Kuntouttavassa työtominnassa olevat
7 vuotta roikotettu, ensin pupukursseilla ja lokakuusta -20 etäpajassa tarkoittaen s-postiin tulevia tehtäviä. Olen tykännyt siitä. Nyt pakotetaan vaihtamaan paikkaa, mikä on 15 km päässä. Olen myynyt autoni vuosia sitten, koska ei ole varaa pitää sitä. Bussit ei kulje, jotta niillä pääsisin. TYPin akka kehtasi pokkana sanoa, että muutahan keskustaan. Jaa, enpä taida, olen asunut täällä kohta 30v. Kehoitti toimeentulotuelle siirtymistä tai sairaslomaa kun sai tietoonsa, että sain keskivaikean masennuksen diagnoosin 7 vuotta sitten. Se on jo eletty, nyt olen ihan kunnossa.
Onko noilla ihmisillä mitään tajua ihmisten elämästä? Empatiaa, todellisuudentajua? Tuokin harppu tietää, että asun yksin, en märisis yhtään jos olis puoliso. No, soitin työttömyysturvaneuvontaan eilen ja sain hyvää kohtelua. Tää nykyinen etäpaja loppuu 31.3. toivottavasti osaan puhua raivostumatta kun sovitaan jatkosta.
Kommentit (68)
Osaan kyllä *mennä* töihin mutta voitteko neuvoa mihin työpaikkaan?
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelen noiden kuntouttavien tarkoitusta. En todellakaan usko kykenevien ihmisten olevan millään tapaa niiden tarpeessa.
Mun mielikuva kuntouttavasta työtoiminnasta on sellainen säännöllinen harrastus-/puuhastelutoiminta sellaiselle henkilölle, joka ei ole tavallisen työkykyinen muttei myöskään täysimääräiselle eläkkeellekään joutava yksilö.
Ihmiselle, joka tarvitsee ja kaipaa aktiviteetteja ja sosiaalista elämää ja ei ole työelämässä ollut pitkään aikaan. Henkilö joka tarvitsee toimintaa arkeen ja ollut pitkään työtön.
Mielestäni se ei välttämättä kuntoutua sinua mihinkään työhön, vaan on toiminta joka pitää sut kiinni jossain arkisessa asiassa
Jnkkhn kirjoitti:
Näin sosiaali/te-tanttana kysyisin sinulta, miksi et mene töihin jos kuntouttava työtoiminta tuntuu väärältä palvelulta? Miksi yhteiskunnan pitää elättää sinut, jos olet työkykyinen? Lähes aina pitkäaikaistyöttömyyden taustalta löytyy syy, miksi ei työllisty. On turha vedota ettei paikkakunnallasi/lähellä ole töitä. Esimerkiksi siivoustyötä tai vastaavaa löytyy aina. Asuinpaikkakin on ihmisen oma valinta. Jos olet valinnut asua kaukana kaikesta, eikä julkiset kulje, on lähes välttämätöntä omistaa auto tai muu kulkupeli. Niin me työssäkäyvätkin itse sinne kuljemme töihin omilla kyydeillämme. Ja voithan myös pyytää että TYP-asiakkuus päätetään, jolloin jäät te-toimiston/kuntakokeilun asiakkaaksi, tarvittaessa sosiaalitoimeen erillinen asiakkuus.
Tsemppiä, nyt hiukan itsetutkiskelua, miksi et työllisty ja kohti uutta :) Esim. työkokeilun kautta on hyvä mahdollisuus saada jalkaa ovenväliin ja sitä kautta työllistyä, jos asenne on oikea ja on itse aktiivinen.
Toivottavasti saat siirron toiseen te-karsinaan 400km:n päähän.
Niin ongelma on se, että sun tarvis nyt nähdä oman elannon eteen enemmän vaivaa kuin vaan vastailla tietokoneella annettuihin tehtäviin. Aika moni on tänä päivänä luopunut/joutunut luopumaan maatilastaan. Tilalle on täytynyt keksiä jotain uutta, kouluttautumista tai työntekoa. Oma tuttavani on samaa ikäluokkaa kuin sinä ja mullikoiden pois laiton jälkeen kouluttautui hoiva-avustajaksi ja ja työskentelee 50 km päässä kotoaan. Asuinpaikka on oma valinta ja varmaan aika monen mielestä sinulla on ollut riittävästi aikaa miehesi kuoleman jälkeen ratkoa sitäkin ongelmaa.
Mä olen 52v ja ei mullakaan ole oman alan töitä kotikaupungissa (asun 10 km kaupungista), joten lähimmät oman alan työt ovat 40 km päässä ja toinen vaihtoehto on tehdä töitä, johon ei ihmeempää koulutusta tarvita ja tällä hetkellä olen sen valinnut, kun jotain on tehtävä.
Jnkkhn kirjoitti:
Näin sosiaali/te-tanttana kysyisin sinulta, miksi et mene töihin jos kuntouttava työtoiminta tuntuu väärältä palvelulta? Miksi yhteiskunnan pitää elättää sinut, jos olet työkykyinen? Lähes aina pitkäaikaistyöttömyyden taustalta löytyy syy, miksi ei työllisty. On turha vedota ettei paikkakunnallasi/lähellä ole töitä. Esimerkiksi siivoustyötä tai vastaavaa löytyy aina. Asuinpaikkakin on ihmisen oma valinta. Jos olet valinnut asua kaukana kaikesta, eikä julkiset kulje, on lähes välttämätöntä omistaa auto tai muu kulkupeli. Niin me työssäkäyvätkin itse sinne kuljemme töihin omilla kyydeillämme. Ja voithan myös pyytää että TYP-asiakkuus päätetään, jolloin jäät te-toimiston/kuntakokeilun asiakkaaksi, tarvittaessa sosiaalitoimeen erillinen asiakkuus.
Tsemppiä, nyt hiukan itsetutkiskelua, miksi et työllisty ja kohti uutta :) Esim. työkokeilun kautta on hyvä mahdollisuus saada jalkaa ovenväliin ja sitä kautta työllistyä, jos asenne on oikea ja on itse aktiivinen.
Miksi et mene töihin? No kerro mihin mennään noin vain?
Turha vedota ettei siivousta tai vastaavaa ole. Kun ei ole niin ei ole.
Etkö oikeasti tajua ettei töihin pääse, ei siivoamaan, ei kauppaan, ei kouluille tai päiväkodille tms. Ei yhtään mihinkään.
Jos olisit oikeasti joku sossutantta niin tietäisit ettei töihin mennä noin vain.
Vierailija kirjoitti:
Niin ongelma on se, että sun tarvis nyt nähdä oman elannon eteen enemmän vaivaa kuin vaan vastailla tietokoneella annettuihin tehtäviin. Aika moni on tänä päivänä luopunut/joutunut luopumaan maatilastaan. Tilalle on täytynyt keksiä jotain uutta, kouluttautumista tai työntekoa. Oma tuttavani on samaa ikäluokkaa kuin sinä ja mullikoiden pois laiton jälkeen kouluttautui hoiva-avustajaksi ja ja työskentelee 50 km päässä kotoaan. Asuinpaikka on oma valinta ja varmaan aika monen mielestä sinulla on ollut riittävästi aikaa miehesi kuoleman jälkeen ratkoa sitäkin ongelmaa.
Mä olen 52v ja ei mullakaan ole oman alan töitä kotikaupungissa (asun 10 km kaupungista), joten lähimmät oman alan työt ovat 40 km päässä ja toinen vaihtoehto on tehdä töitä, johon ei ihmeempää koulutusta tarvita ja tällä hetkellä olen sen valinnut, kun jotain on tehtävä.
Eihän sillä ystävälläsi jää huonon palkan ja kalliin työmatkan vuoksi mitään käteen.
Siivoustyöpaikat menevät nuorille. Ja ne ns. huonot paikat voivat olla esim. tehdassiivousta joka on todella rankkaa. Tai rappusiivousta.
Itsellä kokemusta alalta ja hain itselleni sopivaa työkohdetta. En päässyt.
Ei sinne vain mennä.