Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmiset voivat asua vanhoissa taloissa?

Vierailija
13.03.2023 |

Enkä tarkoita siis vanhoilla mitään upeita pohjalaisia +100-vuotiaita hirsikartanoita joita on rikkaan suvun rahoilla restauroitu upeiksi ja joiden omistajilla on omaisuutta niin paljon ettei mitkään kulut tunnu missään, vaan niitä lukemattomilla suomalaisilla omakotialueilla tönöttäviä rintamamiestaloja ja 60-70-80-lukujen hirvityksiä jotka olivat ehkä Kekkosen presidenttiaikana vielä ihan mukiinmeneviä asumuksia mutta jotka kaipaisivat lähinnä puskutraktoria tänä päivänä. Monesti olen lenkillä ohi kävellessä ajatellut että jos minun pitäisi vastata tuollaisen talon energialaskuista, remonteista ja pihatöistä niin en saisi öitäni nukutuksi.

Kommentit (525)

Vierailija
41/525 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuule. Asun VM 37 talossa. Ei ole rahaa remontteihin vaikka kuinka pitäisi. Millään ei myytyä saisi.

Vierailija
42/525 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun näissä paljon puhutuissa 50 luvun kerrostaloissa ja on niin paljon etuja, etten uuteen muuttaisi. Tässä on erillinen keittiö, eikä kaapisto oo olohuoneen nurkassa. tässä on myös kunnon makuuhuoneet minne mahtuu sänky useammallakin eri tavalla. uusissa taloissa kun voi olla niinkin, että parisängyn toiselle puolen päästäkseen joutuu kiertää olohuoneen kautta. ja uusi keksintö vielä ikkunaton makuuhuone. Suomessa on mennyt asuntosuunnittelu todella huonoksi. Tää vanha on myös tiilitalo ja eron huomaa betonitaloon ainakin pitkän hellejakson jälkeen, joka muuttuu ihan hirveeksi pätsiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/525 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ihmettelen, kuka asuu jossain uudisrakennuksessa, joka on mallia linnunpönttö.

Olohuoneessa lasiseinä, joka on kuin näyteikkuna parin metrin päässä sijaitsevalle naapurille tai suoraan kadulle. Musta avokeittiö olohuoneeseen ja piha pelkkää betonia. Hyi.

Paljon mieluummin asuisin persoonallisessa rintamamiestalossa ja asunkin.

Vierailija
44/525 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintamamiekkostalon ostaa vain ıdıooțțı, muuten riippuu ihan talosta. Olen hoksannut, että vähän vanhemmissa taloissa on erilainen tunnelma kuin liian moderneissa. Olen siis ehdottomasti modernin rakastaja, mutta rajansa kaikella. Sisarukseni osti viitisen vuotta sitten vanhan talon (ei rintamarötiskö) ja tykkäsin siitä tosi paljon. Ehdottomasti voisin asua itsekin siinä.

Meillä on molemmilla moderni sisustusmaku, mutta ei sellainen kliininen. Kodikkaasti moderni. Kyllähän ulkopuolelta näkee, että talolla on ikää, mutta ei se ruma ole.

Rintamamiekkostaloja ei koskaan tehty kestämään aikaa ja ne ovat tikittäviä aikap0mmeja. Se on vain fakta.

Vierailija
45/525 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt sitten tiiä nykytaloista sen enempää, mutta mitä ollaan kierretty uusissa talopakettikohteissa, niin halvimmat rakennusmateriaalit niissä suurimmaksi osaksi on. Kiva niissä on käydä mutta vielä ei ole tullut vastaan taloa, että haluttaisiin vaihtaa tämä meidän nykyinen -70luvun talo pois. Ja en tosiaan tykkää kaikista vanhoista taloista, mutta meidän on ihan helmi.

Vierailija
46/525 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ihannetaloni olisi 2000-luvulla rakennettu ylväänä korkeuksiin nouseva talo XDDDD Ulkoa mieluiten valkoinen, sisällä olisi jonkin verran valkoista. Talon kyllä ostankin, mutta aikataulu ei ole vielä tiedossa.

Vierailija
47/525 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, ymmärrän! Ihmisillä on hirveitä rötisköjä. Ei todellakaan mitään rempattuja ja laitettuja. Vaikuttaa todella paljon elämänlaatuun, olen asunut hetken vanhassa talossa, paino sanalla HETKEN.

Hetki oli hyvin lyhyt.

Vierailija
48/525 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin upouudesta asunnosta vuonna 1944 rakennettuun. Seinät paksut kiviseinät, uudessa oli surkea äänieristys. Tässä vanhassa talossa on jopa maalämpö mitä uudessa ei ollut.

Vierailija
49/525 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tietää mitä ap hakee takaa. Kaikki tiedämme ne rumat ja repsottavat talot, joita löytyy pilvinpimein ympäri suomea.. NE on hirveitä!

Vierailija
50/525 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä ketjuissa ihmisillä on pakonomainen tarve tulla kertomaan kuinka ihanissa , rempatuissa ja kaikin mukavuuksin varustelluissa , kauniissa taloissa he asuvat. Vinkki: ap ei tarkoita teitä!

Vierailija
51/525 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 30-luvulla rakennetussa talossa on todennäköisesti halvempi asua kuin monessa uudessa. On oma kaivo, puukeskuslämmitys, pari pystyuunia sekä puuhella ja -uuni. Iso kylmä lasikuisti, johon saa vaatteet tuulettumaan ja talvikaudella uuniruoat ja isot keittokattilat kylmään, ettei tarvitse tunkea kuumina jääkaappiin. On myös maakellari, jossa säilyvät perunat ja juomat, ja jossa talvetetaan ruukkuruusut, -laventelit ja -muratit, niin ei tarvitse tuhlata kesäkukkiin.

Isolle tontille mahtuu viljelyskasveja enemmän mitä jaksaa kerätä ja syödä.

Remonttia toki tehtiin ensimmäiset 15 v., mutta nuorena sitä jaksoi, ja vanhaa taloa on yksinkertaista korjata. Se on työlästä, mutta kun osaa tehdä itse puusta, niin usein myös edullisempaa. Ostettaessa talo oli niin halpa, että nyt vähän päälle nelikymppisenä ei ole kuin muutama lainaerä enää jäljellä.

Vierailija
52/525 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko nykypäivän taloissa vähemmän pihatöitä?

monet pihat ovat sellaisia ryteikköjä täynnä autonromuja ja lasten leluja, että pihatöitä ei todellakaan ole tehty

Vierailija
53/525 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla tavalla voisi ihmetellä että miten ihmiset voivat asua kerrostaloissa?! 

Vierailija
54/525 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän 30-luvulla rakennetussa talossa on todennäköisesti halvempi asua kuin monessa uudessa. On oma kaivo, puukeskuslämmitys, pari pystyuunia sekä puuhella ja -uuni. Iso kylmä lasikuisti, johon saa vaatteet tuulettumaan ja talvikaudella uuniruoat ja isot keittokattilat kylmään, ettei tarvitse tunkea kuumina jääkaappiin. On myös maakellari, jossa säilyvät perunat ja juomat, ja jossa talvetetaan ruukkuruusut, -laventelit ja -muratit, niin ei tarvitse tuhlata kesäkukkiin.

Isolle tontille mahtuu viljelyskasveja enemmän mitä jaksaa kerätä ja syödä.

Remonttia toki tehtiin ensimmäiset 15 v., mutta nuorena sitä jaksoi, ja vanhaa taloa on yksinkertaista korjata. Se on työlästä, mutta kun osaa tehdä itse puusta, niin usein myös edullisempaa. Ostettaessa talo oli niin halpa, että nyt vähän päälle nelikymppisenä ei ole kuin muutama lainaerä enää jäljellä.

Hui kamala! Mutta se on pääasia että itse viihdytte. Minun kauhistus

Vierailija
55/525 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on vähän semmoinen asia, mitä ei tiedä kuin kokeilemalla. Haaveilin pitkään rintamamiestalosta, kunnes muutimme sellaiseen. Oma mielipiteeni voisi olla erilainen, jos olisimme muuttaneet viimeisen päälle laitettuun taloon. Työmäärä oli kuitenkin niin valtava, että luovutimme.

Laitetut talot on kyllä upeita ja ihania.

Vierailija
56/525 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhalla talolla on sielu.

Oi että mä rakastan niitä pihatöitä, suosikkipuuhaani, puutarhassa on lähemmäs 300 lajia eri kasveja. 

Mikä energialasku? Poltan puuta lähes joka päivä ja rakastan sitäkin, elävää tulta, sen ääniä ja lämpöä joka on ihan erilainen kuin esim. sähköpatterin lämpö.

Onnea tää kaikki on. 

Vierailija
57/525 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun unelma on uusi, kompakti hirsitalo. Leveistä ja jykevistä hirsistä.

Vierailija
58/525 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perin tämän, kukaan ei osta tätä, eikä ole varaa pitää tyhjänäkään ja asua muualla.

Vierailija
59/525 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole viherpeukalo ja muutenkin tykkään etä kaikki paikat on tiptop. Stressaannun jos ympärillä on kulunutta ja vanhaa.

Olen lisäksi niin mukavuudenhaluinen, että ajatuskin puiden roudaamisesta uuvuttaa. Takka lisälämmönlähteenä tai vaikka leivinuuni on ok.

Vierailija
60/525 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ihmettelen, kuka asuu jossain uudisrakennuksessa, joka on mallia linnunpönttö.

Olohuoneessa lasiseinä, joka on kuin näyteikkuna parin metrin päässä sijaitsevalle naapurille tai suoraan kadulle. Musta avokeittiö olohuoneeseen ja piha pelkkää betonia. Hyi.

Paljon mieluummin asuisin persoonallisessa rintamamiestalossa ja asunkin.

Ihan rauhassa saat pitää homemörskäsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi viisi