Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauhean kipeä kovettuma tai syylä jalkapohjassa. Miten pääsee eroon?

Vierailija
12.03.2023 |

Kävin alkusyksystä jalkahoitajalla, joka huomasi jalkapohjassa kovettuman. Epäili syyläksi. Se ei ollut vaivannut mitenkään. Hän hioi siitä, rapsutteli pois ja sanoi, että nyt sen ei pitäisi hetkeen vaivata. Kävi päinvastoin. Alkoi vaivaamaan ja muuttui kipeäksi. Olen jotain syylälaastaria kokeillut eikä pysy paikallaan yhtään. Jalkapohja on varsin liikkuva, pitkin päivää joka askeleella. Miten tuosta pääsee eroon? Jalkahoitajalle en tasan enää mene.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jalkapohjan iho on hankala, itse käytin pitkään ja toistuvasti reseptivapaata apteekin jäädytystököttiä, ennen kuin pääsin jalkapohjan syylästä eroon, uimahallista sain omani. Moni ehdotti ns ve rille raaputtamista ensin, en lähtenyt sellaiseen. Lääkärillä voisi olla tehokkaampi väline, ei tarvitse olla aina joku sydäri tai syöpä, että elämänlaatuaan tarvitsee parantaa lääkärikäynnillä.

Muurahaishappotuotteella sain omani pois, mutta pitkään vei sekin

Vierailija
22/44 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäriin, mars

En ole ap, mutta tuskin kukaan jonkun syylän takia lääkäriin aikaa varaa. Eiköhän niillä ole vähän tärkeämpääkin tekemistä.

Miksi ei varaisi? Lääkärillä parhaat välineet syylän poistoon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäädytyshoitoa ei kylläkään yleensä käytetä jalkapohjien syyliin. Käsien syyliin ennemminkin. Jalkapohjien syyliä hoidetaan asetyylihapolla, jota on esim. niissä laastareissa

Todellakin käytetään. Minulta on poistettu syylä jalkapohjasta kolmesti jäädyttämällä. Muuta vaihtoehtoa ei edes harkittu. 

Meillä ei kyllä yleensä käytetä, koska jalkapohjan syyllä uusiutuu usein jäädytyshoidon jälkeen. Lääkäri tietenkin arvioi, mikä hoito on paras. Joskus laittaa paikallispuudutteen ja vuolee, jolloin saattaa jopa käynnistyä spontaani paranemisreaktio. Ihmisen keholla on kyky taistella virusta vastaan (papilloomavirusta siis), mutta sitä voi yrittää nopeuttaa. En ole lääkäri, työskentelen terveydenhoitajana yksityisellä lääkäriasemalla. Olen kyllä ajoittain assistenttina esim. ojentelemassa puudutusta ja muita tarvikkeita, haen desinfiointi- ja sidontavälineitä yms. Se on se säästö, kun ei enää mitään jemmata lääkärien kaappeihin vanhenemaan vaan kootaan setti tarpeen mukaan. Tiedä sitten, säästyykö ainakaan rahaa, koska menee siinä tuppurullaa hakiessa ainakin terkkarin työaikaa.

24/44 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain syylän pois Verruxinilla. Ei ole nopea tapa, mutta hoidin just ohjeiden mukaan ja lähti. Syynä oli ollut älyttömän kauan varmaan 20 vuotta ainakin, kantapäässä.

Vierailija
25/44 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hullulta, mutta ilmastointiteipillä syylät saa pois kivuttomasti.

"Joidenkin tutkimusten mukaan hoito ilmastointiteipillä on tehokkaampaa kuin jäädytyshoito. Ilmastointiteippiä käytettäessä teippiä pidetään syylän päällä kuusi päivää, minkä jälkeen syylää liotetaan lämpimässä vedessä ja sen jälkeen se hiotaan. 12 tunnin jälkeen syylän päälle pannaan uusi teippi ja kierrosta jatketaan kaksi kuukautta. Tutkijat pitävät teippiä parempana myös siksi, että se on turvallista ja koska sillä ei ole sivuvaikutuksia."

Vähän hidastahan tämä on mutta, tehokasta ja täysin kivutonta.

Vierailija
26/44 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmastointi- eli jeesusteippi on minunkin neuvoni.

Omakohtainen kokemus, nopeasti irtosi.

Vierailija
27/44 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä syylät hävitessään ns ärtyvät ja kipeytyvät elimistö kyllä hoitaa syylät itsekseen.

Tuo ilmastointiteippi on paras neuvo.

Vierailija
28/44 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä oli aiemminkin keskustelua syylän poistosta ja löysin silloin vinkin ilmastointiteipistä. Hain vielä vahvistusta googlaamalla aiheesta lisää ja jopa ihotautilääkärikin sitä vaarattomana kikkana suositteli. Huomasin lainauksen samalta lekurilta yhdessä tämän ketjun  vastauksista. Lääkäri mainitsi myös, että teipin liima on vaaraton ja sen idea perustuu syylän kuivumiseen.

Olen kokeillut apteekin tuotteet, jäädytykset sun muut, mutta ilmastointiteippi auttoi. Vaihdan sen joka päivä, sillä se ei sen kauempaa jalkapohjassani pysy.

Känsään ei teippikikka kuitenkaan tehoa. 

Vierailija
29/44 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laitan syylän päälle kynsilakkaa, tukehduttaa syylän.

Vierailija
30/44 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jalkapohjan iho on hankala, itse käytin pitkään ja toistuvasti reseptivapaata apteekin jäädytystököttiä, ennen kuin pääsin jalkapohjan syylästä eroon, uimahallista sain omani. Moni ehdotti ns ve rille raaputtamista ensin, en lähtenyt sellaiseen. Lääkärillä voisi olla tehokkaampi väline, ei tarvitse olla aina joku sydäri tai syöpä, että elämänlaatuaan tarvitsee parantaa lääkärikäynnillä.

Muurahaishappotuotteella sain omani pois, mutta pitkään vei sekin

Sama, meni varmaan yli 6kk, lopetin jo aktiivisen murkkuhappohoidon kun syylä pieneni haittaamattomaksi ja näytti ettei se pirulainen lähde kokonaan. Mutta nyt heinäkuulla huomasin että syylä on poissa. Aina olen tuolla saanut pois, kannattaa heti aloittaa hoito, eikä odottaa niinku itse tein n.30e maksaa se liuos.

Vierailija
31/44 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäädytykset (lääkärin ja itse tehtynä apteekin tuotteilla), jalkahoitajat, syylälaastarit ja muut olen kokenut turhaksi. Ainoastaan ilmastoititeipin pala syylän päälle ja vaikka laastarilla kiinnittää sen niin ettei se irtoa. Parin päivän välein vaihtaa teipin ja rapsuttaa siinä välissä kuolleen syylän pois. Viikko-pari niin kiusa on poissa. Varo uusia tartuntoja.

Kandee ehkä puhdistaa teipattava alue vaikka pirtulla (esim. Marinol) niin pysyy kenties paremmin kiinni? Tappaneeko myös syyliä aiheuttavia viiruksia?

Vierailija
32/44 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan sain syylän pois apteekissa myytävällä tuotteella. Pieni tuubi jotain liiman tyyppistä ainetta. Sitä syylän päälle aina uudestaan, kun edellinen `liimakerros` irtoaa päivän kahden kuluessa.

Oliskohan ollut just werruksiinia.

Vierailija
33/44 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen tapa, jolla sain syylän pois jalkapohjasta oli, kun saunan/suihkun jälkeen leikkasin kynsisaksilla syylän päältä nahkaa ja sitä syylää pois kerta toisensa jälkeen. Lopulta hävisi koko syylä.

Vierailija
34/44 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli molempien kantapäiden etupuolella jalkapohjan alla kipeät känsät, jotka saivat alkunsa huonosti istuvista työkengistä.  Ei niihin muu auttanut kuin väljät kengät ja kunnolliset pohjalliset. Kaikki laastarit sun muut vimpaimet tuli kokeiltua, eikä niistä ollut kyllä mitään apua, kuin ihan pieneksi hetkeksi 

Vierailija
35/44 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalkapohjaan voi tulla myös jalkasieni. Jalkapohjassa se voi tuntua kovana ja hilseilevänä kohtana. Sen hoitaminen kotikonstein on haastavaa ja vie kuukausia. Monesti se hoidetaan sisäisellä lääkekuurilla.

Ehkä menisin sinuna lääkäriin, joka kertoo, mikä se kovettuma on.

Vierailija
36/44 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostat vaan apteekista syylänpoistolääkkeet. Ei lähde päivässä eikä kahdessa, mutta lopulta kuitenkin kun sitkeästi hoitaa.

Vierailija
37/44 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekista saa syylänpoistoainetta.

Vierailija
38/44 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen jalkahoitoa. Siellä saa sekä kovettumat että syylät samalla hoidettua ja muutenkin ohjeita jalkojen hoitamiseen. Käyn itse apteekin yhteydessä olevassa jalkahoitolassa. Jäädytyksen pitää mennä syvälle ja noilla itsehoitokynillä ei välttämättä saa kunnolla laitettua ainetta. Tämän jälkeen puhtaat sukat ja kengät ja uimahallissa läpsykät

Vierailija
39/44 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistelen, että mummo laittoi kuusen pihkaa syylän päälle reilun kerroksen. En muista, mikä lehti siihen päälle laitettiin suojaksi, olisiko ollut ratamo. Sitten tiukka puuvillasukka. Mummo osasi luonnon parannuskeinot.

Ratamo - tuo luonnon oma laastari. Toimii myös muihin ihovaurioihin. Jos esim. tulee pieni palovamma niin sylkäisy ratamonlehdelle ja lehti vamman päälle. Toimii. 

Ei järkeä. Syljedsä on paljon bakteereilta.

Vierailija
40/44 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pääsen eroon jalkasienestä varpaissa? Se on pirullinen tauti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi