Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuntouttavassa työtominnassa olevat

Vierailija
11.03.2023 |

7 vuotta roikotettu, ensin pupukursseilla ja lokakuusta -20 etäpajassa tarkoittaen s-postiin tulevia tehtäviä. Olen tykännyt siitä. Nyt pakotetaan vaihtamaan paikkaa, mikä on 15 km päässä. Olen myynyt autoni vuosia sitten, koska ei ole varaa pitää sitä. Bussit ei kulje, jotta niillä pääsisin. TYPin akka kehtasi pokkana sanoa, että muutahan keskustaan. Jaa, enpä taida, olen asunut täällä kohta 30v. Kehoitti toimeentulotuelle siirtymistä tai sairaslomaa kun sai tietoonsa, että sain keskivaikean masennuksen diagnoosin 7 vuotta sitten. Se on jo eletty, nyt olen ihan kunnossa.

Onko noilla ihmisillä mitään tajua ihmisten elämästä? Empatiaa, todellisuudentajua? Tuokin harppu tietää, että asun yksin, en märisis yhtään jos olis puoliso. No, soitin työttömyysturvaneuvontaan eilen ja sain hyvää kohtelua. Tää nykyinen etäpaja loppuu 31.3. toivottavasti osaan puhua raivostumatta kun sovitaan jatkosta.

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aha. Siksi en mene töihin koska asuinpaikkakunnallani ei ole itselleni sopivia saati oikeastan mitään työpaikkoja mihin hakeutua. Asuinpaikka on mielestäsi oma valinta, tänne päädyin vuonna -95, maatilan emännäksi. Mieheni kuoli 40-vuotiaana ja jouduin luopumaan kaikesta. Jos nyt päättäisinkin lähteä lätkimään täältä ja muuttaa johonkin ankeaan kerrostaloyksiöön/kaksioon niin miten taloni käy, ei tätä kukaan osta.

Olen 59, ei tässä iässä jalkaa saa mihinkään ovenväliin. Olen miettinyt typin vastyyhenkilön vaihtamista, hänellä on antipatioita mua kohtaan, ellei suorastaan vihaa. Paljon olen lukenut juttuja, miten 6-kymppisiä vainotaan ja nuoret saa olla kaikessa rauhassa nostaen työmarkkinatukea. Mun eläkeikään on vielä aikaa, kai tämä tulee olemaan yhtä kiirastulta.

Vierailija
22/68 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työnteko- ja haku ei kiinnosta, voithan lopettaa tukien hakemisen. En nyt oikein ymmärrä ongelmaasi, ettet voi hakeutua töihin? Pitkäaikaistyöttömänä ammattisuojaa sinulla ei enää ole ja kohtuullinen työmatka on 2-3h/pv riippuen onko kokoaika- vai osa-aikatyö. Sanoit itsekin, että eläkeikään on vielä aikaa, joten työvuosia on vielä useita ennen eläkeikää.

Ei kannata uskoa kaikkea mitä lukee, nuorilla ja sinun ikäisilläsi on samat velvollisuudet, nuorilla joissain tapauksissa vielä tiukemmat. Voit kysyä, voisiko työntekijää vaihtaa mutta usein työntekijöitä ei kiinnosta asiakkaan asiat niin paljoa että alkaisi vihaa muodostamaan asiakasta kohtaan, asiakkaita kuitenkin useita satoja per työntekijä. Toki en tiedä taustojasi mutta mieti myös, mikä on työnhaussa oma vastuusi ja mikä on TYP:n ja siellä työntekijöiden rooli tässä yhtälössä. Kaikki kuitenkin lähtee sinusta itsestäsi, omasta motivaatiostasi ja aktiivisuudestasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki voin olla oma itseni, mutta ilman mitään tuloja se on varsin vaikeaa. Toimeentulotukea en tule saamaan, eikös silloin pitäisi olla tili ihan tyhjä. Asumistukea saan 124e kuussa. Elääkin pitäis ja laskuja maksaa. Olen tikistänyt kauppalaskuni minimiin, käyn kerran viikossa, viimeksi meni 35e.

Alkukesällä aletaan jakaa eu-ruokalahjakortteja kerran kuussa, arvo 40 eur.

Vierailija
24/68 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Etkö sä ap voi pyytää työkkäristä taksikorttia, jolla pääset kuntouttavaan työtoimintaan?

Veronmaksajina maksaisitte ihan tyytyväisinä aplle taksikortin palveluun, jota hän ei halua ja josta ei koe hyötyvänsä?

Vierailija
25/68 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jnkkhn kirjoitti:

Näin sosiaali/te-tanttana kysyisin sinulta, miksi et mene töihin jos kuntouttava työtoiminta tuntuu väärältä palvelulta? Miksi yhteiskunnan pitää elättää sinut, jos olet työkykyinen? Lähes aina pitkäaikaistyöttömyyden taustalta löytyy syy, miksi ei työllisty. On turha vedota ettei paikkakunnallasi/lähellä ole töitä. Esimerkiksi siivoustyötä tai vastaavaa löytyy aina. Asuinpaikkakin on ihmisen oma valinta. Jos olet valinnut asua kaukana kaikesta, eikä julkiset kulje, on lähes välttämätöntä omistaa auto tai muu kulkupeli. Niin me työssäkäyvätkin itse sinne kuljemme töihin omilla kyydeillämme. Ja voithan myös pyytää että TYP-asiakkuus päätetään, jolloin jäät te-toimiston/kuntakokeilun asiakkaaksi, tarvittaessa sosiaalitoimeen erillinen asiakkuus.

Tsemppiä, nyt hiukan itsetutkiskelua, miksi et työllisty ja kohti uutta :) Esim. työkokeilun kautta on hyvä mahdollisuus saada jalkaa ovenväliin ja sitä kautta työllistyä, jos asenne on oikea ja on itse aktiivinen.

Ja sen pituinen se. Nukkukaa hyvin.

Vierailija
26/68 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on tarpeeksi paljon ulosotossa, eivät työt maistu, voudin viedessä lähes kaiken palkasta. Vanhenevat kun vanhenevat. Myöskään mihinkään TYP juttuihin ei kannata osallistua, pidät vain pääsi, että olet terve, työkykyinen ja haet kyllä työpaikkoja. Näin laki vaatii. Ei myöskään kannata heittäytyä toimeentulotuelle, koska leikkaavat sitä 20-40%, jos tt-tuen hakeminen on seurausta käytännössä itse aiheutetusta karenssista. Käyttäkää päätä hyvät ihmiset. Itse olen ollut työttömänä jo 12 vuotta, kenenkään häiritsemättä, enää ei tarvi pitkään lusia. 

Vierailija
27/68 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki voin olla oma itseni, mutta ilman mitään tuloja se on varsin vaikeaa. Toimeentulotukea en tule saamaan, eikös silloin pitäisi olla tili ihan tyhjä. Asumistukea saan 124e kuussa. Elääkin pitäis ja laskuja maksaa. Olen tikistänyt kauppalaskuni minimiin, käyn kerran viikossa, viimeksi meni 35e.

Ketkä tulevat sellaisia saamaan? Mistä saa tietoa?

Vierailija
28/68 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt eduskuntavaalien lähestyessä onko mikään puolue edes luvannut lopettavansa ja kieltävänsä työttömien nöyryyttämisen näillä orjatöillä ja muutenkin kertonut parantavansa työttömien asemaa?

Vierailija
29/68 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jnkkhn kirjoitti:

Näin sosiaali/te-tanttana kysyisin sinulta, miksi et mene töihin jos kuntouttava työtoiminta tuntuu väärältä palvelulta? Miksi yhteiskunnan pitää elättää sinut, jos olet työkykyinen? Lähes aina pitkäaikaistyöttömyyden taustalta löytyy syy, miksi ei työllisty. On turha vedota ettei paikkakunnallasi/lähellä ole töitä. Esimerkiksi siivoustyötä tai vastaavaa löytyy aina. Asuinpaikkakin on ihmisen oma valinta. Jos olet valinnut asua kaukana kaikesta, eikä julkiset kulje, on lähes välttämätöntä omistaa auto tai muu kulkupeli. Niin me työssäkäyvätkin itse sinne kuljemme töihin omilla kyydeillämme. Ja voithan myös pyytää että TYP-asiakkuus päätetään, jolloin jäät te-toimiston/kuntakokeilun asiakkaaksi, tarvittaessa sosiaalitoimeen erillinen asiakkuus.

Tsemppiä, nyt hiukan itsetutkiskelua, miksi et työllisty ja kohti uutta :) Esim. työkokeilun kautta on hyvä mahdollisuus saada jalkaa ovenväliin ja sitä kautta työllistyä, jos asenne on oikea ja on itse aktiivinen.

On se helppo isolla palkala palavereissa istua ja kyykyttä työttömiä. Mikset ja mikset sitä ja tätä.

Vierailija
30/68 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et ole eläkkeellä?

Vierailija
31/68 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia en ole siihen kuntouttavaan työtoimintaan osallistunut, sillä siitähän et sitten irti pääse etkä kunnon töitä saa.

Vierailija
32/68 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jnkkhn kirjoitti:

On se helppo isolla palkala palavereissa istua ja kyykyttä työttömiä. Mikset ja mikset sitä ja tätä.

Niinpä. Mutta onkohan tuo edes mikään ammattitantta, jos niin kumpi; sosiaali- vai te?

Vierailija
33/68 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hkkoj kirjoitti:

Jos työnteko- ja haku ei kiinnosta, voithan lopettaa tukien hakemisen. En nyt oikein ymmärrä ongelmaasi, ettet voi hakeutua töihin? Pitkäaikaistyöttömänä ammattisuojaa sinulla ei enää ole ja kohtuullinen työmatka on 2-3h/pv riippuen onko kokoaika- vai osa-aikatyö. Sanoit itsekin, että eläkeikään on vielä aikaa, joten työvuosia on vielä useita ennen eläkeikää.

Ei kannata uskoa kaikkea mitä lukee, nuorilla ja sinun ikäisilläsi on samat velvollisuudet, nuorilla joissain tapauksissa vielä tiukemmat. Voit kysyä, voisiko työntekijää vaihtaa mutta usein työntekijöitä ei kiinnosta asiakkaan asiat niin paljoa että alkaisi vihaa muodostamaan asiakasta kohtaan, asiakkaita kuitenkin useita satoja per työntekijä. Toki en tiedä taustojasi mutta mieti myös, mikä on työnhaussa oma vastuusi ja mikä on TYP:n ja siellä työntekijöiden rooli tässä yhtälössä. Kaikki kuitenkin lähtee sinusta itsestäsi, omasta motivaatiostasi ja aktiivisuudestasi.

Juuri näin! Te jotka tätäkin alapeukutatte, niin miksi? Kun laki sanoo että työttömyysetuus on vastikkeellinen, eli töitä pitää hakea, koulutusta pitää hakea, ja jos niihin ei pysty, pitää yrittää päästä tilanteeseen jossa pystyy, ja kuntouttava työtoiminta on sitä varten. Kuntouttava työtoiminta on aikuissosiaalityöhön kuuluva palvelu, ja samalla myös työllistämispalvelu. Se pitäisikin erottaa työllistämispalveluista kokonaan ja antaa olla vain sosiaalityötä.

Kuten ap sanoi, jos hänellä ei ole mitään aikomustakaan koskaan mennä töihin, koska hänen talonsa lähellä ei ole hänelle työpaikkoja, mikä järki hänen on olla työttömyyskortistossa? Hän voisi olla vain sosiaalitoimen asiakas, sehän hän käytännössä on ollut edelliset 7 vuotta, eli  viisikymppisestä asti. Ei häntä kukaan halua palkata kuitenkaan. Vai palkkaisitko sinä jos sulla olisi firma, ap:n?

Varmasti ap:n oma virkailija eli sosiaalityöntekijä typissä on häneen hiukan turhautunut, mutta ei hänellä ole aikaa ja voimia alkaa mitään vihaa asiakasta kohtaan kehitellä, niitä samanlaisia asiakkaita hänellä on kymmeniä, jokaisella hiukan ehkä erilaiset ongelmat, mutta sitä sosiaalityö on, yritetään auttaa ihmisiä joilla on erilaisia ongelmia elämässään. Ap kuvittelee olevansa joku uniikki lumihiutale, että oikein sosiaalityöntekijäkin vihaa.... 

Se että ap on typin asiakas, maksaa yhteiskunnalle aika paljon rahaa. Se että hän on kuntouttavassa jne. maksaa yhteiskunnalle rahaa. Miksi tuhlata resurssit ap:n joka ei niitä palveluja joita saa, osaa edes arvostaa? Parempi hänen tyytyä toimeentulotukeen ja antaa niiden käyttää palveluja jotka niistä jotain hyötyvät. Turha viedä sosiaalityöntekijän kallista työaikaa, sitä tarvitsee enemmän joku muu.

Vierailija
34/68 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet roikkunut siellä 7 vuotta?

Miksi et hakeudu töihin tai eläkkeelle.

Ei kuntouttava ole mikään eläkeduuni, jossa roikutaan ikuisesti.

Vierailija
35/68 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia en ole siihen kuntouttavaan työtoimintaan osallistunut, sillä siitähän et sitten irti pääse etkä kunnon töitä saa.

Kuntouttavan aikanakin nykyään pitää hakea töitä. Siitä pääsee eroon hyvin helpolla. Se ei ole mikään vankila. Sieltä voi edetä vaikka koulutukseen. Sen aikana voi suorittaa ammattitutkintojen osia tai vaikka koko ammattitutkinnon. Ja pyrkiä töihin. Tai jos on työkyvytön, typ auttaa hakemaan sairasteläkettä ja pääsemään hoitoon, mitä nyt ikinä tarvitsee.

Kuntouttava on tarkoitettu niille, joilla ei ole kykyä hakeutua töihin tai kouluun, eli sen kutyjakson tavoitteena harvemmin on töihin pääsy, yleensä tavoitteena on oppia työelämän säännöt, parantaa elämän hallintaa jne. Siitä pääsee irti kun olet saavuttanut ne henkilökohtaiset tavoitteet jotka yhdessä sosiaalityöntekijän kanssa olet itsellesi asettanut.

Vierailija
36/68 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttavan aikanakin nykyään pitää hakea töitä. Siitä pääsee eroon hyvin helpolla. Se ei ole mikään vankila. Sieltä voi edetä vaikka koulutukseen. Sen aikana voi suorittaa ammattitutkintojen osia tai vaikka koko ammattitutkinnon. Ja pyrkiä töihin. Tai jos on työkyvytön, typ auttaa hakemaan sairasteläkettä ja pääsemään hoitoon, mitä nyt ikinä tarvitsee.

Kuntouttava on tarkoitettu niille, joilla ei ole kykyä hakeutua töihin tai kouluun, eli sen kutyjakson tavoitteena harvemmin on töihin pääsy, yleensä tavoitteena on oppia työelämän säännöt, parantaa elämän hallintaa jne. Siitä pääsee irti kun olet saavuttanut ne henkilökohtaiset tavoitteet jotka yhdessä sosiaalityöntekijän kanssa olet itsellesi asettanut.

Miksi pitää "oppia työelämän säännöt", kun tavoitteena ei ole työelämään pääsy?

Vierailija
37/68 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketkä tulevat sellaisia saamaan? Mistä saa tietoa?

Netistä saa tietoa.

"Maksukorttien saajille on muun rahoituksen turvin tarjottava liitännäistoimia. Tätä EU-rahoitusta ei voi käyttää liitännäistoimien toteuttamiseen. Liitännäistoimilla tarkoitetaan erilaista tukea elämänhallintaan, hyvinvointiin tai työllistymiseen. Maksukorttien jakamista ei estä se, että hakija jakaa myös hävikki- tai ylijäämäruokaa.

Kortit ovat kertakäyttöisiä. Maksukorttien antamiseen ei liity rekisteröintiä, avunsaaja saa siis kortin anonyymisti. Maksukortti on merkitty, jolloin se voidaan tarvittaessa deaktivoida esim. väärinkäytösten vuoksi.

Avunsaajista ei pidetä rekisteriä!"

Nyt parhaillaan on hakuaika hankerahalle jolla tämä systeemi toteutetaan, eli vielä ei ole tiedossa ketkä niitä kortteja jakaa. Ei ainakaan köyhät yhdistykset koska ne kortit pitää jakajan itse ensin maksaa ja ne 40€ per kortti, ja sitten kun henkilö joka saa kortin, on käyttänyt sen, saa jakaja hakea hankerahasta takaisin sen kortin arvon.

Epäilen ettei kovin montaa hakijaa tuohon hankkeeseen ole. Ei tainnut edes SPR siihen lähteä, eikä työttömien yhdistykset, ehkä seurakunnat, mutta epäilen sitäkin koska he jakavat lahjakortteja muutenkin.

Vierailija
38/68 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihmettelen noiden kuntouttavien tarkoitusta. En todellakaan usko kykenevien ihmisten olevan millään tapaa niiden tarpeessa.

Vierailija
39/68 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää "oppia työelämän säännöt", kun tavoitteena ei ole työelämään pääsy?

Tottakai se lopullinen päämäärä voi olla työllistyminen, varsinkin nuorilla ihmisillä joilla on elämä edessä. Se työelämään pääsy ei ole se ensimmäinen tavoite, vaan se pääsy tilanteeseen että on valmis työelämään. Sitten kun on valmis hakemaan töitä tai koulutusta, ei kuulu enää kuntouttavaan, sieltä edetään sitä työllistymiseen johtavaa polkua, vaikka palkkatukityöhön, ensin vähäksi aikaa työpajalle, ja siitä sitten avoimille työmarkkinoille. Ne joista ei enää avoimille markkinoille ole, ovat siellä lähinnä pitämässä yllä parempaa elämänlaatua ja se auttaa elämänhallinnassa kun on joku paikka mihin mennä ja saa kuulua työyhteisöön. 

Jokaisella on omat tavoitteensa.

Esimerkiksi nuori joka ei koskaan ole ollut töissä, pelaa netissä yöt ja nukkuu päivät, tarvitsee sitä että hän pääsee työyhteisöön ja oppii siinä, että aamulla tullaan töihin, siellä tehdään mitä käsketään ja lähdetään pois vasta kun työaika loppuu. Miten tehdään työkavereiden kanssa yhteistyötä jne.

Tai vanhempi henkilö, joka ei ole ollut työelämässä kahteenkymmeneen vuoteen koska on ollut alkoholisti. Nyt kun on raitistunut, on työelämään tutustuttava uudelleen kun ajat on muuttuneet, ja pitää totutella taas siihen että joka päivä mennään jonnekin.

Vierailija
40/68 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ihmettelen noiden kuntouttavien tarkoitusta. En todellakaan usko kykenevien ihmisten olevan millään tapaa niiden tarpeessa.

Ei se olekaan millekään täysin kykeneville. Se on aikuissosiaalityöhön kuuluva palvelu ja se on niille jotka eivät tällä hetkellä pysty hakeutumaan avoimille markkinoille töihin, syystä tai toisesta, tai edes kouluun. Syitä on lukemattomia. Lue se laki.

Sitten kun todetaan että henkilö on kyvykäs hakeutumaan töihin, hänet laitetaan pois kuntouttavasta viemästä resurssia niiltä jotka sitä tarvitsee. Ei se kuntouttavan järjestäminen ole ilmaista, sinäkin siitä maksat veroillasi. Kuten me kaikki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi