Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuntouttavassa työtominnassa olevat

Vierailija
11.03.2023 |

7 vuotta roikotettu, ensin pupukursseilla ja lokakuusta -20 etäpajassa tarkoittaen s-postiin tulevia tehtäviä. Olen tykännyt siitä. Nyt pakotetaan vaihtamaan paikkaa, mikä on 15 km päässä. Olen myynyt autoni vuosia sitten, koska ei ole varaa pitää sitä. Bussit ei kulje, jotta niillä pääsisin. TYPin akka kehtasi pokkana sanoa, että muutahan keskustaan. Jaa, enpä taida, olen asunut täällä kohta 30v. Kehoitti toimeentulotuelle siirtymistä tai sairaslomaa kun sai tietoonsa, että sain keskivaikean masennuksen diagnoosin 7 vuotta sitten. Se on jo eletty, nyt olen ihan kunnossa.

Onko noilla ihmisillä mitään tajua ihmisten elämästä? Empatiaa, todellisuudentajua? Tuokin harppu tietää, että asun yksin, en märisis yhtään jos olis puoliso. No, soitin työttömyysturvaneuvontaan eilen ja sain hyvää kohtelua. Tää nykyinen etäpaja loppuu 31.3. toivottavasti osaan puhua raivostumatta kun sovitaan jatkosta.

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesä tulossa. Pyörällä pääsee. Jos ei ole omaa, niin pölli.

Vierailija
2/68 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kenelläkään ole mitään kommentoitavaa paitsi tuolla mielestään hauskalla pyörän ehdottajalle. Kuntouttava=elinkautinen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia tehtäviä siellä etäpajassa on?

Vierailija
4/68 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Zemppiä! Kyllä elämä hymyilee sinullekin joku päivä, vaikka nyt tuntuu vaikealta ja epäreilulta.. 

Vierailija
5/68 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhistuttavalta kuulostaa. Itse olen ollut kuntouttavassa vasta tämän vuoden alusta, ja kammottaa ajatella että joutuisin roikkumaan siellä vuosia. Ja tuo sinun tilanteesi kuulostaa ihan mahdottomalta, ethän mitenkään pysty kulkemaan 15 km päässä jos sinne ei kulje julkisia liikennevälineitä. Olisiko mahdollista löytää uusi kuntouttava paikka lähempää?

Vierailija
6/68 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menin vuosien virallisen lorvimisen jälkeen suosiolla kuntouttavaan (joka tosin vain 4 tuntia viikossa), kun koin sen helpoimmaksi reitiksi. Työkkärin täti kun kuitenkin kovisteli siihen malliin, että toinen vaihtoehto olisi ollut saikuttaminen päälääkäreiden kautta. Nyt käyn kittaamassa 4 tuntia kahvia ja vetelemässä röökiä ja saan vielä ruokakassinkin mukaan. Ja vielä jää kesän pimeisiin hommiin aikaa 4,5 päivää viikossa. Ei paha.

M38

Vierailija
7/68 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntouttava ei missään vaiheessa ole ollut pakollista, vaan lain mukaan sinne voidaan ohjata vain jos myös työtön itse on sitä mieltä, että hänen työ- ja toimintakyvyssään on niin isoja puutteita, että kuntouttavaa tarvitaan.

Vierailija
8/68 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tsemppaajalle, kiva kun tuiki tuntematon on noin herttainen!

Vierailija
9/68 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin pari kertaa kuntouttavassa työtoiminnassa. TYP:n nainen oli sitä mieltä, ettei minulla ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin kuntouttava työtoiminta.

Sain sitten 1 kk kestävän opettajan sijaisuuden. Sen jälkeen ei ole kuntouttavaa työtoimintaa enää tyrkytetty.

Masennustausta minullakin, jonka vuoksi sinne "kuntouttavaan" alun perin laitettiin.

Eli vinkkini on: Hanki vaikka vain lyhyt pätkä oikeita palkkatöitä. Sen jälkeen vakuutat TYP:n virkailijalle, että pärjäsit siellä oikein hyvin.

Vierailija
10/68 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttava ei missään vaiheessa ole ollut pakollista, vaan lain mukaan sinne voidaan ohjata vain jos myös työtön itse on sitä mieltä, että hänen työ- ja toimintakyvyssään on niin isoja puutteita, että kuntouttavaa tarvitaan.

Eli se on rangaistus siitä, että ihminen ei ole työkykyinen, mutta ei myöskään pääse eläkkeelle.

Vierailija
11/68 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla katkes kuntouttavien ja aktivoivien ketju omaan tahalliseen toimeentulotuelle jättäytymiseen. Nyt jo vuosia olleena totean vain, että kannatti.  

Vierailija
12/68 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle joka kauhistelit, kyllä se on ainakin mulle ollut kuin pakkopaita, eroon et pääse ikinä. Toki on paikkakuntakohtaisia eroja, itse asun pienessä kaupungissa jossa kyylillä on aikaa vittuilla ja kytätä.

Vierailija
13/68 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulle joka kauhistelit, kyllä se on ainakin mulle ollut kuin pakkopaita, eroon et pääse ikinä. Toki on paikkakuntakohtaisia eroja, itse asun pienessä kaupungissa jossa kyylillä on aikaa vittuilla ja kytätä.

Eikö se ole niin, että voit yhtä hyvin olla vapautuneesti oma itsesi- kun kyylätään ja vittuillaan joka tapauksessa, mitä ikinä teetkin.

Vierailija
14/68 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki voin olla oma itseni, mutta ilman mitään tuloja se on varsin vaikeaa. Toimeentulotukea en tule saamaan, eikös silloin pitäisi olla tili ihan tyhjä. Asumistukea saan 124e kuussa. Elääkin pitäis ja laskuja maksaa. Olen tikistänyt kauppalaskuni minimiin, käyn kerran viikossa, viimeksi meni 35e.

Vierailija
15/68 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

0,21€/km on oikeus saada kilometrikorvauksia sosiaalitoimistosta kuntouttavassa työtoiminnassa jos ei kerta bussit kulje. Etäisyys ei ole mikään peruste olla osallistumasta mihinkään tai olla ottamatta vastaan työtä. Olisko siellä joku joka voisi autoa lainata kerta viikkoon esimerkiksi, kyyti tai meneekö julkinen jostain vähän matkan päästä millä pääsee liikkumaan? Tai olisiko lähempänä paikkaa, mihin voisi mennä? Saathan myös osallistumispäivästä 9€ verottoman kulukorvauksen.

Vierailija
16/68 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
17/68 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä taas. Totta on että kulkuvaikeudet ei ole syy miksi ei pääse kuntouttavaan. Tuon sanan kirjoittaminenkin pännii, mitähän kuntoutettavaa mussa olis paitsi ikä ja pitkäaikaistyöttömyys. Mutta laissa sanotaan, että ihmiselle on annettava riittävästi aikaa järjestää elämänsä sellaiseksi, että tämä onnistuu. Tarkoittanee, että minun oletetaan muuttavan pois talostani. Jaa. Ei ihmisen nöyryyttämiselle tunnu olevan mitään rajaa.

Ja onko tosiaan näin, että kun sinne k:aan on suostunut ei ikinä pääse pois? Vastaan itselleni, on!

18/68 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö sä ap voi pyytää työkkäristä taksikorttia, jolla pääset kuntouttavaan työtoimintaan?

Vierailija
19/68 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä jos menisit töihin?

Vierailija
20/68 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin sosiaali/te-tanttana kysyisin sinulta, miksi et mene töihin jos kuntouttava työtoiminta tuntuu väärältä palvelulta? Miksi yhteiskunnan pitää elättää sinut, jos olet työkykyinen? Lähes aina pitkäaikaistyöttömyyden taustalta löytyy syy, miksi ei työllisty. On turha vedota ettei paikkakunnallasi/lähellä ole töitä. Esimerkiksi siivoustyötä tai vastaavaa löytyy aina. Asuinpaikkakin on ihmisen oma valinta. Jos olet valinnut asua kaukana kaikesta, eikä julkiset kulje, on lähes välttämätöntä omistaa auto tai muu kulkupeli. Niin me työssäkäyvätkin itse sinne kuljemme töihin omilla kyydeillämme. Ja voithan myös pyytää että TYP-asiakkuus päätetään, jolloin jäät te-toimiston/kuntakokeilun asiakkaaksi, tarvittaessa sosiaalitoimeen erillinen asiakkuus.

Tsemppiä, nyt hiukan itsetutkiskelua, miksi et työllisty ja kohti uutta :) Esim. työkokeilun kautta on hyvä mahdollisuus saada jalkaa ovenväliin ja sitä kautta työllistyä, jos asenne on oikea ja on itse aktiivinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme