeiinia? Jos on niin koukussa jo niin onhan se toki vaikeaa
Ei houkuttele. Pidän kahvin mausta ja kofeiini ei vaikuta minuun millään lailla.
Tunnen monta aamuvirkkua, jotka juovat hulluna kahvia, mutta silti kykenevät nukahtamaan klo 20 illalla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tätäkin piti alapeukuttaa?
Todettakoon vielä se, että alkoholiakaan ei kulu kuin 1-2 annosta kuukaudessa, jos käy esim. häissä tai vastaavissa.
Alapeukutapa tätäkin.
Aika vähän näköjään riittää. Juon itse kahvia yhden kupin klo 14 noin 250 ml, sitten illalla kupin teetä. En juo muita kofeiinijuomia. Testin mukaan kofeiini häiritsee koko yötä.
Tosin: ei mulla kofeiini mitään vaikuta. Olen koittanut joskus terveysintoilupuuskassa olla kokonaan ilman kofeiinia kuukausia, eikä vaikuttanut yhtään mitään uneen ja valvomiseen.
Kokeen mukaan en nuku koskaan.