Kuntouttavassa työtominnassa olevat
7 vuotta roikotettu, ensin pupukursseilla ja lokakuusta -20 etäpajassa tarkoittaen s-postiin tulevia tehtäviä. Olen tykännyt siitä. Nyt pakotetaan vaihtamaan paikkaa, mikä on 15 km päässä. Olen myynyt autoni vuosia sitten, koska ei ole varaa pitää sitä. Bussit ei kulje, jotta niillä pääsisin. TYPin akka kehtasi pokkana sanoa, että muutahan keskustaan. Jaa, enpä taida, olen asunut täällä kohta 30v. Kehoitti toimeentulotuelle siirtymistä tai sairaslomaa kun sai tietoonsa, että sain keskivaikean masennuksen diagnoosin 7 vuotta sitten. Se on jo eletty, nyt olen ihan kunnossa.
Onko noilla ihmisillä mitään tajua ihmisten elämästä? Empatiaa, todellisuudentajua? Tuokin harppu tietää, että asun yksin, en märisis yhtään jos olis puoliso. No, soitin työttömyysturvaneuvontaan eilen ja sain hyvää kohtelua. Tää nykyinen etäpaja loppuu 31.3. toivottavasti osaan puhua raivostumatta kun sovitaan jatkosta.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelen noiden kuntouttavien tarkoitusta. En todellakaan usko kykenevien ihmisten olevan millään tapaa niiden tarpeessa.
Minä olen siellä siksi, että olen sydänsairas enkä jaksaisi kokopäivätyötä tai pitkää työmatkaa, mutta en myöskään pääse eläkkeelle. Koen kuntouttavan työtoiminnan rangaistukseksi siitä, että minulla on peritty krooninen sairaus.
Kukaan ei arvostele porukkaa, joka on välillä töissä ja välillä sen 400 pv "liiton rahoilla". Mieheni on rakennusalalla ja siellä kuule tehdään tuota. Töissä ollaan juuri sen aikaa, että päästään ansiosidonnaiselle, ja sitten lähdetään Thaimaaseen, välimerelle tai muuten vietetään rokulia seuraavat 1,5 vuotta. Siis jatkuvaa karusellia näin, oikein odotetaan että päästään taas. Toki ovat perheettömiä, mutta silti hyvin moni 30-50 vuotiaskin. Heidän oleskelunsa maksaa sen mitä minimiturvaa saava saa 2x pidemmältä ajalta vain! Ei heitä kukaan säti. Ovat niin asiallisia miehiä, osaavat sanoa oikeat sanat oikeassa paikassa ja tarvittaessa tummemmallakin äänenpainolla, että "tantat eivät hypi silmille".
Vierailija kirjoitti:
Entäpä jos menisit töihin?
Haista kukkanen. Kukahan hänet palkkaisi? Jonossa on nuoria ja terveitä.
Ei voi olla kuntouttavassa 7 vuotta. Otas yhteyttä oikeusaputoimistoon. Ei ne voi pakottaa sinua enää sellaiseen. 6-12 kuukautta on kaksimi mitä voi olla kuntouttavassa. Olet niille vain väline. Kuntouttavassa se yhdistys saa rahaa sinusta joka päivä kun olet siellä. Etkä sinä saa mitään et edes palkankorotusta. Oikeuksiasi on loukattu. olen aina varma että työkkäri tuomitaan jos haastat oikeuteen koska minäkin tein niin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla katkes kuntouttavien ja aktivoivien ketju omaan tahalliseen toimeentulotuelle jättäytymiseen. Nyt jo vuosia olleena totean vain, että kannatti.
Tämä mahdollista vain niille, jotka eivät omista mitään, omaisuus estää tt-tuen saannin.
Vierailija kirjoitti:
Entäpä jos menisit töihin?
Oletko vajaaaa vai kännissä?!?!
Hkkoj kirjoitti:
Jos työnteko- ja haku ei kiinnosta, voithan lopettaa tukien hakemisen. En nyt oikein ymmärrä ongelmaasi, ettet voi hakeutua töihin? Pitkäaikaistyöttömänä ammattisuojaa sinulla ei enää ole ja kohtuullinen työmatka on 2-3h/pv riippuen onko kokoaika- vai osa-aikatyö. Sanoit itsekin, että eläkeikään on vielä aikaa, joten työvuosia on vielä useita ennen eläkeikää.
Ei kannata uskoa kaikkea mitä lukee, nuorilla ja sinun ikäisilläsi on samat velvollisuudet, nuorilla joissain tapauksissa vielä tiukemmat. Voit kysyä, voisiko työntekijää vaihtaa mutta usein työntekijöitä ei kiinnosta asiakkaan asiat niin paljoa että alkaisi vihaa muodostamaan asiakasta kohtaan, asiakkaita kuitenkin useita satoja per työntekijä. Toki en tiedä taustojasi mutta mieti myös, mikä on työnhaussa oma vastuusi ja mikä on TYP:n ja siellä työntekijöiden rooli tässä yhtälössä. Kaikki kuitenkin lähtee sinusta itsestäsi, omasta motivaatiostasi ja aktiivisuudestasi.
Tässä taas yksi valopää tunkemassa neliskanttista palikkaa pyöreään reikään. Katso itse montako työpaikkaa työvoimahallinnon sivulla on, ja montako työtöntä Suomesta löytyy. Sitten mieti montako työtöntä mahtuu yhteen avoimeen työpaikkaan. Aivan, yksi kappale.
Työtön.- kirjoitti:
Ei voi olla kuntouttavassa 7 vuotta. Otas yhteyttä oikeusaputoimistoon. Ei ne voi pakottaa sinua enää sellaiseen. 6-12 kuukautta on kaksimi mitä voi olla kuntouttavassa. Olet niille vain väline. Kuntouttavassa se yhdistys saa rahaa sinusta joka päivä kun olet siellä. Etkä sinä saa mitään et edes palkankorotusta. Oikeuksiasi on loukattu. olen aina varma että työkkäri tuomitaan jos haastat oikeuteen koska minäkin tein niin.
Palkakorotusta ei voikaan saada, kun ei saa palkkaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Olet roikkunut siellä 7 vuotta?
Miksi et hakeudu töihin tai eläkkeelle.
Ei kuntouttava ole mikään eläkeduuni, jossa roikutaan ikuisesti.
Hakeudu töihin tai eläkkeelle? Jep, molempiin vain hakeudutaan ja päästään. Eikö niin, huoh.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä taas. Totta on että kulkuvaikeudet ei ole syy miksi ei pääse kuntouttavaan. Tuon sanan kirjoittaminenkin pännii, mitähän kuntoutettavaa mussa olis paitsi ikä ja pitkäaikaistyöttömyys. Mutta laissa sanotaan, että ihmiselle on annettava riittävästi aikaa järjestää elämänsä sellaiseksi, että tämä onnistuu. Tarkoittanee, että minun oletetaan muuttavan pois talostani. Jaa. Ei ihmisen nöyryyttämiselle tunnu olevan mitään rajaa.
Ja onko tosiaan näin, että kun sinne k:aan on suostunut ei ikinä pääse pois? Vastaan itselleni, on!
Ei sinun tarvitse eikä kannatakaan tehdä uutta sopimusta kuntouttavasta, kerta sellaista paikkaa ei voida järjestää missä sinun olisi mahdollista käydä. Kenenkään ei oleteta muuttavan kuntouttavan perässä, edes oikean työpaikan perässä työtön ei ole velvoitettu muuttamaan.
Kysy työkkärissä, saisitko palkkatukea työhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia en ole siihen kuntouttavaan työtoimintaan osallistunut, sillä siitähän et sitten irti pääse etkä kunnon töitä saa.
Kuntouttavan aikanakin nykyään pitää hakea töitä. Siitä pääsee eroon hyvin helpolla. Se ei ole mikään vankila. Sieltä voi edetä vaikka koulutukseen. Sen aikana voi suorittaa ammattitutkintojen osia tai vaikka koko ammattitutkinnon. Ja pyrkiä töihin. Tai jos on työkyvytön, typ auttaa hakemaan sairasteläkettä ja pääsemään hoitoon, mitä nyt ikinä tarvitsee.
Kuntouttava on tarkoitettu niille, joilla ei ole kykyä hakeutua töihin tai kouluun, eli sen kutyjakson tavoitteena harvemmin on töihin pääsy, yleensä tavoitteena on oppia työelämän säännöt, parantaa elämän hallintaa jne. Siitä pääsee irti kun olet saavuttanut ne henkilökohtaiset tavoitteet jotka yhdessä sosiaalityöntekijän kanssa olet itsellesi asettanut.
Kuntouttavan aikana ei saa opiskella eikä käydä osa-aikatöissä, silloinhan sitä "kuntoutusta" ei tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Aha. Siksi en mene töihin koska asuinpaikkakunnallani ei ole itselleni sopivia saati oikeastan mitään työpaikkoja mihin hakeutua. Asuinpaikka on mielestäsi oma valinta, tänne päädyin vuonna -95, maatilan emännäksi. Mieheni kuoli 40-vuotiaana ja jouduin luopumaan kaikesta. Jos nyt päättäisinkin lähteä lätkimään täältä ja muuttaa johonkin ankeaan kerrostaloyksiöön/kaksioon niin miten taloni käy, ei tätä kukaan osta.
Olen 59, ei tässä iässä jalkaa saa mihinkään ovenväliin. Olen miettinyt typin vastyyhenkilön vaihtamista, hänellä on antipatioita mua kohtaan, ellei suorastaan vihaa. Paljon olen lukenut juttuja, miten 6-kymppisiä vainotaan ja nuoret saa olla kaikessa rauhassa nostaen työmarkkinatukea. Mun eläkeikään on vielä aikaa, kai tämä tulee olemaan yhtä kiirastulta.
Sosiaalihuolto lakien mukaan tee valitus vaikka Aluehallintovirastoon epäasiallisesta kohtelusta. Viittaa asiakaspalvelulakiin. Loppui vittuile kuin seinään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia en ole siihen kuntouttavaan työtoimintaan osallistunut, sillä siitähän et sitten irti pääse etkä kunnon töitä saa.
Kuntouttavan aikanakin nykyään pitää hakea töitä. Siitä pääsee eroon hyvin helpolla. Se ei ole mikään vankila. Sieltä voi edetä vaikka koulutukseen. Sen aikana voi suorittaa ammattitutkintojen osia tai vaikka koko ammattitutkinnon. Ja pyrkiä töihin. Tai jos on työkyvytön, typ auttaa hakemaan sairasteläkettä ja pääsemään hoitoon, mitä nyt ikinä tarvitsee.
Kuntouttava on tarkoitettu niille, joilla ei ole kykyä hakeutua töihin tai kouluun, eli sen kutyjakson tavoitteena harvemmin on töihin pääsy, yleensä tavoitteena on oppia työelämän säännöt, parantaa elämän hallintaa jne. Siitä pääsee irti kun olet saavuttanut ne henkilökohtaiset tavoitteet jotka yhdessä sosiaalityöntekijän kanssa olet itsellesi asettanut.
Kuntouttavan aikana ei saa opiskella eikä käydä osa-aikatöissä, silloinhan sitä "kuntoutusta" ei tarvita.
Kuntouttavan työtoiminnan aikana saa opiskella ja tehdä osa-aikatyötä tietyissä rajoissa. Asiantuntijat taas vauhdissa.
Hjnbj kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttavan työtoiminnan aikana saa opiskella ja tehdä osa-aikatyötä tietyissä rajoissa. Asiantuntijat taas vauhdissa.
Olin vuosia kuntouttavassa ja mulle sanottiin, että samaan aikaan ei voi käydä koulua tai olla töissä. Silloin ei kuulemma kuulu enää kuntouttavan piiriin vaan johonkin muuhun palveluun.
Kaveri potkittiin sieltä pois, kun teki omalla ajallaan käsitöitä ja myi niitä, tienaten muutaman kympin kuussa 🤦
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelen noiden kuntouttavien tarkoitusta. En todellakaan usko kykenevien ihmisten olevan millään tapaa niiden tarpeessa.
Minä olen siellä siksi, että olen sydänsairas enkä jaksaisi kokopäivätyötä tai pitkää työmatkaa, mutta en myöskään pääse eläkkeelle. Koen kuntouttavan työtoiminnan rangaistukseksi siitä, että minulla on peritty krooninen sairaus.
Onhan se sitä, rangaistus. Ohjaajat ja sossut pitävät sinua ja niitä muita täytenä nollana.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et Ap hakeutuisi sairaslomalle.
Sinulla on masennustausta, joten olettaisin omasta kokemuksestani hommaa helpoksi.
Lekurille vaan aika, peseytymättä viikko, valvot edellisen yön ja sitten vain itkemään lohduttomana lääkärille.
Joudut täyttämään masennuskyselyn ja ruksaat kaikki kohdat, ettet näe tulevaisuudessa mitään positiivista ja itseinho on valtavaa.
Pidä huolta ettet näytä tai kerro itsetuhoisista ajatuksista, ettet joudu pakkohoitoon.
Hae määrätyt lääkkeet, heitä roskiin, mutta hae ne etteivät kyylät pääse näkemään ettet ole hakenut niitä.
Hyvällä säkällä pääset kahdessa vuodessa työkyvyttömyyseläkkeelle, kuten itselleni kävi :-)
Olipa tarina. Et sinä joudu pakko hoitoon vaikka kerrot ta pp avan itsesi. Jotain realismia näihin juttuihin. Kerran olen joutunut m1-lähetteellä pakkohoitoon ja olin sekaisin kun psykoosissa oleva voi olla.
Työtön.- kirjoitti:
Minullekin sanottiin suoraan että saavat rahaa kun saavat kuntouttavan! Tämä on niin törkeää hyväksikäyttöä! Kukaan ei puutu tähän. Ei ole mitenkään laillista olla kuntouttavassa työtoiminnassa monta vuotta putkeen. Tuo väline on oikea sana! Kyllä sen 3 kuukautta pitäisi riittää jokaisen kohdalla! Ja sen jälkeen pitää laskea pois ilman seuraamuksia. Todella pimeitä ovat työvoimavirkailijatkin!
Aluehallintovirastoon kantelu työ-ja elinkeinotoimiston toiminnasta jos kuntouttavassa työtoiminnassa pidetään vuosikausia. Ei ole laillista! Helposti hyväksikäytetään työttömiä, vaikka oikeudet on heilläkin.
Miksi et Ap hakeutuisi sairaslomalle.
Sinulla on masennustausta, joten olettaisin omasta kokemuksestani hommaa helpoksi.
Lekurille vaan aika, peseytymättä viikko, valvot edellisen yön ja sitten vain itkemään lohduttomana lääkärille.
Joudut täyttämään masennuskyselyn ja ruksaat kaikki kohdat, ettet näe tulevaisuudessa mitään positiivista ja itseinho on valtavaa.
Pidä huolta ettet näytä tai kerro itsetuhoisista ajatuksista, ettet joudu pakkohoitoon.
Hae määrätyt lääkkeet, heitä roskiin, mutta hae ne etteivät kyylät pääse näkemään ettet ole hakenut niitä.
Hyvällä säkällä pääset kahdessa vuodessa työkyvyttömyyseläkkeelle, kuten itselleni kävi :-)