Tiedättekö tapauksia, jossa ns. kunnollisesta perheestä olevasta lapsesta on tullut rikollinen tai muuten mennyt elämä ihan raiteltaan?
Tarkoitan siis tavallisia työssäkäyviä perheitä, joissa lapsista välitetty ja kannustettu opiskelemaan. Mitkä syyt ovat tuolloin johtaneet lapsen huonoille raiteille joutumiseen?
Kommentit (269)
Vierailija kirjoitti:
Ex.
On ns hyvästä perheestä, isä ja äiti omissa hommissaan kumpikin erittäin arvostettuja ja tienaatavat hyvin. Perheellä on lääniä, metsää, mökit,veneet,asuntoautot u name it.
Kaikki sisarukset edenneet ja tehneet uraa.
Ex kärsinyt teinistä asti pahoista mt- ja päihdeongelmista. Hommannut potkut kaikista töistään, yrittänyt itsmrhaa useita kertoja, sotkenut suhteensa eikä edes oma perhe jaksa enää katsella sekoilua ja elämänsä pilaamista. On väkivalta -ja huumerikollinen, joka ei selvää päivää näe.
Voi olla hyvin rakkaudeton koti jos kumpikin vanhempi panostanut uraan ja statukseen, siis julkisivuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ex.
On ns hyvästä perheestä, isä ja äiti omissa hommissaan kumpikin erittäin arvostettuja ja tienaatavat hyvin. Perheellä on lääniä, metsää, mökit,veneet,asuntoautot u name it.
Kaikki sisarukset edenneet ja tehneet uraa.
Ex kärsinyt teinistä asti pahoista mt- ja päihdeongelmista. Hommannut potkut kaikista töistään, yrittänyt itsmrhaa useita kertoja, sotkenut suhteensa eikä edes oma perhe jaksa enää katsella sekoilua ja elämänsä pilaamista. On väkivalta -ja huumerikollinen, joka ei selvää päivää näe.Voi olla hyvin rakkaudeton koti jos kumpikin vanhempi panostanut uraan ja statukseen, siis julkisivuun.
Näissä keskiluokan kulissiperheissä yksi lapsista työnnetään syntipukiksi kantamaan muiden pimeä puoli.
Hyvin julma kuvio. Tämä toki kiistetään viimeiseen asti.
Koskee muitakin ulkokultaisia ryhmiä. Peiliin ei kyetä katsomaan, joten tarvitaan uhri, johon paha heikko ja halveksittava siirretään.
En nyt lähtisi sanomaan että perhe on hyvä jos nuori huonoille teille päätyy. Vanhemmat siinä ovat epäonnistuneet.
Kaverin veli. Hengaili väärän kaveripiirin kanssa, sortui huumeisiin. Möi harrastusta rahoittaakseen huumeita ja pahana hetkenä itseään. Vanhempien luota katosi tavaraa kummasti.
Nyttemmin kuollut. Vei vielä viattoman hengen mukanaan, kun ajoi nokkakolarin.
Samasta kaveripiiristä kuollut useampia nuoria miehiä.
Ei se kerro vanhempien epäonnistumisesta. Ympäristötekijät ovat suurin yksittäinen muuttuja esim huumemaailmaan mentäessä. Olen pyörinyt niissä porukoissa koko varhaisaikuisuuden ja kyllä niissä porukoissa oli väkeä ihan kaikenlaisista perheistä. Teini-iässä kun alkaa tajuamaan kuinka epäoikeudenmukainen paikka tämä maailma on niin sitä ei kaikki kestä.
Lapsuuden ensimmäinen kaveri. Yläasteen jälkeen vei huumeet. En tiedä onko enää elossa, joskus vuosia sitten näin ja oli luurangon laiha mies. :(
Lähipiirissä perhe , joka ollut kaikin tavoin normaali, hyvät isovanhempien turvaverkot, mahdollisuuksia harrastaa, kaunis koti, äiti pitänyt pitkät äitiyslomat jne. Molemmat vanhemmat ovat hyvin mukavia ja lämpimiä luonteeltaan. Perheessä 3 lasta, kahdesta tuli ihan tavallisia ja elämässään hyvin menestyneitä. Yhdestä ei tullut koskaan mitään, ei siis käytä päihteitä eikä ole rikollinen , mutta ei vain pysty mihinkään, ei opiskelemaan, ei työelämään. Joku masennus tai vastaava todettu, älyssä ei ole vikaa. Hoitoja saanut, sekä terapiaa että lääkitystä. Eläkkeelle kuitenkin ilmeisesti päätyy, vaikkei ole vielä 30-kymmentäkään. Ja näitä pudokkaita on nykyään aika paljon, ja tiedän muitakin perheitä joissa muut on ihan ok, mutta sitten joku yksittäinen ei pysty mihinkään. Herättää kysymyksen että saako joku syntyessään jo niin huonot kortit ettei siinä hyvät kotiolotkaan auta..Ilmeisesti. Surullinen kohtalo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonkin ja syy on aina niissä kaveriporukoissa missä nuoret pyörii. Kotona ei opetettu alkoholin tai huumeiden käyttöä, eikä kannustettu väkivaltaan tai varasteluun.
Mutta vanhemmuuteenhan kuuluu just tietää keitä lapsen kaveripiiri on! Siinähän se välittäminen just punnitaan että osaa sanoa että mietipä nyt vähän ja seurata lapsensa olemista. Ei silmien sulkeminen ja käsien peseminen mitään vastuullista vanhemmuutta ole. Ei voi olla samantekevää mille raiteelle nuoren elämä lähtee luisumaan.
Yhdestäkin julkkiksesta leivottiin kiekkoilija Amerikkaan, kun taas vanhempi herkempi veli meni hunningolle.
Vanhemmat olivat vain iloisia, kun tällä oli "vihdoinkin kavereita."
Pim pom.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän montakin. Yleisimmät syyt:
-Lapselle ei osoitettu mitään rajoja eikä rakkautta ikinä.
-Väärä kaveripiiri, rikokset ja huumeet
-Vanhemman tai lapsen mielenterveysongelmatT: lasun työntekijä
Tarkoitin aloituksessani välittämisellä mm. juuri rajojen ja rakkauden osoittamista. Ja jos on pahoja mielenterveysongelmia vanhemmalla, niin ei ehkä pysty käymään töissäkään.
Mutta keskimmäinen vaihtoehto järkeenkäypä selitys, ja lapsen mielenterveysongelmat (mutta mistä nekään syntyy, jos olosuhteet periaatteessa kohdillaan?)
Ap.
Ei ne vanhemman mielenterveysongelmat välttämättä näy ulospäin, saattaa tsempata töissä ja pitää ns kulissit kunnossa, mutta kotona ei jaksa sitten mitään.
Oma perheeni. Mukava, tavallinen perhe, kannustavat ja rakastavat vanhemmat, ei taloushuolia, ei päihdeongelmia, ei mielenterveysongelmia, vanhemmilla onnellinen liitto.
Neljä lasta, joista kolmesta tuli aivan tavallisia keskiluokkaisia ihmisiä, on korkeakoulututkinnot, urheiluharrastukset, omakotitalot ja onnelliset perhesuhteet. Se neljäs sekosi päihdemaailmaan, kai ihan vanhanaikaisesti viinaan, ja asuu nykyään alkoholistien asumiskeskuksessa. Vieläkin mietin, että miksi ihmeessä kävi näin ja missä vaiheessa olisi pitänyt osata puuttua ja miten? Yritettiin toki auttaa, mutta pitkälle onnistui salaamaan ongelmansa, eikä omaan parantumiseen ollut mitään motivaatiota, ei edes myöntänyt alkoholiongelmaa, vaikka työ, asunto, perhe... kaikki oli jo lähtenyt alta ja makasi sairaalassa letkuissa.
Kleptomania. Ei tarvetta millekään, mutta on varastettava. Olen itse. Olen hyvin rikas, mutta silti pakonomaisesti varastan. Olen tehnyt tätä todella pienestä asti. Eka oli jo ennen kouluikää. Kaupoista en enää vie(olen vienyt ja jäänyt kiinni). On rikosrekisteri ja 1,5v tuomio. Omaisuus kuitenkin lähemmäs 1miljoonaa. Jännitys ja pakonomainen varastelu.
Tunnen useitakin.
Kaikkia yhdistää se, että vanhemmuus on korvattu krääsällä ja muulla naminamilla.
Vierailija kirjoitti:
Ei se kerro vanhempien epäonnistumisesta. Ympäristötekijät ovat suurin yksittäinen muuttuja esim huumemaailmaan mentäessä. Olen pyörinyt niissä porukoissa koko varhaisaikuisuuden ja kyllä niissä porukoissa oli väkeä ihan kaikenlaisista perheistä. Teini-iässä kun alkaa tajuamaan kuinka epäoikeudenmukainen paikka tämä maailma on niin sitä ei kaikki kestä.
Kyllä se usein on vanhempien epäonnistuminen. Koska vaikka joillain lapsilla olisikin paljon ongelmia ja saattaa olla kavereita, jotka käyttävät päihteitä, niin silti nämä lapset eivät ole päätyneet käyttämään huumeita. Tämä siksi, koska nämä vanhemmat ovat tehneet jotain oikein ja usein se on se, että lapsi kokee olevansa rakastettu, huomioitu, yhtä arvokas kuin muutkin sisarukset ja voi puhua avoimesti vanhempiensa kanssa.
Noiden puute ajaa aina siihen, että lapset alkavat hakemaan sitä rakkautta ja huomiota muualta.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän perheen Tampereelta jonk tytöstä tuli Suomen pääministeri ja loppu onkin historiaa joka palastuu meille kaikille joskus.
Se Kuopion miekkamrhaaja?
Vierailija kirjoitti:
Kleptomania. Ei tarvetta millekään, mutta on varastettava. Olen itse. Olen hyvin rikas, mutta silti pakonomaisesti varastan. Olen tehnyt tätä todella pienestä asti. Eka oli jo ennen kouluikää. Kaupoista en enää vie(olen vienyt ja jäänyt kiinni). On rikosrekisteri ja 1,5v tuomio. Omaisuus kuitenkin lähemmäs 1miljoonaa. Jännitys ja pakonomainen varastelu.
Arvostan rehellisyyttäsi kun kerroit, Et ole läpimätä vaan sinulla on jokin rakkauden nälkä, ihminen varastaa rakkautta saadakseen.
Windsorin Harri huumeista etsii rakkautta, ja pitää Meghania äitinään.
Vierailija kirjoitti:
Uteliaisuus sai käyttämään huumeita, nyt 40v on käyty vankilassa jo useammankin kerran huumausaine- ja väkivaltarikoksista, joista osa jopa aika raakoja. Kaverin isoveli, muut lapset menestyneet elämässään hyvin.
Ei pelkkä uteliaisuus riitä selitykseksi siihen, että joku alkaa käyttämään huumeita addiktoituneena. Niitä kun saa käyttää pitkiä aikoja ja helvetin paljon että niihin jää pahasti kiinni.
Vanhemmathan voi olla töissä ihan ok ja selvitä taloudellisesti hyvin, mutta puuttuu tunneälyä havaita lapsen tarpeet. Olla omassa perusturvallisuudessa puutteita, mutta se ei ulospäin näy. Ei osata pistää rajoja lapselle, lapsi ei ymmärrä, että teoilla on seuraukset. Empatia ei kehity, jos itsestäkään ei välitetä kunnolla (ja se on enemmän kuin että on ruokaa pöydässä). Lapsella myös keskittymishäiriöitä yms, joita ei osata hoitaa, leimataan vaan häiriköksi. Jne.
Ei sitä ulkoapäin voi nähdä mitä "hyvissä perheissä" tapahtuu.
No ainakin luokkakaverini pikkuveli kuoli huumeisiin. Vanhempien piti käydä hakemassa poikansa ruumis Norjasta saakka. Oli ns. hyvä perhe.
Mutta vanhemmuuteenhan kuuluu just tietää keitä lapsen kaveripiiri on! Siinähän se välittäminen just punnitaan että osaa sanoa että mietipä nyt vähän ja seurata lapsensa olemista. Ei silmien sulkeminen ja käsien peseminen mitään vastuullista vanhemmuutta ole. Ei voi olla samantekevää mille raiteelle nuoren elämä lähtee luisumaan.