Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Unettomat ja luonnolliset iltavirkut, tehkäähän Ylen kofeiinikone!

Vierailija
14.03.2023 |

Ihmiset eivät usein tunnista, miten paljon heidän päivällä nauttimansa kofeiini vaikuttaa uneen. Siihen päälle vielä myöhäinen ruutuaika yms. niin ei ihme jos ei illalla väsytä.

Tehkäähän Ylen kofeiinikone:

https://yle.fi/a/74-20021691

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herääkö iltavirkut joka aamu samaan aikaan? Ja aikaisin? Ja silti ei nukahda ajoissa?

Vaikka heräsin joka ikinen aamu viideltä töihin ja menin nukkumaan viimeistään yhdeksältä, joka ilta kahden vuoden ajan, olin aina väsynyt. Nukahtelin pystyyn. Väkisin sinnittelin hereillä nukkumaanmenoon asti että unta riittäisi yöksi, sitten illalla ei uni tule. Yöuni huonoa ja pätkittäistä. Aamulla heräsin aina kesken syvän unen.

Kokeilin toki myös nukkua päiväunet jotta unta tulisi yhteensä enemmän, ei vaikutusta mihinkään.

Töihin heräsit, mutta heräsitkö muka viikonloppuisinkin? Tarkoitus on herätä joka päivä samaan aikaan, se vaikuttaa aivoihin. Kai se nyt väsyttää viideltä herätä jos vkl herää vaikka kasilta.

Vierailija
62/84 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herääkö iltavirkut joka aamu samaan aikaan? Ja aikaisin? Ja silti ei nukahda ajoissa?

Vaikka heräsin joka ikinen aamu viideltä töihin ja menin nukkumaan viimeistään yhdeksältä, joka ilta kahden vuoden ajan, olin aina väsynyt. Nukahtelin pystyyn. Väkisin sinnittelin hereillä nukkumaanmenoon asti että unta riittäisi yöksi, sitten illalla ei uni tule. Yöuni huonoa ja pätkittäistä. Aamulla heräsin aina kesken syvän unen.

Kokeilin toki myös nukkua päiväunet jotta unta tulisi yhteensä enemmän, ei vaikutusta mihinkään.

Töihin heräsit, mutta heräsitkö muka viikonloppuisinkin? Tarkoitus on herätä joka päivä samaan aikaan, se vaikuttaa aivoihin. Kai se nyt väsyttää viideltä herätä jos vkl herää vaikka kasilta.

Kyllä kahdessa vuodessa ehdin kokeilla sitäkin että vapaapäivinäkin heräsin viimeistään kuudelta. Oli vielä pahempi koska ikinä ei saanut nukkua. Oli mielenterveys melko kovilla.

Satunnaiset viiden aamut taas ei ole mikään ongelma koska univaje ja syvän unen puute ei ole jatkuvaa. Tunti-kaksi lisää unta aamuun tekee sen että aivot saa sen tarpeellisen kunnon unen, kahdeksaksi töihin on ihan ok.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kahdessa vuodessa ehdin kokeilla sitäkin että vapaapäivinäkin heräsin viimeistään kuudelta. Oli vielä pahempi koska ikinä ei saanut nukkua. Oli mielenterveys melko kovilla.

Satunnaiset viiden aamut taas ei ole mikään ongelma koska univaje ja syvän unen puute ei ole jatkuvaa. Tunti-kaksi lisää unta aamuun tekee sen että aivot saa sen tarpeellisen kunnon unen, kahdeksaksi töihin on ihan ok.

Kuulostaa tekosyiltä. Muka koko ajan väsynyt ja unenpuutteessa, mutta ei nukahda illalla siitä huolimatta. Olettaen että muuten unihygienia on kunnossa.

Vierailija
64/84 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koonti:

Herää arkisin ja viikonloppuisin samaan aikaan. Totut rytmiin kuin rytmiin, sillä aivot tottuvat heräämään samaan aikaan.

Nuku riittävästi, 6 h unilla ilman terveyshaittoja pärjää tutkitusti vain alle 1 prosentti ihmisistä. Onnea vaan kovasti, jos olet yksi heistä.

Arvioi objektiivisesti omaa kofeiininkäyttöäsi ja sitä, olisiko siinä muokattavaa.

Älä poteroidu ajatukseen iltavirkkuna olemisesta. Et varmasti pysty mihinkään muutokseen jos se on asenteesi.

Pidä huoli illan rauhoittamisesta ja muusta unihygieniasta.

Jos olet päättänyt, että päivä alkaa vasta aamukahvilla etkä voi kuvitella muunlaista elämää, niin sitten juot sen aamukahvisi.

Vierailija
65/84 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmivuorotyötä tekevänä on mahdotonta noudattaa tuota, että herätys ja nukkumaan meno aina samaan aikaan. En käytä mitään kofeiinipitoista ja olen aina ollut iltavirkku.

Vierailija
66/84 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa tekosyiltä. Muka koko ajan väsynyt ja unenpuutteessa, mutta ei nukahda illalla siitä huolimatta. Olettaen että muuten unihygienia on kunnossa.

Niin varmasti kuulostaa sellaiselle ihmiselle joka on aamuvirkku tai unirytmin voi muuttaa miten vaan, ei mitään uutta taivaan alla. Jatkuvasti saa kuulla kuinka rytmi kyllä kääntyy kun jatkuvasti herää aikaisin, mutta montako vuotta pitää yrittää?

Toivoisin itsekin olevani aamuvirkku koska yhteiskunta on rakennettu heille sopivaksi.

Mutta näillä mennään vaikka iltavirkkuus onkin henkilökohtainen loukkaus aamuvirkkuja kohtaan.

Vierailija
67/84 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin varmasti kuulostaa sellaiselle ihmiselle joka on aamuvirkku tai unirytmin voi muuttaa miten vaan, ei mitään uutta taivaan alla. Jatkuvasti saa kuulla kuinka rytmi kyllä kääntyy kun jatkuvasti herää aikaisin, mutta montako vuotta pitää yrittää?

Toivoisin itsekin olevani aamuvirkku koska yhteiskunta on rakennettu heille sopivaksi.

Mutta näillä mennään vaikka iltavirkkuus onkin henkilökohtainen loukkaus aamuvirkkuja kohtaan.

Ja miksi ihmeessä kaikkien pitäisi yrittää muuttaa unirytmi? Olen vaihtanut työni ilta- ja yöpainotteiseen, olen terve ja voin hyvin, jaksan harrastaakin sen lisäksi että jaksan tehdä työni hyvin.

Vierailija
68/84 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä herään joka ikinen aamu 6.30. Monta vuotta on menty aamurytmillä ja heräämisaika on vaihdellut 5.30-6.30 välillä nyt kahdeksan vuotta. Pientä siirtoa aina välillä, mutta siis yhden viikon sisällä joka aamu samaan aikaan ylös. Nimenomaan siksi, että olen erittäin sinnikkäästi koettanut vaihtaa tätä rytmiäni aamurytmiin. Mutta ei, edelleen on vaikeaa nukahtaa illalla, edelleen ajoittain heräilen yöllä, edelleen on vaikeaa herätä ihan joka aamu. Tiedän että nämä korjaantuu sitten, kun saan herätä omaan tahtiini 8.30-9 maissa. Eli sitten kun lapset on lentäneet pesästä...

Vierailija
69/84 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jättänyt kahvin pois kokonaan. Kupin vihreää teetä juon aamulla.

Vierailija
70/84 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Tasan samaan aikaan joka ikinen aamu. Ulkoilen joka päivä, harrastan säännöllistä liikuntaa, syön säntillisesti 5-6 kertaa päivässä samoihin kellonaikoihin terveellistä ja monipuolista, kuitupitoista ruokaa. Olen aktiivinen päivällä, valoisaan aikaan ulkona, illan rauhoitan ja hämärrän. Silti ei meinaa uni tulla illalla. Tämä asia on jotenkin käsittämättömän vaikeaa joidenkin hyväksyä.

Vierailija
71/84 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään vaikutusta. Teen vuorotyötä ja ihan sama mihin aikaan kahvia tai energiajuomaa juon ja hyvin nukuttaa.

Vierailija
72/84 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä kaikkia ei vaan ole luotu nukkumaan samaan aikaan. Afrikan heimoja tutkittaessa huomattiin, että alkukantaisesti elävissä heimoissa on keskimäärin 16 minuuttia vuorokaudessa, jolloin kaikki nukkuivat. On siis ollut selviämisen kannalta olennaista, että kaikki eivät nuku samaan aikaan.

Itse olen iltavirkku. En juo kahvia, teetä, kokista tai energiajuomia. Ulkoilen päivittäin ja harrastan liikuntaa useamman kerran viikossa. Syön monipuolisesti. En käytä alkoholia. Silti ei illalla nukuta. Osittain tämän seurauksena ruokarytmi on toisinaan sekaisin, kun nukun aamulla pitkään, jos se vaan on mahdollista. Univajeessa ei jaksa ulkoilla eikä tehdä mitään muutakaan.

Vierailija
73/84 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on aina yhtä kaunista kun aamuvirkut pääsevät opettamaan (!!) miten kaikkien kuuluisi elää. Miten jaksavatkin. Sama kuin ylimielisenä sanoisi jalattomalle, että jalkeille vaan ja lenkille. Siitä se lähtee. Niin minäkin teen. Olenhan astetta parempi ihminen. Oikein valioyksilö. Ota mallia. 

Vierailija
74/84 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuvirkkuja vaan ketuttaa, kun ne ei ikinä päässeet hyviin bileisiin, jotka alkoivat klo kymmenen jälkeen. Piti jo olla nukkumassa :D :D :D :D. Nyt sitten halutaan päteä keski-iässä. 

Vierailija
75/84 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltavirkku = kofeiinin käyttäjä tai ei muuten vaan ole tehnyt asioita oikein. On taas niin yksioikoista ajattelua, että melkein ärsyttää.

Olen tehnyt töitä virastoaikaan 10 vuotta ja vieläkään minusta ei ole tullut aamuvirkkua. Ei edes aamutolkkua, vaan olen joka aamu aivan koomassa pari ensimmäistä tuntia. Olen ehtinyt kokeilla aivan varmasti kaikki keinot, mitä rytmin kääntämiseen on olemassa. Ainoastaan pidemmillä lomilla saan nukkua omaan rytmiini sopivasti ja olo on kuin eri ihmisellä! Viikon loman aikana herään yhtä aikaisin kuin töihin, koska kuvittelen sen jotenkin helpottavan tilannetta. Varmaan parempi olisi nuo muutama vuosittainen viikon lomakin vaan mennä omalla rytmillä, eikä väkisin yrittää. Harmillista on, että tykkään työstäni aivan äärettömän paljon ja tätä ei voi tehdä kuin päivätyönä. Onneks olen sen verran hyvä työssäni, että aamun koomatunnit eivät työn määrässä tai laadussa muihin tekijöihin verrattuna näy.

Vierailija
76/84 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pitäis käyttämäni kofeiinimäärä perusteella saada unta aamuneljän jälkeen. Olen kuitenkin melko illantorkku ja aamuvirkku.

Vierailija
77/84 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, säälittävät nössykät. 

Vierailija
78/84 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan opetellut säännällisesti juomaan kahvia, en edes omista kahvinkeitintä. Energiajuomia en juo, kokista joskus viikonloppuisin. Teetä silloin tällöin.

Ja olen ollut koko elämäni ilta/yövirkku, jo lapsena ennenkuin aloin juomaan teetä tai kokista. En tiedä miksi jotkut yrittävät niin kovasti kieltää sen että ihmisillä on erilaiset unirytmit. Nämä samat ihmiset varmaan sanoo masentuneellekin että piristypä nyt, ei ole syytä olla masentunut, ja odottavat että se auttaa.

Tuttavapiirissäni on muuten eräs henkilö jota kofeiini väsyttää. Keittää aina myöhään illalla juuri ennen nukkumaanmenoa kahvit.

Ei kofeiini ketään väsytä. Pahimmat addiktit vaan ei voi olla juomatta vielä illalla kahvia.

No mitsä se sit on, kun juo kahdeksalta iltakahvit ja nukahtaa A-studiota katsoessaan.

Vierailija
79/84 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on aina yhtä kaunista kun aamuvirkut pääsevät opettamaan (!!) miten kaikkien kuuluisi elää. Miten jaksavatkin. Sama kuin ylimielisenä sanoisi jalattomalle, että jalkeille vaan ja lenkille. Siitä se lähtee. Niin minäkin teen. Olenhan astetta parempi ihminen. Oikein valioyksilö. Ota mallia. 

No älä, käännetäämpä yhteiskunta välillä toisin päin niin johan alkaa ulvonta kun ei jaksa yöllä valvoa, no daa, ei mekään jakseta silloin aamulla valvoa, mikä tässä voi olla vielä tänäkin herran vuonna niin vaikeaa?!?!

Vierailija
80/84 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetin kahvinjuonnin ja olen sen jälkeen voinut paremmin kuin ikinä. Herään virkeänä ja haluan mennä aikaisin nukkumaan. Tuntuu hyvältä. Muut tehkööt mitä lystäävät, itse en vaihtaisi tästä enää pois. Rasittavaa kun päivä lähti käyntiin vasta aamukahvin jälkeen.

Sama. On tasainen olo kokopäivän. Nukahdan huomattavasti nopeammin (ennen meni vähintään tunti, nyt korkeintaan vartti). Eniten tykkään siitä, että pintakuiva ihoni kirkastui parin kuukauden jälkeen. Nykyään juon aamulla vihreää teetä (eim kofeiinitonta sekään) tai vahvaa appelsiinimehua.

Edelleen saatan juoda kupin kahvia silloin tällöin, kun tiedän, että valvominen ei haittaa, ja nautinto ja kahvipärinä on aikamoinen yhdestäkin kupista. Parempi näin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi